• Anonym (Övertänkare)

Tiden mellan äl och bim

Hej! Alltså.. Den där tiden mellan äl och bim är verkligen ett rent h-vete när man vill något så mycket som att bli gravid?  

Efter 7 månaders försök har jag kommit till insikt att jag satt livet mellan äl och bim på paus? Och hur dåligt jag mått senaste 7 månaderna. Jag har gått runt och väntat på bim och bara hoppats på att mensen inte ska komma och mötts av besvikelse sju gånger.. Jag har inte vågat unna mig vin, tänkt att jag inte kan äta vissa saker för att det ska påverka graviditet. 

Jag är fullt medveten om att det kan ta upp till ett år att bli gravid (och självklart längre än så!), men insikten att jag måste fylla upp mitt liv med aktiviteter och sysslor som inte har med graviditet att göra har ju slagit mig. 

Vad gör ni för att inte tänka på graviditet mellan äl och bim? Det kanske kan underlätta för en person som jag som är mästare på att övertänka ;) 

• Svar på tråden Tiden mellan äl och bim
  • Miatheone

Själv inne på 3:e året av försök till ett syskon och ibalnf är det som att jag inte kan tänka på annat än att bli gravid. Ser bebisar och gravida överallt känns det som. Men något som hjälpt mig en hel del är att vara sysselsatt till exempel ta en promenad med någon bra podd i öronen, titta på serier och rensa lite i olika utrymmen här hemma. 

• Anonym (C)

Bra att du tar tag i det! Man blir inte fortare gravid för att man är ledsen och slutar leva. För oss tog det två år och ett missfall som satte mig i depression. 

Önskar så att jag kunde få tillbaka de åren. 

Självklart ska man få bryta ihop mellan varven, men det finns massa roligt och betydelsefullt man kan ägna sig åt i väntan på plus. 

Hoppas ni snart är k mål ❤️

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Johanna)

Ville bara säga att jag inte tror man måste undvika alkohol helt mellan ÄL och BIM även om det skulle visa sig sen att man är gravid. Man behöver kanske inte supa skallen av sig  något glas vin skadar inte. Tänkte att det blir jobbigt om man ska undvika en massa saker varje månad innan man ens vet om man är gravid.. Jag har fyra barn och de flesta av graviditeterna har jag druckit alkohol innan jag visste. Med första barnet var det till och med väldigt mycket vid ett tillfälle (fest) men allt gick bra ändå. 

Med det sagt så måste man såklart inte dricka , jag dricker själv knappt nu utom något glas vid speciella tillfällen men om man vill det ska man inte behöva känna att man inte får. Samma med till exempel kaffe och sånt.. 

Annars är väl det bästa att försöka göra saker och leva som vanligt , vet att det kan vara svårt.. Och tänk på att är normalt att det tar tid även om det inte är något fel. Mitt första barn tog ca 1,5 år (och ett missfall) med kanske inte aktiva försök men oskyddat sex fast jag bara var strax över 20. Fjärde barnet blev till på första försöket när jag var 36. 

Lycka till Hjärta

• Anonym (Övertänkare)
    Miatheone skrev 2025-04-28 21:44:54 följande:

Själv inne på 3:e året av försök till ett syskon och ibalnf är det som att jag inte kan tänka på annat än att bli gravid. Ser bebisar och gravida överallt känns det som. Men något som hjälpt mig en hel del är att vara sysselsatt till exempel ta en promenad med någon bra podd i öronen, titta på serier och rensa lite i olika utrymmen här hemma. 

Det är så otroligt svårt att koppla bort graviditet när det enda man vill är att bli gravid? Man blir ständigt påmind när man ser gravidmagar osv. Skönt att du hittat ditt sätt som funkar! :) 
    Jag själv har löptränat en del tidigare men tyvärr har det blivit lidande då jag tappade mig själv i kampen, men det tänker jag är dags att ändra på! Träning är ju aldrig fel och kan ge bra fördelar för en graviditet! 

Svar på tråden Tiden mellan äl och bim