• Anonym (Varför ändra inte lagen?)

Usch på gubbsjuka karlar! Varför ändras inte lagen om att vuxna män inte borde hålla på med tonårstjejer?

Tänk om lagen kunde höjas med att tjejer vid 18 eller 20 får hålla på med vuxna män, men unga tjejer som 15-17 år, så skall dessa skyddas med lagen. Att om män håller på med 15-åringar skall vara brottsligt.

Igår var det en kille som endast jobbade med ett uppdrag i vårt företag och sedan skulle han gå.

I samband med detta så fanns det två 15-råingar och jobbade med något enklare uppgift. Typ som praktikanter. De är bara här på vissa dagar.

Denna man som var på uppdrag, över 20 års åldern.

Han var trevlig, visst. Och gjorde bra ifrån sig.

Men tjejerna jobbade ibland nära honom och han småpratade med dessa två. Inget konstigt. Vi alla pratade med honom, när vi korsade vägarna och så. Han var duktig och var öppen av sig.

Men sen på slutet var det som om han gick en omväg, bara för att prata med tjejerna och kramade dessa och gick.

Jag tänkte bara direkt ''GUBBSJUKA''!

Ja, i text låter det oskyldigt. Man borde ha varit där för att förstå. Att vara såhär och håla på såhär.

Lagen borde ändras! En oskyldig kram är ingenting, det är inte det jag säger emot. Men han hade säkert intentioner och förhoppningar eller fantasier och det är det som störde mig.

• Svar på tråden Usch på gubbsjuka karlar! Varför ändras inte lagen om att vuxna män inte borde hålla på med tonårstjejer?
  • Anonym (Love)

Förr gifte sig äldre män, särskilt kända personer med hög status, med tjejer som var 16-17år. Män är generellt sett attraherade av dessa. Dock är det inte snyggt att agera på detta. Det är inte direkt stilfullt att vara oförmögen att hålla tillbaka dessa drifter.

Historiskt sett så var man vuxen i den åldern, men i vår tid är man knappt vuxen vid 25. Det är även ett känsligt ämne att prata om.

• Anonym (Kim)

Vad dömande du är. Om jag tolkar det du skriver var de väl rätt jämnåriga. Tjejerna 15 och han 20 och kanske något år till. Det är mycket mer vanligt att kramas idag än för 20-30 år sedan. Vänskaplig kram. Kanske de har ett gott öga till varandra som kan leda till en relation. Vem vet. Att höja ålder på lovlighet kommer inte funka alls. Unga tjejer väljer själva om de vill ha samlag. De män som går igång på barn och ungdomar kommer fortsätta att skita i åldersgränser. De tar vad de vill ha. 

Sedan kan ju fråga sig om du bara satt och glodde och inte sa något om du tyckte att deras agerande var så fel. Varför tog du inte upp det till diskussion? Öppet så att alla inblandade och övriga medarbetare fick ta del av dina tankar? Eller sitter du bara tyst och sedan tycker en jäkla massa vid köksbordet och på forum? Ditt sk vuxenansvar är det endast ett inlägg här på FL? 

• Anonym (Precis..)
    Anonym (Kim) skrev 2025-04-26 08:21:23 följande:

Vad dömande du är. Om jag tolkar det du skriver var de väl rätt jämnåriga. Tjejerna 15 och han 20 och kanske något år till. Det är mycket mer vanligt att kramas idag än för 20-30 år sedan. Vänskaplig kram. Kanske de har ett gott öga till varandra som kan leda till en relation. Vem vet. Att höja ålder på lovlighet kommer inte funka alls. Unga tjejer väljer själva om de vill ha samlag. De män som går igång på barn och ungdomar kommer fortsätta att skita i åldersgränser. De tar vad de vill ha. 

Sedan kan ju fråga sig om du bara satt och glodde och inte sa något om du tyckte att deras agerande var så fel. Varför tog du inte upp det till diskussion? Öppet så att alla inblandade och övriga medarbetare fick ta del av dina tankar? Eller sitter du bara tyst och sedan tycker en jäkla massa vid köksbordet och på forum? Ditt sk vuxenansvar är det endast ett inlägg här på FL? 

Vill man förändra något skriver man inte på ett anonymt forum som få känner till. Man konfronterar dem det gäller öga mot öga och med bestämdhet.
  • Anonym (Love)
    Anonym (Precis..) skrev 2025-04-26 09:36:15 följande:
    Vill man förändra något skriver man inte på ett anonymt forum som få känner till. Man konfronterar dem det gäller öga mot öga och med bestämdhet.
    Vad ska konfronteras, att en man på över 20 ger en 15-åring en hejdå kram?
  • Tecum

En 20-åring gubbsjuk!? Fullt naturligt att han vill umgås med tjejer som är närmare honom i ålder än de flesta andra anställda. Du är väldigt dömande utan att veta om det var mer än vänskap. Det du kallar "hålla på" låter som det var vanliga samtal mellan vänner. Och 15-åringar är gamla nog att själva bestämma vem de vill umgås med.

Hur skulle den lagen se ut? Skulle 15-åringar inte få tala med en äldre man? Ska tankeläsning ingå då män inte får ha fantasier? Jag tror du skojar med oss, du kanske har tråkigt?

• Anonym (Rob)

Jag var tillsammans med en tjej som var 16 år när jag var ju 20 år. Det höll i 1,5 år.  Inte så stor skillnad på 15 och 16 år.

• Tow2Mater

Folks tankar stör dig och du vill styra byxmyndiga kvinnor om vilka de pratar med och träffar. Vill du sätta slöja på dem också kanske.

• Anonym (Herre)

Men herregud, killen är runt 20 år gammal. Tjejerna runt 15-17.  Vad är problemet? Gubbsjuka handlar om betydligt större gap. Men även där tycker jag inte man ska döma allt och alla för det.

Jag var gift med en underbar man i 12 år, han är 8 år äldre än mig. Vi fick en son ihop. Men är skilda idag. Nu är han omgift och hans nya tjej är 20 år yngre än honom. Jag förstår varför,  min ex man är fortfarande väldigt sexig för sin ålder. Och alltid varit väldigt ansvarstagande och varm. Jag har aldrig haft problem med detta. Utan är genuint glad för honom och henne. Don är verkligen kära i varandra och det är fint att se.Hon är världens goaste och väldigt vacker. Jag förstår inte hur avundsjuka skulle hjälpa situationen. Dessutom vill jag inte att min son ska lida för att vi inte kan bete oss som vuxna och ha en bra relation med varandra. Det har varit bådas fokus.  

Avundsjuka är inte klädsamt. Dessutom borde vi främja att både könen är vänliga och kärleksfulla emot varandra istället. Speciellt i dessa tider.

Nu menar jag inom rimliga gränser, inte I situationer där det är pedofiler eller äckliga gubbar som springer efter minderåriga.

Svar på tråden Usch på gubbsjuka karlar! Varför ändras inte lagen om att vuxna män inte borde hålla på med tonårstjejer?