• Anonym (Inse)

Vem planerar födelsedagar för vuxna?

Jag vänder mig INTE till er som tycker att man inte behöver fira födelsedagar så ni behöver icke göra er besvär att svara det i tråden.

När en vuxen fyller år i din familj vem är det som bör stå för planeringen den dagen? Den som fyller år själv eller bör någon/några i familjen planera någon överraskning, resa, trevlig restaurang eller vad det nu kan vara?

Om jubilaren själv har önskat att göra vissa saker eller ha vissa gäster så gör man väl det tänker jag men om jubilaren inte har sagt något vad gör man då? Vems ansvar är det då att det blir något firande?

Tänker nu främst på jämna födelsedagar då man kanske gör en större sak utav dagen men även alla andra födelsedagar.

Hur gör ni och hur tänker ni i era familjer?
  • Svar på tråden Vem planerar födelsedagar för vuxna?
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (???) skrev 2025-05-03 16:00:13 följande:
    Vad var fel med det inlägget?
    Det undrar jag med. Så fult att anmäla inlägg helt utan grund! Ska man hålla på att anmäla så kan man ju ta inläggen som medvetet trycker ner någon annan än bara helt godtyckligt. 
  • Anonym (ME)

Jag kvinnan bjuder in mina föräldrar och syskon med resp. när jag fyller år och man frågar mer om vilket datum istället för om det blir något firande. Jag fixar med mat och fika/efterrätt och man och barn hjälper till med det jag ber om. Man och barn uppvaktar dessutom med ett gäng paket på själva födelsedagen.

Mannen vill inte fira sin födelsedag alls men får stå ut med att jag och barn firar honom med ett gäng paket (han brukar alltid vara nöjd och tacksam sen). Ibland går vi även ut på restaurang eller tar hämtmat. Det är liknande vid mors eller fars dag.

När det är jämna födelsedagar har det varit en fest en gång men efter det har vi valt att åka iväg under helgen. Partnern har planerat allt då för den som fyller år. När jag fyllt jämna år så har föräldrar och syskon dykt upp när jag väl bjudit in. Ingen kommer tomhänt.

• Anonym (båda)
    Anonym (Inse) skrev 2025-05-01 18:28:23 följande:
    Vem planerar födelsedagar för vuxna? Jag vänder mig INTE till er som tycker att man inte behöver fira födelsedagar så ni behöver icke göra er besvär att svara det i tråden.

När en vuxen fyller år i din familj vem är det som bör stå för planeringen den dagen? Den som fyller år själv eller bör någon/några i familjen planera någon överraskning, resa, trevlig restaurang eller vad det nu kan vara?

Om jubilaren själv har önskat att göra vissa saker eller ha vissa gäster så gör man väl det tänker jag men om jubilaren inte har sagt något vad gör man då? Vems ansvar är det då att det blir något firande?

Tänker nu främst på jämna födelsedagar då man kanske gör en större sak utav dagen men även alla andra födelsedagar.

Hur gör ni och hur tänker ni i era familjer?
    Vi gör det nog mer eller mindre gemensamt. Alltså både den som fyller år och partnern/omgivningen. Vad vill födelsedagsbarnet, vilken dag ska vi fira och hur?

När jag fyllde år nyligen så planerade jag en middag med min man och mina barn. Sen hörde en släkting av sig och frågade om de fick komma och uppvakta, då planerade jag in det en annan dag. 

Om min man planerade en överraskning så skulle jag ändå vilja att han stämde av med mig att jag ville ha en sån överraskning. Typ kollade av om jag verkligen vill ha fest eller ballongflygning eller vad det nu är. Men sen gärna står för själva planeringen i så fall. 
  • Egon den stora

Den som fyller år måste ju givetvis bestämma och ordna med hur den personen vill bli firad.  Det går ju inte kräva att någon annan ska göra det,  eller tvärt om att en som inte vill bli firad ändå känner sig tvungen eftersom familjemedlemmar ligger på. 
    Är det inte bättre att vara prata om det i er familj om hur ni vill ha det? 

• Anonym (Love)

Jag tycker att det är ett gemensamt projekt i hushållet. Den som fyller år planerar tillsammans med eventuell partner hur födelsedagen ska firas, och utförandet står den som har mest tid och möjlighet att fixa. 

I ensamhushåll så blir det givetvis en själv som får planera och utföra.

• Anonym (S)
    Egon den stora skrev 2025-05-05 11:54:38 följande:

Den som fyller år måste ju givetvis bestämma och ordna med hur den personen vill bli firad.  Det går ju inte kräva att någon annan ska göra det,  eller tvärt om att en som inte vill bli firad ändå känner sig tvungen eftersom familjemedlemmar ligger på. 
    Är det inte bättre att vara prata om det i er familj om hur ni vill ha det? 

Man får ju hoppas att man ändå känner varandra tillräckligt bra för att ändå kunna "överraska" varandra positivt 🙂
  • Egon den stora
    Anonym (S) skrev 2025-05-11 19:23:06 följande:
    Man får ju hoppas att man ändå känner varandra tillräckligt bra för att ändå kunna "överraska" varandra positivt 🙂
    Efter att ha läst ett flertal inlägg här om ämnet så verkar inte så vara fallet. 
    Många tänker bara på vad som själva vill och sedan försöker överföra det på andra 
  • Mrs Moneybags

Vi brukar fixa våra födelsedagar själva. Större födelsedagar tar man ofta hjälp av fru/make/sambo eller någon annan...

• Anonym (S)
    Egon den stora skrev 2025-05-12 12:06:11 följande:
    Efter att ha läst ett flertal inlägg här om ämnet så verkar inte så vara fallet. 
    Många tänker bara på vad som själva vill och sedan försöker överföra det på andra 
    Lite som folk verkar vara mest nu för tiden. Efter 4 år vet min sambo att skulle han bjuda hem massa folk på min födelsedag så skulle jag göra som katten och smita ner i källaren och lägga mig och sova ovanpå varmvattenberedaren tills folket gått hem!

Men när du säger det, jag hade faktiskt ett ex som bjöd hem sin familj när jag fyllde år trots mina protester för "Vaddå, de vill ju fira dig!". Tyvärr råkade jag ha ärenden iväg 10 min innan de skulle komma och sen blev inte förhållandet jättemycket längre.
  • Egon den stora
    Anonym (S) skrev 2025-05-12 17:49:41 följande:
    Lite som folk verkar vara mest nu för tiden. Efter 4 år vet min sambo att skulle han bjuda hem massa folk på min födelsedag så skulle jag göra som katten och smita ner i källaren och lägga mig och sova ovanpå varmvattenberedaren tills folket gått hem!

Men när du säger det, jag hade faktiskt ett ex som bjöd hem sin familj när jag fyllde år trots mina protester för "Vaddå, de vill ju fira dig!". Tyvärr råkade jag ha ärenden iväg 10 min innan de skulle komma och sen blev inte förhållandet jättemycket längre.
    Tråkigt att vara så tondöv.  Jag gillar att ha fester, men absolut inte oförberedd och som överraskning. Min fru gillar inte alls stora fester utan vill bara fira med familjen. 
    Då får man ju anpassa sig till varandra helt enkelt.
  • Anonym (Jubilarens ansvar. Respektera dess asikt.)
    Anonym (Inse) skrev 2025-05-01 18:28:23 följande:
    ...om  jubilaren inte har sagt något vad gör man då? Vems ansvar är det då att det blir något firande?...
    Om jubilaren inte har sagt nagot sa fragar man. T ex. "Du fyller ju 70 om en manad. Hur ska du fira?" 
    Da kommer det fram om jubilaren ens tankt fira (kanske inte vill) eller om hen haller pa att bolla ideer, tankt ha stor fest eller liknande.
    Kanner folk som avsiktligt akt hemifran pa fodelsedagen eftersom folk inte respekterar att de inte vill bli firade. Plotsligt dyker det upp nagon med present och forvantar sig att bli inbjuden pa kaffe och tarta. Det blir ju heltokigt nar man inte planerat nagot och inte ens har smakakor hemma att bjuda pa, men man kan ju heller inte bara smalla igen dorren, utan blir tvungen att slappa in personen. Sen hor andra att man "firat" med X, trots att man sagt att man inte skulle fira, och da undrar de varfor X fick komma men inte de...
    I var familj ar det fodelsedagsbarnet som arrangerar och bjuder in, om den vill ha ett firande. Dock har det hant pa makens sida att syskonen velat overraska och da pratat ihop sig med jubilarens partner, sa att partnern tar med jubilaren - som tror att hen bara ska ga pa restaurang med partnern - och sa har resten av syskonen kommit dit med sina respektive. Jag hade inte uppskattat nagot sadant, da det ar skillnad pa att ata med partnern (det kan man ju gora aven om man ar dodstrott) eller oforberett med 20 pers, dar man maste vara social,helst utvilad innan och att det kan dra ut pa tiden.
    Sa som svar pa fragan, det ar jubilarens ansvar. Om andra vill ta pa sig ansvaret sa bor de stamma av med jubilaren, da overraskningar inte alltid uppskattas (eller rent av skyr som pesten). 
Svar på tråden Vem planerar födelsedagar för vuxna?