• Anonym (Fattiglappen)

Ekonomi och familjeliv

I början av en relation är det oftast inte så mycket krux kring ekonomi. Mitt är mitt och vise versa.

Men hur gör man när man skaffar barn? 
    Och då tänker jag på oss inom min ekonomiska grupp som lever som låginkomsttagare. 

Många kvinnor verkar klara sig bra, men när jag bara tittar lite löst så får jag inte ihop ekvationen. Hur lever man och inte bara överlever när man är grav/föräldraledig?

Vem står för alla saker till barnet? Bara grejer till mamman under och efter graviditeten verkar kosta multum, bekostar ni kvinnor det själv? 

Har ni delad, gemensam ekonomi? Eller har ni andra sätt att lösa allt på? 

Vem köper alla babysitter? 

• Svar på tråden Ekonomi och familjeliv
  • Grässtrå77

Som föräldrar bör man dela på alla kostnader som uppstår direkt och indirekt pga barnet.

När det gäller babysaker, kläder mm så kan du hitta massor billigt eller gratis. Så om du är låginkomsttagare så köp inget nytt och märkesgrejer är inger som behövs. Bättre att satsa på att ha en ekonomisk buffert om det blir lite pengar över.

• Sahara95

Vad har din partner för åsikter i frågan? Det viktigaste är att båda är överens med upplägget man väljer.
    För egen del så har jag och min man gemensam ekonomi och har alltid haft, oaktat hur våra inkomster har sett ut.

• Anonym (Mimmi)

Jag var ensamstående och studerande, lägstanivån på föräldrapenning. Det var väl lättare då (2010) för nu har ju matpriser och annat dragit iväg. Men jag tyckte inte jag levde så fattigt.

Helammade, hade tygblöjor på bebisen, köpte begagnade kläder och fick mycket. Begagnat vagn och sele och spjälsäng. Lånade ett babyskydd. 

Tonåringen kostar betydligt mer men nu jobbar jag ju och har betydligt bättre inkomst.

• Anonym (Fattiglappen)
    Sahara95 skrev 2025-04-27 17:37:21 följande:

Vad har din partner för åsikter i frågan? Det viktigaste är att båda är överens med upplägget man väljer.
    För egen del så har jag och min man gemensam ekonomi och har alltid haft, oaktat hur våra inkomster har sett ut.

Jag har pratat om att vi behöver tänka mer vi och inte mitt om vi ska bli en familj, då det inte kommer gå med den inkomst jag kommer ha på föräldraledigheten.
    Även om han inte har en hög lön så har han betydligt bättre förutsättningar än mig ekonomiskt. Han får tex bonus till jul, en slant till semestern. Ev nått där emellan med nån tävling/pep i hälso syfte. + att han har möjligheten att ta ob jobb och massa extrapass. 
    Så han kommer få ta stöter ekonomiskt ansvar.

Det håller han väl med om, men säger inte så mycket mer än så typ.
  • Anonym (M)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-27 18:06:22 följande:
    Jag har pratat om att vi behöver tänka mer vi och inte mitt om vi ska bli en familj, då det inte kommer gå med den inkomst jag kommer ha på föräldraledigheten.
    Även om han inte har en hög lön så har han betydligt bättre förutsättningar än mig ekonomiskt. Han får tex bonus till jul, en slant till semestern. Ev nått där emellan med nån tävling/pep i hälso syfte. + att han har möjligheten att ta ob jobb och massa extrapass. 

Skaffa inte barn med honom då. Om han inte förstår att han ska betala hälften så är han inget att ha. 
  • Anonym (Soliga)

Det är otroligt viktigt för din egen del att han kompenserar dig ekonomiskt ifall medan du är hemma och är föräldraledig. I synnerhet ifall du väljer att vara hemma längre än honom.
  • Studentpappa

Det är familjen AB som gäller när barnen kommer, är man inte bakom flötet så gör man det som gynnar familjen bäst, och speciellt under FL.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (M) skrev 2025-04-27 18:15:02 följande:
    Skaffa inte barn med honom då. Om han inte förstår att han ska betala hälften så är han inget att ha. 
    Skrev aldrig att han inte tänkt betala
  • Tow2Mater
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-27 21:43:09 följande:
    Skrev aldrig att han inte tänkt betala
    Och så ska ju du också betala sedan när han tar föräldraledighet. Spara nu om ni kan, då det kan behovas om ni båda har låga inkomster.
  • PH76
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-27 17:30:36 följande:
    Ekonomi och familjeliv

I början av en relation är det oftast inte så mycket krux kring ekonomi. Mitt är mitt och vise versa.

Men hur gör man när man skaffar barn? 
    Och då tänker jag på oss inom min ekonomiska grupp som lever som låginkomsttagare. 

Många kvinnor verkar klara sig bra, men när jag bara tittar lite löst så får jag inte ihop ekvationen. Hur lever man och inte bara överlever när man är grav/föräldraledig?

Vem står för alla saker till barnet? Bara grejer till mamman under och efter graviditeten verkar kosta multum, bekostar ni kvinnor det själv? 

Har ni delad, gemensam ekonomi? Eller har ni andra sätt att lösa allt på? 

Vem köper alla babysitter? 

Det är en lite konstig fråga tycker jag, alla grejerna till "mamman" är väl till barnet? Som ni har gemensamt? Vi har alltid haft delat ekonomi, i stort sett sen dag ett när vi blev tillsammans.
  • Anonym (Wifey)

Vi har gemensam ekonomi, familjen AB som någon ovan skrev. Alla pengar oavsett vem som håvar in dom är familjens och går åt till allt som barn och familjeliv kostar.

Vi har väldigt olika inkomster.

Vi har sparat extra till pension för mig då jag varit föräldraledig överlägset mest. 

• Anonym (Fattiglappen)
    PH76 skrev 2025-04-27 22:46:13 följande:
    Det är en lite konstig fråga tycker jag, alla grejerna till "mamman" är väl till barnet? Som ni har gemensamt? Vi har alltid haft delat ekonomi, i stort sett sen dag ett när vi blev tillsammans.
    Jo jag håller med, men inget jag tog förgivet skulle ingå i "barnkontot" bara för att det är min personliga åsikt. 
    För många som inte verkar tänka familj utan mer jagtänkare, så då är det inte så självklart att alla tänker så. 
  • Anonym (Fattiglappen)
    Tow2Mater skrev 2025-04-27 22:12:35 följande:
    Och så ska ju du också betala sedan när han tar föräldraledighet. Spara nu om ni kan, då det kan behovas om ni båda har låga inkomster.
    Ja det spelar ju ingen roll vem, den som jobbar får dra det ekonomiska lasset, medans den andra är hemma och tar hand om barnet tänker jag. 
Svar på tråden Ekonomi och familjeliv