• Vicccann

Socialanmälan

Hej, jag och min sambo blev anmälda till socialen för ett tag sedan, vi var på ett möte och det lades ned (nån hade anmält oss för att lämna barnen 3 och 9 år hemma själva) fast fallet inte var så.
    Nu ca en månad efter har min sambo blivit anmäld till socialen med hans ex om deras son på 15 år som gjort lite olagligheter och polis inblandad.
    Mina och sambons barn bor hos oss på heltid och sambons andra 2 barn bor hos deras mamma

Nu min fråga och fundering, kan någonting hända med mig eller våra gemensamma barn då han "igen" blir anmäld till socialen. Om socialen skulle tycka att han inte är lämplig som förälder, kan det bli konsekvenser för våra gemensamma barn som bor hos oss?

• Svar på tråden Socialanmälan
  • Anonym (Ellen)

Är han en olämplig pappa? Jag och min man har blivit anmälda 2 ggr i år av samma anledning. Soc hade ett samtal med oss och sen hände inget mer. 

• Lynx123

Lite olagligheter?

Vad i hela fridens namn är det frågan om? Man blir ju inte anmäld till socialen två gånger bara så där.

Jag tror inte att det är något överhängande hot men det beror ju på hur ni är med barnen också. Är din sambo okej? Varför trodde någon att ni lämnat barnen ensamma?

Det är nog bra att reda ut vad som försiggår och se hur saker och ting kan bli bättre, oavsett om soc följer upp eller inte.

• Jemp

Skulle han bedömas olämplig som förälder lär de såklart vilja skydda era gemensamma. Men där har de ju nyss lagt ner en utredning och syskonets kriminalitet är ju en helt annan grund för anmälan. Det är ju oro för barnet som anmäls, inte föräldern.

• Anonym (d)
    Jemp skrev 2025-04-25 18:13:23 följande:

Skulle han bedömas olämplig som förälder lär de såklart vilja skydda era gemensamma. Men där har de ju nyss lagt ner en utredning och syskonets kriminalitet är ju en helt annan grund för anmälan. Det är ju oro för barnet som anmäls, inte föräldern.

Kriminalitet?
    Det kan vara en småsak som pojken gjort. Polisen anmäler till soc oavsett.

Sen har du rätt i att det är oro för barnen som anmäls, inte för föräldrarna.
  • EnAnonumius
    Anonym (d) skrev 2025-04-25 18:24:04 följande:
    Kriminalitet?
    Det kan vara en småsak som pojken gjort. Polisen anmäler till soc oavsett.

Sen har du rätt i att det är oro för barnen som anmäls, inte för föräldrarna.
    Men oj någon råkade använda rätt ord, så hemskt.

Oavsett storlek på lagbrottet  så är det faktiskt korrekt att säga "kriminalitet" och "kriminell handling".  Där med är det ju inget som säger att pojken blir en (yrkes)kriminell person för den saken skull och att han "anklagas" för att vara en sådan heller.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (d)
    Vicccann skrev 2025-04-25 17:04:39 följande:
    Socialanmälan

Hej, jag och min sambo blev anmälda till socialen för ett tag sedan, vi var på ett möte och det lades ned (nån hade anmält oss för att lämna barnen 3 och 9 år hemma själva) fast fallet inte var så.
    Nu ca en månad efter har min sambo blivit anmäld till socialen med hans ex om deras son på 15 år som gjort lite olagligheter och polis inblandad.
    Mina och sambons barn bor hos oss på heltid och sambons andra 2 barn bor hos deras mamma

Nu min fråga och fundering, kan någonting hända med mig eller våra gemensamma barn då han "igen" blir anmäld till socialen. Om socialen skulle tycka att han inte är lämplig som förälder, kan det bli konsekvenser för våra gemensamma barn som bor hos oss?

Vad är det pojken gjort?

Snattat, pangat en ruta eller stulit en moped? Det är skillnad på en småförseelse och ett regelrätt brott.

Uppenbarligen bor pojken hos sin mamma så det lär inte påverka något hos er. Det har dessutom inget med dig att göra.

Du behöver högst sannolikt inte oroa dig. 

Utöver det så lär det inte hända särskilt mycket hos pojken och mamman heller om det "bara" är någon mindre sak han gjort. Var väl i såfall lika bra att han blev upptäckt och anmäld så blir han förhoppningsvis avskräckt från att ställa till med mer dumheter.

Är han 15 så är han straffmyndig och får sona sitt ev brott. Eller med andra ord, hans föräldrar får om det blir fråga om pengastraff. Då sägs det att föräldrar ska dela 50/50 men om den ena skiter i det så skiter lagen i det precis lika mycket.
Svar på tråden Socialanmälan