• Anonym (Svägerska)

Hur ska jag sätta på plats min svägerska

Nu kommer jag kanske att få massor av spydiga kommentarer men jag behöver få en bild från andra. 

Min man syster ta kål på mig! Vi är alla 50+  så vi ska vara vuxna och mogna. Hon har ingen familj eller barn, har bott ensam i säkert 20-25 år. Hon är på oss hela tiden, ringer min kan minst varje dag, skickar roliga bilder, kan komma förbi en lördag kväll utan förvarning, det har hänt flera gånger när hon bara svänger in till oss när hon är på väg hem från en kompis. Alla firanden och fester som vi har ska hon vara med på. Som en klister, börjar bli trött på att hon lägger sig i. 

Hon har även tankar om hur vi uppfostrar barnen förstås och lägger sig in i. Hon ska ha hjälp med det ena och det andra, spika och flytta på hyllor, you namn It. Min man säger aldrig ifrån, det är synd om henne, hon är ensam ju. Det är ju inte mitt fel att hon är singel. Jag vill ha min familj för mig själv!!! Jul och Påsk och stötte högtider räcker det!!! Funderar på att övertala min man att flytta för att slippa henne!!! 

Hur kan jag få henne att minska sina besök? Mannen går det inte att prata med. 

• Svar på tråden Hur ska jag sätta på plats min svägerska
  • Anonym (?)
    Anonym (Svägerska) skrev 2025-04-29 16:57:21 följande:
    Anonym (?) skrev 2025-04-29 16:21:59 följande:
    Problemet är din man. Så länge ni inte agerar tillsammans kommer det fortsätta

Ja, han säger hela tiden att det är hans syster och hon har ingen, bara oss. Men måste man ses varje vecka???
    Nej men hon vill och din man tillåter 
  • Anonym (Hut, hyfs och hållning)
    Anonym (ska) skrev 2025-04-29 14:56:04 följande:
    Stör det din man lika mycket som det stör dig? Han kanske inte har nåt emot att umgås med henne, hjälpa henne med saker eller prata i telefon och få bilder skickade från henne. 

Jag skulle inte gilla om min man försökte bestämma hur mycket kontakt jag ska ha med mina syskon eller vänner. 
    Det spelar väl ingen roll vilken människa det är som invaderar ens hem utan förvarning, börjar flytta på möbler och kritiserar hur man hanterar sina barn?

Det är TS hem också och mannen kan visst få träffa syrran (eller en jätteirriterande kompis) så mycket han vill men då tycker jag att de får göra det utanför hemmet, eller får personen bete sig som folk när den är där.
  • Anonym (Hut, hyfs och hållning)

TS, mina tips är:

1) Hitta ett kärleksintresse till syrran så slipper ni se henne på ett tag
    2) Flytta minst 5 mil bort

• Anonym (Funderar)

Din man kan hälsa på henne istället. Då får de umgås och du slipper henne. Tycker dock du verkar ogin.  Du har inte skrivit något om att hon beter sig dåligt egentligen. 

Den ofrivilliga ensamheten i vårt samhälle är jättelik. Man förstår varför när fruar vill förhindra till och med den närmaste familjen att få träffas bara för att det är mannens familj, inte hennes.  

Vad tycker barnen om henne? Är hon dum mot dem så förstår jag dig, men då är problemet att annat är vi fått läsa hittills. 

• Anonym (Svägerska)
    Anonym (Hut, hyfs och hållning) skrev 2025-04-30 07:30:44 följande:

TS, mina tips är:

1) Hitta ett kärleksintresse till syrran så slipper ni se henne på ett tag
    2) Flytta minst 5 mil bort

Haha, den första kan jag faktiskt tänkt på, har försökt bjuda hem några karlar och även kvinnor då jag är osäker på hennes läggning. Vet att du har försökt dejta utan resultat.

Flytta går tyvärr inte så länge barnen är fasta i sina skolor, känns för stor uppoffring. Och jag är inte säker på ifall hon inte flyttar med oss )) 

Deg som jag har svårast med är hennes sätt att säga emot mig, väldigt diskret kommenterar hon mig och det jag gör. Undrar om det är kampen om mannen som pågår 

• Anonym (Svägerska)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-04-30 07:42:30 följande:

Din man kan hälsa på henne istället. Då får de umgås och du slipper henne. Tycker dock du verkar ogin.  Du har inte skrivit något om att hon beter sig dåligt egentligen. 

Den ofrivilliga ensamheten i vårt samhälle är jättelik. Man förstår varför när fruar vill förhindra till och med den närmaste familjen att få träffas bara för att det är mannens familj, inte hennes.  

Vad tycker barnen om henne? Är hon dum mot dem så förstår jag dig, men då är problemet att annat är vi fått läsa hittills. 

Hon beter sig inte dåligt, är ganska trevlig men några små stickiga kommentarer ibland, Inger direkt elakt utan mest påpekanden att jag gör eller tänker lite fel. Men det kan jag stå ut med, bryr mig inte och förstår att det är hennes sätt att känna sig bra. Annars är hon trevlig. 

Jag stör mest av hennes ständiga närvaro, är barnen hos kompisar och vi ska äntligen ha egen tid med min man (kunna gå Nanna hemma, ta ett glas vin, ha s-x i köket. Osv) då går det inte då hon kan bara komma. Jag känner mig inte fri i mitt eget hem, det stör mig mest. 

Jag vill inte hindra, utan minska och att det ska vara planerad ibland. Visst är det kul med spontana besök men jag börjar känna mig som nervvrak nu då hon kan vara dyka upp. Det blev mer när deras föräldrar gick bort, innan var hon mycket där och hjälpte till. Förstår om jag låter som otrevlig och ovälkomnande, tycker det är svårt med spontana besök MINST en gång i veckan. 

• Anonym (Svägerska)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-04-30 07:42:30 följande:

Det kan bli både och, inte allt eller inget. Hon får förstås komma ibland, hon är ensam och samtidig social. Jag vill bara känna mig som värdinna i mitt hem, hon känns ibland som tredje hjulet. Svarar inte min man i telefon då blir hon superorolig och ringer mig med frågor om han är sur på henne. Hon är bara för mycket! Umgås är bra, äta ihop, grilla, gå på stan, men nu är det för ofta och jag har inte de sociala förmågorna för ständigt umgänge. 

Hon är jättesnäll mot barnen, för snäll och ställer alltid upp. Ger dem fina saker, kanske för mycket. 

• Anonym (?)

Kom överrens med din man om lämplig besöksfrekvens.  Låt han sen sköta kontakten med sin syster.

• Agda90
    Anonym (Svägerska) skrev 2025-04-30 07:53:28 följande:

Hon beter sig inte dåligt, är ganska trevlig men några små stickiga kommentarer ibland, Inger direkt elakt utan mest påpekanden att jag gör eller tänker lite fel. Men det kan jag stå ut med, bryr mig inte och förstår att det är hennes sätt att känna sig bra. Annars är hon trevlig. 

Jag stör mest av hennes ständiga närvaro, är barnen hos kompisar och vi ska äntligen ha egen tid med min man (kunna gå Nanna hemma, ta ett glas vin, ha s-x i köket. Osv) då går det inte då hon kan bara komma. Jag känner mig inte fri i mitt eget hem, det stör mig mest. 

Jag vill inte hindra, utan minska och att det ska vara planerad ibland. Visst är det kul med spontana besök men jag börjar känna mig som nervvrak nu då hon kan vara dyka upp. Det blev mer när deras föräldrar gick bort, innan var hon mycket där och hjälpte till. Förstår om jag låter som otrevlig och ovälkomnande, tycker det är svårt med spontana besök MINST en gång i veckan. 

Om hon hade kommit på er med att ha sex i köket så kanske det hade haft önskad effekt om mindre besök?
  • Mandel
    Anonym (Svägerska) skrev 2025-04-29 16:16:48 följande:

Nej nej, jag vet att han älskar mig. Men han har ett sjukt ansvar för sin syster och tycker synd om henne då hon är ensam, har dålig ekonomi,  har ont i lederna, osv. Hon börjar bli äldre, det gör vi också. Men hon har ingen annan som kan hjälpes henne med det praktiska och har ett stort socialt behov. 

Och vi är hennes enda familj som hon vill vara med. Men jag orkar inte med det

Jag är kvinna, i er ålder, ensamstående.
    Finns inte på världskartan att bara åka hem till folk.

Du måste få din man att förstå. Självklart är det snällt av honom att ställa upp för syrran och tänka på hennes bästa, men det finns faktiskt en gräns för när det är sunt och nu går det ut över dig och hans egna barn och då är det inte sunt längre. Förklara att det är inte normalt i Sverige att man bara dyker upp oanmäld titt som tätt till andra människor oavsett om det gäller familj eller vänner. Man är inte alltid välkommen utan man kan faktiskt störa.

Förklara lugnt och sansat för honom att om det inte blir en förändring på hennes beteende så kommer det fortsätta att förstöra er relation som par och att det kan resultera i att du faktiskt lämnar. Du är tillsammans med mannen inte hans syster och ska således inte behöva ha henne på heltid i ert liv. Hon är inte ert ansvar till 100% utan hon får ta ansvar för sig själv.

Har hon inte bra ekonomi förutsätter jag att hon bor i en hyresrätt och vad är det som kräver så mycket hjälp med saker i en hyresrätt?
    Saker hyresvärden ska sköta får hon ta med dem  och har man dålig ekonomi kan det ju inte vara massa inköp som ska monteras och sättas upp så värst ofta.
    Hon får väl i så fall samla ihop saker och så får din man hjälpa henne max 1 gång i månaden. 

Ge henne en kurs i present så hon blir uppbokad och lär känna nya människor?Boka ex en kväll någon gång varannan vecka så hon vet att ni kommer att ses och att ni ena gången ses hos henne och andra gången hos er och förklara att det är dessa gånger ni ses. Ska ni ses mera måste man ringa och stämma av och det är inte ok att ringa dagligen.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Sätta på)
    Anonym (Svägerska) skrev 2025-04-29 14:48:28 följande:
    Hur ska jag sätta på plats min svägerska

Nu kommer jag kanske att få massor av spydiga kommentarer men jag behöver få en bild från andra. 

Min man syster ta kål på mig! Vi är alla 50+  så vi ska vara vuxna och mogna. Hon har ingen familj eller barn, har bott ensam i säkert 20-25 år. Hon är på oss hela tiden, ringer min kan minst varje dag, skickar roliga bilder, kan komma förbi en lördag kväll utan förvarning, det har hänt flera gånger när hon bara svänger in till oss när hon är på väg hem från en kompis. Alla firanden och fester som vi har ska hon vara med på. Som en klister, börjar bli trött på att hon lägger sig i. 

Hon har även tankar om hur vi uppfostrar barnen förstås och lägger sig in i. Hon ska ha hjälp med det ena och det andra, spika och flytta på hyllor, you namn It. Min man säger aldrig ifrån, det är synd om henne, hon är ensam ju. Det är ju inte mitt fel att hon är singel. Jag vill ha min familj för mig själv!!! Jul och Påsk och stötte högtider räcker det!!! Funderar på att övertala min man att flytta för att slippa henne!!! 

Hur kan jag få henne att minska sina besök? Mannen går det inte att prata med. 

Du ska inte sätta henne på plats du ska sätta på henne 😬👍
  • Anonym (Grabb)

Tycker inte alls att du är ogin TS. Tror nog dock att somliga har svårt att sätta sig in i din situation om man aldrig har upplevt något liknande...

Det är givetvis fint med familjeband, att syskon umgås även upp i ålder, att man stöttar varandra, att man kanske är engagerade i sin åldrande föräldrar, att man svänger förbi på en fika, att högtidshelger firas tillsammans (jämt!). Det går liksom inte att "inte tycka att det är bra".

Men när det går för långt...? När man känner att syskon/släktumgänge går ut över den egna familjetiden, umgänget med sin partner, kanske andra sociala umgängen. 

I min förra relation så upplevde jag liknande. Mitt ex stod sin familj väldigt nära. Det fanns en svåger som var den "evige ungkarlen". Vi kunde inte gå på en parmiddag, fler-pars-middagar, inbjudningar till fest utan att mitt ex kände att "ska vi fråga om Y får följa med?". Det blir tillslut nästan lite lustigt... som att jag och mitt ex har ytterligare en vuxen i "vår relation". 

Lägger man därtill oförhappandes fika-besök, svärisar som kommer förbi flera dagar i veckan. 

Ta ett seriöst snack med din make. Jag tog det med mitt ex, hittade kompromisser (som i alla relationer!). Skall det finnas tid för umgänge med "svägerskan" så måste din make också se till att det finns "tid för annat"... 

• Anonym (Svägerska)
    Mandel skrev 2025-04-30 09:06:31 följande:

Jag är kvinna, i er ålder, ensamstående.
    Finns inte på världskartan att bara åka hem till folk.

Du måste få din man att förstå. Självklart är det snällt av honom att ställa upp för syrran och tänka på hennes bästa, men det finns faktiskt en gräns för när det är sunt och nu går det ut över dig och hans egna barn och då är det inte sunt längre. Förklara att det är inte normalt i Sverige att man bara dyker upp oanmäld titt som tätt till andra människor oavsett om det gäller familj eller vänner. Man är inte alltid välkommen utan man kan faktiskt störa.

Förklara lugnt och sansat för honom att om det inte blir en förändring på hennes beteende så kommer det fortsätta att förstöra er relation som par och att det kan resultera i att du faktiskt lämnar. Du är tillsammans med mannen inte hans syster och ska således inte behöva ha henne på heltid i ert liv. Hon är inte ert ansvar till 100% utan hon får ta ansvar för sig själv.

Har hon inte bra ekonomi förutsätter jag att hon bor i en hyresrätt och vad är det som kräver så mycket hjälp med saker i en hyresrätt?
    Saker hyresvärden ska sköta får hon ta med dem  och har man dålig ekonomi kan det ju inte vara massa inköp som ska monteras och sättas upp så värst ofta.
    Hon får väl i så fall samla ihop saker och så får din man hjälpa henne max 1 gång i månaden. 

Ge henne en kurs i present så hon blir uppbokad och lär känna nya människor?Boka ex en kväll någon gång varannan vecka så hon vet att ni kommer att ses och att ni ena gången ses hos henne och andra gången hos er och förklara att det är dessa gånger ni ses. Ska ni ses mera måste man ringa och stämma av och det är inte ok att ringa dagligen.

Tack! Mycket goda råd och bra tips. Som jag skrev innan, självklart ska vi ses men inte så intensivt och utan förvarning. 

Ja, hon bor i en hyresrätt och tror att hon är mer ute efter sällskap än efter hjälp. Ibland handlar det om att sätta upp en tavla eller lyfta ner en hylla. 

Samtidigt förstår jag att hon är ensam men det blir bara mer och mer ju äldre vi blir och ja, det påverkar vår relation. Ska prata med mannen igen. Svårt då han säger att hon tycker så mycket om mig, bla-bla-bla och då det blir ju jag som pratar skit. 

Kurs i present låter bra, helst återkommande, en gång i veckan. 

• Anonym (Drömmen om en kollega)

Hur du ska sätta på din svägerska?

Hur ska jag säga min svägerska på plats är mer rimligt 🙄
    Usch vilken hemsk svägerska du har som vill umgås med sin familj hemska tanke. Mitt ex har som dig, så fort familjen hörde av sig så blev den tokig.

Du har problem. 

• Anonym (Svägerska)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-04-30 09:16:36 följande:

Tycker inte alls att du är ogin TS. Tror nog dock att somliga har svårt att sätta sig in i din situation om man aldrig har upplevt något liknande...

Det är givetvis fint med familjeband, att syskon umgås även upp i ålder, att man stöttar varandra, att man kanske är engagerade i sin åldrande föräldrar, att man svänger förbi på en fika, att högtidshelger firas tillsammans (jämt!). Det går liksom inte att "inte tycka att det är bra".

Men när det går för långt...? När man känner att syskon/släktumgänge går ut över den egna familjetiden, umgänget med sin partner, kanske andra sociala umgängen. 

I min förra relation så upplevde jag liknande. Mitt ex stod sin familj väldigt nära. Det fanns en svåger som var den "evige ungkarlen". Vi kunde inte gå på en parmiddag, fler-pars-middagar, inbjudningar till fest utan att mitt ex kände att "ska vi fråga om Y får följa med?". Det blir tillslut nästan lite lustigt... som att jag och mitt ex har ytterligare en vuxen i "vår relation". 

Lägger man därtill oförhappandes fika-besök, svärisar som kommer förbi flera dagar i veckan. 

Ta ett seriöst snack med din make. Jag tog det med mitt ex, hittade kompromisser (som i alla relationer!). Skall det finnas tid för umgänge med "svägerskan" så måste din make också se till att det finns "tid för annat"... 

Precis, så är det hos oss med! Skönt att du förstår för visst ska man ses med sin släkt, det är ju inte ens ifrågasatt. Men LAGOM!! 

Jag vill absolut träffa henne, umgås, fira högtider. Men inte att hon oanmäld dyker upp när vi vill äntligen ha lite egentid.  

• Anonym (Svägerska)
    Anonym (Drömmen om en kollega) skrev 2025-04-30 09:48:22 följande:

Hur du ska sätta på din svägerska?

Hur ska jag säga min svägerska på plats är mer rimligt 🙄
    Usch vilken hemsk svägerska du har som vill umgås med sin familj hemska tanke. Mitt ex har som dig, så fort familjen hörde av sig så blev den tokig.

Du har problem. 

Ja, säkert. Vad hemskt att man vill kunna bestämma över ditt liv och över sitt hem. Du kanske läste fel, jag är inte emot umgänge med svägerskan, tvärtom.

Men jag vill inte att hon ska dyka upp oanmäld och vara ständigt med oss. Hon är inte min partner eller barn och jag vill kunna koppla av hemma och inte vänta på att hon kanske dyker upp fredag kväll och sitter ett par timmar. Är ok för dig då fine, för mig är det ett problem. Då du har helt rätt, jag har ett problem! 
Svar på tråden Hur ska jag sätta på plats min svägerska