Ts ber om råd och tips då hon inte verkar ha riktig koll på utgifterna, en del kommer med idéer men varför är vissa så otrevliga?
Det är ofta småköpen som man inte riktigt har koll på, en kaffe här och där, utemat drar iväg rätt fort tex. Speciellt när ni är en stor familj, då kan ju liksom mcdonalds landa på typ 400kr bara där. Vi sparade alla kvitton i två månader för ett tag undrade vi samma sak... Det kändes som vi varken köpte eller gjorde något och sen var liksom pengarna bara borta, hur många streamingtjänster har ni? Går ni på systemet, har ni bil så kostar ju den, om inte så behöver ni ju betala för att åka i kollektivtrafiken mm...
Vi är 2 vuxna, 2 barn, 3 och 12 år, vi veckohandlar och brukar landa runt 2000/vecka, där ingår även hygien och städariklar etc som behövs då och då, alltså inte bara mat (alkohol ej inräknad) vi går igenom rabatterna de har och planerar våra måltider efter det. Just nu jobbar jag bara deltid så har lite extra tid på dagarna men de dagar jag jobbar så har jag redan planerat och ibland även förberett maten, vi har en slowcooker och den används flitigt :)
20.000 låter lite högt för mig men ni har trots allt 4 barn, så det lär ju gå åt en hel del extra mellanmål och frukt tex. Du skrev även blöjor så jag tror inte att det är speciellt svårt att komma upp i den summan, speciellt om man är lite dålig på att planera.
Som andra skrivit så behöver ni gå igenom kontot och kolla vart pengarna faktiskt tar vägen, steg 2 är att börja bli bättre med att planera och storhandla bättre, det gör en enorm skillnad för plånboken. Jag hade en kollega som tog ut sina "fickpengar" i kontanter, alltså det hon budgeterat att ha som "övrigt", på det sättet kunde hon se om pengarna började ta slut lättare, det som fanns över la hon undan och kunde använda till något lite större hon ville ha, typ en ny handväska. Men nu kan man väl knappt handla med kontanter så det kanske är en dum idé;)