• Anonym (Nian)

10 åring med konstig relation till kläder

Hej Alla kloka föräldrar. Snälla hjälp oss att reda i en sak.

Vi har en 10 åring flicka som för några år sedan började med en lite konstig relation till kläder. Hon gick från att bära vilka vanliga, så kallade, tjejkläder som helst, till att vägra allt som var minsta åtsittande. Vi Lät henne välja kläder och tänkte att det kanske var övergående, men det har bara fortsatt åt ett håll vi inte riktigt är okej med nu. 

Kläderna är fortfarande väldigt lösa. Fick hon välja skulle hon handla allt på herravdelningen. Det är alltså mycket stora plagg på henne 140 cm och 35 kilo. Händerna ska gärna försvinna in i kläderna och allt ska vara grabbigt, killigt, tufft eller ja, manligt. Mörkt, grått, svart. Bara såna färger. Även med byxor är hon likadan. Mörkt och stort, men ändå i hennes storlek. 

Stilen har blivit så omfattande att hon konstant misstas för en pojke av folk som inte känner henne. Då blir hon ledsen, men kan liksom inte ens förstå varför. Mössa långt ner över ögonbrynen och håret i en låg tofs varje dag, gärna instoppad i tröjan. Jag har försökt att stötta henne i klädstil och klär mig själv väldigt feminint. Med det sagt behöver hon absolut inte se ut som jag, men utöver de slafsiga kläderna bryr hon sig inte om ifall kläderna är skitiga eller fulla med noppor. Hon avskyr och säger att det är fult om kläder sitter mer skräddarsytt och kan inte ens klä sig ordentligt på kalas eller högtider. 

Det här börjar kännas väldigt jobbigt för mig och min man. Vi vill att hon ska ha sin stil men hon ser slufsig och ovårdad ut. Är vi ute hela familjen (med syskon) så skulle man lätt kunna tro att vi missunnar enbart henne. Vid vissa situationer har vi tvingat henne att klä sig ordentligt, men då är hon ofta så frustrerad över sin garderob att hon börjar gråta. 10 T-shirtar och 4 tjocktröjor är de enda hon vill ha - i alla lägen. Om ingen säger något kan hon sova och bära samma T-shirt en vecka i streck. Vi vill att hon ska känna sig bekväm i sig själv och sin kropp och får bara höra av andra att hon ska få vara sig själv. Det FÅR hon, men när fan får man säga stopp? :/

• Svar på tråden 10 åring med konstig relation till kläder
  • Anonym (Allvar nu)

Jag undrar snarare om hon blivit utsatt för något som 8-åring som gör att hon inte vill bli kvinna, inte dra till sig uppmärksamhet som flicka/ feminin.

Jag hade sett det som allvarligt och det är inte heller säkert att hon klarar av att tala om det om det rör sig om ett övergrepp.

Jag blev själv utsatt för flera former av övergrepp, både sexuellt tafsande, juckande och våld i skolan av killar i klassen och sa aldrig något till min mamma förrän jag blev vuxen. Hon blev helt förskräckt över hur vi haft det, min kompis och jag.

Just då kändes det bara som vi hellre hade dött än talat om det för någon vuxen.

• Anonym (Asperger?)
    Anonym (Nian) skrev 2025-04-23 14:30:10 följande:
    Kanske inte just på Aspbergers, men något har jag ju funderat på. Åtminstone senaste tiden då det är så extremt jobbigt och svårt för henne. dagarna kan bli helt förstörda om jag ber henne ha en tröja som är i hennes storlek, eller lite större. Hon säger att hon hatar när grenen på byxorna syns. Överarmarna får inte heller synas och inget inget inget får sitta tajt, förutom en baddräkt möjligtvis
    Nu har jag inte läst längre än till detta inlägg. Var så stor igenkänning. Så här var det med båda mina söner i tonåren, och som några år efter fick diagnosen Asperger. Många gånger måste jag fortfarande påminna, och be dom byta kläder trots att de idag är 20+.
  • Anonym (Nian)
    Anonym (13) skrev 2025-04-23 14:53:46 följande:

Låter lite som min 12-,åring. Hon är inte riktigt där men nästan. Har förklarat för henne att vid vissa tillfällen krävs det annan klädsel och då får man anpassa sig därefter. Typ går vi ut och firar födelsedag, firar jul eller påsk så har man lite finare kläder på sig vilket hon accepterar. 

Hon sa till mig att det var en ny stil som jag inte förstod mig på.  🤣 "mamma det är grunge ". Jag svarade skrattande att jag var med när den typ uppfanns på -90-talet. Då fick jag höra att det var forrest grunge. Hänger även ihop med therians lite. 

Tänker också att de märker själva att de växer och att kropparna förändras mot en mer kvinnlig kropp. Det kan vara jobbigt och man vill kanske dölja det lite. Var själv lite sådan.

Runt 10-11 års ålder går många tjejer från gulliga tjejkläder till tufft och svart. Inte alla men många. 

Det är väldigt komiskt att du säger det. Hon har nämnt det orden för mig också. både therians och grunge. Tack För att du skrev just det du skrev. Jag tar med mig väldigt mycket från ditt inlägg 🙏🏼
  • Anonym (Nian)
    Anonym (Allvar nu) skrev 2025-04-23 14:55:22 följande:

Jag undrar snarare om hon blivit utsatt för något som 8-åring som gör att hon inte vill bli kvinna, inte dra till sig uppmärksamhet som flicka/ feminin.

Jag hade sett det som allvarligt och det är inte heller säkert att hon klarar av att tala om det om det rör sig om ett övergrepp.

Jag blev själv utsatt för flera former av övergrepp, både sexuellt tafsande, juckande och våld i skolan av killar i klassen och sa aldrig något till min mamma förrän jag blev vuxen. Hon blev helt förskräckt över hur vi haft det, min kompis och jag.

Just då kändes det bara som vi hellre hade dött än talat om det för någon vuxen.

Jag är så ledsen för din skull och det du har behövt gå igenom. Jag hoppas att du har fått den hjälp du behövt eller behöver. Jag vet ju själv hur killarna var i. Vi har försökt prata med henne om det och även funderat, men det verkar inte riktigt som något sånt heller. Jag kan naturligtvis ha totalt fel i det (men hoppas såklart inte). 
  • Anonym (Nian)
    planerar barn123 skrev 2025-04-23 14:53:07 följande:
    Jag håller med föregående talare om att ni absolut kan ställa krav på att kläderna ska vara hela och rena, men låt dottern ha gubbtröjor om hon vill. Spontant låter det konstigt att det inte går att hitta stora t-shirts i andra affärer, men det är absolut inget konstigt med att inte vilja ha tajta kläder.

För en del på autismspektrumet (tex Asperger) är det extremt obehagligt med tajta och åtsittande kläder, kläder där man kan känna sömmarna, m.m. Sen kan det finnas folk helt utan diagnos som bara inte gillar åtsittande kläder, och det är helt OK. Det känns som att du dömer dottern för att hon har en stil du tycker är fel. Att kalla kläder du tycker är rätt för "ordentliga kläder" visar att det är stilen du inte gillar. 

Hade det varit bättre om hon gillat tajta och avslöjande kläder när hon var 8-11 år?
    Absolut inte. Hade varit en mardröm om hon hade klätt sig avslöjande. Jag stör mig inte på att kläderna är stora, men det finns grymt snygga kläder som är baggy och som är i hennes storlek. Jag har varit dansare när jag var yngre och gick jämt i vad som skulle kallas för hip hop kläder, men jag var inte smutsig, inte ohygienisk och inte använde jag kläder som var 10 storlekar för stora. Det är där skon klämmer. Inte att hon vill täcka alla kroppsdelar eller att hon inte gillar åtsittande. Att jag nämnde just tighta kläder är för att jag oroar mig för att det är någon diagnos som jag missar här. Något som skapar ett riktigt psykiskt och fysiskt obehag med den typen av plagg. Hon suckar inte bara och himlar med ögonen. Hon kan börja gråta för en tajtare polotröja under tjocktröjan på vintern. 
  • Jemp

Rena kläder är rimligt, men i övrigt blir jag mer oroad över hur hon mår än över hennes klädstil, utifrån det du skriver?

• cosinus

Jag har en 14-åring som kör samma kläder. Hon är kort och smal och XS dam är lagom eller för stort men hon tycker ändå Herr M är rimligt och ibland för litet.

Mina tjejer (har två, 14-åringen är yngst) har båda varit såna att de bytt rätt mycket kompisar när de gått från att vara barn/leka/obrydda om kläder till att det kommer till att tjejerna börjar bry sig. För mina har inte riktigt fattat det där med att vara tonåringar. Äldsta hade mer en ganska alldaglig stil medans yngsta då valt att liksom klä sig lite tvärtom. Jag tror det har att göra med att hon inte känner sig riktigt hemma med hur andra klär sig och då väljer hon en helt annan väg. Det gör hon även med frisyren.

Alla mina barn har haft en period runt 10 där de varit rätt obrydda om att kläderna är rena. De har börjat hitta favoritkläder, ha en åsikt men hygien är sällan deras starka sida i den åldern. Det får man som förälder vara med och hjälpa till och styra. De fattar inte att de luktar svett och det är inte många år sen de sprang runt fläckiga från topp till tå på dagis så de har liksom inte hunnit ställa om till att tycka att en fettfläck eller lite smutsfläck är ett problem.

Prata med henne, sätt upp regler för renlighet.

Och vad gäller finkläder. Ha marginal med tiden till nästa tillfälle så ni hinner lösa. Fråga henne vad hon skulle kunna tänka sig som kan klassas som mer uppklätt. Det kan ju vara en snyggare t-shirt eller tröja. Byxor i en lite annan stil. 

Och det kan ändras på en vecka. Har kompisar med barn som gått från den stilen du beskriver till urringat och tight över en natt. Hel och ren får man hålla på men sen kan man låta dem hållas.

• Anonym (13)
    Anonym (Nian) skrev 2025-04-23 15:35:01 följande:
    Det är väldigt komiskt att du säger det. Hon har nämnt det orden för mig också. både therians och grunge. Tack För att du skrev just det du skrev. Jag tar med mig väldigt mycket från ditt inlägg 🙏🏼
    Kul att vara till hjälp! Googla på forrest grunge och prata mycket om therians är mitt tips. 

När dottern helt plötsligt säger att millitärgrönt är hennes favoritfärg blev jag lite förvånad, men men. Alla har vi våra faser. Hon har till och med fått ett par converseliknande skor.. 

Tittar man på therians som lägger upp filmer så är det många som är klädda i jordfärgerna och stora baggy kläder. Det är nästan lite emo-inspirererat på en del också, gränsen är nog ganska flytande. 

Säga vad man vill och tycka vad man vill om att de kallar sig therians och så, men de är otroligt kreativa i sina skapandeprocesser för att göra masker och sådant. Tänker själv att detta är en fas och den ska också passeras. 

Men deala med henne - hon får ha sina kläder hon gillar men när det är finare middag/jul/skolavslutning osv så får man ha finkläder på sig som ni båda tycker är okej. Någonstans är det ju bra att ha koll på att olika tillfällen kan kräva olika klädkoder. I framtiden kan det ju vara jobb som har en klädkod. Det kan också vara bra att förklara för henne. 
  • Anonym (+)
    Anonym (Nian) skrev 2025-04-23 15:43:06 följande:
     inte ohygienisk och inte använde jag kläder som var 10 storlekar för stora. Det är där skon klämmer. Inte att hon vill täcka alla kroppsdelar eller att hon inte gillar åtsittande. Att jag nämnde just tighta kläder är för att jag oroar mig för att det är någon diagnos som jag missar här. Något som skapar ett riktigt psykiskt och fysiskt obehag med den typen av plagg. Hon suckar inte bara och himlar med ögonen. Hon kan börja gråta för en tajtare polotröja under tjocktröjan på vintern. 
    Det behöver inte vara en diagnos för att hon inte tycker om tajta kläder. Kan vara en fas eller bara sån hon är. En tajt polotröja är ett väldigt obehagligt plagg så förstår henne fullt ut i de tårarna. Att byta kläder när de är smutsiga är lämpligt men att i övrigt styra mot att ha tajtare kläder känns onödigt.
  • Anonym (S)

Hon låter exakt som mig i den åldern!! Fast jag gjorde det för att min kropp förändrades väldigt mycket som det kändes "över en natt", tvingades köpa min första bh i årskurs 3, D-kupa. Jag var liten och nätt men körde kanske 130 cl i byxor och herr-M i tröjor. Hade även mössa typ jämt. Såg ut som en riktig slas-has, morsan var förtvivlad! Hade heller aldrig jacka, utan typ 4 tjocktröjor på vintern. Dessutom gillade jag "sportiga" märken och kläder. Skulle jag klä upp mig var det byxor med knappar på sidorna (ni som minns, ni minns...) och en Champion-hood, då kände jag mig fin! 😆 Billabong-shorts och pappas Nike-tshirt på sommaren.
    Men vet du....Det kommer ändras! Förstår att det kan kännas provocerande om du dessutom är något av kläd-snobb, men låt henne hållas så länge det är helt och rent!
    Då min kropp blev så konstig så blev jag aldrig speciellt intresserad av kläder. Hade så väldigt svårt att hitta något som passade och blev bara mest förtvivlad i provhytten, och det där hängde i, även om utbudet är betydligt större idag för "oproportionerliga" kroppar än för 25 år sedan. Men idag använder jag i alla fall inte längre knäppe-byxor och pappas kläder....

Svar på tråden 10 åring med konstig relation till kläder