• Anonym (vathefack)

Vad skulle ni tro om ni vart i min sits om jag är pappan till vårt barn eller inte

Hej, Vill gärna höra hur ni tänker då jag smått misstänker att jag inte är riktiga pappan till mitt barn.
    Min sambo blev gravid i samband med att jag gjorde slut. Fick svar att hon var gravid ungefär nån månad efter vi separerat.
    Mellan mig och barnet så finns det inte det minsta likheter mellan oss, verken genom ögonfärg, hårfärg, näsa, mun, öron.
    Men det som fick mig att reagera va när jag läste igenom mitt barns journal/anteckningar från en viss läkare. Vårt barn har varit mycket på sjukhus besök för mindre missbildningar som har gjort ett få små operationer.
    Det är min sambo som har varit med vårt barn på sjukhuset då hon var föräldrar ledig så jag har inte direkt haft detalj koll med doktorn utan varit där efter jobbet/tagit eller tagit ledigt nån dag.
    Det har varit mer att min sambo har informerat mig för att hålla mig informerad.
    Jag såg i journalen att vårt barn har "genetisk diagnos" och i anteckningarna så står det att vi ska åka alla tre och ta blodprov tillsammans för att se ärftliga sjukdomar.
    Det stod i anteckningen att "Planerar i första hand WGS trio. Informerar mor om detta och att hon och maken kan lämna blodprov tillsammans med barnet på vår vårdcentral. Far får gärna höra av sig om han har några frågor kring den genetiska vägledningen"
    Detta var ett år sen och har inte blivit informerad av min sambo av detta.
    Men såg att för tre månader sen hade samma läkare skrivit "inga blod prov för  DNA analys har lämnats. remiss finns inlagd". Jag tänker att min sambo inte sagt detta för att DNA blod proverna kan visa att jag inte är far till barnet.
    Varför ska vi inte ha gjort detta för vårt barns säkerhet?  Det är inte många som får genetiskt prov och det är enbart för de små missbildningar han föddes med som gör att vi behöver göra detta. Det handlar om vårt barns säkerhet och hitta om det kan finnas något mer fel som kan förhindras. Det måste krävas mycket till för att försöka dölja det, min sambo ljuger mycket allmänt också och tidigare i vårt förhållande ljög hon extrema saker. Hon kan ljuga ibland när hon inte ens behöver ljuga och det är mellan det minsta onödiga lögnerna till dom stora.
  • Svar på tråden Vad skulle ni tro om ni vart i min sits om jag är pappan till vårt barn eller inte
  • Anonym (vathefack)
    Anonym (Greta) skrev 2025-05-01 15:13:33 följande:

Du har tillgång ditt barn journal och det kan inte komma som någon chock för mamman att du läser den. Ta med ditt barn och lämna in blodproverna läkaren vill ha.  Varför går du och väntar ut mamman i detta? Hon verkar inte angelägen så Ta tag i det själv. Provsvaren lär ju visa om du är far eller inte. Sitt inte och undra Ta reda på fakta och framför allt om erat barn behöver läkarvård så se till att göra som läkaren bett er!!

Ja jag har tillgång till mitt barn journal och jag tror inte hon tror att jag har läst igenom den när hon alltid har informerat mig om allt.

Det är hon som ska ha informerat mig för hon var på det mötet och står i journalen att mamman blivit informerad och det är en väldigt viktigt sak.

Jag bad om faderskaps test innan barnet skulle födas men min sambo ville inte det och tyckte det var "pinsamt/skämmigt" att fråga läkaren.
  • Anonym (33)

Men är det viktigare för dig att veta om du är far eller inte till barnet än göra testerna läkaren skickat remis för?

Förstår att du vill veta, men varför ska du ta farderskapstestet FÖRST och sedan gå vidare, varför inte göra allt parallellt? Det har ju redan gått massa tid.

Och även om barnet inte är ditt biologiskt, så måste du väl ändå byggt visst band till hen som gör att du vill barnets bästa?

Boka båda testen, vänta inte ut det ena...

• Jemp
    Anonym (vathefack) skrev 2025-05-04 02:44:26 följande:
    Jag kommer beställa ett faderskaps test innan och sen göra dom gemensamma proverna och ringa kliniken själv.
    Ja det stämmer att jag behöver ta en större roll men gett alla föräldrar dagar jag kunnat till min sambo och har bara använt två föräldrar dagar själv.
    Hon har varit hemma med vårt barn i ca 13 månader och han började på dagis för ca 4 månader sen
    Ja det är ju också ett tydligt tecken på att du bör ta en större del.
  • Grässtrå77

Konfrontera mamman. Säg att du sett i journalen ang DNA test och ta upp dina farhågor. Sen tar du eller ni kontakt med läkaren och förklarar läget så kommer de att kunna råda er i hur ni ska gå vidare med DNA -testerna. Finns det oklarheter kring faderskapet så kontakta familjerätten i kommunen för att testa faderskapet.

• Anonym (Jösses Amalia)

Om barnet nu är ditt måste du ju steppa upp och ta lite mer ansvar. Du kan ju inte bara lämna allt gällande omsorg och läkarvård till henne och sen rycka på axlarna när saker blir fel för att "det var hennes grej att sköta". Du är lika mycket förälder som hon är och då har du ett eget ansvar för att sätta dig in i vad som händer och ta tag i saker när mamman inte gör det. Vad är det för värderingar du skickar med ditt barn? Att pappan i en familj bara innehar någon slags biroll...? 

Sen till ditt försvar så förstår jag varför du vill vänta med blodprov hos vårdcentralen tills faderskapet är fastställt, det är ju ingen mening med att du lämnar blod för genetisk utredning om du inte är pappa. Men gör det pronto så barnet inte går miste om viktig vård.

• Anonym (vathefack)
    Anonym (Jösses Amalia) skrev 2025-05-04 11:28:40 följande:

Om barnet nu är ditt måste du ju steppa upp och ta lite mer ansvar. Du kan ju inte bara lämna allt gällande omsorg och läkarvård till henne och sen rycka på axlarna när saker blir fel för att "det var hennes grej att sköta". Du är lika mycket förälder som hon är och då har du ett eget ansvar för att sätta dig in i vad som händer och ta tag i saker när mamman inte gör det. Vad är det för värderingar du skickar med ditt barn? Att pappan i en familj bara innehar någon slags biroll...? 

Sen till ditt försvar så förstår jag varför du vill vänta med blodprov hos vårdcentralen tills faderskapet är fastställt, det är ju ingen mening med att du lämnar blod för genetisk utredning om du inte är pappa. Men gör det pronto så barnet inte går miste om viktig vård.

Absolut är det så att jag behöver steppa upp.
    Men vi har lika olika ansvar och olika jobb som styr vissa saker också.

Jag kör eget ihop men min kollega inom privata sektorn och min sambo jobbar inom kommunen och har alla dom bästa kollektivavtal man kan få.
    Så det faller rätt naturligt att hon tar möten och är hemma när barnet är sjuk.
    Vi har ett till barn som är 9 år äldre också där vi hjälps åt men hon gör helt klart mer än vad jag gör och hon har mer tid till det.

Jag dör för dom punkt slut och jag har en roll som inte min sambo behöver ta hand om.

Min sambo har inte bett mig om att ta möten eller att va hemma när han är sjuk, varit hemma med han sjuk 2 gånger sen han börja dagis. Hon har fått alla mina föräldrar dagar jag har kunnat skickat men för nån fuckt upp anledning så låter inte politiker oss skicka alla föräldrar dagar som hon ville ha och jag också velat ge.

Jag tackar för den sista delen du skrev och det är helt korrekt.
    Har varit i kontakt med dom som säljer föräldrar test och kommer få testet till nästa vecka.
  • Anonym (vathefack)
    Jemp skrev 2025-05-04 13:33:07 följande:

Vad Tänker du göra om du inte är biologisk pappa?

Jag vet inte, vi har ett äldre barn ihop och vill inte förstöra för henne.
    Men kommer inte kunna fortsätta ha ett förhållande med min sambo där vi lever tillsammans.
    Sen vad man ska säga till vår äldre dotter. jag vet inte.

Alla svar och tankar hjälper för perspektiv.
  • Anonym (Tubb)

Ja med tanke på hur ditt ex agerar och har agerat så behöver ni utreda faderskapet, absolut.

Förfärligt sorgligt om det visar sig att du inte är far till barnet! Ditt ex verkar vara en destruktiv människa. En person som ljuger tom när hon inte behöver, ligger nära till hands för att ha en personlighetsstörning. Särskilt är der så om hon agerar oansvarigt även på andra sätt.

• Anonym (Äckligt med lögner)

Men varför är du tillsammans med en människa som ljuger för dig om stort och smått? Det är ju ett sjukt osympatiskt drag att hålla på och ljuga.

Svar på tråden Vad skulle ni tro om ni vart i min sits om jag är pappan till vårt barn eller inte