Inlägg från: Anonym (Grabb) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Grabb)

Hur ska jag sätta på plats min svägerska

Tycker inte alls att du är ogin TS. Tror nog dock att somliga har svårt att sätta sig in i din situation om man aldrig har upplevt något liknande...

Det är givetvis fint med familjeband, att syskon umgås även upp i ålder, att man stöttar varandra, att man kanske är engagerade i sin åldrande föräldrar, att man svänger förbi på en fika, att högtidshelger firas tillsammans (jämt!). Det går liksom inte att "inte tycka att det är bra".

Men när det går för långt...? När man känner att syskon/släktumgänge går ut över den egna familjetiden, umgänget med sin partner, kanske andra sociala umgängen. 

I min förra relation så upplevde jag liknande. Mitt ex stod sin familj väldigt nära. Det fanns en svåger som var den "evige ungkarlen". Vi kunde inte gå på en parmiddag, fler-pars-middagar, inbjudningar till fest utan att mitt ex kände att "ska vi fråga om Y får följa med?". Det blir tillslut nästan lite lustigt... som att jag och mitt ex har ytterligare en vuxen i "vår relation". 

Lägger man därtill oförhappandes fika-besök, svärisar som kommer förbi flera dagar i veckan. 

Ta ett seriöst snack med din make. Jag tog det med mitt ex, hittade kompromisser (som i alla relationer!). Skall det finnas tid för umgänge med "svägerskan" så måste din make också se till att det finns "tid för annat"... 

Svar på tråden Hur ska jag sätta på plats min svägerska