• Anonym (Nian)

10 åring med konstig relation till kläder

Hej Alla kloka föräldrar. Snälla hjälp oss att reda i en sak.

Vi har en 10 åring flicka som för några år sedan började med en lite konstig relation till kläder. Hon gick från att bära vilka vanliga, så kallade, tjejkläder som helst, till att vägra allt som var minsta åtsittande. Vi Lät henne välja kläder och tänkte att det kanske var övergående, men det har bara fortsatt åt ett håll vi inte riktigt är okej med nu. 

Kläderna är fortfarande väldigt lösa. Fick hon välja skulle hon handla allt på herravdelningen. Det är alltså mycket stora plagg på henne 140 cm och 35 kilo. Händerna ska gärna försvinna in i kläderna och allt ska vara grabbigt, killigt, tufft eller ja, manligt. Mörkt, grått, svart. Bara såna färger. Även med byxor är hon likadan. Mörkt och stort, men ändå i hennes storlek. 

Stilen har blivit så omfattande att hon konstant misstas för en pojke av folk som inte känner henne. Då blir hon ledsen, men kan liksom inte ens förstå varför. Mössa långt ner över ögonbrynen och håret i en låg tofs varje dag, gärna instoppad i tröjan. Jag har försökt att stötta henne i klädstil och klär mig själv väldigt feminint. Med det sagt behöver hon absolut inte se ut som jag, men utöver de slafsiga kläderna bryr hon sig inte om ifall kläderna är skitiga eller fulla med noppor. Hon avskyr och säger att det är fult om kläder sitter mer skräddarsytt och kan inte ens klä sig ordentligt på kalas eller högtider. 

Det här börjar kännas väldigt jobbigt för mig och min man. Vi vill att hon ska ha sin stil men hon ser slufsig och ovårdad ut. Är vi ute hela familjen (med syskon) så skulle man lätt kunna tro att vi missunnar enbart henne. Vid vissa situationer har vi tvingat henne att klä sig ordentligt, men då är hon ofta så frustrerad över sin garderob att hon börjar gråta. 10 T-shirtar och 4 tjocktröjor är de enda hon vill ha - i alla lägen. Om ingen säger något kan hon sova och bära samma T-shirt en vecka i streck. Vi vill att hon ska känna sig bekväm i sig själv och sin kropp och får bara höra av andra att hon ska få vara sig själv. Det FÅR hon, men när fan får man säga stopp? :/

• Svar på tråden 10 åring med konstig relation till kläder
  • Anonym (Nian)

Tack så hemskt mycket för alla era svar. Jag har läst de alla, funderat och begrundat. Ni delar med er av många värdefulla insikter som jag nog behövde höra. Eller jag vet ju att jag behövde de, så Tack för att ni tog er tid att både komma med tips, bolla tankar och beskriva hur ni själva var i den åldern eller hur era barn är nu. Jag har helt klart fått en annan syn på många av de saker som jag, senaste igår, såg problematiska. 🌸

• Anonym (Bekymrad)

Kan nånting ha hänt henne? Att någon sagt något opassande till henne eller gjort närmanden när hon hade de andra kläderna förut? Mitt syskon va me om en obehaglig händelse som liten och försökte därefter göra sig mindre söt. De va inget vi visste då utan fick veta de rätt så nyligen tyvärr. 

• Anonym (Ärlan)

Min första tanke är npf. Läs om flickor med autism och/eller adhd. Är hon duktig i skolan? Läs om Twice Exceptional.

Autism hos flickor upptäcks ofta sent eftersom de är duktiga på att dölja det. Om det verkar stämma in så kontakta vården. De här tjejerna får det ofta tufft i tonåren och då är det bra att ha eventuella grundsvårigheter på pappret för att i så fall få rätt vård, rätt stöd i skolan och slippa knasiga infall från Socialtjänsten.

Någon nämnde therians. Jag älskar det! På mitt barns skola finns barn som har svans varje dag och ylar i grupp. :) De hoppar omkring på alla fyra över gräsmattorna. Så bli inte chockad om hon börjar med sånt också. Min bild av therian-barnen är att flera av dem är lite annorlunda socialt. Smarta, egensinniga,, kreativa och lite egna. 

• Anonym (Ärlan)

Oj. Googlade Therian + Autism. Det var visst inte bara jag som gjort den iakttagelsen! 

• Anonym (Nian)
    Anonym (Ärlan) skrev 2025-04-26 06:49:13 följande:

Min första tanke är npf. Läs om flickor med autism och/eller adhd. Är hon duktig i skolan? Läs om Twice Exceptional.

Autism hos flickor upptäcks ofta sent eftersom de är duktiga på att dölja det. Om det verkar stämma in så kontakta vården. De här tjejerna får det ofta tufft i tonåren och då är det bra att ha eventuella grundsvårigheter på pappret för att i så fall få rätt vård, rätt stöd i skolan och slippa knasiga infall från Socialtjänsten.

Någon nämnde therians. Jag älskar det! På mitt barns skola finns barn som har svans varje dag och ylar i grupp. :) De hoppar omkring på alla fyra över gräsmattorna. Så bli inte chockad om hon börjar med sånt också. Min bild av therian-barnen är att flera av dem är lite annorlunda socialt. Smarta, egensinniga,, kreativa och lite egna. 

Jag ÄR inte förvånad. Jag är glad, och jag ler 😌 Min dotter har en svans som hon köpte för månadspengen förra månaden. Jag tänkte väl att hon ville ha den för att den var lurvig och fin liksom, och blev, i ärlighetens namn, lite förskräckt när hon sa att många barn använder dom. Som svans. 

Jag känner mig totalt efter här. Jag har googlat en del på det mode och klädstil ni har nämnt och det känns som jag befunnit mig under den största stenen i staden. Vi bor ändå i Stockholm så hur denna trend (eller klädstil) har passerat mig vet jag inte. Kanske har jag varit så inrutad i mitt eget tänk att jag inte dragit kopplingar. Hon är ju i en känslig ålder, så kanske får jag också slå mig själv lite på fingrarna för att jag inte nystat mer i hennes tankar utan bara, ibland, tyckt att hon beter sig konstigt ocj gått efter mina egna åsikter istället för att fråga och lära mig mer. Den läxan tar jag varmt med mig. 

Vi har dock pratat om det här med hygienen, för att lukta gott och vara ren kan man vara med svans ändå 😌

Familjeliv kan ha en ganska hård och tuff miljö. Många får spydiga kommentarer och påhopp och Jag var väl lite nervös när jag startade tråden, men ni har varit till otrolig hjälp. Inte bara för mig, utan med största sannolikhet även för henne. 

• Anonym (Nian)

Många Nämner autism, men jag är osäker på den frågan. Hon är en superglad och social tjej, som visserligen kan ha lite svårt för sociala koder, men som har många vänner från alla håll och kanter. Är väldigt omtyckt i skolan och smart som få, men brister ganska ofta i logik och flyter gärna iväg i sin egen värld. Vi kan sitta och prata om något från nyheterna eller som dom lär sig om i skolan, då hon helt abrupt byter samtalsämne till något helt annat. Hon menar på att om hon inte säger det hon vill säga direkt, kommer hon glömma det. Men det är sällan saker som kan anses viktiga 😌Jag upplever att konversationerna jag kan ha med hennes vänner, tex om dom äter middag här, skiljer sig en del från de jag har med dottern. De följer liksom en röd tråd genom hela samtalet, medan jag och dottern kan prata om 10 olika saker på en kvart. Jag tar dock till mig det ni säger och ska, även där, googla lite 

• Anonym (Ärlan)
    Anonym (Nian) skrev 2025-04-26 07:13:04 följande:

Många Nämner autism, men jag är osäker på den frågan. Hon är en superglad och social tjej, som visserligen kan ha lite svårt för sociala koder, men som har många vänner från alla håll och kanter. Är väldigt omtyckt i skolan och smart som få, men brister ganska ofta i logik och flyter gärna iväg i sin egen värld. Vi kan sitta och prata om något från nyheterna eller som dom lär sig om i skolan, då hon helt abrupt byter samtalsämne till något helt annat. Hon menar på att om hon inte säger det hon vill säga direkt, kommer hon glömma det. Men det är sällan saker som kan anses viktiga 😌Jag upplever att konversationerna jag kan ha med hennes vänner, tex om dom äter middag här, skiljer sig en del från de jag har med dottern. De följer liksom en röd tråd genom hela samtalet, medan jag och dottern kan prata om 10 olika saker på en kvart. Jag tar dock till mig det ni säger och ska, även där, googla lite 

Ännu fler tecken på npf. Min tös med adhd och drag av autism har också vänner och är omtyckt (men anses vara den lite tokiga i kompisgänget). Jag känner igen det du beskriver om att byta samtalsämne. Min dotter avbryter andras samtal också. Hon bara måste få ur sig det hon tänker på. 

Under mellanstadiet blev skolan väldigt jobbig för min dotter. Vi önskar att vi hade bett om npf-utredning redan när hon var liten, för då hade hon fått rätt hjälp snabbare. Skolan ska hjälpa även om man inte har diagnosen fastställd, men vår erfarenhet är tyvärr att inte alla skolor gör det. Hon lär sig snabbt i skolan, men är känslomässigt omogen och behöver i vissa situationer få lika mycket hjälp som ett tre år yngre barn. Skolan har svårt att förstå detta. 

• Anonym (normal)

Det låter som om du har en kreativ och modig liten tjej. Som så många andra tror jag att det kan ha att göra med att din flicka reagerar på att kroppen kanske ändras just nu, jag gömde mig också i pappas kläder för att slippa visa upp mig. Det kom som en chock i puberteten att alla tittade och bedömde kroppen helt plötsligt. Var försiktig med NPF, hon är nog bara känslig och kreativ. Bara för att man går sin egen väg är man väl inte NPF? Låt henne vara som hon är, men hel och ren såklart.

• Anonym (3)
    Anonym (Ärlan) skrev 2025-04-26 06:49:13 följande:

Rätt vård...
    Hahahahahaha....
    Finns ingen vård överhuvudtaget. 
    Det enda det finns är hab. Och hab är som bekant bullshit.
  • Anonym (3)
    Anonym (normal) skrev 2025-04-26 09:07:58 följande:

Det låter som om du har en kreativ och modig liten tjej. Som så många andra tror jag att det kan ha att göra med att din flicka reagerar på att kroppen kanske ändras just nu, jag gömde mig också i pappas kläder för att slippa visa upp mig. Det kom som en chock i puberteten att alla tittade och bedömde kroppen helt plötsligt. Var försiktig med NPF, hon är nog bara känslig och kreativ. Bara för att man går sin egen väg är man väl inte NPF? Låt henne vara som hon är, men hel och ren såklart.

Varför skulle man vara försiktig gällande Npf? Vad är det för fel med det?
  • Anonym (Ärlan)
    Anonym (3) skrev 2025-04-26 13:58:28 följande:
    Rätt vård...
    Hahahahahaha....
    Finns ingen vård överhuvudtaget. 
    Det enda det finns är hab. Och hab är som bekant bullshit.
    Tråkigt att höra. :( Vi har fått jättebra stöd från barnpsykiatrin. 
  • Anonym (Ärlan)
    Anonym (normal) skrev 2025-04-26 09:07:58 följande:

Bara för att man går sin egen väg är man väl inte NPF? 

Nej, men om man samtidigt blir väldigt upprörd om kläder är fel, inte bryr sig om personlig hygien, gillar att gå in i rollen som djur, har lite dålig impulskontroll och har svårt med sociala koder - då finns det flera saker som är vanligare hos personer med npf. 
Svar på tråden 10 åring med konstig relation till kläder