• Anonym (Rationell?)

Är det viktigt för dig att framstå som rationell?

Tänker både i diskussioner på nätet och annars. Är det viktigt för dig att framstå som logisk och rationell och inte subjektiv och känslomässig? Och tycker du att du lyckas "hålla färgen" utan att dras med av känslor av upprördhet, kränkthet, irritation m.m.

Känner du dig kränkt av att någon annan har en annan åsikt eller syn på saken än du?

• Svar på tråden Är det viktigt för dig att framstå som rationell?
  • Anonym (Mx)

Om man vill framstå som vettig tänker jag. Dock finns en övre gräns, du kan uppfattas som känslokall och omänsklig om du är rationell i alla lägen.

Bäst sociala band byggs genom att oftast vara rationell, men att låta sin känslosamma och mänskliga del få titta fram emellanåt.

• Anonym (Hjul)

Ja, jag vill framstå som vettig och logisk i mina egna svar.

Tyvärr blir det svårt att hålla sig lugn ibland när folk bara ska bråka med en. Tyvärr så samlas en del troll på de platåer där jag vistas online.

Har förövrigt inget emot skilda åsikter så länge personen är respektfull. Att ex. vara hatisk mot vissa folkgrupper är objektivt sett inte att vara respektfull och sådana åsikter respekterar jag inte heller.

• Anonym (Frida)

Jag försöker inte framstå som någonting, jag är inte en speciellt känslosam person i allmänhet och jag resonerar efter logik och generellt etablerade uppfattningar hellre än känslor eller personliga erfarenheter. Jag får inte ut speciellt mycket av diskussioner med personer som enbart använder känslomässiga argument och som tror att deras åsikter är en universell sanning, så det undviker jag helst.

• Anonym (Rationell?)
    Anonym (Frida) skrev 2025-04-26 14:14:35 följande:

Jag försöker inte framstå som någonting, jag är inte en speciellt känslosam person i allmänhet och jag resonerar efter logik och generellt etablerade uppfattningar hellre än känslor eller personliga erfarenheter. Jag får inte ut speciellt mycket av diskussioner med personer som enbart använder känslomässiga argument och som tror att deras åsikter är en universell sanning, så det undviker jag helst.

Om en generellt etablerad uppfattning inte stämmer i alla förekommande fall, hävdar du ändå att det är det som gäller eller erkänner du att det kan vara olika i fall till fall och på individnivå?
  • Anonym (Blå)
    Anonym (Rationell?) skrev 2025-04-26 06:44:25 följande:

Tänker både i diskussioner på nätet och annars. Är det viktigt för dig att framstå som logisk och rationell och inte subjektiv och känslomässig? Och tycker du att du lyckas "hålla färgen" utan att dras med av känslor av upprördhet, kränkthet, irritation m.m.

Känner du dig kränkt av att någon annan har en annan åsikt eller syn på saken än du?

Om man blir kränkt av vad andra människor säger är man riktigt illa ute.

Jag blir förbannad om folk ljuger och säger det till dem men rent generellt så tar jag andras åsikter med ro. Detta oavsett om de är kommunister, islamister eller fascister. De mest intressanta att samtala med är de som är extremister åt ena eller andra hållet.
  • KimLinnefeldt

Det är viktigt för mig att skilja på det rationella och det känslomässiga.

Känslan måste få ha sin plats, men det rationella är det som skiljer oss från djuren, det är intellektet som gör att vi kan styra oss på ett faktabaserat och genomtänkt sätt, med konsekvensbedömning.

Om man bara går på känsla så riskerar man att göra sig av med vänner och kärlekar på grund av något gruff, man kan stå för ogenomtänkta politiska hållningar som ja till dödsstraff med mera.

• Anonym (SEK)
    Anonym (Rationell?) skrev 2025-04-26 06:44:25 följande:

Det beror på diskussionen. Är det någon som är helt knäpp så bemöter jag på samma vis. Känner inget behov av att hela tiden framstå som rationell. Tycker inte det är fult att bli upprörd över något heller.

Har inga problem med andra åsikter. Men om vi tycker olika så berättar jag det. Har svårt generellt för offerkoftor som gnäller. Eller såna där upprörda människor som tror att de sysslar med sakliga argument när det i själva verket är känsloargument. 

Föredrar vuxna rationella diskussioner med sakliga argument och utan härskartekniker. 

• Anonym (Bob)

Ja, det finns en del personer här på fl som gärna slår sig för bröstet för hur rationella de är trots att de bara lägger fram känsloargument från livets hårda skola.

• Anonym (Blå)
    Anonym (Bob) skrev 2025-04-26 15:59:03 följande:

Ja, det finns en del personer här på fl som gärna slår sig för bröstet för hur rationella de är trots att de bara lägger fram känsloargument från livets hårda skola.

Det är rationellt att beakta känslor. Människan är i mångt och mycket styrd av känslor vare sig vi vill eller inte. 
  • Anonym (Rationell?)
    Anonym (Bob) skrev 2025-04-26 15:59:03 följande:

Det var lite det jag tänkte på. Det är väl mer så att vissa försöker vara "rationella" UTIFRÅN sina åsikter om hur saker och ting borde vara. Och det som inte kan googlas fram finns inte. Glad
  • Anonym (Rationell?)
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-26 15:10:44 följande:

Det är viktigt för mig att skilja på det rationella och det känslomässiga.

Känslan måste få ha sin plats, men det rationella är det som skiljer oss från djuren, det är intellektet som gör att vi kan styra oss på ett faktabaserat och genomtänkt sätt, med konsekvensbedömning.

Om man bara går på känsla så riskerar man att göra sig av med vänner och kärlekar på grund av något gruff, man kan stå för ogenomtänkta politiska hållningar som ja till dödsstraff med mera.

En bra och förnuftigt svar.
Svar på tråden Är det viktigt för dig att framstå som rationell?