• Anonym (Slösamaja)

Vart tar alla pengar vägen?

Här har vi  ca 70 000 in i mån efter skatt. Efter räkningar 50 kvar. Mat lägger vi ca 20 på i månaden och har 4 barn. Räknar då med blöjor o sånt. Ändå har vi inte fett med pengar i slutet i mån. Inte köpt något till mig själv på länge mer än beg. Så vart tar 30 vägen? Jag vi suger på storhandla och blir lite hämt mat då vi jobbar heltid och har 2 tim med barnen hemma innan  läggdags.
    Någon som har någon bra app eller kalkyl där man kan lägga upp en plan? 

• Svar på tråden Vart tar alla pengar vägen?
  • Anonym (F)

Det finns flera budgetappar där man kan kategorisera utgifter och följa upp. Fast budget är ett exempel. 
    Ni behöver få en bild av nuläget och se var pengarna läcker. 

• Anonym (K)
    felicityporter skrev 2025-04-26 05:49:22 följande:
    Jag är inte spydig, jag bara skojade lite. Du vet att man kan skämta? Sånt som får människor att dra lite på smilbanden? 😉
    Du vet om att skämt ska uppskattas av andra för att vara just skämt? När det bara är du som tycker något är roligt så är det en varningsklocka att det är något helt annat.
  • KimLinnefeldt

Det finns en app som heter Zlantar, som hämtar uppgifter från din bank och sen sorterar utgifter i boende, mat etc. Jag såg nu att vi två personer gjorde av med 11 000 på mat i mars, men då ingår både Systembolaget och utemat. En restaurangnota idag kan gå lös på 1000 kr för två. Vi var ute på resa ett par dagar också, och åt ute alla mål.

TS kan ju också använda en helt vanlig liten anteckningsbok eller ha Excel i mobilen och skriva upp varenda utgift under en månad. Hitta cappuchini på stan, hämtmat med mera.

Jag har järnkoll på kilopriser. Det skiljer mycket mellan billiga "invandrarbutiken" och Ica. Billigast generellt är Willys. Skaffa också appen Matpriskollen, så hittar du de billigaste varorna och butikerna. Små nudelpaket är betydligt dyrare per kilo än storpack makaroner.

• Anonym (Budget77)

Vi är två vuxna och två barn och har gjort en budget vi följer varje månad utifrån de förutsättningar vi har.
    Vi bor i en hyresrätt, centralt i en mellanstor stad och har valt att inte ha några lån eller avbetalningar.

Nedanför är vår månadsbudget i procent:
    Hyra & räkningar: 35%
    Mat, hushåll & drivmedel: 20%
    Övriga utgifter: 4%
    Vardagslyx: 3%
    Vuxen 1: 7%
    Vuxen 2: 7%
    Spar: 24%

Vi upplever att följande fyra saker gör detta möjligt:
    - En nedskriven budget.
    - Olika konton för olika ändamål.
    - Spenderar inte över våra tillgångar.
    - Handlar mat och kläder efter extrapris (I möjlig mån)

Hoppas detta är av hjälp 😊

• Anonym (Jill)

Appar i all ära, jag kör ett exceldokument. 

Delar in i några kategorier, och sen skriver jag upp alla inköp i respektive spalt med en summaformel längst ned. Går superfort att få en överblick. Mina kategorier är:

Boende (amortering, ränta, avgift, el)

Mataffärsinköp + hämtmat

Försäkringar + csn + busskort

Telefon + internet + streamingtjänster

Sport

Kläder + skor

Badrum (schampo, tandkräm, smink mm)

Husdjur

Övrigt

Ibland gissar jag innan vad jag tror jag kommer landa på, ibland orkar jag inte. Men var petnoga ett par månader så kommer du snart ha mycket bättre koll.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Jill) skrev 2025-04-26 12:03:50 följande:

Appar i all ära, jag kör ett exceldokument. 

Delar in i några kategorier, och sen skriver jag upp alla inköp i respektive spalt med en summaformel längst ned. Går superfort att få en överblick. Mina kategorier är:

Boende (amortering, ränta, avgift, el)

Mataffärsinköp + hämtmat

Försäkringar + csn + busskort

Telefon + internet + streamingtjänster

Sport

Kläder + skor

Badrum (schampo, tandkräm, smink mm)

Husdjur

Övrigt

Ibland gissar jag innan vad jag tror jag kommer landa på, ibland orkar jag inte. Men var petnoga ett par månader så kommer du snart ha mycket bättre koll.

Skriver du in där varje gång du gör ett inköp?
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-26 12:08:49 följande:
    Jag skriver in alla inköp ja, men kanske öppnar exceldokumentet och bankappen samtidigt ca 2 gånger i veckan och fyller på. Tar bara ett par minuter. 
  • Vardagsro
    Anonym (Inte vanligt) skrev 2025-04-26 01:05:28 följande:

70 000, och 20 000 enbart på mat. Ni hör inte till det vanliga i alla fall. Höginkomsttagare.  Vilket är minoritet i Sverige överlag. 

Men jag blir mer förvånad, har folk verkligen det så flott? Läste nyss att allt fler hamnar hos Kronofogden pga av att dom köper mat,/skräpmat hos foodora och liknande.

Har också märkt av att folk snarare flyttar från villor/hus till hyreslägenheter allt oftare nu. Känns ju spontant som att man annars börjar från andra hållet och uppgraderar sig. Alltså flyttar från lägenhet till hus.

Verkar som folk alla överlag, fått det mycket sämre ekonomiskt. Vilket är ironiskt. Då denna regering säger att alla skattesänkningar gjort folk rikare lol.  Tycker det snarare verkar tvärtom.

Låter snarare som ni lever överflödigt. Kanske göra upp en budget/ ekonomi tavla för att få en bättre överblick/helhet av eran ekonomi och vad ni lägger mest pengar på överlag.

70 efter skatt när man är två i hushållet är väl knappast höginkomsttagare idag. 
  • Anonym (gourmet)
    Anonym (Inte vanligt) skrev 2025-04-26 01:05:28 följande:

70 000, och 20 000 enbart på mat. Ni hör inte till det vanliga i alla fall. Höginkomsttagare.  Vilket är minoritet i Sverige överlag. 

Men jag blir mer förvånad, har folk verkligen det så flott? Läste nyss att allt fler hamnar hos Kronofogden pga av att dom köper mat,/skräpmat hos foodora och liknande.

Har också märkt av att folk snarare flyttar från villor/hus till hyreslägenheter allt oftare nu. Känns ju spontant som att man annars börjar från andra hållet och uppgraderar sig. Alltså flyttar från lägenhet till hus.

Verkar som folk alla överlag, fått det mycket sämre ekonomiskt. Vilket är ironiskt. Då denna regering säger att alla skattesänkningar gjort folk rikare lol.  Tycker det snarare verkar tvärtom.

Låter snarare som ni lever överflödigt. Kanske göra upp en budget/ ekonomi tavla för att få en bättre överblick/helhet av eran ekonomi och vad ni lägger mest pengar på överlag.

Vi är två vuxna och lägger ca 10 000-11 000 kr på mat, exklusive Systembolaget. Men då äter vi alla luncher ute och har matlagning som hobby (på helgerna, på vardagar blir det lådor eller pasta samt utemat på fredagar). Vi äter verkligen inte oxfile varje vecka, men prioriterar ekologiskt när det gäller kött, mejeri, frukt och grönt samt kaffe/te.

Däremot har vi stenkoll på vart pengarna går, pengar över varje månad och råd med ovanstående. Men det hade lätt kunnat bli ett par tusen till om man hade slängt mycket mat, handlat i dyrare närbutik, köpt mer rött kött osv. Så 20 000 med blöjbarn och två heltidsarbetande är inte så konstigt tycker jag. Om man inte har råd borde det gå att banta rätt rejält dock.

• Anonym (gourmet)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-26 12:08:49 följande:

Jag har lagt in alla mina inköp i Excel sen 2008 Sambon lägger in sina utgifter några gånger per månad, jag går igenom alla köp en gång vid månadsslutet.

• Aniiee
    Vardagsro skrev 2025-04-26 13:12:41 följande:
    70 efter skatt när man är två i hushållet är väl knappast höginkomsttagare idag. 
    Tja, medellönen 2024 var 39900 före/ca 31000 efter skatt, så 70k är ju lite över medel, men kanske inte direkt höginkomsttagare. Gränsen för staligskatt är väl just under 50k före, vilket skulle ge 38k ca efter skatt. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (E)

Ts ber om råd och tips då hon inte verkar ha riktig koll på utgifterna, en del kommer med idéer men varför är vissa så otrevliga? 

Det är ofta småköpen som man inte riktigt har koll på, en kaffe här och där, utemat drar iväg rätt fort tex. Speciellt när ni är en stor familj, då kan ju liksom mcdonalds landa på typ 400kr bara där. Vi sparade alla kvitton i två månader för ett tag undrade vi samma sak... Det kändes som vi varken köpte eller gjorde något och sen var liksom pengarna bara borta, hur många streamingtjänster har ni? Går ni på systemet, har ni bil så kostar ju den, om inte så behöver ni ju betala för att åka i kollektivtrafiken mm...

Vi är 2 vuxna, 2 barn, 3 och 12 år, vi veckohandlar och brukar landa runt 2000/vecka, där ingår även hygien och städariklar etc som behövs då och då, alltså inte bara mat (alkohol ej inräknad) vi går igenom rabatterna de har och planerar våra måltider efter det. Just nu jobbar jag bara deltid så har lite extra tid på dagarna men de dagar jag jobbar så har jag redan planerat och ibland även förberett maten, vi har en slowcooker och den används flitigt :)

20.000 låter lite högt för mig men ni har trots allt 4 barn, så det lär ju gå åt en hel del extra mellanmål och frukt tex. Du skrev även blöjor så jag tror inte att det är speciellt svårt att komma upp i den summan, speciellt om man är lite dålig på att planera.

Som andra skrivit så behöver ni gå igenom kontot och kolla vart pengarna faktiskt tar vägen, steg 2 är att börja bli bättre med att planera och storhandla bättre, det gör en enorm skillnad för plånboken. Jag hade en kollega som tog ut sina "fickpengar" i kontanter, alltså det hon budgeterat att ha som "övrigt", på det sättet kunde hon se om pengarna började ta slut lättare, det som fanns över la hon undan och kunde använda till något lite större hon ville ha, typ en ny handväska. Men nu kan man väl knappt handla med kontanter så det kanske är en dum idé;)

• Anonym (Dela upp)

Som flera skriver dela upp på lite olika konton/kort.

Vi har ungefär samma inkomst också fyra barn. 
    20kkr för mat är högre än oss, men inte orimligt beroende på vad man räknar in. Lunch på jobbet, take-away, osv.

Testa beställa halvfärdiga matp0sar, Finns sådana man nästan bara kör i micro, eller rillaaggar, nästan som take-away, men något billigare. 

Vi beställer all annan mat hem, åker aldrig till butik, lät att man köper emd lite extra. Man sparar tid och lär sig var som kostar, vår veckohandling ligger på ca 2500kr, man ser om påsen är högre och kan lätt 9locka bort onödigheter som är dyra. 

Sedan stoppar vi in de vi vill spara på lång sikt, till ev resor och till större kostnader som inte kommer varje månad på lite olika konton. Då rör man bara dem när det behövs. 

Är det sedan slut på kontot, så får man hålla igen. 

• Anonym (Inga kontanter)

Eftersom man i Sverige inte direkt anvander kontanter langre sa gissar jag att det ar enkelt att kolla var allt gar, bara ni satter er ner och tittar pa kreditkortsutdragen och aven vad som dras direkt fran bankkontot.

Hur mycket kostar bensinen varje manad?
    Har bilen varit pa verkstan nyligen?
    Tog ni en svang till IKEA och kopte ett par stolar och lite kuddar?
    Var det rea pa barnklader, sa du kopte pa dig ett lager?
    Fodelsedagar utspridda over aret (bade familj och vanner)?
    Har barnen fritidsaktiviteter som kostar skjortan, men som dras direkt och du darfor inte tankt pa just den utgiften? 
    Och den dar hamtmaten, vad kostar den egentligen nar ni lagger ihop det i slutet av manaden?

Mitt rad ar helt enkelt att ga igenom de senaste manadernas kreditkortutdrag och bankutdrag, sa far ni snabbt fram ett monster vart pengarna tar vagen. Nastan allt ar ju digitalt nufortiden, och da har man ju allt svart pa vitt aven om man rakat glomma restaurangbesoket, Systembolaget eller rundan pa IKEA.

• mammaåten

Excell
    Finns budget mallar man kan använda men annars ät det bara börja att skriva in alla kostnader månad för månad så blir det enkelt att se vart alla pengar går 

Svar på tråden Vart tar alla pengar vägen?