• Anonym (Orolig mamma)

Måla om framtida barnrum!

Hej! Är just nu gravid med första barnet och jag och min man planerar på att måla om ett av sovrummen i vårt hus. Har bf i slutet av november så det är ingen brådska, men vi skulle vilja göra det i början av sommaren då vi båda har semester. Har hört en del om att målarfärg kan vara skadligt för barn och har googlat på det men hittar inget konkret. Tänker att om vi målar i juni så kommer ju färgen ha varit torr i ca 6 månader när bebisen kommer, så det kommer ju inte vara några ångor eller liknande. Är så okunnig i ämnet och skulle verkligen uppskatta hjälp. Skulle vilja måla en ljus pastellfärg, antingen gult eller grönt, vet någon vilken färg som är bäst att köpa? 

Mvh

• Svar på tråden Måla om framtida barnrum!
  • EnAnonumius

Hittade denna lilla artikel på Nordsjö...
    Den kanske kan vara till hjälp för dig.

Ett litet citat från artikeln..

" 1. Välj vattenbaserad färg

Säkerställ att barnrummet är snällt både mot bebisen och miljön genom att välja en vattenbaserad färg med låg VOC-halt. VOC (Volatile Organic Compounds) står för lättflyktiga organiska föreningar som ofta kommer från den ohållbara petrokemiska industrin.

Alla Nordsjö-väggfärger för inomhusbruk, till exempel Perform+ Easy2clean, är vattenbaserade. Perform+ Easy2clean är en vattenburen matt akrylatväggfärg för målning inomhus där man önskar en yta som är tvättbar och enkel att rengöra. Du kommer inte att ha några problem att hitta miljövänlig Nordsjöfärg med låg toxinhalt i exakt den nyans du vill ha.

Som med all målning är det bäst att bli klar några veckor i förväg så att rummet är helt luktfritt när bebisen flyttar in."

(slut på citatet)

"

https://www.nordsjo.se/sv/kul%C3%B6rinspiration/sm%C3%A5-f%C3%B6tter-sm%C3%A5-fotavtryck-barnrumsid%C3%A9er-som-%C3%A4r-b%C3%A5de-barn-och-milj%C3%B6v%C3%A4nliga
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tow2Mater

Ar du så okunnig i ämnet tipsar jag om att gå och prata med ett foretag som säljer färg. De kan råda dig.

• Anonym (Ett tips)

Ett tips är att du inte kör med slipmaskin på väggarna innan ni målar. Låt din partner göra det. Barnets hörsel kan skadas. 

Svar på tråden Måla om framtida barnrum!