• korvsoppan

Hur snabb ska man vara?

Hej! Jag är en förskolepedagog som får skäll på min arbetsplats när jag går in på eftermiddagen med barn och byter blöja för att det tar "för lång tid". (Dessvärre tar ingen annan på sig den uppgiften, många verkar ha inställningen att blöjbytena slutar kl 14 när vi gått ut).

I och med att denna årstid även innebär på- och -avklädning av ytterkläder i form av galonoverall och lager på lager med fleece så kan det ta iallafall en kvart till tjugo minuter att göra allt (särskilt när barnen sätter sig tvärt); byta blöja, torka rent och få av/på kläder. 

Vad kan jag göra? Finns det nåt? Gör jag fel? Ofta är det iallafall två små som behöver byta på em. och då kan det ta upp mot en halvtimme innan vi är ute igen. (Särskilt om det är så illa att barnet behöver tvätta rumpan etc).

• Svar på tråden Hur snabb ska man vara?
  • Jemp

självklart ska blöjorna bytas. 

Jag tycker dock det låter som väldigt lång tid, där kanske du kan be kollegorna om tips. 

Vad är anledningen till att de klagar, problem med bemanningen? Isf kanske det krävs en diskussion med chefen om antingen schemaläggningen eller rutinerna kring tiden ute. 

• Anonym (B)

Det låter som väldigt långt tid 20 - 30 minuter.
    Hur långt tid tar när dina kollegor byter blöja? 

• Anonym (F)

Du gör troligen inget fel alls. Det är systemet det är fel på. Det borde finnas fler pedagoger.

• Lynx123

Det låter som att du tar ganska lång tid på dig. Be den som klagar att visa hur hen gör så kan du både jämföra tiden och kanske lära dig något nytt.

• Kvinna7

Självklart ska blöjorna bytas, men tiden det tar är rätt lång. Ja det är mkt kläder denna årstid, men borde inte ta uppemot 30 min för två blöjbyten kan jag tycka. Har arbetat nästan 30 år på förskola och främst med yngre barn. Man får ju in en rutin. Det går snabbt. Kan tänka mig att första gänget pedagoger går hem vid 15 och nästa vid 16 så det blir ju färre på gården med barnen. Ofta är många barn kvar efter 15. Iaf på min förskola. Det är först efter 16.30 vi har betydligt färre barn. Jag skulle nog också bli irriterad om min kollega tog så lång tid på sig vid blöjbyte, men ist för att bli arg prata med henne och fråga om hon behöver råd eller hjälp. Alternativt, säg att de får byta blöjorna. 

Svar på tråden Hur snabb ska man vara?