• Anonym (jag)

Jag älskar henne – men hennes övertänkande sliter på mig

Jag och min tjej har varit tillsammans i ungefär ett år nu. Vi är båda 23 år gamla. Hon har tidigare varit i ett jobbigt förhållande som tog slut på grund av otrohet, och hon var singel i cirka tre år innan vi träffades.

Själv var jag i en relation i fyra år, som tog slut ungefär ett år innan vi blev tillsammans, också på grund av otrohet. Så jag vet verkligen hur det känns att bli sviken.

Vi har en otroligt fin relation, men ibland övertänker hon mycket. Till exempel kan hon börja tvivla på om jag älskar henne, även om det bara handlar om att jag råkat skicka ett eller två hjärtan färre än vanligt.

Jag har försökt prata med henne om det. Jag har sagt att det är jobbigt när hennes humör förändras utan att hon säger något, och att jag ofta behöver dra ur henne vad det är som pågår tills hon till slut erkänner att hon har fastnat i övertänkande.

Hon har till och med drömt flera gånger att jag varit otrogen mot henne. Hon säger att hon är rädd för att förlora mig och att det ibland gör att hon inte berättar allt, eftersom hon inte vill verka jobbig. Men även när hon försöker dölja det, märker jag det direkt, och det kan påverka stämningen mellan oss.

Jag har verkligen visat att jag älskar henne och att jag alltid finns här för henne. Jag har sagt att hon ska prata med mig direkt när hon börjar övertänka. Jag har också visat det i handling, genom att köpa blommor, visa kärlek och boka en semester tillsammans.

Men det känns som att det inte riktigt hjälper. Jag vill inte visa att jag börjar bli trött på det, för jag är rädd att det ska få henne att övertänka ännu mer eller sluta berätta vad hon känner.

Och ofta, när jag märker att något är fel och till slut får veta vad det handlar om, är det något så litet att jag aldrig hade kunnat gissa det.

Jag älskar henne verkligen och jag har inga planer på att lämna henne, men hennes övertänkande tar mycket energi.

Hur kan jag hjälpa henne att sluta övertänka utan att få henne att känna sig ännu mer osäker?

• Svar på tråden Jag älskar henne – men hennes övertänkande sliter på mig
  • Häegertz

Du kan inte hjälpa henne. Ring VC och begär psykolog, för hon behöver hjälp för att leva ett fullgott liv, och det är inte ditt lass att dra på. Hon måste hjälpa sig själv först.

• Dexter dot com

Du kan inte hjälpa henne utan hon måste jobba på sin självkänsla själv. Var ärlig med att det påverkar dig och eran relation och att hon behöver söka hjälp. Det här kommer inte bli bättre med tiden utan kommer förmodligen eskalera så prata med henne om att det måste till en förändring.

• KimLinnefeldt
    Anonym (jag) skrev 2025-04-29 16:53:15 följande:
    ...

Men det känns som att det inte riktigt hjälper. Jag vill inte visa att jag börjar bli trött på det, för jag är rädd att det ska få henne att övertänka ännu mer eller sluta berätta vad hon känner.

...

Hur kan jag hjälpa henne att sluta övertänka utan att få henne att känna sig ännu mer osäker?

Jo, det tycker jag att du ska göra. Tala om för henne att hennes svartsjuka och misstänksamhet nöter på kärleken, att du inte i längden orkar leva med någon som hela tiden misstänker dig för olika saker.

Som andra har skrivit: Det är hon som äger problemet, det är bara hon som kan göra något åt det.
  • Anonym (Enkelt)

Det du kan göra är att förekomma tankarna. Hon behöver uppenbarligen mycket bekräftelse och om det går för lång tid utan att hon får någon hinner hon börja övertänka.
    förekom det hela genom att börja varje dag med att skriva till henne
    Jag älskar dig lika mycket idag som igår, jag väljer dig och jag kommer inte lämna dig eller vara otrogen, du är den enda jag vill ha och om du börjar tänka annat idag så läs det här. Puss. 

skicka det till henne varje morgon så ska du se att hon börjar slappna av och kan känna sig tryggare. när hon väl känner sig trygg med dig kommer hennes övertänkande minska. Hon behöver hjälp med att hitta och hålla fast vid tryggheten bara.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-04-30 14:22:00 följande:

Det du kan göra är att förekomma tankarna. Hon behöver uppenbarligen mycket bekräftelse och om det går för lång tid utan att hon får någon hinner hon börja övertänka.
    förekom det hela genom att börja varje dag med att skriva till henne
    Jag älskar dig lika mycket idag som igår, jag väljer dig och jag kommer inte lämna dig eller vara otrogen, du är den enda jag vill ha och om du börjar tänka annat idag så läs det här. Puss. 

skicka det till henne varje morgon så ska du se att hon börjar slappna av och kan känna sig tryggare. när hon väl känner sig trygg med dig kommer hennes övertänkande minska. Hon behöver hjälp med att hitta och hålla fast vid tryggheten bara.

Snällt tänkt, men återigen så är det inte pojkvännen som ska lösa problemet, det kan hon bara göra själv.
  • Tukt

Är väl ett rätt vanligt beteende vid vissa diagnoser. Försök ta det den vägen.

• Anonym (Kvinna med koll)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-04-30 14:22:00 följande:

när hon väl känner sig trygg med dig kommer hennes övertänkande minska. Hon behöver hjälp med att hitta och hålla fast vid tryggheten bara.

Nej, nej, nej. Det är som att försöka fylla en trasig hink med vatten. Oavsett hur mycket TS fyller på, rinner det bara ut igen. Det blir aldrig fullt, hon blir aldrig nöjd, hon blir aldrig trygg. Det är hennes problem.

TS, ärligt talat, gör slut. Du kommer bara må sämre och sämre av att gå runt och göra allt för att hon ska vara nöjd utan att hon någonsin blir nöjd. Förklara för henne att du mår dåligt av att hon hela tiden tvivlar på dig, är svartsjuk och ger dig silent treatment.
  • molly50

Som någon som själv har varit i din flickväns situation så vill jag ge dig rådet att be henne söka hjälp.
    Hon borde helst ha gjort det innan ni blev tillsammans. Hon verkar inte redo för att ha en relation,om jag ska vara ärlig.
    Jag sökte hjälp hos en samtalsterapeut och fick hjälp att hitta tillbaka till mig själv innan jag vågade börja dejta igen.
    Jag var lite svartsjuk i början när jag träffade min man. Kunde reagera på småsaker såsom hårstrån i duschen osv.
    Men han hjälpte mig genom att hela tiden finnas där för mig och visa att han älskar mig och samtidigt skratta åt mina fåniga tankar och ge mig en kram och en puss.
    Men till syvende och sist så var det mitt ansvar att se till att jobba med det och till slut så släppte det och idag lever vi ett lyckligt liv tillsammans utan svartsjuka. 
    Så det du kan göra är att fortsätta som du gör,men be henne att söka hjälp om ni ska kunna fortsätta tillsammans.

Svar på tråden Jag älskar henne – men hennes övertänkande sliter på mig