Anonym (Dramatisk) skrev 2025-04-28 20:57:43 följande:
Varför ska barnen slippa muntliga redovisningar i skolan?
Jag undrar varför vi ska agera så dramatiskt när det kommer till muntliga presentationer i skolan.
Det är en viktig sak att kunna. Idag är det som att man inte rustar barnen alls i detta och plötsligt en dag ska eleverna upp vid tavlan och prestera och hålla en presentation helt utan att på ett avdramatiserat sätt tränat på detta under många år.
Att kunna stå inför sina klasskamrater och prata ska inte vara en stor sak. Men man måste ju börja tidigare. Bara sitta i smågrupper i lågstadiet och prata i en grupp med 4-5 deltagare.
Lärarnas uppgift är att skapa trygga grupper. Att berätta spelreglerna om att man inte hånar varandra, det är viktigt att det finns en trygghet.
Men man löser inte detta genom att ta bort detta som ett moment. Detta skapar ju sedan många otränade och osäkra vuxna. Det blir ju inte bättre av att man skjuter fram problemet. För det blir ett problem när folk inte kan prata för folk.
På vilket sätt rustar man barnen genom att tvinga dem att genomföra muntliga redovisningar? Och det är verkligen inte så att lärare klarar av att skapa trygga grupper i klassen. Tvärtom.
OM det är en viktig sak att kunna, så kommer man att lära sig det förr eller senare. Det är sannerligen inte viktigt i alla sorts yrken, så det går att välja bort eller aldrig ens ställas inför.
Det går inte heller att jämföra en framkrystad presentation i skolan, i ett ämne man läst in sig på under några dagar, eller att hålla en presentation i sitt jobb, i ämnen man behärskar och kanske är specialist inom.
Jag hade extremt svårt för muntliga presentationer när jag gick i skolan. tvingades till det under svårt ångest. Idag är jag en ofta anlitad föreläsare. Skillnaden är att jag är vuxen, jag väljer själv om och när jag vill föreläsa, jag föreläser i ett ämne som jag kan och som andra efterfrågar kunskap om. Så visst går det att bli bra på det som vuxen även om man inte är bra på det under uppväxten.