Inlägg från: Anonym (Hur hänger det ihop?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur hänger det ihop?)

Vilka var dina första tecken på klimakteriet?

Både min mamma och moster påstår att de inte märkte någonting av klimakteriet annat än att mensen minskade och sen slutade. Ingen haft haft något större problem under mensen tidigare i livet.

En vän har svår pcos och haft stora problem med pms och smärtor kopplade till mens. Sa att jag hoppas att det blir bättre efter klimakteriet och hon berättade att hennes mor, med samma problem i övrigt kopplade till mens hade ett jobbigt klimakterie, så det ser hon inte fram emot, men att efter det var över blev det bättre.
    Går det här ihop? Mycket lidande under mens i tidig ålder blir till en svårare övrrgångsålder? Alltså mer hormoner i omlopp, desto mer påverkad av mens och övergångsålder? Stämmer det?

Sen undrar jag om det finns någon sanning i detta: En kvinna får ett visst antal ägg. Om hon får mens tidigt, försvinner mensen fortare då än om hon fått mens senare, vid 15?

Det vore väldigt skönt att slippa mens snart. Är 43 och får nog stå ut ett tag till, tyvärr, för mamma och hennes syster var ungefär 47-50 innan mensen slutade helt. Min farmor, men där hoppas jag verkligen att man inte ärver lika mycket! Hon hade mens fram till nästan 60. Visst kan den ha varit oregelbunden sista åren, men ändå, mardröm! Hon fick mens sent, undrar om det har med det är göra?

Det låter som om det kan vara rena lotteriet ibland. Att det inte alls alltid hänger ihop som jag fått för mig..

Jag ser ändå fram emot mens som slutar komma naturligt och gråa slingor i håretSkrattande

Om det finns någon här som gått igenom klimakteriet eller nästan gått igenom det eller om ni hört från andra. Under hur lång tid håller klimakteriet vanligen på tills det är klart?

Anonym (Kunde varit jag som skrev..) skrev 2025-04-23 15:08:43 följande:

Något jag inte vetat om förrän nyligen, är att man kan hamna i klimakteriet senare om man skaffar fler barn.

Antal barn

Under graviditeten tömmer du inte ditt äggantal. Därför kommer kvinnor som har fött många barn i genomsnitt i klimakteriet senare. Ju fler överhoppade mentruationer, desto senare slutar menstruationen.

iform.se/halsa/klimakteriet/9-kvinnor-det-har-hade-vi-velat-veta-om-klimakteriet
    Intressant!
    Undrar om detsamma händer mig som sköt upp mensen med p-stav under 10 år?
    Men gissar (och hoppas) att det bara gäller naturligt mensuppehåll, som vid graviditet.
Svar på tråden Vilka var dina första tecken på klimakteriet?