10 åring med konstig relation till kläder
Hej Alla kloka föräldrar. Snälla hjälp oss att reda i en sak.
Vi har en 10 åring flicka som för några år sedan började med en lite konstig relation till kläder. Hon gick från att bära vilka vanliga, så kallade, tjejkläder som helst, till att vägra allt som var minsta åtsittande. Vi Lät henne välja kläder och tänkte att det kanske var övergående, men det har bara fortsatt åt ett håll vi inte riktigt är okej med nu.
Kläderna är fortfarande väldigt lösa. Fick hon välja skulle hon handla allt på herravdelningen. Det är alltså mycket stora plagg på henne 140 cm och 35 kilo. Händerna ska gärna försvinna in i kläderna och allt ska vara grabbigt, killigt, tufft eller ja, manligt. Mörkt, grått, svart. Bara såna färger. Även med byxor är hon likadan. Mörkt och stort, men ändå i hennes storlek.
Stilen har blivit så omfattande att hon konstant misstas för en pojke av folk som inte känner henne. Då blir hon ledsen, men kan liksom inte ens förstå varför. Mössa långt ner över ögonbrynen och håret i en låg tofs varje dag, gärna instoppad i tröjan. Jag har försökt att stötta henne i klädstil och klär mig själv väldigt feminint. Med det sagt behöver hon absolut inte se ut som jag, men utöver de slafsiga kläderna bryr hon sig inte om ifall kläderna är skitiga eller fulla med noppor. Hon avskyr och säger att det är fult om kläder sitter mer skräddarsytt och kan inte ens klä sig ordentligt på kalas eller högtider.
Det här börjar kännas väldigt jobbigt för mig och min man. Vi vill att hon ska ha sin stil men hon ser slufsig och ovårdad ut. Är vi ute hela familjen (med syskon) så skulle man lätt kunna tro att vi missunnar enbart henne. Vid vissa situationer har vi tvingat henne att klä sig ordentligt, men då är hon ofta så frustrerad över sin garderob att hon börjar gråta. 10 T-shirtar och 4 tjocktröjor är de enda hon vill ha - i alla lägen. Om ingen säger något kan hon sova och bära samma T-shirt en vecka i streck. Vi vill att hon ska känna sig bekväm i sig själv och sin kropp och får bara höra av andra att hon ska få vara sig själv. Det FÅR hon, men när fan får man säga stopp? :/