• Anonym (Omtanke_ellerinte)

Vilken sorts människor på FL skulle ni aldrig hjälpa?

På FL uttrycker ju och berättar folk om sina olika problem och brukar få en blandning av snälla och elaka svar. Nu menar jag alltså hjälpa i form av att vara ett stöd och ge råd och vara omtänksam, men också att kanske ställa upp för en människa mer konkret. Själv skulle jag t.ex. aldrig hjälpa någon som satt sig i klistret genom att vara otrogen eller någon som begått grova kriminella handlingar. Mycket beror förstås på omständigheterna, men rent generellt.

• Svar på tråden Vilken sorts människor på FL skulle ni aldrig hjälpa?
  • Freddie K

Jag kan nog hjälpa någon om den behöver hjälp. Beror dock på vad den behöver hjälp med. I många fall kan det behövas proffs hjälp, men ett lyssnande öra har jag nog allt. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Omtanke_ellerinte) skrev 2025-05-02 15:06:58 följande:
    Håller med, och folk som är sjukskrivna för sådant som inte egentligen är något hinder för att arbeta. Man börjar bli trött på alla dessa "sjukskrivna" som fördriver dagarna med nöjen, förströelser och har friheten att göra som de vill och kan sova och vila hur mycket de vill, medan andra får jobba och betala skatt för att försörja dessa lättingar. Återinför Reinfeldts arbetslinje tack, den behövs mer än någonsin.
    Beror på VAD man är sjukskriven för!
    Jag har varit sjukskriven 100% för utbrändhet.  Nu jobbar jag 25% och sjukskriven 75% t.o.m 20 juli p.g.a utbrändhet. 
    Vissa dagar mår jag bättre men de dagar som jag mår sämre är ett h*****e!
    Då orkar jag knappt gå upp ur sängen för att gå på toa. Att göra ordning ngt att äta......jaaaa du - tur att min make fixar ngt ätbart till mig och ställer i kylen när han åker till jobbet på morgonen!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-02 16:38:52 följande:
    Jag har varit sjukskriven 100% för utbrändhet.  Nu jobbar jag 25% och sjukskriven 75% t.o.m 20 juli p.g.a utbrändhet. 
    Då orkar jag knappt gå upp ur sängen för att gå på toa. Att göra ordning ngt att äta......jaaaa du - tur att min make fixar ngt ätbart till mig och ställer i kylen när han åker till jobbet på morgonen!
    När jag var sjukskriven 100% var det 4 månader. 
  • Anonym (M)

Jag ställer upp för andra men det finns vissa kategorier jag undviker, till exempel aktiva missbrukare och personer med psykiska problem som saknar sjukdomsinsikt. Jag har väldigt dåliga erfarenheter av båda och där behövs det snarare hjälp från samhället. 

Sedan har jag svårt för personer som är otrogna eller ständigt försätter sig i samma problematiska situationer utan att lära sig något eller vilja ta egenansvar. 

Här på FL har jag särskilt svårt för personer som ursäktar sitt kontrollerande och manipulativa beteende med tidigare dåliga erfarenheter. 

Sedan är det otroligt tröttsamt med dessa självömkande män som verkar anse att kvinnor är skyldiga dem sex etc. Livet suger för många av oss. Vill man ha något får man kämpa på och ändra förhållningssätt om det man har inte fungerar. 

• Anonym (O)

Hjälpa vet jag inte. Men kan lyssna på och ge råd till vem som helst.

En otrogen kan behöva hjälp med inredning och en kriminell kan behöva råd om en växande leverfläck.
    Det är sällan någon presenterar hela sin bakgrundshistoria.
    Ni som har anledningar att inte hjälpa otrogna och kriminella har säkert gjort det flera gånger utan att veta. Har man så mycket emot att hjälpa otrogna eller kriminella så är det nog bäst att sluta skriva på familjeliv för det går inte att veta vem som söker råd.

Det är väl ungefär 50% som någon gång varit otrogna, så vi alla har en eller flera i bekantskapskretsen, familjen eller hjälper dem dagligen i vårt yrke, om du har ett yrke som är minsta lilla hjälpande eller serviceinriktat på något sätt.

• Anonym (O)
    Anonym (Omtanke_ellerinte) skrev 2025-05-02 15:06:58 följande:
    Håller med, och folk som är sjukskrivna för sådant som inte egentligen är något hinder för att arbeta. Man börjar bli trött på alla dessa "sjukskrivna" som fördriver dagarna med nöjen, förströelser och har friheten att göra som de vill och kan sova och vila hur mycket de vill, medan andra får jobba och betala skatt för att försörja dessa lättingar. Återinför Reinfeldts arbetslinje tack, den behövs mer än någonsin.
    Jag tror att vem som helst som är sjuk hellre skulle vilja vara frisk, kunna jobba och tjäna pengar än att vara sjukskriven, fattig och må dåligt.
    Du kan nog lita på att läkarna och FK gör sitt jobb bättre än du, det är inte du som avgör vem som har en godtagbar anledning att vara sjukskriven eller inte, som tur är!
    Tror att du är missunsam och har fått för dig att det är att leva livets glada dagar att vara sjuk pga missnöje med ditt eget liv.
    Löntagare som är avundsjuka på svårt sjuka människor som inte kan jobba! Mycket ska man höra innan öronen trillar av.
  • Anonym (O)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-02 16:38:52 följande:
    Du behöver absolut inte förklara dig inför en icke empatisk tjurskalle.
    Det finns heller inte mer viktiga eller mer/mindre "fina" saker man kan vara sjukskriven för. Man är kort och gott sjukskriven av en läkare för att det behövs.
    Krya på dig!
  • Anonym (Q)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-05-02 13:27:21 följande:
    Varför i hela friden vill någon hjälpa en oskuld? Han får väl lösa sina problem själv som alla andra.
    Vad är så hemskt med att vilja hjälpa en ensam man lyckas med kvinnor? I synnerhet en som visade sig vara så trevlig att vi blev vänner?
  • Tecum
    Anonym (O) skrev 2025-05-03 04:32:05 följande:

Hjälpa vet jag inte. Men kan lyssna på och ge råd till vem som helst.

En otrogen kan behöva hjälp med inredning och en kriminell kan behöva råd om en växande leverfläck.
    Det är sällan någon presenterar hela sin bakgrundshistoria.
    Ni som har anledningar att inte hjälpa otrogna och kriminella har säkert gjort det flera gånger utan att veta. Har man så mycket emot att hjälpa otrogna eller kriminella så är det nog bäst att sluta skriva på familjeliv för det går inte att veta vem som söker råd.

Det är väl ungefär 50% som någon gång varit otrogna, så vi alla har en eller flera i bekantskapskretsen, familjen eller hjälper dem dagligen i vårt yrke, om du har ett yrke som är minsta lilla hjälpande eller serviceinriktat på något sätt.

Vilket konstigt inlägg, har du festat hårt på fredagskvällen kanske?

Om man inte vet att någon är kriminell är ju denne inte kriminell i ens ögon! Om det ska vara  et skäl att avstå innebär det att man aldrig kan hjälpa någon okänd då denne kan vara kriminell, pedofil, missbrukare eller whatever.
    Anonym (O) skrev 2025-05-03 04:41:43 följande:
    Jag tror att vem som helst som är sjuk hellre skulle vilja vara frisk, kunna jobba och tjäna pengar än att vara sjukskriven, fattig och må dåligt.
    Du kan nog lita på att läkarna och FK gör sitt jobb bättre än du, det är inte du som avgör vem som har en godtagbar anledning att vara sjukskriven eller inte, som tur är!
    Tror att du är missunsam och har fått för dig att det är att leva livets glada dagar att vara sjuk pga missnöje med ditt eget liv.
    Löntagare som är avundsjuka på svårt sjuka människor som inte kan jobba! Mycket ska man höra innan öronen trillar av.
    Både jag och folk jag känt och känner har en del i bekantskapskretsen som är sjukskrivna för olika saker, och som ändå fixar det mesta och ägnar sig åt nöjen och njutningar för att de kan. Tro mig, många är bara lata och vill inte jobba, sedan kan de simulera så pass bra att de blir trodda av läkare och FK, särskilt när det gäller psykiska diagnoser/ohälsa, som inte syns utåt och kan vara svårbedömt.
  • Tecum
    Anonym (Q) skrev 2025-05-03 06:58:35 följande:
    Vad är så hemskt med att vilja hjälpa en ensam man lyckas med kvinnor? I synnerhet en som visade sig vara så trevlig att vi blev vänner?
    Bra fråga! Men det är en typisk inställning på FL, manliga äldre oskulder är skadat gods och ska tryckas ner till varje pris. 

Heder åt dig som försöker hjälpa en medmänniska!
    Tecum skrev 2025-05-03 11:10:21 följande:
    Bra fråga! Men det är en typisk inställning på FL, manliga äldre oskulder är skadat gods och ska tryckas ner till varje pris. 

Heder åt dig som försöker hjälpa en medmänniska!
    En man som är 40-50+ och oskuld signalerar klart att den här mannen har något som skrämmer eller är avtändande för kvinnor.
  • Anonym (G)
    Anonym (Omtanke_ellerinte) skrev 2025-05-03 13:24:32 följande:
    En man som är 40-50+ och oskuld signalerar klart att den här mannen har något som skrämmer eller är avtändande för kvinnor.
    Att en man har avtändande egenskaper betyder inte att han måste tryckas ner. 
    Anonym (G) skrev 2025-05-03 14:03:21 följande:
    Att säga som det är är inte samma sak som att trycka ner.
  • Anonym (H)
    Anonym (G) skrev 2025-05-03 14:03:21 följande:
    Verkar som att vad man än skriver så trycker man ner någon.
  • Anonym (H)
    Anonym (Omtanke_ellerinte) skrev 2025-05-03 15:08:40 följande:
    Att säga som det är är inte samma sak som att trycka ner.
    Det verkar som att det tolkas så.
  • Tyra myra

Eftersom FL är ett anonymt forum kan man inte säga att deller den personen skulle jag inte hjälpa.

Däremot om det är en seriös fråga och jag tror att jag kan hjälpa till på något sätt så gör jag gärna det.

Däremot hoppar jag över oseriösa frågor och frågor jag inte har några svar på.

Det sista tycker jag att fler skulle göra

• Tecum
    Anonym (H) skrev 2025-05-03 15:14:28 följande:
    Verkar som att vad man än skriver så trycker man ner någon.
    Tja, skriver man nedsättande om utsatta personer trycker man faktiskt ner. så enkelt är det.
Svar på tråden Vilken sorts människor på FL skulle ni aldrig hjälpa?