• Cheers

Hunden är människans bästa vän

Vi är många som älskar hundar. Det finns knappast något som värmer som hundens villkorslösa tillgivenhet.

Men nu har glädjedödare börjat kritisera hundarna för än det ena och än det andra.

Utöver att jaga vilda djur så lämnar de dofter, urin och avföring efter sig, klagas det, som kan störa djurlivet i naturen. Lodjur, hjortar och rävar sägs undvika områden där hundar rastas regelbundet.

Hundbajs medför till att vattendrag förorenas, vilket är dåligt för växtlivet. Men värst är hundmaten. Hundarna äter massor och släpper ut koldioxid. Man klagar att det finns alldeles för många hundar i världen som gör oacceptabla klimatavtryck.

Jag frågar mig som en komiker gjorde för länge sedan när han drev med förmynderiet och alla förbud: Får  man ha hund? Då var det alltså ett skämt!

• Svar på tråden Hunden är människans bästa vän
  • molly50
    Anonym (Y) skrev 2025-04-25 13:22:10 följande:
    Där jag bor så är människobajs ett stort problem längs motionsspåret. Och dessa människor bemödar sig inte ens att gå en meter från stigen för att göra sina behov. Totalvidrigt. Som hundägare måste jag nu vara konstant på min vakt så att min vovve inte går och käkar människobajs. 
    Det där är ju bara vidrigt. Finns det inga toaletter i närheten som man kan använda?
  • Anonym (Y)
    molly50 skrev 2025-04-25 13:54:09 följande:
    Det där är ju bara vidrigt. Finns det inga toaletter i närheten som man kan använda?
    Orkar man ta sig en promenad på 5 minuter så finns det, men tydligen bajsar de hellre i skogen.
  • Cheers
    Anonym (Y) skrev 2025-04-25 19:16:07 följande:
    Orkar man ta sig en promenad på 5 minuter så finns det, men tydligen bajsar de hellre i skogen.
    Fast nu handlar tråden om hundar och inte om bajsande människor. Skillnaden mot hundar är att de inte uppsöker en vattenklosett av lätt förklarliga skäl.

Trots allt prat om att hundar har fräckheten att bajsa så vidhåller jag att hunden är människans bästa vän. 

A dog´s welcome!

• molly50
    Anonym (Y) skrev 2025-04-25 19:16:07 följande:
    Ok. Ren lathet,alltså.
    Visst kan det bli akut,men då kan man väl åtminstone försöka ta sig lite längre in i skogen.
  • Cheers
    molly50 skrev 2025-04-26 12:10:41 följande:
    Ok. Ren lathet,alltså.
    Visst kan det bli akut,men då kan man väl åtminstone försöka ta sig lite längre in i skogen.
    Fast nu handlar inte tråden om bajsande människor utan om hundar.
  • molly50
    Cheers skrev 2025-04-27 00:58:57 följande:
    Fast nu handlar inte tråden om bajsande människor utan om hundar.
    Ja,men poängen är att det är lika äckligt oavsett om det är en hund,katt eller människa som har bajsat ute.
  • Cheers
    molly50 skrev 2025-04-27 14:30:33 följande:
    Ja,men poängen är att det är lika äckligt oavsett om det är en hund,katt eller människa som har bajsat ute.
    Så du menar att hunden inte är människans bästa vän för att den bajsar. Drottning Silvia bajsar också. Och du med.
  • Anonym (Ella)
    Cheers skrev 2025-04-27 17:03:29 följande:
    Så du menar att hunden inte är människans bästa vän för att den bajsar. Drottning Silvia bajsar också. Och du med.
    Nej, vi menar att det är äckligt när hundägare låter sina hundar bajsa överallt och inte plockar upp det.

Och ja, det är äckligt när det ligger bajs på gatorna även när det är katt, människa , igelkott, kanadagås eller räv som varit framme. Skillnaden är att vilda djur kan man inte styra över och att människor i allmänhet inte bajsar mitt på gatan. Det är hundar som är skyldiga till majoriteten av allt bajs på gatorna. Är ute med sin hund så kan man faktiskt ägna tre sekunder åt att plocka upp bajset efter sig. Annars är man inte en speciellt bra hundägare.
  • Cheers
    Anonym (Ella) skrev 2025-04-27 17:45:40 följande:
    Nej, vi menar att det är äckligt när hundägare låter sina hundar bajsa överallt och inte plockar upp det.

Och ja, det är äckligt när det ligger bajs på gatorna även när det är katt, människa , igelkott, kanadagås eller räv som varit framme. Skillnaden är att vilda djur kan man inte styra över och att människor i allmänhet inte bajsar mitt på gatan. Det är hundar som är skyldiga till majoriteten av allt bajs på gatorna. Är ute med sin hund så kan man faktiskt ägna tre sekunder åt att plocka upp bajset efter sig. Annars är man inte en speciellt bra hundägare.
    Ja så är det. Felet är nte hunden utan husse eller matte som inte kan hantera sin hund.

Så hundbajs är inget argument mot att hunden är människans bästa vän!
  • Anonym (Ella)
    Cheers skrev 2025-04-27 18:52:51 följande:
    Ja så är det. Felet är nte hunden utan husse eller matte som inte kan hantera sin hund.

Så hundbajs är inget argument mot att hunden är människans bästa vän!
    Nej, och det har ingen påstått heller.
  • molly50
    Cheers skrev 2025-04-27 17:03:29 följande:
    Vart någonstans har jag påstått det? Jag är också hundmänniska,men jag tycker ändå inte det är trevligt när folk inte plockar upp efter sina hundar.'
    Dels kan man råka trampa i det och dels så kan det sprida smitta bland hundar.
    Av samma anledning så tycker jag att man ska ta reda på efter sig själv eller efter sin katt också.
  • Cheers
    molly50 skrev 2025-04-27 22:11:20 följande:
    Vart någonstans har jag påstått det? Jag är också hundmänniska,men jag tycker ändå inte det är trevligt när folk inte plockar upp efter sina hundar.'
    Dels kan man råka trampa i det och dels så kan det sprida smitta bland hundar.
    Av samma anledning så tycker jag att man ska ta reda på efter sig själv eller efter sin katt också.
    Vad kul! Du är också hundmänniska och jag antar att du då menar hundvän också och inte någon slags varulv.

Det vore kul då om du kunde berätta varför du är hundvän och ser hunden som något positivt och trevligt. Jag är lite trött på pratet i tråden om att hundar bara bajsar, som om det vore det enda hundar gör.
  • molly50
    Cheers skrev 2025-04-28 10:32:23 följande:
    Vad kul! Du är också hundmänniska och jag antar att du då menar hundvän också och inte någon slags varulv.

Det vore kul då om du kunde berätta varför du är hundvän och ser hunden som något positivt och trevligt. Jag är lite trött på pratet i tråden om att hundar bara bajsar, som om det vore det enda hundar gör.
    Varför jag är hundvän? Ja,till att börja med så är den ju bra ett sällskap. En familjemedlem. En klok och trogen vän.
    Jag har haft mycket roligt tillsammans med de hundar jag har haft, Tränat lydnad och agility t ex,och på det sättet kommit väldigt nära dem.
    Sen är de ju bra till så mycket annat också. Ledarhund och att arbeta inom polisen t ex.
    Det finns mycket som är bra med en hund.
  • Cheers
    molly50 skrev 2025-04-28 12:36:26 följande:
    Varför jag är hundvän? Ja,till att börja med så är den ju bra ett sällskap. En familjemedlem. En klok och trogen vän.
    Jag har haft mycket roligt tillsammans med de hundar jag har haft, Tränat lydnad och agility t ex,och på det sättet kommit väldigt nära dem.
    Sen är de ju bra till så mycket annat också. Ledarhund och att arbeta inom polisen t ex.
    Det finns mycket som är bra med en hund.
    Ja, verkligen. Du har så rätt!
Svar på tråden Hunden är människans bästa vän