• Anonym (Uppgiven)

Grannar som klagar

Vi har en riktig surgubbe-boomer till granne, som sitter på balkongen så fort vi är ute och leker. Han säger att barnen inte får leka i buskarna, och att jag inte ska lära upp mina barn att leka i buskarna.

vad tänker ni om detta? Jag tänker att hans sommar kommer att bli väldigt busy om han ska se till så att ingen leker i buskarna. Är jag helt orimlig som tycker att barnen ska få utforska där (vi bor i lägenhet)? Jag vet att jag älskade att leka i buskarna när jag var liten, man gömde sig, försvann in ingen annan värld osv.. och de håller ju inte på med vandalism precis.
    Man är ju hemsk om man sätter de framför surfplattor, men ännu hemskare om de får vara ute och härja.
    Hur  hanterar ni surgrannar?

• Svar på tråden Grannar som klagar
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Oförstående) skrev 2025-04-26 10:30:17 följande:
    Varför har ni med barn, generellt. Så svårt att förstå och respektera att det faktiskt finns människor som inte tycker om barn. För att dom flesta barn innebär kaos och oljud. Det du målar upp är en ganska romantiserad bild. Jag har bott på flera ställen och städer i Sverige i mitt 50 åriga liv. Och 90% har det inte varit barnskratt vi talar om.

Det har varit barn som skriker, för oljud, springer fram och tillbaka  som skållade råttor. Dunsar, hopp I golv etc.

Vissa människor vill ha lugn och ro. Det får man respektera. Trivsel och hyresregler gäller även för er med barn. Förstår inte varför ni har sådan enorm brist och respekt för eran omgivning. Bara för att man har vsrby, betyder inte det att man får bete sig hur som helst. Vi som inte har barn, eller valt barn. Ska inte tvingas in i eran tillvaro. Oerhört jobbiga människor överlag, som man undviker till varje pris.

I framtiden hoppas jag att det kommer komma mer barnfria flyg, bostadsområden etc. Så kan ni som har barn bo med varandra istället. Det finns ju redan nu barnfria, 18 års gräns på många hotell och resmål. Bara bygga vidare på det. 
    Du verkar vara en lycklig och jovial jäkel haha, lycka till med det! Och vad skönt att ni inte tvingas då. Köp hus någonstans öde, eller öronproppar, bägge är nog goda lösningar för en som dig :)
  • Anonym (Uppgiven)
    Varför har ni med barn, generellt. Så svårt att förstå och respektera att det faktiskt finns människor som inte tycker om barn. För att dom flesta barn innebär kaos och oljud. Det du målar upp är en ganska romantiserad bild. Jag har bott på flera ställen och städer i Sverige i mitt 50 åriga liv. Och 90% har det inte varit barnskratt vi talar om.

Det har varit barn som skriker, för oljud, springer fram och tillbaka  som skållade råttor. Dunsar, hopp I golv etc.

Vissa människor vill ha lugn och ro. Det får man respektera. Trivsel och hyresregler gäller även för er med barn. Förstår inte varför ni har sådan enorm brist och respekt för eran omgivning. Bara för att man har vsrby, betyder inte det att man får bete sig hur som helst. Vi som inte har barn, eller valt barn. Ska inte tvingas in i eran tillvaro. Oerhört jobbiga människor överlag, som man undviker till varje pris.

I framtiden hoppas jag att det kommer komma mer barnfria flyg, bostadsområden etc. Så kan ni som har barn bo med varandra istället. Det finns ju redan nu barnfria, 18 års gräns på många hotell och resmål. Bara bygga vidare på det. 
    Och nej, samma regler gäller inte för barn. Spelar nog ingen roll vart du bor så är det undantag för barn, då de är, och ska vara livligare än vuxna. Deal with it!
    Har som sagt poängterat att livlig inte är synonymt med vandalism eller odrägligt beteende..

Barnskratt är enligt mig inte oljud, men du får ju tycka det om du vill :) det verkar som du kunde haft en riktigt skönt häng med surgubben här. Riktiga lyckospridare om jag får gissa vilt.
  • Anonym (Becka)
    Varför har ni med barn, generellt, så svårt att förstå och respektera att det faktiskt finns människor som inte tycker om barn. För att dom flesta barn innebär kaos och oljud.  
    Det finns gott om föräldrar som förstår det och sätter gränser för när var och hur deras barn får leka av sig. De låter barnen vara aktiva ute på gården, på dagtid, istället för att låta dem dundra runt i lägenheten tidigt på morgonen. 

Tål man inte lek utanför fönstret så får man försöka hitta något lämpligare boende än ett flerbostadshus med en massa barnfamiljer. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-04-26 11:17:36 följande:
    Och nej, samma regler gäller inte för barn. Spelar nog ingen roll vart du bor så är det undantag för barn, då de är, och ska vara livligare än vuxna. Deal with it!
    Har som sagt poängterat att livlig inte är synonymt med vandalism eller odrägligt beteende..

Barnskratt är enligt mig inte oljud, men du får ju tycka det om du vill :) det verkar som du kunde haft en riktigt skönt häng med surgubben här. Riktiga lyckospridare om jag får gissa vilt.
    Hur ska de då kunna lära sig vad som är rätt och fel? Regler ska inte gälla för barn, och därför ska de få förstöra prydnadsbuskar? Då kommer de att ha samma inställning som vuxna.
  • Anonym (Becka)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-26 12:10:31 följande:
    Hur ska de då kunna lära sig vad som är rätt och fel? Regler ska inte gälla för barn, och därför ska de få förstöra prydnadsbuskar? Då kommer de att ha samma inställning som vuxna.
    Man kan ju lära barn att följa regler utan att det är exakt samma regler som för vuxna.

Det finns saker som barn inte får göra, för att de är barn, och det finns beteenden som är socialt accepterade för barn men inte för vuxna.

Och ingen i tråden har påstått att det är okej att förstöra prydnadsbuskar. Men många typer av buskage tål en del lek.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Becka) skrev 2025-04-26 12:21:13 följande:
    Man kan ju lära barn att följa regler utan att det är exakt samma regler som för vuxna.

Det finns saker som barn inte får göra, för att de är barn, och det finns beteenden som är socialt accepterade för barn men inte för vuxna.

Och ingen i tråden har påstått att det är okej att förstöra prydnadsbuskar. Men många typer av buskage tål en del lek.
    Det finns lekplatser för lek, men de planterar inte prydnadsbuskar för att barn ska leka där. Förr eller senare blir de då förstörda, och de måste då plantera nya. Barn måste lära sig att det finns gränser för vad som kan användas till lek eller inte. Allt är inte tillåtet bara för att de är barn.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-26 12:10:31 följande:

Det är ju det som ger utrymme för lärande, pratar inte om ?fri uppfostran? UTAN regler, men ANPASSADE regler. Att tro att man kan ha samma förväntningar till ett barn som till en vuxen är ju befängt!
    Det är en anledning till att barn inte hamnar i fängelse till exempel. De lär sig ju som oftast rätt och fel ändå, utan att de blir inlåsta varje gång de gör något fel. Annars hade nog alla barn blivit inburade..

Tror inte någon här har sagt att barn ska få förstöra prydnadsbuskar. Det är skillnad på att leka i de, och att förstöra de. Det finns absolut buskar som tål lite lek. 

• Anonym (Poängen kvarstår)
    Spucks skrev 2025-04-26 10:44:33 följande:
    Om man vill ha lugn och ro, får man bosätta sig avskilt från andra människor. Du kan inte bo nära andra människor och sedan förväntar dig att alla anpassa sig till dina önskemål och behov. Alla har rätt att leva sina liv, det inkluderar barn. 
    Och jag, ju vet, när DU var var, så fanns sånt inte, då var barnen alltid tysta och lugna och man hörde dem inte. Vi vet :)
     Fast nu bevisar ju ni bara det personen faktiskt säger lol
    Många som fortfarande är oförstående.  Kanske att dom som faktiskt stör mest och har barn. Borde bo i hus istället. Men det har noäi väl inte råd med? Då fortsätter man skaffa fler. Lite den logiken.

Det blir dock ett problem om det påverkar andra hyresgäster privatliv och hälsa negativt. Det är nog det personen syftar på.  Där gäller fortfarande samma hyresregler och trivsel regler även för er. Ni kan till och med bli vräkta om det är riktigt illa.

Dryga svar, inte undra på att ungarna är som dom är när man ser svaren av vissa här. 
  • Anonym (Poängen kvarstår)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-04-26 18:56:46 följande:

Det är ju det som ger utrymme för lärande, pratar inte om ?fri uppfostran? UTAN regler, men ANPASSADE regler. Att tro att man kan ha samma förväntningar till ett barn som till en vuxen är ju befängt!
    Det är en anledning till att barn inte hamnar i fängelse till exempel. De lär sig ju som oftast rätt och fel ändå, utan att de blir inlåsta varje gång de gör något fel. Annars hade nog alla barn blivit inburade..

Tror inte någon här har sagt att barn ska få förstöra prydnadsbuskar. Det är skillnad på att leka i de, och att förstöra de. Det finns absolut buskar som tål lite lek. 

Du har huvudansvaret som förälder. Problemet idag är att det förekommer för mycket modern barnuppfostran. Varför tror du det är sådant kaos i skolor och förskolor. Föräldrar sätter inte längre gränser. Ser dagligen barn som har noll uppsikt av föräldrar. Cyklar rakt ut i vägen , I folk på gång vägar etc.  Föräldrar säger inte längre till sina barn. Det saknas disciplin. Kanske att skolan äntligen kommer bli strängare. Så man får lite ordning.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-04-26 18:56:46 följande:

Om grannen, och säkert andra grannar också, anser att buskarna inte är någon lekplats så är det väl bara att acceptera det? Och säga till barnen att de istället ska leka i lekparken? Det är inte barnen som bestämmer reglerna i ett bostadsområde.
  • Anonym (Leck)

Så länge barnen inte förstör och inte vrålar oavbrutet, så tycker jag att det är trevligt med lekande barn. Jsg har själv inga barn, men barnskratt för med sig liv och lust, tycker jag.
    Det är bara att lära barn vad som ör OK och vad som inte är det.

Sedan kanske de behöver tänka lite på grannarna när de leker inomhus, då går det inte att unvika ljuden som alstras,  när man är närmaste grannen. 
  • Spucks
    Anonym (Poängen kvarstår) skrev 2025-04-26 19:08:28 följande:
    Många som fortfarande är oförstående.  Kanske att dom som faktiskt stör mest och har barn. Borde bo i hus istället. Men det har noäi väl inte råd med? Då fortsätter man skaffa fler. Lite den logiken.

Det blir dock ett problem om det påverkar andra hyresgäster privatliv och hälsa negativt. Det är nog det personen syftar på.  Där gäller fortfarande samma hyresregler och trivsel regler även för er. Ni kan till och med bli vräkta om det är riktigt illa.

Dryga svar, inte undra på att ungarna är som dom är när man ser svaren av vissa här. 
    Nej, man blir inte vräkt för att barn leker som normala barn.

Jag har grannar mittemot som gillar att spela folkmusik på söndagar förmiddagar med öppen balkongdörr och det hörs rätt högt hos mig. Jag hatar folkmusik och det stör mig.
    Jag har en granne övanför som ibland har väldigt högljud sex med fönstret öppet, det stör mig också.
    Jag har haft grannar i en studentbostad som haft fester som störde mig.
    Jag har en grannde som får hem dagstidningar på morgonar och jag blir oftast väckt när tidningsbudet kommer, för det låter en del i trappuppgången. Så det stör mig.
    Jag har grannar som bor vägg i vägg och det hörs väldigt tydligt när deras barn springer fram och tillbaka i lägenheten, vilket hen oftast gör. Det stör mig också.

Har jag klagat på något av det någon gång eller på något sätt krävt att de ska sluta, för det de gör stör mig? Nej, självklart inte, för, som sagt, alla ha rätt att leva sina liv. Det samma gäller för mitt barn, som får leka på gården .... och jo, barn skriker gärna när de leker med kompisar, det bara är så och vi har betett oss likadant. Den som stör sig på det, får störa sig och hålla käften, precis som jag får störa mig på de saker jag listade upp och håller käften. 
  • Anonym (Becka)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-26 19:15:39 följande:
    Om grannen, och säkert andra grannar också, anser att buskarna inte är någon lekplats så är det väl bara att acceptera det? Och säga till barnen att de istället ska leka i lekparken? Det är inte barnen som bestämmer reglerna i ett bostadsområde.
    Jag vet inte hur det är hos TS men i väldigt många fall är det gården som är lekparken. Både här där jag bor och där jag växte upp så finns det gungor, klätterställningar, sandlådor och gräsmattor, omgivna av tåliga planteringar. Det är meningen att barn ska leka där.
  • Yllop

Finns många föräldrar som inte förstår att deras gulliga barn kan vara störande och irriterande för andra personer.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-26 13:08:16 följande:
    Det finns lekplatser för lek, men de planterar inte prydnadsbuskar för att barn ska leka där. Förr eller senare blir de då förstörda, och de måste då plantera nya. Barn måste lära sig att det finns gränser för vad som kan användas till lek eller inte. Allt är inte tillåtet bara för att de är barn.

Det är väl ingen här som hr påstått att allt är tillåtet bara för att det är barn. Och som hon skrev, så finns det buskar som tål lite lek, dvs. inte vandalism. 

Höll du dig bara till sandlådan när du var liten? Har du letat efter nyckelpigor i buskar? Låter trist i så fall alltså..  

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Poängen kvarstår) skrev 2025-04-26 19:08:28 följande:

Man blir inte vräkt pga. att barn leker normalt. Om man får dålig hälsa av barn som leker normalt, så ligger nog problemet hos en själv..

?Dryga svar, inte undra på att ungarna är som dom är när man ser svaren av vissa här.?
    Vad syftar du på? När jag var liten, så busade nog barn mer utomhus, än de gör i dag framför sina surfplattor..
    Vi busringde på hos grannar, för att det var spännande, men det är ju vanligt att glamorisera hur det var förr, för allt var ju bättre förr haha, eller inte.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Poängen kvarstår) skrev 2025-04-26 19:11:32 följande:
     Du har huvudansvaret som förälder. Problemet idag är att det förekommer för mycket modern barnuppfostran. Varför tror du det är sådant kaos i skolor och förskolor. Föräldrar sätter inte längre gränser. Ser dagligen barn som har noll uppsikt av föräldrar. Cyklar rakt ut i vägen , I folk på gång vägar etc.  Föräldrar säger inte längre till sina barn. Det saknas disciplin. Kanske att skolan äntligen kommer bli strängare. Så man får lite ordning.
    Ja, såklart har jag det! Har inte påstått något annat. Ja, det gör det, som det alltid har gjort, och det kommer alltid att finnas sådana föräldrar.

Aldrig har nog föräldrar varit så engagerade, som dagens föräldrar. Du ser ju inte barn leka ute ensamma längre, och knappast utan sina föräldrar. Så vi är inte eniga där.

För vi busringde inte på hos grannar förr, och sprang i väg? Hyss Existerade inte förr liksom?
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-26 19:15:39 följande:

Har aldrig påstått att barnen får bestämma reglerna. Nja, barn blir nog (och bör bli) ganska uttråkade efter en stund i sandlådan, så det är nog ingen smart idé, om barnen ska få utvecklas. 

De ska leka efter nyckelpigor i buskar. Plocka, grässtrån, kottar och pinnar, och laga mat. Tänk att bara få gunga eller gräva sandlåda som barn. Jag är glad att jag fick leka som barn, och kommer att låta mina barn att göra det också. Igen leka, inte vandalisera.

• Anonym (Uppgiven)
    Yllop skrev 2025-04-27 11:53:24 följande:

Finns många föräldrar som inte förstår att deras gulliga barn kan vara störande och irriterande för andra personer.

Ja, det finns det såklart. Men det har det ju alltid gjort. De flesta är ju inte sådana.
Svar på tråden Grannar som klagar