• Johan1987

VAB - andra föräldern studerar på 50%

Jag är arbetslös och inskriven på Arbetsförmedlingen och tar A-kassa.

Jag ansöker om VAB för första gången och vill veta om det okej att ta VAB när den andra föräldern studerar på 50%?

Min son går på förskola från klockan 08:00 till 14:00 och hade läkarbesök klockan 13:00, så jag hämtade honom vid 12:30.

Kan jag ta ut 4 timmar VAB i denna situation eller bara 2 timmar?

• Svar på tråden VAB - andra föräldern studerar på 50%
  • MsM84

Han skulle ju bara vara på fsk till 14.00 så det kan bara vara 2h - om man alls kan ta ut vab vid arbetslöshet.

• Jemp
    MsM84 skrev 2025-04-24 12:15:07 följande:

Han skulle ju bara vara på fsk till 14.00 så det kan bara vara 2h - om man alls kan ta ut vab vid arbetslöshet.

Man kan vabba som arbetslös ja. personligen har jag inte sett vitsen utöver om man behöver ställa in Saker pga vab, men antingen vid mötesmiss eller om man är väldigt mån om att spara dagar kanske. 

Ts, bäst att ringa för sin specifika situation. På Facebook är fk också väldigt snabba med att svara (gruppen försäkringskassan förälder) på generell nivå.

Jag skulle tro att du kan vabba den tid du hindrats från att söka/ta jobb/delta på ev aktivitet, dvs tills ni är hemma igen. 

• Jemp
    Johan1987 skrev 2025-04-24 12:21:21 följande:

Men den andra föräldern studerar på 50%. Är det fortfarande okej att vabba?

Du får vabba den tid hon studerar. generellt inte den tid hon är hemma, men sen finns det en del undantag (här är det ju tex ett läkarbesök). Beror såklart också på vad hon gör övrig tid. 
Svar på tråden VAB - andra föräldern studerar på 50%