Orimliga grannar
Vi har ansökt och fått godkänt från kommunen om blomlådor som farthinder. Placerades ut förra veckan.
Vi har ansökt och fått godkänt från kommunen om blomlådor som farthinder. Placerades ut förra veckan.
Märkliga svar i tråden kan jag tycka.
* Kommunen har inte automatisk koll på trafiken på alla gator. Problem liknande de som ts tar upp får de vetskap om just genom att boende informerar dom.
* Hur menar ni att ts leker trafikpolis? Hon skapar ett säkrare boendeområdena för allas barn genom att informera kommunen om hur trafiksituationen ser ut och gör dessutom en extra effort genom att plantera blommor i lådorna så det blir ltie trevligt också.
* Kommunen borde dock se till att det inte finns parkeringsrutor i blomlådorna. Kryssa över dom eller sätta upp en förbudsskylt.
Där vi bor så har det i många år via lokala facebookgruppen vädjats om att man ska sänka hastigheten. Vilket funkat på vissa och andra har ignorerat (eller inte varit med i gruppen) plus att det finns ju en massa besökare i området som ser en nybyggd bred väg och kör 50 istället för det tillåtna 40 fast det med tanke på att det är ett villaområde där hela området borde betraktas som skolväg inte borde köras mer än 30.
När tillräckligt många boende under tillräckligt lång tid hade hört av sig till kommunen så satte de äntligen upp olika typer av väghinder (alla utav samma typ med avsmalningar/slalom som gör att man bara kan köra en bil i taget).
Har inte hört en enda person klaga på detta utan bara positiva kommentarer.
En effekt av hindrena är också att biltrafiken har minskat och man ser barn ute själva på ett helt annat sätt för nu får de gå och cykla själva till ställen där de tidigare fick sällskap av föräldrarna (och ofta skjuts).
Bara det att hindrena finns verkar ha ställt om "trafikhjärnan" på folk och fått de att förstå att det är villavägar där man kör lugnt och inte motorvägar där man ska komma fram så fort som möjligt.
* Hur menar ni att ts leker trafikpolis?
Jag tror att den enda egentliga anledningen till att jag inte involverar mig i den kommunala politiken är att jag bara inte står ut med allt bråk och gnäll om trafikplaneringen. Varje gång det sker en förändring, även om det är en solklar förbättring, så kommer folk att vara beredda att slåss till sista blodsdroppen. Jag har inte en bråkdel av det tålamod som krävs för att orka med det.
Så, tack ts och alla andra som orkar bry sig och tar faktiska steg för en säkrare trafik.
En liten uppdatering!
Folk har nu slutat ställa sig emellan blomlådorna och fattar att de får böter.
Det har även varit tillfällen när folk kört på blomlådan, och det visar bara hur mycket de behövs.
Är så glad för att hastigheten sänkts på gatan, känns otroligt mycket tryggare för allas barn nu!
Du verkar inte veta hur saker fungerar. Självklart får invånarna i en kommun ha synpunkter på hur den sköts. Vi har t om val vart fjärde år.
Det är inte TS som bestämt om lådorna, det är kommunen. TS har all rätt i världen att klaga om bilarna kör för fort. Då blir det hinder. Det är ju alla de som kört för fort som är ansvariga, inte TS.
Varför skall folk parkera fel?
Det är ju inte TS fel att folk inte kan parkera.
Även om jag också kan tycka att det är småsint att ringa p-bolaget så tycker jag ändå att det är helt rimligt att de får böter.
Bryter man mot lagen så får man ta konsekvensen såklart.
Du verkar inte veta hur saker fungerar. Självklart får invånarna i en kommun ha synpunkter på hur den sköts. Vi har t om val vart fjärde år.
Det är inte TS som bestämt om lådorna, det är kommunen. TS har all rätt i världen att klaga om bilarna kör för fort. Då blir det hinder. Det är ju alla de som kört för fort som är ansvariga, inte TS.