Jag älskar henne – men hennes övertänkande sliter på mig
Jag och min tjej har varit tillsammans i ungefär ett år nu. Vi är båda 23 år gamla. Hon har tidigare varit i ett jobbigt förhållande som tog slut på grund av otrohet, och hon var singel i cirka tre år innan vi träffades.
Själv var jag i en relation i fyra år, som tog slut ungefär ett år innan vi blev tillsammans, också på grund av otrohet. Så jag vet verkligen hur det känns att bli sviken.
Vi har en otroligt fin relation, men ibland övertänker hon mycket. Till exempel kan hon börja tvivla på om jag älskar henne, även om det bara handlar om att jag råkat skicka ett eller två hjärtan färre än vanligt.
Jag har försökt prata med henne om det. Jag har sagt att det är jobbigt när hennes humör förändras utan att hon säger något, och att jag ofta behöver dra ur henne vad det är som pågår tills hon till slut erkänner att hon har fastnat i övertänkande.
Hon har till och med drömt flera gånger att jag varit otrogen mot henne. Hon säger att hon är rädd för att förlora mig och att det ibland gör att hon inte berättar allt, eftersom hon inte vill verka jobbig. Men även när hon försöker dölja det, märker jag det direkt, och det kan påverka stämningen mellan oss.
Jag har verkligen visat att jag älskar henne och att jag alltid finns här för henne. Jag har sagt att hon ska prata med mig direkt när hon börjar övertänka. Jag har också visat det i handling, genom att köpa blommor, visa kärlek och boka en semester tillsammans.
Men det känns som att det inte riktigt hjälper. Jag vill inte visa att jag börjar bli trött på det, för jag är rädd att det ska få henne att övertänka ännu mer eller sluta berätta vad hon känner.
Och ofta, när jag märker att något är fel och till slut får veta vad det handlar om, är det något så litet att jag aldrig hade kunnat gissa det.
Jag älskar henne verkligen och jag har inga planer på att lämna henne, men hennes övertänkande tar mycket energi.
Hur kan jag hjälpa henne att sluta övertänka utan att få henne att känna sig ännu mer osäker?