• Anonym (Sex som "bryter mot naturen")

Sex =fortplantning gäller inte längre överlag

Sex handlar redan inte så mycket om fortplantning nuförtiden genom aborter, preventivmedel, oraltsex, analsex etc
    Det gör att sex inte handlar så mycket om fortplantning som det förut har gjort.
    De flesta människor har "konstgjord sex" där man får ut något utan att det handlar om att de skapar en bebis. 

Finns hel del personer som snackar om att prostitution är onaturligt men sex är ju redan det pågrund av andra orsaker. 

Med tanke på hur sex ser ut i övrigt så skulle prostitution inte vara så konstigt. 

Om sex kan handla om att man får ut något utan att barn skapas så borde man likaväl kunna tillåta sex med personer man hade inte velat ha några barn med dvs prostitution. 
    Det borde finnas ett sätt som gör att prostitution skulle fungera. 

• Svar på tråden Sex =fortplantning gäller inte längre överlag
  • sillson

Jag är mot prostitution. Jag har ALDRIG hört argumentet att prostitution skulle vara onaturligt. Har du någon källa på att det förekommer som argument. 

• Tremere
    Prostitution skiljer sig från annan "konstgjord sex" eftersom den ofta är nära kopplad till människohandel. Det handlar inte bara om samtycke mellan två vuxna, utan om en global industri där efterfrågan på köpt sex driver exploatering av sårbara människor ? ofta kvinnor och barn. Människohandel för sexuella ändamål är en dokumenterad följd av sexindustrin. Länder där prostitution är legaliserat, som Tyskland och Nederländerna, har sett en ökning av människohandel snarare än en minskning. Legalisering har i många fall lett till en ökad efterfrågan, vilket gör att kriminella nätverk rekryterar och tvingar fler människor in i prostitution för att möta marknadens behov.
    Att jämföra prostitution med preventivmedel eller icke-fortplantande sex är därför missvisande. Det ena handlar om individuella val inom samtycke ? det andra är en kommersiell verksamhet där det ofta är svårt att veta om "valet" att sälja sex ens är frivilligt. Många personer inom prostitution har bakgrund i fattigdom, missbruk eller trauman, och alternativen till prostitution kan vara mycket begränsade.
    Om sex kan handla om att få något utan att skapa barn, så är det fortfarande ett stort etiskt steg att säga att det därför är okej att betala för tillgång till en annan människas kropp ? särskilt när så många i den situationen inte är där av fri vilja.
  • Anonym (.)

Prostitution är inte konstigt eller onaturligt. Men det är något som den prostituerade kan fara väldigt illa av.

Sånt som är naturligt kan vara både bra och dåligt. Att säga att någonting är bra, bara för att det är naturligt, är ett väldigt dåligt argument.

• Anonym (X)

Ja det är ju ungefär som en fredag idag.

Glad valborg!

• Anonym (Sfhhikgfe)

Och fortfarande är andelen prostituerade som blir gravid oerhört stor och leder till flera aborter....

• klyban
    Anonym (Sex som "bryter mot naturen") skrev 2025-04-30 16:04:05 följande:
    Sex =fortplantning gäller inte längre överlag

Sex handlar redan inte så mycket om fortplantning nuförtiden genom aborter, preventivmedel, oraltsex, analsex etc
    Det gör att sex inte handlar så mycket om fortplantning som det förut har gjort.
    De flesta människor har "konstgjord sex" där man får ut något utan att det handlar om att de skapar en bebis. 

Finns hel del personer som snackar om att prostitution är onaturligt men sex är ju redan det pågrund av andra orsaker. 

Med tanke på hur sex ser ut i övrigt så skulle prostitution inte vara så konstigt. 

Om sex kan handla om att man får ut något utan att barn skapas så borde man likaväl kunna tillåta sex med personer man hade inte velat ha några barn med dvs prostitution. 
    Det borde finnas ett sätt som gör att prostitution skulle fungera. 

Denna TS är nog en av de mest tokiga jag sett i år.
    Sex alltid varit ett nöje främst, och graviditeter i fjärran.

Men visst är det så att när en ekonomisk transaktion sker för att ha sex, så är det inte längre naturligt, det är ju liksom 100% korrekt.

Anonym (X) skrev 2025-04-30 16:13:53 följande:

Ja det är ju ungefär som en fredag idag.

Glad valborg!

Min tanke med, samma som skärtorsdagen också.
    Korkar dom upp, eller vad är det som gör att de skapar dessa troligt konstiga trådstarter för.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Oliver)

Tycker argumentet faller lite på olika plan.

Vill poängtera att jag är emot prostution.

Jag håller med om frågan i huvudsak. Sex med preventivmedel tar bort fokuset från sexet egentliga syfte.

Folk tar det så lättvindigt, dagen efter piller,  kondomer, abort osv.

Där av är prostution också till viss del lite onaturlig eftersom sex då förlorar sitt egentliga syfte.

Men! Om man ser sex som närhet och njutning endast så är det ej onaturligt. T.ex hur ska man se på homosexuella som inte kan få barn naturligt osv? Har sex då ett annat syfte.

Så frågan är. Vad ör egentligen sexet syfte?

Prostution är mer en moralisk fråga tycker jag och jag är emot prostution.

• Tremere
    Anonym (Oliver) skrev 2025-05-01 14:12:02 följande:

Tycker argumentet faller lite på olika plan.

Vill poängtera att jag är emot prostution.

Jag håller med om frågan i huvudsak. Sex med preventivmedel tar bort fokuset från sexet egentliga syfte.

Folk tar det så lättvindigt, dagen efter piller,  kondomer, abort osv.

Där av är prostution också till viss del lite onaturlig eftersom sex då förlorar sitt egentliga syfte.

Men! Om man ser sex som närhet och njutning endast så är det ej onaturligt. T.ex hur ska man se på homosexuella som inte kan få barn naturligt osv? Har sex då ett annat syfte.

Så frågan är. Vad ör egentligen sexet syfte?

Prostution är mer en moralisk fråga tycker jag och jag är emot prostution.

Det är ju fastställt sedan långt tillbaka varför människan (och några få andra djur) njuter av sex utan att det behöver leda till barn.
    Det handlar framförallt för att skapa starka band mellan parterna och det har varit främjande för flocken.
    Människan mår fysiskt och mentalt bra av sex.
    Dvärgchimpansen är väll de som tagit detta till ytterligare en nivå.
    De löser allehanda konflikter inom gruppen genom att ha sex.
  • Hästensture
    Tremere skrev 2025-05-02 11:35:52 följande:
    Det är ju fastställt sedan långt tillbaka varför människan (och några få andra djur) njuter av sex utan att det behöver leda till barn.
    Det handlar framförallt för att skapa starka band mellan parterna och det har varit främjande för flocken.
    Människan mår fysiskt och mentalt bra av sex.
    Dvärgchimpansen är väll de som tagit detta till ytterligare en nivå.
    De löser allehanda konflikter inom gruppen genom att ha sex.
    Nuförtiden fokuserar sex ofta mer på njutning än på den biologiska meningen bakom det. Dessutom finns det många som har sex utan att ha barn i åtanke. 
Svar på tråden Sex =fortplantning gäller inte längre överlag