• Anonym (Ylva)

Tejpa örsnibbar efter håltagning?

Barnet vill ta hål i öronen och jag funderar på när i tid det passar bäst. Barnet i fråga tränar nämligen judo. Håltagning behöver därför förläggas till sommar- eller vinteruppehåll. 

Jag har förstått att man inte ska bada under en ganska lång tid efter håltagning, så sommar känns inte som ett bra alternativ. Men hur länge ska man vänta med att tejpa örsnibbarna? På judon måste nämligen alla smycken tas av, eller så ska örsnibbarna tejpas. Räcker det om man väntar 4-6 veckor med att tejpa, eller innebär det också en risk?

• Svar på tråden Tejpa örsnibbar efter håltagning?
  • Anonym (X)

Jag skulle inte ta hål alls om barnet tränar judo. Men om ni prompt måste så vänta till vintern så är det mindre risk för infektioner också.

• Anonym (Ylva)
    Anonym (X) skrev 2025-04-24 09:27:56 följande:

Jag skulle inte ta hål alls om barnet tränar judo. Men om ni prompt måste så vänta till vintern så är det mindre risk för infektioner också.

Varför skulle man inte kunna ha hål i öronen om man tränar judo? När hålen är läkta, tar man självfallet ut hängen under träning. Barn som spelar till exempel  fotboll, får inte heller ha örhängen under match. Dessa måste tejpas när de är nytagna. Frågan är hur länge man måste vänta innan de ska tejpas. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Ylva) skrev 2025-04-24 09:35:14 följande:
    Varför skulle man inte kunna ha hål i öronen om man tränar judo? När hålen är läkta, tar man självfallet ut hängen under träning. Barn som spelar till exempel  fotboll, får inte heller ha örhängen under match. Dessa måste tejpas när de är nytagna. Frågan är hur länge man måste vänta innan de ska tejpas. 
    För att judo är en kontaktsport och det är större risk för skador.

Men du gör ju som du vill.
    De ska läka  i 8 veckor.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (X) skrev 2025-04-24 09:48:10 följande:
    För att judo är en kontaktsport och det är större risk för skador.

Men du gör ju som du vill.
    De ska läka  i 8 veckor.
    Frågan är om man kan tejpa innan dessa veckor har gått?

• Anonym (X)
    Anonym (Ylva) skrev 2025-04-24 10:10:09 följande:

Nej
  • Anonym (M)

Ja, det kan man. Att tejpa påverkar inte läkningen. Det är örhängene man inte ska ta ut under läkningsperioden.
  • Tremere

Varför inte fråga hos någon som tar hål i öronen.
    De borde ju veta bäst.
    Men rent spontant så borde ju inte tejpning i någon/några timmer per vecka påverka läkningen.

• Anonym (J)

Varför skulle tejp hjälpa mot judo? så konstigt. Får den en smäll på örat så är smycket där ändå och kommer göra ont

• Anonym (J)

Va? Ska du tejpa för vadå, läkning? Nej det ska luftas. Tvätta med koksaltlösning. Tänk att detta är sår. 
  • Jemp
    Anonym (J) skrev 2025-04-24 12:38:21 följande:

Va? Ska du tejpa för vadå, läkning? Nej det ska luftas. Tvätta med koksaltlösning. Tänk att detta är sår. 
    Man tejpar under träning för att inte i örhänget.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ylva) skrev 2025-04-24 09:35:14 följande:

Tills hålen är läkta vore väl smartast och bäst? De behöver få vara ifred så de får läka. 

Att tejpa och sen få en fet smäll på örat är som du säkert förstår inte så jättebra 

• Jemp
    Jemp skrev 2025-04-24 12:38:59 följande:
    Man tejpar under träning för att inte i örhänget.
    För att inte fastna i örhänget, ska det stå.
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2025-04-24 12:37:22 följande:

Varför skulle tejp hjälpa mot judo? så konstigt. Får den en smäll på örat så är smycket där ändå och kommer göra ont

Ja, ont kommer det göra. Men örhänget riskerar inte att rivas ut eller fastna på motståndaren. Därför tejpar man, som i alla andra sporter. 
  • Anonym (Ylva)
    Jemp skrev 2025-04-24 12:39:46 följande:
    För att inte fastna i örhänget, ska det stå.
    Anonym (M) skrev 2025-04-24 12:45:21 följande:
    Ja, ont kommer det göra. Men örhänget riskerar inte att rivas ut eller fastna på motståndaren. Därför tejpar man, som i alla andra sporter. 

Precis så. Det gäller ju alla sporter, även om man i judon och andra kontaktsporter har större risk att fastna. 

Vi kommer ändå förlägga till träningsuppehållet, men det finns ju risk att det inte är helt läkt. Skönt att det går att tejpa ändå!

• Anonym (Piercing)

Fråga hos den ni ska göra hålen hos. 

Skulle verkligen rekommendera en riktig piercingstudieo och inte en frisör som skjuter öronen. 
    Piercingstudion hat stora kunskaper om håltagning på alla möjliga ställen och läkningen. De vet bäst. 
    De kan nog till och med rådgöra om när det är bäst. Vill minnas att ang bad är det värst att bada i klottrat vatten än rent havs- och sjövatten.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Piercing) skrev 2025-04-24 13:58:52 följande:

Fråga hos den ni ska göra hålen hos. 

Skulle verkligen rekommendera en riktig piercingstudieo och inte en frisör som skjuter öronen. 
    Piercingstudion hat stora kunskaper om håltagning på alla möjliga ställen och läkningen. De vet bäst. 
    De kan nog till och med rådgöra om när det är bäst. Vill minnas att ang bad är det värst att bada i klottrat vatten än rent havs- och sjövatten.

Jag ska prata med dem närmare inpå. Nu funderar jag på om det blir görbart till vintern och uppehållet. 

Jag drar mig också åt piercing och inte pistoltagning. 

Svar på tråden Tejpa örsnibbar efter håltagning?