• Dal man

Viktigt att tala om för varandra vad man gillar"sexuellt"

Jag är en man 50+ som aldrig på över 30+år vågat tala om för min sambo riktigt vad jag går igång på rent sexuellt,tror det är väldigt många som har det problemet,för det blir ju lite så att man ej får utlopp för det man egentligen vill,jag har bla vissa feticher jag inte vågar berätta,undviker nästan sex nuförtiden då jag ej blir riktigt tillfredställd blir det mycket nätporr,min sambo är väldigt attraktiv på alla sätt men det fattas det där jag ej fått uppleva pga min egen rädsla att prata om det,finns det fler härute som har samma bekymmer ?

• Svar på tråden Viktigt att tala om för varandra vad man gillar"sexuellt"
  • Anonym (Famntastiskt)
    Anonym (Xx) skrev 2025-04-25 14:58:21 följande:

Jag berättade det mesta men hon bara fnissade bort allt. Försökte igen nåt år efter men fick inget gensvar, hon är inte intresserad av att utveckla vårt samliv för fem öre så jag har lagt ner. Konsumerar porr de dagarna jag är som kåtast, det funkar rätt bra det med och blir mer kravlöst. 

Men om du inte tar det verbalt, utan fysiskt? Om du provar dig fram när ni är tända, i sängen?
  • Anonym (Famntastiskt)
    Anonym (Tillsammans) skrev 2025-04-25 14:10:46 följande:

Nu kanske jag är lite fel ute men är det inte så att i en relation tänker man först på att den andre ska ha det skönt och bra. Om man inte klarar av att ge vad den andre vill ha är man inte sexuellt kompatibla.

Man kan ju inte göra om varandras preferenser. 

Personligen tänker jag bara på min partner när vi har sex.

Väldigt fint tänkt av dig. Men den andre kanske inte vet att hen skulle tända hårt på att bli bunden, smiskad eller ha ögonbindel? Som älskare har man även ett ansvar att introducera ny praktik, nya kryddor. 
  • Anonym (Utvecklingsprojekt)
    Anonym (Famntastiskt) skrev 2025-04-25 16:09:29 följande:
    Väldigt fint tänkt av dig. Men den andre kanske inte vet att hen skulle tända hårt på att bli bunden, smiskad eller ha ögonbindel? Som älskare har man även ett ansvar att introducera ny praktik, nya kryddor. 
    Det var en rätt omogen kommentar. De flesta vet trots allt vad de har för fantasier. Att bara dra iväg åt ett håll utan att den andre ens har hintat om att de är intresserade kan bli ett övergrepp.

Alla har rätt att bli respekterade om de inte vill göra en viss sak. Ibland handlar det inte heller om saken i sig utan om en tidigare partner som har betett sig illa och för alltid förstört en grej sexuellt. 
  • Anonym (Tillsammans)
    Anonym (Famntastiskt) skrev 2025-04-25 16:09:29 följande:
    Men då frångår du tanken om att tänka på den andre. Om du tänker på vad du vill och går igång på hela tiden.

I relationer brukar man vara lyhörda mot varandra och ge vad man känner att man förmår att ge. Om detta inte räcker till och man bara tänker på sig själv fungerar ju inte relationen.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Famntastiskt) skrev 2025-04-25 16:08:22 följande:
    Men om du inte tar det verbalt, utan fysiskt? Om du provar dig fram när ni är tända, i sängen?
    Hon gillar inte överraskningar och jag tycker det bästa är om man prata igenom innan vad vi tänker oss och inte. 
  • New  Dawn
    Tukt skrev 2025-04-23 18:17:24 följande:

Man kanske inte ska fokusera på vad man själv önskar, utan mer börja utifrån att ha en bra dialog. En dialog som heller inte alltid behöver bara helt verbal.

Klokt tänkt!
    Jag tror det ofta blir fel om det blir för mycket "jag, jag". Sex är ändå något man delar, men man kan öka chanserna att mötas om man bejakar bådas intressen och vilja, och det kan ske på ett öppet sätt där flera kommunikationsvägar är möjliga. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Famntastiskt)
    Anonym (Utvecklingsprojekt) skrev 2025-04-25 17:24:43 följande:
    Det var en rätt omogen kommentar. De flesta vet trots allt vad de har för fantasier. Att bara dra iväg åt ett håll utan att den andre ens har hintat om att de är intresserade kan bli ett övergrepp.

Alla har rätt att bli respekterade om de inte vill göra en viss sak. Ibland handlar det inte heller om saken i sig utan om en tidigare partner som har betett sig illa och för alltid förstört en grej sexuellt. 
    Vi pratar alla här utifrån egna erfarenheter, mer eller mindre. I mitt fall så har jag en kvinna som absolut inte vill prata om sex, så här är det ordlösa förslag som gäller.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Tillsammans) skrev 2025-04-25 14:10:46 följande:

Nu kanske jag är lite fel ute men är det inte så att i en relation tänker man först på att den andre ska ha det skönt och bra. Om man inte klarar av att ge vad den andre vill ha är man inte sexuellt kompatibla.

Man kan ju inte göra om varandras preferenser. 

Personligen tänker jag bara på min partner när vi har sex.

Så fint uttryckt.
  • Anonym (Utvecklingsprojekt)
    Anonym (Famntastiskt) skrev 2025-04-25 21:32:55 följande:
    Vi pratar alla här utifrån egna erfarenheter, mer eller mindre. I mitt fall så har jag en kvinna som absolut inte vill prata om sex, så här är det ordlösa förslag som gäller.
    Man kanske kan skriva/chatta istället?
  • Anonym (Famntastiskt)
    Anonym (Utvecklingsprojekt) skrev 2025-05-03 19:19:28 följande:
    Man kanske kan skriva/chatta istället?
    Vi lever ihop sen 25 år, men kunde kanske vara kul att testa att skriva till varandra istället för att försöka prata sex med henne.

Fast det finns ljus i mörkret, hon svarar faktiskt när jag frågar. Väldigt kort, men hon svarar. Jag gjorde en manöver i sängen senast, och det verkade inte som om hon gillade det så mycket. Det visade sig när jag frågade att hon kände sig alltför dominerad av mig när jag gjorde det. Och jag som trodde att hon gillade att bli dominerad...
  • Anonym (S)
    Anonym (Xx) skrev 2025-04-25 14:58:21 följande:

Jag berättade det mesta men hon bara fnissade bort allt. Försökte igen nåt år efter men fick inget gensvar, hon är inte intresserad av att utveckla vårt samliv för fem öre så jag har lagt ner. Konsumerar porr de dagarna jag är som kåtast, det funkar rätt bra det med och blir mer kravlöst. 

Vad attraktivt det låter, att diskutera sex som om man  läser upp en inköpslista!
Svar på tråden Viktigt att tala om för varandra vad man gillar"sexuellt"