• Anonym (Hmmm!)

Varför

Varför anmäler man inlägg där personen svarar med samma jargong?
    Om man inte tål att bli svarad med samma stil så ska man låta bli att skriva på sociala medier!

• Svar på tråden Varför
  • Anonym (Håll reglerna)

Du får väl anmäla tillbaka om det stör dig så mycket. Eller hålla dig reglerna.

• Anonym (Hmmm!)
    Anonym (Håll reglerna) skrev 2025-04-21 21:35:35 följande:

Du får väl anmäla tillbaka om det stör dig så mycket. Eller hålla dig reglerna.

Jag håller mig till reglerna!
    Men när det är PK-maffian som inte tål att få samma jargong tillbaka så......
  • Anonym (Ella)

Det är väl inte ens nödvändigtvis personen som svarar som anmäler. Det kan vara någon annan som uppfattar diskussionen som otrevlig och anmäler, sen är det upp till moderatorerna om de tar bort kommentarer eller ej.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Håll reglerna)
    Anonym (Hmmm!) skrev 2025-04-22 08:15:03 följande:
    Jag håller mig till reglerna!
    Men när det är PK-maffian som inte tål att få samma jargong tillbaka så......
    Om du får inlägg raderade så följer du uppenbarligen inte reglerna.
  • Anonym (Jo)

Följer man reglerna så får man inget borttaget. 

• Anonym (Förklara)

Kan någon förklara varför man fl:

Skriver frågor för att försöka sätta dit och inte för att förstå.

Tolkar in saker till det värsta för att sätta dit och inte för att häja en medmänniska. 

Skriver småpikar i sina inlägg istället för att skriva ödmjukt för att få med sig sin medmänniska. 

Försöker vinna poäng o få rätt istället för att förstå en annan persons synvinkel. 

Finner glädje i att trycka dit andra istället för att värna om andras känslor. 

Osv. 

Alla dessa är drag hos många på FL..

• Anonym (Förklara)
    Anonym (Förklara) skrev 2025-05-16 19:32:07 följande:

Kan någon förklara varför man fl:

Skriver frågor för att försöka sätta dit och inte för att förstå.

Tolkar in saker till det värsta för att sätta dit och inte för att häja en medmänniska. 

Skriver småpikar i sina inlägg istället för att skriva ödmjukt för att få med sig sin medmänniska. 

Försöker vinna poäng o få rätt istället för att förstå en annan persons synvinkel. 

Finner glädje i att trycka dit andra istället för att värna om andras känslor. 

Osv. 

Alla dessa är drag hos många på FL..

Häja ska vara hjälpa
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Förklara)
    Anonym (Juristjavisst) skrev 2025-05-18 17:25:29 följande:

Två anledningar enligt mig.

1. Its the internet! Kommer alltid finnas miserabla människor som får utlopp för sitt självhat genom att trakassera andra online, eller rent av få utlopp för sina sjuka mentala sjukdomar som dom så fritt kan uttrycka.

2. Det finns otroligt många trådar där det så tydligt framgår att skribenten inte är den som den utger sig vara, utan är här i motiv att med sadistiska och emotionellt och psykiskt manipulativa medel, vrida sanningen om en människas identitet I hopp om att att förstöra människans liv. 

Det finns artiklar och dokumentärer om detta fenomen, och jag har själv bevittnat flertal händelser, både kända och okända och det är varför vissa svar på trådarna kan kännas så osammanhängande. Personen har känt igen sig i skribentens sadistiska trakasserier och känt sig bestulen på sin identitet. Även om den är anonym. Många svarande har också känt igen sig i trådar där skribenten kommer ut med ett erkännande som känns igen i deras situation.

3. Det finns intentionerna troll där ute. Dom har själva trådar där dom beskriver hur dom njuter av att förvränga och sätta så nålar i offrens huvud som får dom att tappa sig själva i en djup paranoia, och övervakande. Oftast är dessa människor en väldigt nära.

Därför ser du ofta triggade användare som du tror är sjuk i huvudet ?varför tror du det är du?? För att antingen så är det fler som delar skribentens upplevelse (vi är alla människor det är klart det finns folk som upplevt samma saker) eller så bör du som läsare tänka om, och kanske kolla på tråden och dom subliminala meningar som leder till att skribentens problem egentligen låter skit dum. Det finns ett syfte.

4. Vi förstår inte hur dessa troll ens funkar. Vilja förstöra någons tankar för vad? Och att meningen fattar att denna brottsliga handling bara ligger här blottat med stämplar och mejl. En person som råkar ut för detta dyker liksom inte bara upp i ett forum från ingenstans. Dom har redan försagt sig.

5. Var er själva people. Du kan säkert dela med dig av ditt liv och dig själv och känna att du är värd ett klick? Eller? Be kind ;)

Jag förstår vad du menar det finns såklart troll och destruktiva personer på nätet, det är väl belagt både i forskning och dokumentation. Men samtidigt är det viktigt att komma ihåg att vi som läsare oftast inte vet vad avsikterna bakom ett inlägg är. Det vi tror är intentioner kan lika gärna vara missförstånd, kommunikationssvårigheter eller bara ett annat sätt att uttrycka sig.

Forskning om nätkommunikation visar att avsaknaden av icke-verbala signaler gör det lätt att feltolka ton, intention och syfte (t.ex. Walther, 1996 "hyperpersonal model of CMC"). Det kan leda till att vi tillskriver andra negativa motiv som kanske inte alls finns där.

I känsliga eller svåra ämnen, där människor är sårbara eller delar personliga erfarenheter, tror jag det är särskilt viktigt att vi bemöter varandra med nyfikenhet snarare än misstänksamhet. Frågor som: "Hur menar du?" eller "Vill du utveckla det här lite mer?" skapar dialog medan anklagelser eller pikar ofta stänger ner samtal eller leder till försvar.

Det finns också ett psykologiskt fenomen som kallas fundamental attribution error att vi tenderar att förklara andras beteende med deras personlighet ("han trollar", "hon är manipulativ") istället för att ta hänsyn till situation eller kontext. På nätet, där vi bara ser texter, blir det extra lätt att hamna där.

Så även om du har en poäng i att det finns de som agerar medvetet illa, tror jag vi vinner mycket på att inte utgå ifrån det. För risken är att vi attackerar någon som faktiskt bara sökte stöd, och då blir vi själva det vi ville undvika.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Håll reglerna)
    Forum Farum skrev 2025-05-18 18:38:44 följande:
    Mjah. 
    Min iakttagelse är att olika regler gäller för olika medlemmar. Väldigt tydligt också.

Det finns sådana som kan få inlägg raderade och konton avstängda utan någon starkare skäl än att de känner för det. Nåt regelbrott behövs inte.

Dessa flitiga anmälare i sin tur tillåts bete sig hur som helst och skriva vad som helst, utan konsekvenser.
    "Utan starkare skäl" enligt DIG. Då finns det alltså skäl. Du får väl anmäla de tycker "beter sig hur som helst". Bryter de mot reglerna så tas inlägg bort. Jag brukar anmäla inlägg ibland och de tas bort.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Håll reglerna)
    Forum Farum skrev 2025-05-18 21:28:37 följande:
    Jag har fått flera av mina inlägg borttagna utan att något regelbrott är begånget. 

Jag har också anmält inlägg som tagits bort. Men vissa utvalda medlemmars inlägg går inte att få bort, trots att de innehåller grova påhopp, kränkningar, är OT, you name it.

Dessa medlemmar är själva flitiga anmälare och kan få sin vilja igenom bara för att inlägget uttrycker en annan ståndpunkt än deras egen.

Eller, som TS så uppmärksamt påpekade, för att någon svarat dem med samma jargong som de själva har.

Alltså. Det finns medlemmar med särställning här, både enligt sig själva och moderator.
    Kan du ge ett exempel på något du anser bryta mot reglerna som fått vara kvar?

Du kan omöjligt veta om folk är flitiga anmälare eller inte.
  • Anonym (Håll reglerna)

Menar alltså inte ett specifikt inlägg, utan på ett ungefär vad det handlade om.Ofta är det ju inte vad man säger, utan hur man säger det.

Det där med samma jargong köper jag inte. Om man själv har använt en jargong som är förbjuden, så har man ju brutit mot reglerna.

• Anonym (Love)
    Anonym (Jo) skrev 2025-04-22 20:16:16 följande:

Följer man reglerna så får man inget borttaget. 

Det är inte helt sant. Vissa är bra på att få bort inlägg dom inte gillar och det blir deras strategi när dom inte gillar någons åsikt.

Jag har fått ett par inlägg borttagna som inte varit mot reglerna. När jag frågat om detta får man inget svar alls av Familjeliv.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jo)
    Forum Farum skrev 2025-05-18 18:38:44 följande:
    Mjah. 
    Min iakttagelse är att olika regler gäller för olika medlemmar. Väldigt tydligt också.

Det finns sådana som kan få inlägg raderade och konton avstängda utan någon starkare skäl än att de känner för det. Nåt regelbrott behövs inte.

Dessa flitiga anmälare i sin tur tillåts bete sig hur som helst och skriva vad som helst, utan konsekvenser.
    Det har jag svårt att tro att det är så.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Förklara)
    Anonym (Jo) skrev 2025-05-20 00:01:42 följande:
    Anonym (Jo) skrev 2025-05-20 00:01:42 följande:

Jag tror det är möjligt att det inte alltid handlar om medveten orättvisa, utan snarare om att vi alla, även moderatorer, bär med oss våra egna perspektiv och värderingar. Om någon till exempel delar samma ideologi eller världsbild som en moderator kan det vara lättare att tolka deras inlägg som okej, medan andra inlägg kanske uppfattas som mer stötande även om de inte bryter mot några regler.

Det är mänskligt att tolka saker genom sina egna glasögon, och det kan göra att vissa åsikter eller sätt att uttrycka sig får grönt ljus, medan andra stoppas, inte för att de är olämpliga i sig, utan för att de uppfattas som "fel" utifrån ett visst synsätt. Jag säger inte att det är rätt, men det kanske kan förklara varför det ibland upplevs som att reglerna inte tillämpas helt konsekvent.
Svar på tråden Varför