• Anonym (Vill förstå)

Avundsjuka och missunnsamhet mellan kvinnor

Funderat på det här med avundsjuka och missunnsamhet mellan kvinnor. Driver mig ibland till vansinne. Känner ofta att jag behöver förminska mig själv. Är jag mig själv, berättar om vad jag gjort i livet, befinner mig osv. och man blir vänner så uppstår det förr eller senare missunnsamhet eller avundsjuka. Nån pik eller sarkastisk kommentar dyker upp. Den så kallade vännen deletar en på typ Instagram. Varför är det såhär? Är det en svensk grej?
    Och har också vänner som är vettiga, men springer ganska ofta på den missunnsamma/avundsjuka typen. Så sjukt trött på den. Varför kan man inte glädjas för andra??

Finner det svårt att skapa nya kontakter, blir osäker på hur mycket man faktiskt ska delge eller vara sig själv. Samtidigt vet jag att alla inte kommer tycka om en och att man bara kan vara sig själv. 
  • Svar på tråden Avundsjuka och missunnsamhet mellan kvinnor
  • Anonym (Tomboy)

Det är därför jag ogärna längre umgås med eller knyter kontakter med andra kvinnor, eftersom jag varit utsatt för den sortens avundsjuka och missunnsamhet för många gånger. När jag började klättra i karriären var det en del som jag trodde var mina vänner som tog bort mig på Facebook och Insta. Vet att det omvända förekommer också, dvs att folk som klättrar i karriären tar bort vänner med lägre social status och låginkomsttagare.

Jag personligen får mer utbyte av att umgås med män, och får givetvis mer uppskattning från dem också.

• Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Tomboy) skrev 2025-04-24 10:16:46 följande:

Det är därför jag ogärna längre umgås med eller knyter kontakter med andra kvinnor, eftersom jag varit utsatt för den sortens avundsjuka och missunnsamhet för många gånger. När jag började klättra i karriären var det en del som jag trodde var mina vänner som tog bort mig på Facebook och Insta. Vet att det omvända förekommer också, dvs att folk som klättrar i karriären tar bort vänner med lägre social status och låginkomsttagare.

Jag personligen får mer utbyte av att umgås med män, och får givetvis mer uppskattning från dem också.

Så tråkigt att höra. Fattar om du inte orkar med beteendet.

Jag bodde utomlands i många år och även om jag varit i Sverige i många år nu så har jag svårt att hantera det här beteende. Förstår inte varför man inte kan glädjas med andra. Lyfta istället för att såga vid fotknölarna. Börjar lite smått förlora hoppet om att man ska hitta några nya guldkorn till vänner. Sen har jag vänner, men vill gärna utöka. Känns omöjligt. 
  • Anonym (Tomboy)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2025-04-24 10:29:11 följande:
    Så tråkigt att höra. Fattar om du inte orkar med beteendet.

Jag bodde utomlands i många år och även om jag varit i Sverige i många år nu så har jag svårt att hantera det här beteende. Förstår inte varför man inte kan glädjas med andra. Lyfta istället för att såga vid fotknölarna. Börjar lite smått förlora hoppet om att man ska hitta några nya guldkorn till vänner. Sen har jag vänner, men vill gärna utöka. Känns omöjligt. 
    Sverige är ju avundsjukans land nr. 1, inte för intet man pratar om "den svenska avundsjukan". Ingen ska få vara bättre eller lyckas bättre än någon annan. Du ska inte tro att du är något m.m. Man ser mycket av den även här på Familjeliv.
  • Anonym (Nej och ja)
    Anonym (Tomboy) skrev 2025-04-24 12:12:23 följande:
    Sverige är ju avundsjukans land nr. 1, inte för intet man pratar om "den svenska avundsjukan". Ingen ska få vara bättre eller lyckas bättre än någon annan. Du ska inte tro att du är något m.m. Man ser mycket av den även här på Familjeliv.
    Inte bara Sverige som avundsjukan s land. Men du kanske vet bara om svenska folket eller folk som bor i Sverige.

Är från ett annat land men jag har och har haft problem med kvinnor sen vid tioårsperiod på grund av avundsjukan. kvinnor har några gånger hindrar mig från att leva i min lyckliga kärlek genom att ljuga och bli otrogna med min kille.

Framtill idag uppmärksammar jag att tjejer inte vill att jag ska lyckas med livet totalt även när det handlar om en annan sak än kärlek. Det går nästan inte göra något ting med de faktiskt. Det ända jag gör är att jag inte behöver omgås med de så mycket.

Om jag försöker han killar som kompisar då brukar det inte heller vara så lätt för man är motsats kön av många anledningar.
  • Anonym (Jaaaaadu)

Eller kan det vara så du inbillar dig att du är.bättre än andra? Har personligen aldrig någonsin varit avundsjuk på någon oavsett kön men i bland har man fullt upp med sitt, plus ogillar STARKT självgoda människor. En tanke bara.

• Anonym (Tyvärr!)
    Anonym (Jaaaaadu) skrev 2025-04-24 15:09:01 följande:

Eller kan det vara så du inbillar dig att du är.bättre än andra? Har personligen aldrig någonsin varit avundsjuk på någon oavsett kön men i bland har man fullt upp med sitt, plus ogillar STARKT självgoda människor. En tanke bara.

Avundsjuka finns!
    Du verkar tyvärr vara typen som tror att du vet bäst.
    Jag har 2 nära släktingar + en f.d nära vän som tyvärr inte fixar att jag har det bättre än dom.
Svar på tråden Avundsjuka och missunnsamhet mellan kvinnor