Mandel skrev 2025-04-30 09:06:31 följande:
Jag är kvinna, i er ålder, ensamstående.
Finns inte på världskartan att bara åka hem till folk.
Du måste få din man att förstå. Självklart är det snällt av honom att ställa upp för syrran och tänka på hennes bästa, men det finns faktiskt en gräns för när det är sunt och nu går det ut över dig och hans egna barn och då är det inte sunt längre. Förklara att det är inte normalt i Sverige att man bara dyker upp oanmäld titt som tätt till andra människor oavsett om det gäller familj eller vänner. Man är inte alltid välkommen utan man kan faktiskt störa.
Förklara lugnt och sansat för honom att om det inte blir en förändring på hennes beteende så kommer det fortsätta att förstöra er relation som par och att det kan resultera i att du faktiskt lämnar. Du är tillsammans med mannen inte hans syster och ska således inte behöva ha henne på heltid i ert liv. Hon är inte ert ansvar till 100% utan hon får ta ansvar för sig själv.
Har hon inte bra ekonomi förutsätter jag att hon bor i en hyresrätt och vad är det som kräver så mycket hjälp med saker i en hyresrätt?
Saker hyresvärden ska sköta får hon ta med dem och har man dålig ekonomi kan det ju inte vara massa inköp som ska monteras och sättas upp så värst ofta.
Hon får väl i så fall samla ihop saker och så får din man hjälpa henne max 1 gång i månaden.
Ge henne en kurs i present så hon blir uppbokad och lär känna nya människor?Boka ex en kväll någon gång varannan vecka så hon vet att ni kommer att ses och att ni ena gången ses hos henne och andra gången hos er och förklara att det är dessa gånger ni ses. Ska ni ses mera måste man ringa och stämma av och det är inte ok att ringa dagligen.
Tack! Mycket goda råd och bra tips. Som jag skrev innan, självklart ska vi ses men inte så intensivt och utan förvarning.
Ja, hon bor i en hyresrätt och tror att hon är mer ute efter sällskap än efter hjälp. Ibland handlar det om att sätta upp en tavla eller lyfta ner en hylla.
Samtidigt förstår jag att hon är ensam men det blir bara mer och mer ju äldre vi blir och ja, det påverkar vår relation. Ska prata med mannen igen. Svårt då han säger att hon tycker så mycket om mig, bla-bla-bla och då det blir ju jag som pratar skit.
Kurs i present låter bra, helst återkommande, en gång i veckan.