Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Flickungens smalben alldeles söndertrasade

Anonym (plötsliga pappan) skrev 2025-05-03 12:46:13 följande:

Som jag misstänkte, vc hade en tid först nästa onsdag. Inte nu på onsdag alltså, utan nästa. Jag ringde även 1177 och pratade. De rekommenderade bara att smörja med en mild, mjukgörande salva tills vc tittat på det, eftersom det verkar torrt och hon kliar. De sa också att det kanske är bättre att sätta gasbinda för istället för massa plåster, risk att det blir värre av allt klister. Så det är båda är nu inköpt.

Tack för alla era svar i tråden, omsorgen värmer. 

Precis vad jag tänkte tipsa om. Smörj hela området med vit vaselin det både skyddar och minskar kliandet (torr hud kliar) och ha det utan plåster dagtid och på natten någon form av linda för att skydda från kliande i sömnen.

Om det kliar outhärdligt (hud som läker kan klia enormt) så smörj lite med xylokain också.

/Hälsningar en som även som vuxen får mängder med sår man inte riktigt vet var de kommer från
  • Kvittning
    Anonym (Det osynliga barnet) skrev 2025-05-03 14:41:23 följande:
    Mot klåda kan det vara bättre med en receptfri antihistamintablett i några dagar.

Om det är allergiskt eksem kan det också dämpa reaktionen som ger eksemet och då ser man det och kan utreda eventuell allergi.
    Ja absolut, det tänkte jag inte på men har märkt att antihistamin hjälper väldigt bra mot myggbett och även hjälpt mitt barns eksemkliande.

Tänkte mest på sår utav typen "hoppsan jag gick in i rosbusken med bikini" som jag brukar få Skrattande
Svar på tråden Flickungens smalben alldeles söndertrasade