• Anonym (Vad)

Orimliga grannar

Vi har ansökt och fått godkänt från kommunen om blomlådor som farthinder. Placerades ut förra veckan.

Vi bor på en gata med mycket trafik och rörlighet och vissa bilar kör brutalt fort. Har hänt olyckor på gatan där bilar förstörts pga att folk kör så fort. Barn finns i området och också i vårt hus, varpå vi ansökte om blomlådorna.
    De har stått framme nu i någon vecka och folk verkar hata oss för detta? När jag och mitt barn planterade i lådorna härom veckan så saktade en äldre man i bil ner och sa till oss att LÅDORNA var ett trafikhinder, och inte bilarna som stod parkerade emellan blomlådorna (som blivit lappade med feta böter för felparkering). Jag sa bara att kommunen placerat ut dem, håller med om att bilarna stär tokigt men att de fått böter och önskade en fin dag, han körde muttrades iväg. 
    Min man sa till en kvinna som skulle parkera emellan att man får böter om man står där, hon började argumentera mot min man till att hon visst får stå där och han sa bara "jaha, du gör som du vill", varpå hon muttrade att "vad du ska hålla på" och körde surt iväg.
    Vad är grejen? Det blir visserligen typ 2 parkeringsplatser mindre, men är säkert runt 40 platser gatan ner? Det handlar ju om säkerhet för barnen och boende, varför är folk så arga? Förstår verkligen inte.
  • Svar på tråden Orimliga grannar
  • Anonym (Kanske för att ...)
    Anonym (Alicia) skrev 2025-04-29 19:40:32 följande:
    Det skrevs ju apropå att ni bara pratade med de närmsta grannarna om att ni tänkte fixa farthinder. Jag antar att personen menar att ni borde ha satt upp lappar för få kontakt med fler som kunde tänkas ha en åsikt.
    Ja precis.
  • Kvittning

Märkliga svar i tråden kan jag tycka. 

* Kommunen har inte automatisk koll på trafiken på alla gator. Problem liknande de som ts tar upp får de vetskap om just genom att boende informerar dom. 

* Hur menar ni att ts leker trafikpolis? Hon skapar ett säkrare boendeområdena för allas barn genom att informera kommunen om hur trafiksituationen ser ut och gör dessutom en extra effort genom att plantera blommor i lådorna så det blir ltie trevligt också. 

* Kommunen borde dock se till att det inte finns parkeringsrutor i blomlådorna. Kryssa över dom eller sätta upp en förbudsskylt. 

Där vi bor så har det i många år via lokala facebookgruppen vädjats om att man ska sänka hastigheten. Vilket funkat på vissa och andra har ignorerat (eller inte varit med i gruppen) plus att det finns ju en massa besökare i området som ser en nybyggd bred väg och kör 50 istället för det tillåtna 40 fast det med tanke på att det är ett villaområde där hela området borde betraktas som skolväg inte borde köras mer än 30. 

När tillräckligt många boende under tillräckligt lång tid hade hört av sig till kommunen så satte de äntligen upp olika typer av väghinder (alla utav samma typ med avsmalningar/slalom som gör att man bara kan köra en bil i taget). 

Har inte hört en enda person klaga på detta utan bara positiva kommentarer. 

En effekt av hindrena är också att biltrafiken har minskat och man ser barn ute själva på ett helt annat sätt för nu får de gå och cykla själva till ställen där de tidigare fick sällskap av föräldrarna (och ofta skjuts). 

Bara det att hindrena finns verkar ha ställt om "trafikhjärnan" på folk och fått de att förstå att det är villavägar där man kör lugnt och inte motorvägar där man ska komma fram så fort som möjligt. 

Kvittning skrev 2025-04-30 09:12:35 följande:

* Hur menar ni att ts leker trafikpolis?

Kanske för att TS ringer parkeringsvakterna hela tiden?
  • Anonym (?)
    Anonym (Kanske för att ...) skrev 2025-04-30 16:17:21 följande:
    Kanske för att TS ringer parkeringsvakterna hela tiden?
    Om inte räddningstjänsten kommer förbi om det är utryckning så tycker jag att hon gör rätt.

Och hela tiden? Bor du på gatan?
    Anonym (?) skrev 2025-04-30 19:06:57 följande:
    Om inte räddningstjänsten kommer förbi om det är utryckning så tycker jag att hon gör rätt.

Och hela tiden? Bor du på gatan?
    För att TS skriver att hon ringer varje gång. TS frågade varför grannarna är sura och jag försöker svara på det. Frågan var inte om hon gör rätt eller fel som ringer parkeringsvakterna varje gång.
  • Kvittning
    Anonym (Kanske för att ...) skrev 2025-04-30 20:11:05 följande:
    För att TS skriver att hon ringer varje gång. TS frågade varför grannarna är sura och jag försöker svara på det. Frågan var inte om hon gör rätt eller fel som ringer parkeringsvakterna varje gång.
    Fast grannarna vet ju inte att ts ringer vakterna, grannarna vet ju bara att de parkerat fel och därför får böter. 

Jag gissar att de enda som blir sura är de som körde för fort och nu inte längre kan göra det. Och de som vill parkera var som helst och nu får böter (skulle inte bli förvånad om det är samma personer). 

Övriga i området är nog bara glada för lådorna, men ofta är det ju de missnöjda som låter mest. 
    Kvittning skrev 2025-04-30 20:25:47 följande:
    Fast grannarna vet ju inte att ts ringer vakterna, grannarna vet ju bara att de parkerat fel och därför får böter. 

Jag gissar att de enda som blir sura är de som körde för fort och nu inte längre kan göra det. Och de som vill parkera var som helst och nu får böter (skulle inte bli förvånad om det är samma personer). 

Övriga i området är nog bara glada för lådorna, men ofta är det ju de missnöjda som låter mest. 
    Är nog inte jättesvårt att räkna ut då TS planerat blommor i farthindren och både hon och hennes man kommenterar om att det inte får parkera där.
  • Anonym (?)
    Anonym (Kanske för att ...) skrev 2025-04-30 20:34:26 följande:
    Är nog inte jättesvårt att räkna ut då TS planerat blommor i farthindren och både hon och hennes man kommenterar om att det inte får parkera där.
    Parkeringsvakter lär sig ganska fort var folk parkerar fel och kör ofta dit.
    Anonym (?) skrev 2025-04-30 21:11:25 följande:
    Så du tror inte att folk gör kopplingen mellan att TS kommenterar att de inte får stå där och att de får böter?
  • Anonym (h)
    Anonym (?) skrev 2025-04-30 21:11:25 följande:
    Dom vet var dom kan lappa bilar.
  • Anonym (Q)

Jag tror att den enda egentliga anledningen till att jag inte involverar mig i den kommunala politiken är att jag bara inte står ut med allt bråk och gnäll om trafikplaneringen. Varje gång det sker en förändring, även om det är en solklar förbättring, så kommer folk att vara beredda att slåss till sista blodsdroppen. Jag har inte en bråkdel av det tålamod som krävs för att orka med det.

Så, tack ts och alla andra som orkar bry sig och tar faktiska steg för en säkrare trafik. 

• Anonym (Vad)

En liten uppdatering!

Folk har nu slutat ställa sig emellan blomlådorna och fattar att de får böter.

Det har även varit tillfällen när folk kört på blomlådan, och det visar bara hur mycket de behövs.

Är så glad för att hastigheten sänkts på gatan, känns otroligt mycket tryggare för allas barn nu!

• Anonym (Mx)
    Postman skrev 2025-04-28 22:59:55 följande:
    Det är ju du som håller på och fånar dig. Jag gav dig svar på tal och du visste ju dessutom, varför fånade dig då. Klart en kommun har koll på sina gator och uppmärksammas de på fart och trafikproblem så har de många möjligheter att agera. De boende ska inte behöva agera som de gör, enkom hänvisa till kommunen. 

Du verkar inte veta hur saker fungerar. Självklart får invånarna i en kommun ha synpunkter på hur den sköts. Vi har t om val vart fjärde år. 

Det är inte TS som bestämt om lådorna, det är kommunen. TS har all rätt i världen att klaga om bilarna kör för fort. Då blir det hinder. Det är ju alla de som kört för fort som är ansvariga, inte TS. 

• Anonym (Mx)
    Anonym (E) skrev 2025-04-29 13:47:25 följande:
    Tremere skrev 2025-04-29 13:17:32 följande:

Varför skall folk parkera fel?
    Det är ju inte TS fel att folk inte kan parkera.
    Även om jag också kan tycka att det är småsint att ringa p-bolaget så tycker jag ändå att det är helt rimligt att de får böter.
    Bryter man mot lagen så får man ta konsekvensen såklart.

Folk bör inte parkera fel så klart, men det är inte ts uppgift att vara kvarterets lapplisa, klart som fan grannarna tröttnar
    Jättebra att de tröttnar på att parkera fel. Vid detta laget bör väl hela gatan veta att det delas ut böter, så parkerar man där man ju ganska korkad. 
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-16 13:07:25 följande:
    Jättebra att de tröttnar på att parkera fel. Vid detta laget bör väl hela gatan veta att det delas ut böter, så parkerar man där man ju ganska korkad. 
    Japp, och vid detta laget lär hela gatan fatta vem som ligger bakom att de fått böter där de tidigare fått stå. Populär lär hon inte vara.
  • Postman
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-16 13:02:43 följande:

Du verkar inte veta hur saker fungerar. Självklart får invånarna i en kommun ha synpunkter på hur den sköts. Vi har t om val vart fjärde år. 

Det är inte TS som bestämt om lådorna, det är kommunen. TS har all rätt i världen att klaga om bilarna kör för fort. Då blir det hinder. Det är ju alla de som kört för fort som är ansvariga, inte TS. 

Vad är det som jag inte vet hur det fungerar, jag beskrev ungefär detsamma som du skrev bortsett från val då. Citerade du rätt?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Kanske för att ...) skrev 2025-05-16 14:00:02 följande:
    Japp, och vid detta laget lär hela gatan fatta vem som ligger bakom att de fått böter där de tidigare fått stå. Populär lär hon inte vara.
    Ja, de är kanske så korkade att de tror att det är hennes fel att de medvetet felparkerar. 
  • Kvittning
    Anonym (Kanske för att ...) skrev 2025-05-16 14:00:02 följande:
    Det beror ju på om det är fler som önskar köra för fort och felparkera eller fler som stör sig på de som kör för fort och felparkerar. 

I området jag bor (och vad jag tror gäller för de flesta områden) är det fler som stör sig på fortåkarna än antalet fortåkare. Och i så fall så är ts troligen väldigt populär nu för att de har tagit tag i och löst problemet.
Svar på tråden Orimliga grannar