Vicccann skrev 2025-04-25 17:04:39 följande:
Socialanmälan
Hej, jag och min sambo blev anmälda till socialen för ett tag sedan, vi var på ett möte och det lades ned (nån hade anmält oss för att lämna barnen 3 och 9 år hemma själva) fast fallet inte var så.
Nu ca en månad efter har min sambo blivit anmäld till socialen med hans ex om deras son på 15 år som gjort lite olagligheter och polis inblandad.
Mina och sambons barn bor hos oss på heltid och sambons andra 2 barn bor hos deras mamma
Nu min fråga och fundering, kan någonting hända med mig eller våra gemensamma barn då han "igen" blir anmäld till socialen. Om socialen skulle tycka att han inte är lämplig som förälder, kan det bli konsekvenser för våra gemensamma barn som bor hos oss?
Vad är det pojken gjort?
Snattat, pangat en ruta eller stulit en moped? Det är skillnad på en småförseelse och ett regelrätt brott.
Uppenbarligen bor pojken hos sin mamma så det lär inte påverka något hos er. Det har dessutom inget med dig att göra.
Du behöver högst sannolikt inte oroa dig.
Utöver det så lär det inte hända särskilt mycket hos pojken och mamman heller om det "bara" är någon mindre sak han gjort. Var väl i såfall lika bra att han blev upptäckt och anmäld så blir han förhoppningsvis avskräckt från att ställa till med mer dumheter.
Är han 15 så är han straffmyndig och får sona sitt ev brott. Eller med andra ord, hans föräldrar får om det blir fråga om pengastraff. Då sägs det att föräldrar ska dela 50/50 men om den ena skiter i det så skiter lagen i det precis lika mycket.