• Anonym (Dramatisk)

    Varför ska barnen slippa muntliga redovisningar i skolan?

    Jag undrar varför vi ska agera så dramatiskt när det kommer till muntliga presentationer i skolan. 


    Det är en viktig sak att kunna. Idag är det som att man inte rustar barnen alls i detta och plötsligt en dag ska eleverna upp vid tavlan och prestera och hålla en presentation helt utan att på ett avdramatiserat sätt tränat på detta under många år. 


    Att kunna stå inför sina klasskamrater och prata ska inte vara en stor sak. Men man måste ju börja tidigare. Bara sitta i smågrupper i lågstadiet och prata i en grupp med 4-5 deltagare. 

    Lärarnas uppgift är att skapa trygga grupper. Att berätta spelreglerna om att man inte hånar varandra, det är viktigt att det finns en trygghet. 


    Men man löser inte detta genom att ta bort detta som ett moment. Detta skapar ju sedan många otränade och osäkra vuxna. Det blir ju inte bättre av att man skjuter fram problemet. För det blir ett problem när folk inte kan prata för folk. 

  • Svar på tråden Varför ska barnen slippa muntliga redovisningar i skolan?
  • Anonym (f)

    Varför tror du att det plötsligt blir ett krav och inte går stegvis?

  • Anonym (hmm)
    Anonym (Dramatisk) skrev 2025-04-28 20:57:43 följande:
    Varför ska barnen slippa muntliga redovisningar i skolan?

    Jag undrar varför vi ska agera så dramatiskt när det kommer till muntliga presentationer i skolan. 


    Det är en viktig sak att kunna. Idag är det som att man inte rustar barnen alls i detta och plötsligt en dag ska eleverna upp vid tavlan och prestera och hålla en presentation helt utan att på ett avdramatiserat sätt tränat på detta under många år. 


    Att kunna stå inför sina klasskamrater och prata ska inte vara en stor sak. Men man måste ju börja tidigare. Bara sitta i smågrupper i lågstadiet och prata i en grupp med 4-5 deltagare. 

    Lärarnas uppgift är att skapa trygga grupper. Att berätta spelreglerna om att man inte hånar varandra, det är viktigt att det finns en trygghet. 


    Men man löser inte detta genom att ta bort detta som ett moment. Detta skapar ju sedan många otränade och osäkra vuxna. Det blir ju inte bättre av att man skjuter fram problemet. För det blir ett problem när folk inte kan prata för folk. 


    Och vad är syftet i längden ? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Dramatisk)
    Anonym (f) skrev 2025-04-28 22:39:52 följande:

    Varför tror du att det plötsligt blir ett krav och inte går stegvis?


    För att många väljer att inte arbeta med detta tidigare när barnen är små 
  • Anonym (Dramatisk)
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-28 22:44:21 följande:
    Och vad är syftet i längden ? 
    Att lära sig detta? Det blir ett demokratiproblem om inte annat. 
  • Anonym (Dramatisk)
    Anonym (-) skrev 2025-04-28 22:50:27 följande:

    Varför inte starta en tråd om något som förekommer istället?


    Så du menar att det inte finns dom som har problem med muntliga presentationer, där föräldrar blir hysteriska för att deras barn ska slippa utsättas för detta och samtidigt så förbereder man inte barnen innan. Det blir ju inte direkt kravlöst när man aldrig gjort det tidigare 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Dramatisk)
    Anonym (-) skrev 2025-04-28 23:02:52 följande:
    Ok? Nu förekommer även detta mitt "menande".
    Det stämmer säkert.
    Vad menar du? Jag fattar ingenting. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Dramatisk)
    Anonym (-) skrev 2025-04-28 23:10:43 följande:
    Ja, det var väl du som upplyste mig om att jag menade något?
    Anonym (Dramatisk) skrev 2025-04-28 23:00:23 följande:
    Så du menar att det inte finns dom som har problem med muntliga presentationer, där föräldrar blir hysteriska för att deras barn ska slippa utsättas för detta och samtidigt så förbereder man inte barnen innan. Det blir ju inte direkt kravlöst när man aldrig gjort det tidigare 
    Du ber mig att starta en tråd om något som förekommer istället. Vad menar du?? 
  • AndreaBD
    Anonym (Dramatisk) skrev 2025-04-28 22:57:58 följande:
    För att många väljer att inte arbeta med detta tidigare när barnen är små 
    Säkert? Jag har själv bara jobbat på högstadiet, men jag tror att de brukar ha redovisningar långt innan. Kanske är det eleverna själva som blir känsliga när det gäller att stå i centrum. Yngre barn gör det nog utan att ha så stora problem med det. Inte alla förstås. Men jag tror det är vanligare i yngre ålder, att man inte funderar så mycket på det. .
  • Anonym (bara lilla jag)

    Det är inte lätt, det är inte enkelt, och det är inte svart-vitt.

    Jag är 23. Jag är autistisk. Jag var mobbad i skolan på olika sätt från dag 1. Och jag har tänkt mycket på det där med muntliga redovisningar i skolan och varför det var så svårt/omöjligt för mig, för vet du, jag var också! Barnskådepelare och sångare på teater. Riktig teater, alltså. Såna där tjusiga där många kommer uppklädda. Jag har alltså, i samma ålder, stått och "redovisat" för hundratals okända människor på en kväll, och vägrat ha muntliga redovisningar för mina klasskamrater.

    Jag tror att jag på senare tid identifierat tre stora orsaker till att skillnaden är så totales. Flera mindre finns också. Det är nu alldeles för lockande att se om någon kan tänka sig vilka de är för att låta bli.

  • Anonym (Dramatisk)
    AndreaBD skrev 2025-04-28 23:49:18 följande:
    Säkert? Jag har själv bara jobbat på högstadiet, men jag tror att de brukar ha redovisningar långt innan. Kanske är det eleverna själva som blir känsliga när det gäller att stå i centrum. Yngre barn gör det nog utan att ha så stora problem med det. Inte alla förstås. Men jag tror det är vanligare i yngre ålder, att man inte funderar så mycket på det. .
    Man behöver träna på detta i en större omfattning för att det inte ska bli en större grej senare. I andra länder kan man ha exempelvis retorik på schemat. Det är väl klart det blir annorlunda. 
  • AndreaBD
    Anonym (Dramatisk) skrev 2025-04-29 01:20:26 följande:
    Man behöver träna på detta i en större omfattning för att det inte ska bli en större grej senare. I andra länder kan man ha exempelvis retorik på schemat. Det är väl klart det blir annorlunda. 
    Läste du vad jag skrev? Jag tror det tränas visst på det och att barnen inte har ett problem med det när de är yngre (det varierar förstås). Det kan vara puberteten som liggen bakom. Ungdomarna blir mer osäkra under den perioden. 
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Dramatisk) skrev 2025-04-28 23:00:23 följande:
    Så du menar att det inte finns dom som har problem med muntliga presentationer, där föräldrar blir hysteriska för att deras barn ska slippa utsättas för detta och samtidigt så förbereder man inte barnen innan. Det blir ju inte direkt kravlöst när man aldrig gjort det tidigare 
    Klart att det förekommer, men knappast i sån utsträckning att det är ett samhällsproblem. Det är ett problem för den enskilda individen, men den hjälp de behöver ligger utanför skolans kompetensområde. Mitt barn har vid behov fått redovisa för enbart läraren istället. Men att få hjälp med ångest mm, det är något psykiatrin står för. 
  • Anonym (varför)
    Anonym (Dramatisk) skrev 2025-04-28 20:57:43 följande:
    Varför ska barnen slippa muntliga redovisningar i skolan?

    Jag undrar varför vi ska agera så dramatiskt när det kommer till muntliga presentationer i skolan. 


    Det är en viktig sak att kunna. Idag är det som att man inte rustar barnen alls i detta och plötsligt en dag ska eleverna upp vid tavlan och prestera och hålla en presentation helt utan att på ett avdramatiserat sätt tränat på detta under många år. 


    Att kunna stå inför sina klasskamrater och prata ska inte vara en stor sak. Men man måste ju börja tidigare. Bara sitta i smågrupper i lågstadiet och prata i en grupp med 4-5 deltagare. 

    Lärarnas uppgift är att skapa trygga grupper. Att berätta spelreglerna om att man inte hånar varandra, det är viktigt att det finns en trygghet. 


    Men man löser inte detta genom att ta bort detta som ett moment. Detta skapar ju sedan många otränade och osäkra vuxna. Det blir ju inte bättre av att man skjuter fram problemet. För det blir ett problem när folk inte kan prata för folk. 


    På vilket sätt rustar man barnen genom att tvinga dem att genomföra muntliga redovisningar? Och det är verkligen inte så att lärare klarar av att skapa trygga grupper i klassen. Tvärtom. 

    OM det är en viktig sak att kunna, så kommer man att lära sig det förr eller senare. Det är sannerligen inte viktigt i alla sorts yrken, så det går att välja bort eller aldrig ens ställas inför.

    Det går inte heller att jämföra en framkrystad presentation i skolan, i ett ämne man läst in sig på under några dagar, eller att hålla en presentation i sitt jobb, i ämnen man behärskar och kanske är specialist inom.

    Jag hade extremt svårt för muntliga presentationer när jag gick i skolan. tvingades till det under svårt ångest. Idag är jag en ofta anlitad föreläsare. Skillnaden är att jag är vuxen, jag väljer själv om och när jag vill föreläsa, jag föreläser i ett ämne som jag kan och som andra efterfrågar kunskap om. Så visst går det att bli bra på det som vuxen även om man inte är bra på det under uppväxten.
Svar på tråden Varför ska barnen slippa muntliga redovisningar i skolan?