• Anonym (Hatar livet)

Hur bli mindre känslig?

Min partner har ADHD det gör att hon slänger ur sig sårande saker åt mig då och då. Hon kan tex vräka ur sig att jag är tjock och ful. Hon kan hux flux börja dregla över någon motorcykel kille. Hon har flera gånger kränkt mig på olika sätt. Men hon säger också väldigt ofta att jag är så fantastisk, så fin och den bästa som finns osv. De orden lyssnar jag inte på då det känns som att hon säger det bara för att reparera de dåliga saker hon säger om mig. Jag har för första gången i mitt liv nu fått komplex för min mage. Jag känner mig som en klump med fett men när jag kollar mig i spegeln ser jag en relativt vältränad kille?

• Svar på tråden Hur bli mindre känslig?
  • Anonym (e)

Byt partner. Det är inte ADHD. Det är att vara elak.

• Anonym (.)

Alltså... att man har ADHD ska väl inte göra att man släpper alla spärrar och säger att ens partner är tjock och ful helt plötsligt?
    Däremot, många med neuropsykiatriska diagnoser är mer ärliga än andra, som om du ställer frågan - "är jag tjock", är det mer troligt att du får ett ärligt svar.

Att hon "dreglar" över andra, är väl inte juste. Jag anser att man om man har en partner- inte bör öppet säga att man anser någon är snygg, om man inte samtidigt okej med att partnern gör det samma.
    Om ni båda kan "dregla" över de ni finner attraktiva, så vore det väl inget fel med det.

Det viktigaste är väl att du är nöjd med hur du ser ut själv.

• Anonym (Hm)

Jag säger som ovan. Adhd är inte orsaken här

• Anonya

Nej, du ska inte bli mindre känslig. ADHD ger henne inte rätt att säga elaka saker eller drägla över andra. 
    Det har redan gått så långt att du inte tror henne när hon säger fina saker. Det är i sig bra, för många destruktiva förhållanden fortsätter för att den utsatta hänger fast vid de bra stunderna, när partnern är snäll och ger komplimanger. 

Du skriver inget om vad som är bra med henne. Varför är hon fortfarande din partner?

Du behöver kräva att hon slutar bete sig illa. Om hon inte slutar, tycker jag du ska avsluta förhållandet och ge dig chans att småningom hitta en partner som älskar dig och behandlar dig väl. Om hon slutar, måste du fundera på om ni har det bra tillsammans sedan och om du kan glömma det som varit och har förtroende och kärlek för henne. Om hon slutar betyder det alltså inte att du måste fortsätta med henne. 

Lycka till!

• Anonym (Agera)
    Anonym (Hatar livet) skrev 2025-04-27 21:08:09 följande:
    Hur bli mindre känslig?

Min partner har ADHD det gör att hon slänger ur sig sårande saker åt mig då och då. Hon kan tex vräka ur sig att jag är tjock och ful. Hon kan hux flux börja dregla över någon motorcykel kille. Hon har flera gånger kränkt mig på olika sätt. Men hon säger också väldigt ofta att jag är så fantastisk, så fin och den bästa som finns osv. De orden lyssnar jag inte på då det känns som att hon säger det bara för att reparera de dåliga saker hon säger om mig. Jag har för första gången i mitt liv nu fått komplex för min mage. Jag känner mig som en klump med fett men när jag kollar mig i spegeln ser jag en relativt vältränad kille?

Du verkar anse att det är ok att äta bajsmackor till vardags. Släng ut den otrevliga bruden!
  • Anonym (Nina)

Som tidigare redan nämnt: Det är inte du som är känslig, det är din partner som är elak. Jag har själv adhd och jag skulle aldrig säga såna saker till min man. Du ska inte behöva ta en massa skit från henne, du är förmodligen mycket lyckligare utan henne. Låt henne veta att hon inte kan förvänta sig att någon ska stanna hos henne när hon beter sig som världens största svin.

• Anonym (Ps)

Hon verkar ha Kluster B personlighetssyndrom. Generellt sätt är det nästan omöjligt att ha harmoniska och välfungerande relationer med denna typ av människor eftersom de oftast helt saknar insikt om att det är något fel i deras verklighetsuppfattning eller sätt att resonera.

• Anonym (Notera)
    Anonym (Hatar livet) skrev 2025-04-27 21:08:09 följande:
    Hur bli mindre känslig?

Det är viktigt att komma ihåg att: Att omväxlande kritisera och berömma en person är en form av manipulation. 
    Hon vill kontrollera dig och hur du mår.
  • PuffyMuffin

Jag är kvinna med ADHD & jag kan absolut slänga ur mig saker som sårar andra ibland, dock på en annan nivå än det som du beskriver. Det du beskriver, låter inte som saker man kan beskylla sin adhd på. Det är ren elakhet & där hoppas jag att du sätter ner foten och betättar för henne hur hennes ord får dig att känna. 

I en relation ska man lyfta varandra, inte sänka varandra ????

• Anonym (Milla)

Jag kunde slänga ur mig den typen av kommentarer förr. Jag växte upp i en familj där det var vardag och något man förväntades skratta åt. I början fattade jag inte att min kille blev ledsen eller snarare jag fattade inte att han hade rätt att bli ledsen. 

Det låter sjukt men så var det. Jag vet bättre nu som tur är och har samma kille fortfarande sedan 25 år. Han gav inte upp om mig utan pratade med mig om saken. 

Om du berättar för henne om hur det påverkar dig och säger ifrån varje gång du blir ledsen borde hon kunna skärpa sig även om hon har ADHD eller i vart fall be om ursäkt direkt efter att hon sagt det. Funkar inte det så lämna henne oavsett vad skälet är till att hon gör som hon gör. 

Man ska må bättre av ett förhållande, inte sämre. 

• Anonym (Dumpa)

Som många redan sagt så är det där att vara elak, och har inget med ADHD att göra. En vuxen människa vet att man inte bara kan säga taskiga saker bara sådär. Sen vet jag att både konsekvenstänk och filter på vad man säger kan vara lite annorlunda med ADHD, men det yttrar sig inte som du beskriver utan mer som "ofiltrerade tankar" som kommer ut i tal. Det kan man också ta illa vid sig av, men då är intentionen en annan och det kan man ha översikt med. 

Exempelvis frågade en vän med ADHD "Tar du något läkemedel som påverkar din vikt?" och det kan ju uppfattas som ganska klumpigt. Men hon skulle ju aldrig gå på och kalla någon fet eller ful, för hon är inte elak. 

Ta dig ifrån det förhållandet du är i. Läk. Var tydlig när du gör slut, varför du gör det. Kanske kan hon lära sig något till nästa gång. 

• Anonym (Vågen)
    Anonym (Notera) skrev 2025-04-27 22:48:42 följande:
    Det är viktigt att komma ihåg att: Att omväxlande kritisera och berömma en person är en form av manipulation. 
    ...eller så är det en person som kämpar för att se och uppmärksamma bra saker och berömma dem men tycker att partnern kan försöka sluta med rena idiotbeteenden som kostar pengar och/eller förstör hälsan.
  • Anonym (Kleopatra)

Hon är en skitstövel och det har inget med ADHD att göra. 

Du ska absolut inte bli mindre känslig och vänja dig. Det kallas normaliseringsprocess och är en del av hur misshandelsförhållanden funkar. Googla och läs på! Du kommer att hitta massa info om hur män utsatt kvinnor för detta, men jag skulle säga att det omvända är lika vanligt, bara inte lika omskrivet/omtalat. 

Ta dig ifrån den mänskan så fort du kan. 

• Anonym (Kleopatra)
    Anonym (Notera) skrev 2025-04-27 22:48:42 följande:
    Exakt detta! Klassisk metod för att få makt över andra. 
  • Anonym (Hatar livet)

På ett sätt är det väl bra att hon säger som det är. Jag har lagt på mig några extra kilon från när vi träffades för 3 år sedan. Innan jag träffade henne hade jag under flera år hållit mig undan från godis, läsk och vitt bröd. Men vi har haft lite för mycket av det "goda livet". Nu har jag slutat med sådan skit igen och börjat träna på gym varannan dag. Jag har en låååång väg kvar och inser att jag behöver bli extremt disciplinerad resten av mitt liv. Jag verkligen hatar min mage och blir nedstämd varje gång jag ser mig i spegeln trots att jag vet att typ 85-90% av befolkningen är i betydligt sämre form än mig

• Anonym (Kleopatra)
    Anonym (Hatar livet) skrev 2025-04-28 08:23:06 följande:

På ett sätt är det väl bra att hon säger som det är. Jag har lagt på mig några extra kilon från när vi träffades för 3 år sedan. Innan jag träffade henne hade jag under flera år hållit mig undan från godis, läsk och vitt bröd. Men vi har haft lite för mycket av det "goda livet". Nu har jag slutat med sådan skit igen och börjat träna på gym varannan dag. Jag har en låååång väg kvar och inser att jag behöver bli extremt disciplinerad resten av mitt liv. Jag verkligen hatar min mage och blir nedstämd varje gång jag ser mig i spegeln trots att jag vet att typ 85-90% av befolkningen är i betydligt sämre form än mig

Nej, det finns inget som är bra med att vara ett rövhål. 

Jag hör att du fortfarande inte helt tappat koncepten till följd av hennes trakasserier. Lämna henne innan hon brutit ner dig så mkt att du inte längre klarar det.

Du tvivlar trots att du egentligen vet att det är du som har rätt. Det är ett oroväckande tecken på att hon bryter ner dig. 

• Anonym (.)
    Anonym (Hatar livet) skrev 2025-04-28 08:23:06 följande:

Men det är sättet hon säger det på som är fel här. 
    Du behöver inte träna varje dag heller.... inte behöver du bli "extremt disciplinerad". 
    Det räcker med att må bra som du är, och träna lagom - så mycket och på så sätt du SJÄLV vill. 

Om du hatar din mage, så kanske du har blivit för påverkad av hennes kritik. (Eller andras?). Det låter som ett lite väl extremt tankesätt som inte är gynnsamt för varken din fysiska eller psykiska hälsa.
    Det bästa är om du kan försöka tänka om så att du snarare tänker 
    "Jag skulle vilja träna för att det får mig att må bra i längden". 

Jämför dig inte med andra heller, det viktiga här är inte om du är bättre eller sämre form än andra, utan hur väl balanserad du är i din egen mentala och fysiska hälsa! Den gränsen sätter du själv. Visst kan du ta råd från andra, helst en dietist/psykolog eller kanske möjligtvis en läkare eftersom deras tips inte kommer ta lika hårt på ditt självförtroende- utan de ser dig utifrån, men det viktigaste är att hitta motivationen till varför du vill göra en viss sak- för din EGEN skull.

• Queen81

ADHD eller inte ADHD, man har inte rätt att såra andra människor på det sättet. Allra minst den man lever med och säger sig älska. Nej, du ska inte bli "tuffare" och ta emot det där.

Svar på tråden Hur bli mindre känslig?