• Anonym (plötsliga pappan)

Flickungens smalben alldeles söndertrasade

Lång historia kort: Jag har inte uppmärksammat detta pga långdragen vårdnadstvist där jag inte fått se mina barn IRL på nästan 12 månader, och innan den gången var det 9 månader, osv. Men nu äntligen ska jag få ha dem! Och eftersom det är långhelg så har jag dem nu sedan igår kväll.

Jag kikade in i badrummet där min dotter, 12 år, stod och plåstrade sitt smalben. Dörren var öppen så. Jag frågade henne vad hon gjort på benet och hon sa att hon inte visste, det har bara blivit massa små sår. Jag frågade när de dök upp och hon sa för länge sen, några månader minst. Jag frågade om hon visat mamma och det hade hon men mamma hade bara sagt att det läker och blivit irriterad när hon ville ha mer plåster så hon har köpt plåster och kirurgtejp själv för veckopengar. Om hon inte har något för kliar hon på dem säger hon, hon kan inte sluta om hon börjar. Och hon kliar i sömnen. Hon blev ganska upprörd när hon berättade det, hon har nog fått skäll men jag frågade inte just då, hon var redan ledsen. Även på andra smalbenet är det lite sår och torr hud på, men inte lika mycket. Just benet hon plåstrade var det en yta ungefär som om jag skulle lägga min hand precis under mitt knäveck. Och alltså inte ett stort sår utan många små.

Det låter inte normalt att ha massa småsår som inte läker på månader. Även om man kliar och har sig. Så mina fårgor är nu tre: 1: Hur hjälper jag henne att få bukt med dessa sår så hon blir av med dem? 2: vad tror ni det är som händer? och 3: borde hon/jag/vi ta kontakt med vården? Det känns nästan som att det måste vara något allvarligt?

• Svar på tråden Flickungens smalben alldeles söndertrasade
  • Mkay
    Anonym (Lill) skrev 2025-05-02 20:14:21 följande:
    Skolsköterskan kommer förmodligen bara att titta på såren och se så att det inte verkar vara blodförgiftning (vilket det troligen inte är). Sedan kommer hon att säga att vådnrdnadshavaren och dottern får gå till den vanliga vården.
    Ja men ligger VC-tiden långt fram i tiden så skadar det ju inte att skolsköterskan också slänger ett öga på det så länge. 
  • Anonym (Lill)
    Anonym (X) skrev 2025-05-02 01:52:09 följande:
    Du kontaktar din vårdcentral direkt! Boka tid online annars ring irekt imorgon när de öppnar. Om du inte har träffat dottern på länge så gissar jag att hon är listad på mammans vårdcentral, men det kan vara lättare att få tid direkt om du säger att du vill lista dottern samtidigt som de tar en till på hennes ben.
    Åk inte till akuten, om hon gått så länge så är det inte livshotande, och då kommer ni bli sittandes i 8 timmar innan en läkare tittar på henne. Trist sätt att spendera helgen.

Är det bara benen? Tänker på att det kan vara allt från eksem till sänglöss hon råkat ut för-
    Lättakuter har också långa väntetider, men inte lika extrema som när man kommer till en riktig akut med en mindre åkomma.
  • Anonym (Lill)

I lättakuter går de oftast efter den ordning som man kommer in. 

• Anonym (hmm)

Manuka, finns på apoteket. Lägg bandage över och säg att hon inte får klia innanför bandaget på 2 veckor lika länge som hon använder salvan!

Se till att hon får i sig alla vitaminer och mineraler utöver det.

• Anonym (Det osynliga barnet)

Jag vill säga tack TS, för att barnet har i alla fall en vettig föräldrafigur.

Jag fick leva i fem år med så svåra fotvårtor att jag hade ont när jag gick och inte kunde springa på idrotten i skolan, p.g.a. mamma var i en relation med en  mansbebis som hela tiden ställde till det så hon såg mig knappt.

• Anonym (Lill)
    Anonym (hmm) skrev 2025-05-03 03:37:15 följande:

Manuka, finns på apoteket. Lägg bandage över och säg att hon inte får klia innanför bandaget på 2 veckor lika länge som hon använder salvan!

Se till att hon får i sig alla vitaminer och mineraler utöver det.

Borde man inte kolla vad det är först? 

Manukahonung är säkert bra om man utrtt vad dåren beror på, men det är ett av de preparat som det fuskas mest med i handeln.
  • Anonym (plötsliga pappan)

Som jag misstänkte, vc hade en tid först nästa onsdag. Inte nu på onsdag alltså, utan nästa. Jag ringde även 1177 och pratade. De rekommenderade bara att smörja med en mild, mjukgörande salva tills vc tittat på det, eftersom det verkar torrt och hon kliar. De sa också att det kanske är bättre att sätta gasbinda för istället för massa plåster, risk att det blir värre av allt klister. Så det är båda är nu inköpt.

Tack för alla era svar i tråden, omsorgen värmer. 

• Kvittning
    Anonym (plötsliga pappan) skrev 2025-05-03 12:46:13 följande:

Som jag misstänkte, vc hade en tid först nästa onsdag. Inte nu på onsdag alltså, utan nästa. Jag ringde även 1177 och pratade. De rekommenderade bara att smörja med en mild, mjukgörande salva tills vc tittat på det, eftersom det verkar torrt och hon kliar. De sa också att det kanske är bättre att sätta gasbinda för istället för massa plåster, risk att det blir värre av allt klister. Så det är båda är nu inköpt.

Tack för alla era svar i tråden, omsorgen värmer. 

Precis vad jag tänkte tipsa om. Smörj hela området med vit vaselin det både skyddar och minskar kliandet (torr hud kliar) och ha det utan plåster dagtid och på natten någon form av linda för att skydda från kliande i sömnen.

Om det kliar outhärdligt (hud som läker kan klia enormt) så smörj lite med xylokain också.

/Hälsningar en som även som vuxen får mängder med sår man inte riktigt vet var de kommer från
  • Anonym (Det osynliga barnet)
    Kvittning skrev 2025-05-03 13:13:31 följande:
    Precis vad jag tänkte tipsa om. Smörj hela området med vit vaselin det både skyddar och minskar kliandet (torr hud kliar) och ha det utan plåster dagtid och på natten någon form av linda för att skydda från kliande i sömnen.

Om det kliar outhärdligt (hud som läker kan klia enormt) så smörj lite med xylokain också.

/Hälsningar en som även som vuxen får mängder med sår man inte riktigt vet var de kommer från
    Mot klåda kan det vara bättre med en receptfri antihistamintablett i några dagar.

Om det är allergiskt eksem kan det också dämpa reaktionen som ger eksemet och då ser man det och kan utreda eventuell allergi.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Det osynliga barnet) skrev 2025-05-03 14:41:23 följande:
    Mot klåda kan det vara bättre med en receptfri antihistamintablett i några dagar.

Om det är allergiskt eksem kan det också dämpa reaktionen som ger eksemet och då ser man det och kan utreda eventuell allergi.
    Jag hade för Desloratadin på 5mg...den räddade mig från extremt vidriga klådor.

Det kliade och det kändes som om djur kröp i mig men med den medicinen hade jag inga klådor.
  • Kvittning
    Anonym (Det osynliga barnet) skrev 2025-05-03 14:41:23 följande:

Ja absolut, det tänkte jag inte på men har märkt att antihistamin hjälper väldigt bra mot myggbett och även hjälpt mitt barns eksemkliande.

Tänkte mest på sår utav typen "hoppsan jag gick in i rosbusken med bikini" som jag brukar få Skrattande
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Lill) skrev 2025-05-03 09:24:59 följande:
    Borde man inte kolla vad det är först? 

Manukahonung är säkert bra om man utrtt vad dåren beror på, men det är ett av de preparat som det fuskas mest med i handeln.
    Jo klart man ska ta reda på vad orsaken är. 

Jag använde det och tipsade om det till en vän, visserligen var det till våra djur. Men den fungerade förvånansvärt bra. Över all förväntan! Min vän var chockad över hur bra den fungerade faktiskt. Det var en helvit tub. Såg nu att det fanns flera olika sorter. 

Men du har rätt, klart att man ska ta reda på det, men jag tänkte att såren kan ju få läka under tiden med. Svaret på vad som har hänt har nog endast flickan. 
Svar på tråden Flickungens smalben alldeles söndertrasade