• Anonym (Odlingsnybörjaren)

Belastning balkong odlingskärl

Hej!

Jag tänkte odla en del på min balkong i år och vill bygga några kärl i trä att odla i, men funderar på hur stora kärl jag vågar göra. Det verkar som att riktlinjerna för belastning på en balkong är 100kg/kvm. Med en balkong som är ca 2.7 kvm stor borde det alltså betyda att jag kan belasta min balkong med ca 270 kg, och minus min vikt borde jag kunna lägga till ytterligare 200 kg på balkongen.

Efter googling hittade jag att 40 liter jord väger ca 20-30 kg. Vid vägning av en tygkruka med en volym på 25 liter som jag fyllt med jord (plus en dahlia) så vägde denna 11 kg efter vattning, så ett antagande att 40 liter av min jord väger 30 kg när den är mättad med vatten är ett antagande i överkant. Detta medför, för att vara på den säkra sidan, att jag kan ha 200 liter jord på min balkong.

Nu till min fråga, om jag vid min dörr till balkongen vill ha två planteringskärl som rymmer sammantaget 80 liter jord, fördelat på ca 1 kvm, är detta säkert? Min balkong har inga styltor utan "hänger". Den är också avlång med en längd på ungefär 3 m. Med min vikt så skulle belastningen vid balkongdörren bli ca 130 kg, vilket är mer än det riktlinjerna säger. Belastningen är dock relativt momentan, då jag sällan står länge precis vid dörren till min balkong.

Vad säger ni, borde jag göra mindre odlingskärl eller går det bra? Hur ska jag tänka?
  • Svar på tråden Belastning balkong odlingskärl
  • Anonym (Räkna)

Du skriver att din balkong är ca 3m lång, den borde vara minst 1m bred dvs 3kvm totalt. Mät igen så kanske du får upp ytan :)

• Anonym (Lottie)

Jag vågar inte uttala mig om kilon, men för att slippa hävstångseffekten så placera lådorna mot väggen. 

Min balkong är tyvärr precis 90 cm djup :(

Det är sant, lite tråkigt bara men det är nog smartast. Hade inte med det i mina planer men det är nog ett alternativ värt att tänka över. Eventuellt tänkte jag placera de stor odlingskärlen längst kortsidorna på balkongen för att fördela kraften något i alla fall.

Anonym (Lottie) skrev 2025-04-29 15:19:06 följande:

Jag vågar inte uttala mig om kilon, men för att slippa hävstångseffekten så placera lådorna mot väggen. 

• Anonym (C)

När är huset byggt? Jag minns när jag skaffade stora odlingskärl till vår balkong så hittade jag information om att reglerna har ändrats ett par gånger under åren.

Det finns en minimigräns som alla balkonger måste klara för att få användas, men är de byggda efter något visst år så är gränsen högre. Jag minns inte exakt vad gränsen var för vår balkong (byggd 1970, renoverad 1995) men jag är rätt säker på att det var mer än 100 kg/kvm.

• fultextad användarhandbok

Hej du, utan att vara någon expert så skulle jag tro att byggregler har ett riktvärde som gäller annan last utöver en själv på balkongen. Exempelvis kan ju ibland flera personer vistas tillfälligt på balkongen och då ökar ju den momentana belastningen helt tillfälligt, vad det verkar utan problem. Dessutom skulle du ju kunna minska en aning på vikten i odlingskärlen genom att lägga exempelvis lecakulor underst. Men okej, om kärlen är placerade på cm 1 kvm vid dörren så blir belastningen på den ytan 60 kg/kvm, vilket ligger under riktvärdet på 100 kg. Om du står där också så 130 kg/kvm. Visst, det överskridet riktvärdet, men det är ju bara tillfälligt.

Kollar man på placering och hävstångseffekt så kan man få följande. Anta att du placerar odlingskärlen 30 cm ut från väggen och vi räknar på moment=kraft x avstånd från vägg får vi följande: 294Nx0,3m=88,2Nm, ställer du det längst bort från väggen, alltså 90 cm ut, så blir det 294Nx0,9m=264,6Nm. Belastningen blir alltså tre gånger så stor 90 cm ut som jämfört med 30 cm ut, vilket ju är proportionellt mot avståndet.

Slutsats: Jag skulle tro att det ska gå helt bra, men ansvaret är ditt. Hur som: Lykka till!
    Anonym (C) skrev 2025-04-29 16:23:29 följande:

När är huset byggt? Jag minns när jag skaffade stora odlingskärl till vår balkong så hittade jag information om att reglerna har ändrats ett par gånger under åren.

Det finns en minimigräns som alla balkonger måste klara för att få användas, men är de byggda efter något visst år så är gränsen högre. Jag minns inte exakt vad gränsen var för vår balkong (byggd 1970, renoverad 1995) men jag är rätt säker på att det var mer än 100 kg/kvm.

Hej! Huset är byggt 1938 men renoverades 1993, och då antar jag att de renoverade balkongerna med. Försökte också hitta vilka regler som gällde på 90-talet men hittade inget :/ Men om din balkong var från 1995 så kanske ditt fall liknar mitt, förutom att min balkong nu är över 30 år :D
  • Anonym (Mx)

Du borde få ok på detta av vicevärd eller liknande. 

fultextad användarhandbok skrev 2025-04-29 16:28:23 följande:

Kollar man på placering och hävstångseffekt så kan man få följande. Anta att du placerar odlingskärlen 30 cm ut från väggen och vi räknar på moment=kraft x avstånd från vägg får vi följande: 294Nx0,3m=88,2Nm, ställer du det längst bort från väggen, alltså 90 cm ut, så blir det 294Nx0,9m=264,6Nm. Belastningen blir alltså tre gånger så stor 90 cm ut som jämfört med 30 cm ut, vilket ju är proportionellt mot avståndet.

Slutsats: Jag skulle tro att det ska gå helt bra, men ansvaret är ditt. Hur som: Lykka till!

Tack för svaret! Jag funderade också på att räkna på moment, men med en fjärdedel så stor kraft. Det räckte ju dock att tänka på kraften som en punktkraft för att beskriva sambandet, så tack för uträkningen! Hur som helst kommer jag nog att ändra min plan och placera tyngre krukor och kärl längst husväggen eller kortsidorna i stället, och på så vis slipper jag förhoppningsvis falla fritt från fjärde våningen i sommar. Man blir ju lockad att ha stora odlingskärl när man ser vad folk odlar på sina balkonger på YT...

Tack!

Anonym (Mx) skrev 2025-04-29 21:18:44 följande:

Du borde få ok på detta av vicevärd eller liknande. 

Du menar att jag borde fråga om det är OK först?
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Odlingsnybörjaren) skrev 2025-04-29 21:31:19 följande:

Tack för svaret! Jag funderade också på att räkna på moment, men med en fjärdedel så stor kraft. Det räckte ju dock att tänka på kraften som en punktkraft för att beskriva sambandet, så tack för uträkningen! Hur som helst kommer jag nog att ändra min plan och placera tyngre krukor och kärl längst husväggen eller kortsidorna i stället, och på så vis slipper jag förhoppningsvis falla fritt från fjärde våningen i sommar. Man blir ju lockad att ha stora odlingskärl när man ser vad folk odlar på sina balkonger på YT...

Tack!

Jag tror inte att du kommer att få några problem, du verkar ha koll och tagit med olika aspekter i projektet. Ja, jag kan förstå att stora odlingskärl på balkongen kan te sig lockande. Kanske hade kunnat gå att utöka med någon form av upphängning på väggen med, fast med flera mindre kärl istället. Inte samma sak förstås, men ändå. Hoppas att du får till det så som du vill ha det.
  • Anonym (?)
    Anonym (Odlingsnybörjaren) skrev 2025-04-29 21:09:00 följande:
    Hej! Huset är byggt 1938 men renoverades 1993, och då antar jag att de renoverade balkongerna med. Försökte också hitta vilka regler som gällde på 90-talet men hittade inget :/ Men om din balkong var från 1995 så kanske ditt fall liknar mitt, förutom att min balkong nu är över 30 år :D
    Att huset renoverades på 90-talet är totalt irrelevant. Som jag såg en segelbåt till salu på Blocket - NY motor 2016???? Ny, för snart 10 år sedan
    Liiite svårt att  lita på belastnings- beräkningar på äldre orenoverade balkonger.
    Beror ju på hur mycket du ska odla . ett par krukor med kryddor eller odlingslådor men purjo, rödbetor o.s.v
  • Anonym (Lottie)

Jag tror inte att du ska räkna med att balkongen har 90-talsstandard bara för att huset renoverades då. Det är byggåret som avgör vilka krav som gäller. 

Tänk på att stora lådor gör att du inte ser golvet och att det kan bli fukt under dem som påverkar golvmaterialet på balkongen. Jag har stora krukor på balkongen och har platstrall under för att skydda golvet. En gång om året tar jag bort allt och kollar att golvet är ok och gör rent. 

• Anonym (C)
    Anonym (Odlingsnybörjaren) skrev 2025-04-29 21:09:00 följande:
    Om huset är såpass gammalt, och du inte helt har koll på om/hur balkongerna renoverats, så är det nog bäst att ta det försiktigt, d.v.s. göra så som du tänkte från början. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Odlingsnybörjaren) skrev 2025-04-29 21:32:32 följande:
    Du menar att jag borde fråga om det är OK först?
    Japp, det är ett tungt projekt det handlar om. Som dessutom samlar vatten. Om det skulle ösregna tex. finns det bra skydd så inte hela lådan blir vattendränkt?
  • Snälla Killen

Till TS,

Det borde inte vara några problem alls utifrån den beskrivningen du har.

Så länge du inte blandar i en massa mysko importerad jödningsmedel som innehåller en massa tungmetaller så borde det vara lugnt...

Snäll? Definiera snälla...
Svar på tråden Belastning balkong odlingskärl