Yuppyupp skrev 2025-04-27 14:09:25 följande:
Fast utveckling kommer ju inte bara i form av karriär eller hur mycket du far runt i livet. Du kan ha läst på världens alla universitet men inte gjort någon mental utveckling överhuvudtaget. Jag tror ni bara har olika syn på vad utveckling är. Känns som du försöker glänsa lite här, det är en egenskap som inte är smickrande på någon. Testa att vara mer ödmjuk. Din vän kan ha haft en större utveckling i sitt område med 4000 personer än vad du med dina 40 resor bakom dig har. 😌
Diskussionen mellan mig och min vän handlade ju just om att hon själv uttrycker att hon inte utvecklades något alls mellan 20-30 år och att hon började utvecklas när hon va 30 när hon fick barn.
Det jag kan se är en skillnad är att hon gjort väldigt mycket samma under dessa år. Hon har haft samma arbetsuppgifter på ett lager, utmaningarna har varit att ta sig från A till B på lagret.
Jag har istället utsatts ständigt för förändringar. Jag har haft olika typer av jobb, jag har fått bo runt om i hela landet så jag fått uppleva stora skillnader på det sättet också. När jag bodde utomlands så fick jag ändra på min världsbild helt, att saker jag trodde va på ett visst sätt inte var samma. När jag jobbat hårt och exempelvis jobbat i intensiva projekt på andra människor bokstavligen dygnet runt så har jag lärt mig att sätta gränser, se nya sidor hos mig själv. Om man mest får vara med sig själv, inte ha massa människor som är på mig ständigt så pressas jag ju inte. Det gör ju att jag inte heller vet hur jag reagerar på ett högt intensivt tempo eller när jag har det mer organiserat fattar jag att såhär behöver jag ha det för att det ska vara optimalt. Det har ingenting med resor att göra eller att bo utomlands. Men att göra samma saker år in och år ut, inte göra några större skillnader, då blir det väl inte så utvecklande heller. Om du inte provar dig fram kan du ju omöjligen veta hur det blir i en annan typ av miljö eller sammanhang.
Jag lägger ingen värdering i detta, för mig har det bara blivit såhär, hade jag hittat en kille vid 20 och var nöjd med samma jobb i 10 års tid och fann det utvecklande så hade jag ju absolut kunnat utvecklats på andra sätt, men det hade ju inneburit att jag även behövt göra andra saker också.
Men det handlade om hur HON hade det. Dom andra kompisarna upplevde samma sak, dom började utvecklas när dom fick barn. Dom hade inga större livskriser eller förändringar innan utan saker var mest.
Jag tror inte man börjar utvecklas enbart genom att få barn, att det är ett måste för att utvecklas heller. Däremot tror jag man måste prova olika typer av saker för att utvecklas. Det kan handla om saker som händer på ens egna gata, förändringar på jobbet eller vad som helst. Men jag skulle aldrig kunna utvecklas genom att gå till ett jobb, flytta runt saker på samma sätt på ett lager varenda dag och sedan gå hem och följa samma typer av program på tv, gå exakt samma väg till jobbet varenda morgon och så händer det inte mycket mer än så.