Vilka var dina första tecken på klimakteriet?
Som rubriken lyder, vilka var dina första tecken på att klimakteriet var på gång?
Som rubriken lyder, vilka var dina första tecken på att klimakteriet var på gång?
Jag är nu 54 år och har inte haft några symtom ännu förutom att den senaste mensen hoppade över en gång! Jag blev så glad och ville slänga alla mensskydd, men ack nej. Den kom tillbaka cykeln efter.
Fick mens vid 10 precis som mamma och vi har uppenbarligen ett rätt sent klimakterium. Mamma var 57 när mensen tog slut och fram till dess var den regelbunden som vanligt.
Har inte haft några vallningar eller annat jobbigt än, tack och lov. Men än finns det ju tid till det.
Min mamma kom in i klimakteriet när hon var 56, så rätt sent. Jag själv är 40 år och har nyligen fått barn. Kollade upp hur det såg ut med antal ägg hoa mig hos gynekolog och jag är fortsatt väldigt fertil. Så vet inte om det kan vara ärfligt? Hur som helst så fick jag mens tidigt, var 11 år. Jag har inga tecken på att vara i förklimakteriet ännu, min mens är regelbunden.
Det låter som om det kan vara rena lotteriet ibland. Att det inte alls alltid hänger ihop som jag fått för mig..
Jag ser ändå fram emot mens som slutar komma naturligt och gråa slingor i håret
Om det finns någon här som gått igenom klimakteriet eller nästan gått igenom det eller om ni hört från andra. Under hur lång tid håller klimakteriet vanligen på tills det är klart?
Det första tecknen var att jag, som alltid varit frusen, inte var frusen längre. Och att jag fick torra slemhinnor, främst i munnen, men även i de yttre delarna av underlivet.
Något år senare började mensen krångla, det gick kortare emellan och jag störtblödde vissa månader, så mycket att jag fick sjukskriva mig de dagar som det var som värst (jag hade innan dess alltid haft regelbunden, sparsam mens). Eftersom jag förlorade så mycket blod drabbades jag av anemi och var tvungen att äta järn. Häromkring kom också de första regelrätta vallningarna om nätterna, innan dess var jag som jag sade mest varmare. Och jag blev så torr i underlivet att det var svårt att ha sex.
Nu är det 6 år sedan de första tecknen dök upp, och jag äter hormoner. Slemhinnorna är bättre av det, men jag sover dåligt och tycker att mina tankar är luddiga ibland. Mensen är långt emellan och oregelbunden, och när den väl kommer är det mest som en blodblandad flytning. Att den slutar helt är nog nära.
Jag tycker att jag på kort tid fått mycket rynkor, och håret har blivit torrt och livlöst. I början gick jag upp i vikt, men de extra kilona har jag fått bort genom dietande.
Om det finns någon här som gått igenom klimakteriet eller nästan gått igenom det eller om ni hört från andra. Under hur lång tid håller klimakteriet vanligen på tills det är klart?
Något jag inte vetat om förrän nyligen, är att man kan hamna i klimakteriet senare om man skaffar fler barn.
Under graviditeten tömmer du inte ditt äggantal. Därför kommer kvinnor som har fött många barn i genomsnitt i klimakteriet senare. Ju fler överhoppade mentruationer, desto senare slutar menstruationen.
Något jag inte vetat om förrän nyligen, är att man kan hamna i klimakteriet senare om man skaffar fler barn.
Under graviditeten tömmer du inte ditt äggantal. Därför kommer kvinnor som har fött många barn i genomsnitt i klimakteriet senare. Ju fler överhoppade mentruationer, desto senare slutar menstruationen.
1. PMS-symptomen ökade markant, mer oro och dålig sömn ca 1v före mens
2. Ändrat blödningsmönster, men små lösningar flera dagar innan, och att min klocka på normalt 27 dagar exakt blev 30, 25 osv
3. Torr hud!! Framförallt fingrar och tår, sant sköra naglar
4. Längre tid till orgasm än tidigare (har haft lätt för det)
Min mens har börjat bli oregelbunden men jag upplever bara balans och lättnad hormonellt. Jag tror att jag alltid har haft för höga hormonnivåer och nu har det äntligen lugnat sig. Hoppas att det fortsätter så här men det kan man ju inte räkna med. Det är skönt i alla fall att slippa vara kåt jämnt.
Jag har gått upp I vikt I raketfart trots att jag äter nyttigt och rör på mig ganska okej , har dock börjat träna mycket nu för att mota tilbaka alla kilon . Annars märks det på humöret , gråter för inget , drömmer och sover skitdåligt , ont I kroppen etc