Anonym (Katter) skrev 2025-04-25 07:34:42 följande:
Jag har alltid gillat katter betydligt bättre än hundar. Katter är söta, kramgoa och självständiga djur. Hundar är bara jobbiga och ska ha uppmärksamhet hela tiden, samt att de ofta äter hur mycket som helst så man inte har råd att föda dem. Dessutom är 8 personer av 10 jag ser är ute och går med sina hundar högfärdiga och arroganta människor, ibland rentav otrevliga. Hundar ger negativa associationer för mig.
Det är en himmelsvid skillnad mellan hundar och katter.
Katter är som du påpekar självständiga och kontakten mellan en katt och dess ägare är på en mycket rudimentär nivå jämfört mellan det starka band som finns mellan människan och hunden.
Det är därför som husse eller matte och resten av familjen är otröstliga om hunden går bort. Inte alls samma sak med katter dom folk ofta slänger ut när semestern är över och det inte längre är något kul med sommarkatten.
Det finns ju många s.k. kattkärringar som idoliserar sin katt och understryker att Misse kan man minsann inte kommendera för hon har sin egen vilja. Det är väl en sk. psykologisk överföring som hunsade och marginaliserade kvinnor tar till, d.v.s. de identifierar sig med den fria och självständiga katten. Ja, sådan är jag också! Fast det i verkligen är tvärt om.
Vad är det för kul med en katt som smyger tyst omkring och glor misstänksamt eller i bästa fall sitter i knäet och spinner när det passar. Det är ju inte mycket att komma med.
Nej, tacka vet jag hunden där man har en social interaktion på en helt annan nivå. Den kontakt du har och det gensvar som du får från hunden är på en skyhög nivå jämfört med katten. Som sagt, en himmelsvid skillnad.