Anonym (Alltid något) skrev 2025-05-02 22:23:51 följande:
Jag gav mig på bågen med ett fint sandpapper och slipade till dem så att de är plattare. Nu sitter de okej.
Det intressanta är att jag har haft samma besvär med ett par bågar som jag hade för många år sedan, men då lyckades jag aldrig klura ut vad felet var. Personalen hos optikern log ansträngda serviceleenden varenda gång jag gick tillbaka, för att få hjälp att justera dem, och efter fjärde återbesöket gav jag upp. De glasögonen tog jag av mig vid alla tillfällen då jag inte behövde se så bra. Det var inte såpass illa att det gjorde direkt ont men även ett måttligt obehag blir ju jobbigt i längden. Något erbjudande om att byta fick jag aldrig, trots att de var svindyra.
Nu går jag hos en billighetskedja och jag tror inte att de har någon policy om att få byta. Men jag fick å andra sidan ett par progressiva och ett par närprogressiva för samma pris som de illasittande enkelslipade jag köpte för femton år sedan, så jag kan leva med det.
Det är ett gissel med glasögon som aldrig blir 100% bra. Det är så himla jobbigt när dom inte sitter bra. Jag vet precis hur du menar med när man går tillbaka många gånger för att justera. Min butik hjälper också gärna säger dom men man undrar ju vad dom tänker innerst inne haha.
Anonym (Optiker) skrev 2025-05-03 08:56:43 följande:
Det låter ändå som du har en butik där du får bra hjälp. Om bågen är för stor trillar den då klart ner, är den för liten klämmer den och riskerar att krypa upp bakom öronen och därför glida ner. Samma sak om de är för snävt böjda bakom öronen.
Generellt är det lättare att justera tunna metallskalmar än en tjock plastskalm.
Hur nässadlarna sitter beror till viss del på hur du ser ut.
Klart du kan be att de justerar bågen innan. Ibland när man är osäker så vill man justera den innan för att se att det funkar och att kunden vet innan de köper. Det blir billigare att lägga de minuterna på dig som kund innan du bestämmer dig än att du ska vara missnöjd.
En del kedjor/optiker har en trivsel garanti på 3 mån om du ej är nöjd med bågen.
Min butik kan jag inte klaga på för dom försöker verkligen hjälpa. Vad bra att du förklarade lite om olika bågar, tack. Nästa gång ska jag be dom justera innan jag köper bågen. Lite ot men eftersom att du är optiker så frågar jag ändå om du kan knäcka en fråga som tre optiker och en ögonläkare har gått bet på.
Jag har astigmatism på båda ögonen, cylindern är 85 grader (?) så inte mycket astigmatism vad jag fattar. Anyway, på det vänstra ögat så blir vänster sida på min telefon alltid förvrängd. Dvs vänstra sidan av telefonen när jag tittar på den viker sig utåt så nedtill är telefonen smalare och uppåt blir den bredare och bredare. En synvilla så klart men varför?
Jag köper alltid bästa och dyraste progressiva glasen. Flera optiker har försökt klura ut varför det blir så och bytt vinkel etc men ingen har svar och ingen kan hjälpa mig se rakt tydligen. Det händer med både lite runda glas och med rektangulära glas så jag vet inte om det spelar in. Har du en aning om varför det kan bli så? Ingen av alla fyra jag har vänt mig till har kunnat lösa det eller ens ge potentiella förklaringar till problemet.