HJÄLP! Min vän behöver mig hela tiden och jag orkar inte med allt.
En av mina bästa vänner är väldigt sällskapssjuk och hon ringer mig ofta och skriver. Vi pratar ofta och vi umgås väldigt ofta också, oftast flera dagar i veckan. Hon har flera diagnoser och problem med sitt psykiska mående. Hon får redan professionell hjälp, har gått i terapi och är ibland inlagd på psyket. Hon äter även olika mediciner. Hon super och festar ofta, nästan varje helg typ, och jag tror inte att det är bra.
Men i alla fall. Jag bryr mig om henne, och vi pratar och umgås ofta och då stöttar vi alltid varandra. Jag försöker alltid finnas där för henne, men det är svårt, i och med att hon kontaktar mig så ofta. Vissa dagar hör hon ju av sig mer än andra dagar, men hon kan ringa mig flera gånger per dag och skriva massor, om jag då inte svarar fort så fortsätter hon skriva och hålla på. Det är som att jag måste vara tillgänglig hela tiden. Jag jobbar heltid och har en massa annat, hon jobbar inte ens 50%.
Jag blir jättetrött av detta, speciellt när hon håller på och ringer under arbetstid. Det kan väl inte vara meningen att jag ska avsätta mina lunchraster till att prata med henne? När jag inte jobbar så vill hon umgås jätteofta, hon vill ofta att vi ska umgås direkt efter jag slutar jobbet. Jag orkar inte. Har ett jobb som är rätt krävande, jobbar med människor hela dagarna och ofta är jag väldigt trött efteråt. Behöver tid för återhämtning och vila, men det verkar som hon tror att jag använder ursäkter och bortförklaringar då.
Hon har flera andra vänner också, men hon säger att jag är den enda som förstår henne och att jag är den enda hon kan prata med typ, och det är ju fint att höra det, men samtidigt känner jag då en stor press. Det känns typ som att jag har ansvar för henne. Förra veckan hade hon en mental kris och bröt ihop helt och behövde då träffa mig. Eftersom hon behövde mig så sa jag ju inte nej, utan hon fick komma och vi umgicks i några timmar tills jag var tvungen att lägga mig då jag skulle upp dagen efter. Men jag spenderade då hela kvällen med henne och försökte stötta henne, trots att jag egentligen hade annat att göra.
Vad ska jag göra? Hur ska jag hantera detta? Hon är känslig också och jag misstänker att hon kommer bli helt knäckt om jag säger detta till henne.