• Anonym (Buuu)

Inte nöjd med tre sista glasögonen :-(

Jag måste ha progressiva glasögon vilket ju betyder att jag har dom hela tiden. Mina tre sista par har jag inte varit nöjd med alls. Dom har väl dugit men inte så mycket mer och jag har inte känt mig fin i dom.

Ett par var väl ganska fina men satt illa för att skalmarna var för långa och det blev knas när dom böjdes bakom öronen och det var plast så det gick inte att kapa.

Ett annat par var inte glasen bra och blev inte bättre när dom byttes heller.

Det sista paret glider ner på näsan non stop trots silikonkuddar och är ganska intetsägande då det är silverliknande metall nertill och genomskinlig plast uppe vid ögonbrynen. Jag tycker att jag ser gammal ut i dom för att dom saknar färg och är i metall.

Jag tycker synd om mig själv idag Oskyldig som har spenderat så mycket pengar på glasögon som inte blir bra.

Hur lyckas man välja glasögon som både är bekväma och ser bra ut på?

I mitt fall så är jag mörk/guldblond och har ljus hy och ovalt ansikte.

• Svar på tråden Inte nöjd med tre sista glasögonen :-(
  • Aniiee

Gå till en butik och prova ut glasögonbågar där....

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Ace)

Jag har beställt mina från ace and tate, supernöjd och fått massa komplimanger.

• Anonym (E)

När jag valde ut mina glasögon så släpade jag med mig maken, jag hade samma sort sminkning som jag brukar ha till vardags så jag skulle se ordentligt hur det ser ut, vi spenderade nog 40 minuter men jag plockade på mig 2 stycken, ett par lite finare och ett par till vardags, även om jag föredrar vardagaglasögonen jämt ;) 

Det är en stor skillnad beroende på om man har smink eller inte tycker jag, mitt ena par kan jag absolut inte ha utan smink haha, generellt så ser glasögonen bättre ut när jag är sminkad än när jag inte är det, bara lite rouge hjälper 

Jag är 41, blond, ganska rund form på ansiktet men smal, jag har lite större variant av bågar, täcker liksom från ögonbrynen nästan ända ner till botten av näsan

• Anonym (Optiker)

Vi tråkigt att du inte är nöjd. Min råd gällande bågar är att gå till en butik med erfaren personal, eller om du bor i en storstad gå till en mindre butik som är välkänd för sin kunskap (ex "bågar o glas" " brillor o sånt")
    Tyvärr har många av de större kedjorna större omsättning på personal och de blir aldrig erfarna på justering (tro mig, ibland blir jag mörkrädd för av vad vissa av mina kollegor säger) och de lär sig aldrig hur viktigt det är att en båge sitter bra från början.
    För att en plastpåse inte ska glida ner ska plasten ligga mot näsan, har du mycket luft mellan bågen och näsan har den en tendens att glida ner. Sen får bågen såklart inte vara för stor men inte heller för liten. Nu hade du siliconsadlar, ligger hela sadeln mot näsan. Är de rätt justerade bakom öronen?

Mitt råd är att vara lite jobbig när du provar bågar, fråga fler i personalen, fråga om de tror att den kommer glida ner. När du hittat den bågen du vill ha, be dem justera den så du får känna hur den känns. De kommer tycka du är lite drygt men det är mycket pengar du ska lägga och vill de inte hjälpa dig är det nog inte rätt butik att handla i!

• Aniiee

Som tillägg till "optiker"s bra inlägg, spana lite efter var din orts synnedsatta går för glasögon. Alltså de som går me vit käpp. Det är ofta en bra indikation.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Mio)

Mitt råd är också att gå till en lite mindre butik eller kedja där du vet de har professionell personal. Det är ju jättesvårt att hitta bågar själv man behöver ett proffs. Dessutom tittar man kanske mest själv på hur de ser ut och inte lika mycket på hur de sitter och känns på under en längre tid. Jag brukar alltid låna hem flera stycken och prova. Plastbågar har jag haft och kommer aldrig mer att skaffa. De är svåra att få att passa och är hårda och trycker lätt någonstans men om de inte trycker så glider de. Numera kör jag alltid med titanbågar, lätta och lätta att justera.

• Anonym (Buuu)

Jag går alltid till butik. Jag går hos en bra (och dyr så ingen budgetkedja) optiker som alltid hjälper mig att både välja och se om den passar rätt. Det är ägaren själv som är min optiker så det finns ju ett intresse där att jag ska gilla bågen och komma tillbaka.

Anställda brukar också hjälpa mig att välja den snyggaste bågen sen så det är alltid flera inblandade. Ibland har jag med mig en familjemedlem som hjälper mig välja också om jag har möjlighet. Men det verkar som att det ändå är 50/50 om bågen börjar glida runt eller klämma nånstans osv när man har haft den ett tag. Obestämd

Anonym E det stämmer verkligen att man ser annorlunda och även bättre ut i glasögon med lite smink på sig. Har ett par blåa glasögon som jag tycker jag ser helt okej ut i osminkad men dom nya transparenta/metallbågarna ser jag rent av tantig i utan smink.

• Anonym (Buuu)
    Anonym (Optiker) skrev 2025-05-01 21:40:45 följande:

Vi tråkigt att du inte är nöjd. Min råd gällande bågar är att gå till en butik med erfaren personal, eller om du bor i en storstad gå till en mindre butik som är välkänd för sin kunskap (ex "bågar o glas" " brillor o sånt")
    Tyvärr har många av de större kedjorna större omsättning på personal och de blir aldrig erfarna på justering (tro mig, ibland blir jag mörkrädd för av vad vissa av mina kollegor säger) och de lär sig aldrig hur viktigt det är att en båge sitter bra från början.
    För att en plastpåse inte ska glida ner ska plasten ligga mot näsan, har du mycket luft mellan bågen och näsan har den en tendens att glida ner. Sen får bågen såklart inte vara för stor men inte heller för liten. Nu hade du siliconsadlar, ligger hela sadeln mot näsan. Är de rätt justerade bakom öronen?

Mitt råd är att vara lite jobbig när du provar bågar, fråga fler i personalen, fråga om de tror att den kommer glida ner. När du hittat den bågen du vill ha, be dem justera den så du får känna hur den känns. De kommer tycka du är lite drygt men det är mycket pengar du ska lägga och vill de inte hjälpa dig är det nog inte rätt butik att handla i!

Jag går hos en butik där ägaren är min optiker och alla anställda är också väldigt hjälpsamma och försöker verkligen se till att både bågen passar rätt och ser fin ut. Jag tror inte att det är där bågen klämmer ( Flört ) i mitt fall.

Sadlarna ligger nog nästan helt mot näsan men var ska dom sitta? Långt inne mot ögonen eller ut på näsryggen? Mina sadlar sitter långt ute mot näsryggen om du fattar hur jag menar? Bakom öronen så är dom böjda precis bakom öronen så där går det inte att justera genom att böja dom närmare för då börjar dom garanterat skava. Det är väldigt tunna metallskalmar så var kan man ens justera för att dom inte ska glida ner? Det går knappast att trycka in skalmarna mot huvudet eftersom att dom är tunna antar jag? Om man justerar sadlarna flyttas inte hela bågen/glasen då så att glasen sitter fel med tanke på att det är progressiva?

Det där med att bågen inte ska vara för stor eller för liten... hur tusan vet man det??? Förutsatt nu då att bågen inte är gigantisk eller mini utan ser rätt ut för oss otränade. Och hur lär man sig vilken storlek man ska ha över näsan i mm?

Min optiker brukar justera rätt efter när jag hämtar glasögonen men kan jag begära att den justeras exakt innan köpet så att jag vet säkert att den känns bra? Även om dom måste böja och bända den mycket?

Tid är jag inte rädd för att ta av optikern utan flera stycken brukar få hjälpa mig tills jag är nöjd med mitt val hehe.
  • Anonym (A)
    Anonym (Buuu) skrev 2025-05-01 19:01:53 följande:
    Inte nöjd med tre sista glasögonen

Jag måste ha progressiva glasögon vilket ju betyder att jag har dom hela tiden. Mina tre sista par har jag inte varit nöjd med alls. Dom har väl dugit men inte så mycket mer och jag har inte känt mig fin i dom.

Ett par var väl ganska fina men satt illa för att skalmarna var för långa och det blev knas när dom böjdes bakom öronen och det var plast så det gick inte att kapa.

Ett annat par var inte glasen bra och blev inte bättre när dom byttes heller.

Det sista paret glider ner på näsan non stop trots silikonkuddar och är ganska intetsägande då det är silverliknande metall nertill och genomskinlig plast uppe vid ögonbrynen. Jag tycker att jag ser gammal ut i dom för att dom saknar färg och är i metall.

Jag tycker synd om mig själv idag Oskyldig som har spenderat så mycket pengar på glasögon som inte blir bra.

Hur lyckas man välja glasögon som både är bekväma och ser bra ut på?

I mitt fall så är jag mörk/guldblond och har ljus hy och ovalt ansikte.

Detta har ju inte med ditt problem att göra. 

Lägg ner mer tid på att prova innan du köper. Ta hem bågar och testa hemma hur de sitter en längre stund. Och om glasen inte är bra, gå tillbaka och byt. 
  • Anonym (Alltid något)

Det känns så för mig med. Alltid är det något som blir fel. 

Sist jag köpte glasögon så gick jag dit ett par dagar innan jag hade en tid bokad och botaniserade bland bågarna. Det var skönt att stå i lugn och ro och prova utan att vara tvungen att bestämma sig. Jag fotade mig själv i några olika modeller och sedan kunde jag titta på bilderna hemma och fundera över vilka jag tyckte var finast.

Fast det blev inte riktigt bra ändå. Det visade sig att runda skalmar trycker mot mitt huvud på ett obehagligt sätt. Och inte blev det rätt glas heller. Jag hade gått upp rätt mycket i styrka, på den nedre delen av glasen, och jag hade nog behövt ett dyrare glas för att inte synfältet skulle bli så smalt.

Men snygga är de!

• Anonym (Buuu)
    Anonym (Alltid något) skrev 2025-05-02 17:53:59 följande:

Sist jag köpte glasögon så gick jag dit ett par dagar innan jag hade en tid bokad och botaniserade bland bågarna. Det var skönt att stå i lugn och ro och prova utan att vara tvungen att bestämma sig. Jag fotade mig själv i några olika modeller och sedan kunde jag titta på bilderna hemma och fundera över vilka jag tyckte var finast.

Fast det blev inte riktigt bra ändå. Det visade sig att runda skalmar trycker mot mitt huvud på ett obehagligt sätt. Och inte blev det rätt glas heller. Jag hade gått upp rätt mycket i styrka, på den nedre delen av glasen, och jag hade nog behövt ett dyrare glas för att inte synfältet skulle bli så smalt.

Men snygga är de!

Tänk att det ska vara så svårt att få bra glasögon. Du kunde inte byta bågar eller glaset? Min optiker har att man kan göra det inom en viss tid. Jag har behövt göra det en gång när det verkligen inte gick att ha bågarna.
    Kan du använda glasögonen alls med tanke på att bågen gör ont och glasen inte är bra eller vad gör du?
  • Tow2Mater
    Anonym (Alltid något) skrev 2025-05-02 17:53:59 följande:

Men snygga är de!

Om det ända var så enkelt. De verkar alla ha smala synfält. Jag kan inte ha mina senaste proggressiva för att jobba vid datorn, det känns vansinningt efter man betalat så himla mycket. Men bytte inte ut dem för att jag ibland behöver se bra på långt håll.
  • Anonym (Alltid något)
    Tow2Mater skrev 2025-05-02 21:03:34 följande:
    Om det ända var så enkelt. De verkar alla ha smala synfält. Jag kan inte ha mina senaste proggressiva för att jobba vid datorn, det känns vansinningt efter man betalat så himla mycket. Men bytte inte ut dem för att jag ibland behöver se bra på långt håll.
    Jag har funderat på om det kanske är så. På de där bilderna de visar, när man får välja vilken sorts glas man ska ha, så ser man ju att det inte finns någon variant där man ser skarpt i hela glaset.

Jag har ett par närprogressiva också (accessglasögon kallas det tydligen) som funkar bra till bildskärmar och annat på det avståndet. Det verkar som att det är svårt att få en välfungerande tillvaro med bara ett par glasögon när ögonen börjar bli gamla. 
  • Anonym (Alltid något)
    Anonym (Buuu) skrev 2025-05-02 19:33:26 följande:
    Tänk att det ska vara så svårt att få bra glasögon. Du kunde inte byta bågar eller glaset? Min optiker har att man kan göra det inom en viss tid. Jag har behövt göra det en gång när det verkligen inte gick att ha bågarna.
    Kan du använda glasögonen alls med tanke på att bågen gör ont och glasen inte är bra eller vad gör du?
    Jag gav mig på bågen med ett fint sandpapper och slipade till dem så att de är plattare. Nu sitter de okej.

Det intressanta är att jag har haft samma besvär med ett par bågar som jag hade för många år sedan, men då lyckades jag aldrig klura ut vad felet var. Personalen hos optikern log ansträngda serviceleenden varenda gång jag gick tillbaka, för att få hjälp att justera dem, och efter fjärde återbesöket gav jag upp. De glasögonen tog jag av mig vid alla tillfällen då jag inte behövde se så bra. Det var inte såpass illa att det gjorde direkt ont men även ett måttligt obehag blir ju jobbigt i längden. Något erbjudande om att byta fick jag aldrig, trots att de var svindyra.

Nu går jag hos en billighetskedja och jag tror inte att de har någon policy om att få byta. Men jag fick å andra sidan ett par progressiva och ett par närprogressiva för samma pris som de illasittande enkelslipade jag köpte för femton år sedan, så jag kan leva med det.
  • Anonym (Optiker)
    Anonym (Buuu) skrev 2025-05-02 16:28:37 följande:
    Jag går hos en butik där ägaren är min optiker och alla anställda är också väldigt hjälpsamma och försöker verkligen se till att både bågen passar rätt och ser fin ut. Jag tror inte att det är där bågen klämmer ( Flört ) i mitt fall.

.......

Min optiker brukar justera rätt efter när jag hämtar glasögonen men kan jag begära att den justeras exakt innan köpet så att jag vet säkert att den känns bra? Även om dom måste böja och bända den mycket?

,............
    Det låter ändå som du har en butik där du får bra hjälp. Om bågen är för stor trillar den då klart ner, är den för liten klämmer den och riskerar att krypa upp bakom öronen och därför glida ner. Samma sak om de är för snävt böjda bakom öronen.
    Generellt är det lättare att justera tunna metallskalmar än en tjock plastskalm. 
    Hur nässadlarna sitter beror till viss del på hur du ser ut.
    Klart du kan be att de justerar bågen innan. Ibland när man är osäker så vill man justera den innan för att se att det funkar och att kunden vet innan de köper. Det blir billigare att lägga de minuterna på dig som kund innan du bestämmer dig än att du ska vara missnöjd.

En del kedjor/optiker har en trivsel garanti på 3 mån om du ej är nöjd med bågen.
  • Anonym (Buuu)
    Anonym (Alltid något) skrev 2025-05-02 22:23:51 följande:
    Jag gav mig på bågen med ett fint sandpapper och slipade till dem så att de är plattare. Nu sitter de okej.

Det intressanta är att jag har haft samma besvär med ett par bågar som jag hade för många år sedan, men då lyckades jag aldrig klura ut vad felet var. Personalen hos optikern log ansträngda serviceleenden varenda gång jag gick tillbaka, för att få hjälp att justera dem, och efter fjärde återbesöket gav jag upp. De glasögonen tog jag av mig vid alla tillfällen då jag inte behövde se så bra. Det var inte såpass illa att det gjorde direkt ont men även ett måttligt obehag blir ju jobbigt i längden. Något erbjudande om att byta fick jag aldrig, trots att de var svindyra.

Nu går jag hos en billighetskedja och jag tror inte att de har någon policy om att få byta. Men jag fick å andra sidan ett par progressiva och ett par närprogressiva för samma pris som de illasittande enkelslipade jag köpte för femton år sedan, så jag kan leva med det.
    Det är ett gissel med glasögon som aldrig blir 100% bra. Det är så himla jobbigt när dom inte sitter bra. Jag vet precis hur du menar med när man går tillbaka många gånger för att justera. Min butik hjälper också gärna säger dom men man undrar ju vad dom tänker innerst inne haha.
    Anonym (Optiker) skrev 2025-05-03 08:56:43 följande:
    Det låter ändå som du har en butik där du får bra hjälp. Om bågen är för stor trillar den då klart ner, är den för liten klämmer den och riskerar att krypa upp bakom öronen och därför glida ner. Samma sak om de är för snävt böjda bakom öronen.
    Generellt är det lättare att justera tunna metallskalmar än en tjock plastskalm. 
    Hur nässadlarna sitter beror till viss del på hur du ser ut.
    Klart du kan be att de justerar bågen innan. Ibland när man är osäker så vill man justera den innan för att se att det funkar och att kunden vet innan de köper. Det blir billigare att lägga de minuterna på dig som kund innan du bestämmer dig än att du ska vara missnöjd.

En del kedjor/optiker har en trivsel garanti på 3 mån om du ej är nöjd med bågen.
    Min butik kan jag inte klaga på för dom försöker verkligen hjälpa. Vad bra att du förklarade lite om olika bågar, tack. Nästa gång ska jag be dom justera innan jag köper bågen. Lite ot men eftersom att du är optiker så frågar jag ändå om du kan knäcka en fråga som tre optiker och en ögonläkare har gått bet på.

Jag har astigmatism på båda ögonen, cylindern är 85 grader (?) så inte mycket astigmatism vad jag fattar. Anyway, på det vänstra ögat så blir vänster sida på min telefon alltid förvrängd. Dvs vänstra sidan av telefonen när jag tittar på den viker sig utåt så nedtill är telefonen smalare och uppåt blir den bredare och bredare. En synvilla så klart men varför?

Jag köper alltid bästa och dyraste progressiva glasen. Flera optiker har försökt klura ut varför det blir så och bytt vinkel etc men ingen har svar och ingen kan hjälpa mig se rakt tydligen. Det händer med både lite runda glas och med rektangulära glas så jag vet inte om det spelar in. Har du en aning om varför det kan bli så? Ingen av alla fyra jag har vänt mig till har kunnat lösa det eller ens ge potentiella förklaringar till problemet.
Svar på tråden Inte nöjd med tre sista glasögonen :-(