• Milatinkorb

18 år och gravid (igen) efter utomkvedshavandeskap

Hej!
    Jag är 18 år gammal och har ett utomkvedshavandeskap på nacken. Det hände under förra hösten, lite mer än ett halvår sedan. Det var väldigt traumatiskt då det hela gick väldigt fort och de behövde operera bort en äggledare akut i v. 6+2. Jag och min pojkvän fick reda på att jag var gravid bara någon timme innan vi åkte in till akuten tillsammans med min mamma, anledningen till att jag testade var för att jag hade extremt ont på högersidan av nedre magen. Vi försökte aldrig aktivt utan har bara slarvat med skydd eftersom jag tidigare reagerat väldigt dåligt på hormonella preventivmedel.

Iallafall för att komma till saken: ?Jag är nu gravid igen. Hade inga misstankar om att jag var gravid alls och inga symptom, jag hade brunaktiga och rosa flytningar samt molvärk under vad jag var helt säker på skulle vara min ägglossning (då jag hade min mens ca 2v tidigare och alltid känner av min äl). Vi hade sex på fredagen och då fick jag en mindre blödning som var klarröd, vilket jag tyckte var konstigt då jag haft många mensrelaterade problem innan men det var väldigt länge sedan något sånt hände. När blödningarna inte försvann bestämde jag mig för att ta ett test på söndagen. Testet var digitalt clearblue och visade positivt.
    Jag fick såklart en chock, jag trodde inte alls detta var fallet utan testade mest för att jag testat regelbundet efter mitt utomkveds förra hösten (oregelbundna cyklar och vill inte upprepa samma trauma igen). Jag har ingen aning om vad jag vill göra, då jag har misstänkt pcos och många hormonella problem är jag rädd att inte kunna bli gravid i framtiden. Min dröm har alltid varit att bli mamma, och gärna ganska tidigt, men kanske inte såhär tidigt. Min pojkvän (fyller snart 18) som jag varit tillsammans med i ungefär 1,5 år, känner sig inte alls redo, vilket jag förstår och respekterar.

Jag ringde iallafall gyn och fick komma för ett tidigt ultraljud då läkaren i höstas rekommenderade att jag skulle göra det om jag blev gravid igen. Hon kunde inte se något på ul, hon kände att min livmoder var förstorad och svullen men slemhinnan var ganska tunn. Jag hade en mensliknande blödning som var ganska lätt för att vara min mens den 11 april och senaste mensen innan det var 15 mars. Vi utgick från att förra var en ?spökmens?, vilket betyder att jag var i v. 6+3 vid ultraljudet. Hon misstänkte att blödningen jag hade kan ha varit ett missfall, men att jag också skulle kunna vara gravid (alt utomkveds igen men hon såg inget onormalt när hon kollade äggledare och äggstockar). Eftersom läkaren i höstas såg klart och tydligt att det var utomkveds tidigare i graviditeten förra gången, samt att jag inte fått några smärtor eller så på en sida än, skulle jag och barnmorska säga att det är ganska orimligt denna gång. Jag fick iallafall ta blodprov m 2 dgr mellanrum för att kolla om hcg går upp eller ner, men missade tiden häromdagen för att jag inte kunde sova. Jag ska in imorgon (söndag) för provtagning nr 2 och får svar imorgon eller måndag.

Jag är nu fast i ett jäkla dilemma, samtidigt som jag mår så förbannat illa hela dagarna och är extremt trött. Jag har också haft mensliknande blödningar sedan i tisdags och molvärk som lätt mensvärk nästan hela tiden. Vi båda går fortfarande i gymnasiet, jag har ett extrajobb där jag tjänar hyfsat (ca 5000/månad) där möjligheten finns att jobba mer. Jag vet att vi skulle få det att funka, våra familjer hade stöttat oss genom vått och torrt. Jag vet inte hur jag ska tänka kring att behålla eller göra abort om situationen kommer där jag behöver ta det beslutet, och jag vill heller inte involvera våra familjer eller någon utomstående halvdryg läkare i det beslutet.

De enda som vet just nu (lördag) är mina två närmsta vänner och min pojkvän, jag är i skrivande stund i vecka 7 och eventuell bebis är storleken av ett blåbär. Jag vill ha alla råd jag kan få. Har du gjort en abort, är en mamma eller ung mamma så uppskattas alla tankar och råd. Detta blev långt men hoppas någon irkar läsa och har några fina tankar att dela med sig av, om du bara ska skriva ?använd skydd ungjävel annars blir det såhär? så kan du dra åt fanders för det är lite försent för det rådet.??
    Tack!

• Svar på tråden 18 år och gravid (igen) efter utomkvedshavandeskap
  • Milatinkorb
    Anonym (Isabella) skrev 2025-05-06 16:24:22 följande:

Jo vi fick en hel del stöd av föräldrarna , inte så mycket ekonomiskt egentligen , pappan började jobba så det behövdes väl inte först.. Vi hade tur och fick egen lägenhet , sen när jag lämnade honom flyttade jag först hem igen sen fick jag förtur till en ny lägenhet eftersom pappan hade slagit mig. Då fick jag försörjningsstöd ett litet tag sen började jag jobba på restaurang  , sen komvux med CSN och det var då jag började jobba på strippklubb också. 

Men mina försäldrar , speciellt min mamma och dotterns farmor och farfar har alltid hjälpt till mycket med att vara barnvakt, farmor och farfar och min pappa har tagit med henne på resor osv. 

Har ni familj som skulle kunna hjälpa till? Hur har det gått med allt? Lycka till var du än väljer!

Tack för ännu ett svar och för din omtanke 💖 Jag förstår att situationen med pappan tog hårt på dig/er! Vad fint av er familj! Våra familjer hade definitivt gjort att de kan för att hjälpa till, hans mamma är peppad på barnbarn och min mamma är också en skänk från ovan! 

Jodå vi tog prover idag för att se hur hCG ligger, deras misstanke är ju ett missfall. Jag skulle fått svar efter en timme men inget svar kom, så jag hoppas på att det kommer imorgon! Jag vet inte riktigt vad jag hoppas på heller, är rädd för att något ska vara fel men nästan ännu mer rädd för att allt ska vara rätt.. Vi får se helt enkelt!

• Milatinkorb
    Anonym (Isabella) skrev 2025-05-06 16:31:54 följande:
    Anonym (Tid) skrev 2025-05-06 08:35:58 följande:
    Vill bara höja ett varningens finger där. Alla barn är olika. Jag har jobbat heltid och pluggat heltid parallellt, men en bebis är en helt annan grej. Nu är det ett projekt att bara smöra en macka. Trots att jag har en hög kapacitet och dessutom har barnets pappa till hjälp kan jag säga att studier samtidigt inte hade fungerat. Har man tur får man en lätt bebis, och får massor gjort om dagarna. Eller så har man en som man måste gå runt och skumpa med, eller som har kolik och gallskriker hela nätterna, eller en som bara sover i barnvagn, på grusväg. Men förutsätt inte att du kan göra något annat än att vara mamma i alla fall första halvåret. Är ju bara du som kan fatta beslut i frågan, men basera ditt beslut på rimliga förväntningar om hur det kan bli. 

Jo där håller jag med.. Min yngsta (fjärde barnet) som är 3 månader nu vill vara nära nästan hela tiden. Hon är hur lugn som helst bara hon får vara i famnen men det går ju inte 24/7 när man har fler barn och saker att göra också.. Hon skriker nästan alltid i vagnen nu också , det är första gången för mig som ett barn är så.. Bärsjal funkar , då är hon jättenöjd men tycker det blir så tungt och klumpigt långa sträckor. 

Barn nummer 1 och 2 skrek mycket ibland , tror tvåan hade kolik ett tag. Trean (enda sonen) var nog lättast som bebis men nu när han är 3 år han verkligen helt kaos , världens vildaste och trotsigaste haha , mycket ?värre? än döttrarna. 

Så det stämmer absolut att man inte vet vilket barn man får.

Ja det är ju verkligen olika! Som tur är har vi många i vår närhet som kan hjälpa till och stötta!
  • Jemp
    Milatinkorb skrev 2025-05-06 18:37:32 följande:
    Både min mamma (samt fler i min familj) och hans familj har möjlighet och skulle definitivt ställa upp! Så där har vi goda förutsättningar.
    Men jag förstår inte. Att du har många som kan ställa upp är ju bra, men tänker du att din mamma ska ta föräldraledigheten och ett större föräldraansvar än du själv?
  • Milatinkorb
    Jemp skrev 2025-05-06 19:52:22 följande:
    Men jag förstår inte. Att du har många som kan ställa upp är ju bra, men tänker du att din mamma ska ta föräldraledigheten och ett större föräldraansvar än du själv?
    Nej såklart inte, jag menar bara att det underlättar då jag säkert skulle kunna plugga på distans men ändå ha familjen som hjälp när jag behöver studera. Jag och min pojkvän skulle självklart ha störst ansvar men när vi båda pluggar klart sista halvåret kan de säkerligen hjälpa till lite extra under den perioden. 
  • Anonym (Abort var rätt val för mig)

Idag är jag 39 år gammal och har, för mig, världens bästa make och dotter på 7 år. Men när jag var 20 blev jag gravid med min dåvarande pojkvän. Pojkvännen sa att han skulle stötta mig i vilket beslut jag än tog, men att han inte skulle välja att bli pappa vid den tidpunkten om valet var upp till honom. Jag hade ingen fast anställning vid den tidpunkten och heller inget körkort. Jag var dessutom inte säker på relationen till pojkvännen ur ett långsiktigt perspektiv. Mitt hjärta skrek att jag ville behålla barnet. Men rent intellektuellt förstod jag att jag just då inte skulle kunna ge ett barn de bästa förutsättningarna som varje barn förtjänar. Jag förstod att mitt fokus inte bara bör ligga på MINA känslor, utan också på barnets framtida känslor. 

Ett barn behöver så mycket och kostar dessutom mer än vad man tror. Att vara 18-19 år och starta vuxenlivet utan möjligheter att kunna bygga upp sin ekonomi och framtid, pga att alla extra pengar går till barnets behov, är ingen optimal situation. När barnet blir större och börjar skolan och vill ha de leksaker/kläder som kompisarna har, kommer barnet att kunna få det då? När barnet ska på barnkalas, kommer ditt barn kunna ge födelsedagsbarnet en fin present? Eller blir det billigaste möjliga? Visst, det här gäller ju enbart det materiella, men det är inte roligt för barnet att avvika i ekonomisk standard gentemot jämnåriga kompisar. Och sen angående relationen till din pojkvän.. visst, kanske kommer ni att klara detta och vara tillsammans i 20+ år. Eller så spricker relationen lite längre fram.

Ett litet barn som behöver tas omhand 24/7 365 dagar om året kan innebära en oerhörd belastning på en kärleksrelation. Är man dessutom väldigt ung när man är under den belastningen så kan valet att separera och då få hälften av tiden barnfri upplevas som mycket lockande. Vad vill du att ditt barn ska få för förutsättningar i livet? De bästa förutsättningarna? Eller tycker du att det räcker med "good enough"?

Och angående att plugga på högskolan och att samtidigt vara mamma.. visst, vissa klarar det, och de som klarar det har många gånger "lätta" barn samt ett väldigt bra skyddsnät i form av mor- och farföräldrar som kan avlasta VARJE vecka. Men som någon skrev tidigare i tråden, barn är olika. Det finns inga garantier för att ni kommer att få ett lätt barn. Vissa barn är oerhört krävande under många år och i de fallen är det helt omöjligt för en mamma att plugga på högskolan. Under småbarnsåren kan det dessutom bli mycket VAB och det är svårt att kombinera med högskolestudier då kurserna inte tar paus bara för att man själv måste stanna hemma med ett sjukt barn i en vecka.

Det är bara du själv som kan avgöra vad som är rätt för dig i detta läge. Men tänk inte bara på dina egna känslor, tänk också på barnets framtida liv och känslor.

Efter aborten då jag var 20 så kände jag en stark sorg över aborten i 8 år. Jag kände sorg över att jag inte kunde erbjuda ett barn de förutsättningar som jag kände att varje barn förtjänar och att jag pga det "blev tvungen" att välja abort. Men sen, när jag var 28 år träffade jag mannen med stort M, och vi har varit oskiljaktiga sedan dess. I samma sekund jag träffade honom var sorgen över aborten som bortblåst och jag förstod varför jag gjorde valet om abort tidigare i livet. 4 år senare då jag var 32 fick vi vår underbara dotter och jag är så glad och tacksam över att vi har möjlighet att ge henne riktigt bra förutsättningar i livet. Jag hade inte kunnat ge henne det hon får idag, både ekonomiskt och känslomässigt, om jag hade blivit mamma till henne då jag var 20.

Jag beklagar verkligen ditt utomkved och att en äggstock blev tvungen att opereras bort, jag förstår verkligen att det var en traumatisk händelse <3 kram vännen

• Anonym (Isabella)
    Anonym (Abort var rätt val för mig) skrev 2025-05-06 23:57:47 följande:

Idag är jag 39 år gammal och har, för mig, världens bästa make och dotter på 7 år. Men när jag var 20 blev jag gravid med min dåvarande pojkvän. Pojkvännen sa att han skulle stötta mig i vilket beslut jag än tog, men att han inte skulle välja att bli pappa vid den tidpunkten om valet var upp till honom. Jag hade ingen fast anställning vid den tidpunkten och heller inget körkort. Jag var dessutom inte säker på relationen till pojkvännen ur ett långsiktigt perspektiv. Mitt hjärta skrek att jag ville behålla barnet. Men rent intellektuellt förstod jag att jag just då inte skulle kunna ge ett barn de bästa förutsättningarna som varje barn förtjänar. Jag förstod att mitt fokus inte bara bör ligga på MINA känslor, utan också på barnets framtida känslor. 

Ett barn behöver så mycket och kostar dessutom mer än vad man tror. Att vara 18-19 år och starta vuxenlivet utan möjligheter att kunna bygga upp sin ekonomi och framtid, pga att alla extra pengar går till barnets behov, är ingen optimal situation. När barnet blir större och börjar skolan och vill ha de leksaker/kläder som kompisarna har, kommer barnet att kunna få det då? När barnet ska på barnkalas, kommer ditt barn kunna ge födelsedagsbarnet en fin present? Eller blir det billigaste möjliga? Visst, det här gäller ju enbart det materiella, men det är inte roligt för barnet att avvika i ekonomisk standard gentemot jämnåriga kompisar. Och sen angående relationen till din pojkvän.. visst, kanske kommer ni att klara detta och vara tillsammans i 20+ år. Eller så spricker relationen lite längre fram.

Ett litet barn som behöver tas omhand 24/7 365 dagar om året kan innebära en oerhörd belastning på en kärleksrelation. Är man dessutom väldigt ung när man är under den belastningen så kan valet att separera och då få hälften av tiden barnfri upplevas som mycket lockande. Vad vill du att ditt barn ska få för förutsättningar i livet? De bästa förutsättningarna? Eller tycker du att det räcker med "good enough"?

Och angående att plugga på högskolan och att samtidigt vara mamma.. visst, vissa klarar det, och de som klarar det har många gånger "lätta" barn samt ett väldigt bra skyddsnät i form av mor- och farföräldrar som kan avlasta VARJE vecka. Men som någon skrev tidigare i tråden, barn är olika. Det finns inga garantier för att ni kommer att få ett lätt barn. Vissa barn är oerhört krävande under många år och i de fallen är det helt omöjligt för en mamma att plugga på högskolan. Under småbarnsåren kan det dessutom bli mycket VAB och det är svårt att kombinera med högskolestudier då kurserna inte tar paus bara för att man själv måste stanna hemma med ett sjukt barn i en vecka.

Det är bara du själv som kan avgöra vad som är rätt för dig i detta läge. Men tänk inte bara på dina egna känslor, tänk också på barnets framtida liv och känslor.

Efter aborten då jag var 20 så kände jag en stark sorg över aborten i 8 år. Jag kände sorg över att jag inte kunde erbjuda ett barn de förutsättningar som jag kände att varje barn förtjänar och att jag pga det "blev tvungen" att välja abort. Men sen, när jag var 28 år träffade jag mannen med stort M, och vi har varit oskiljaktiga sedan dess. I samma sekund jag träffade honom var sorgen över aborten som bortblåst och jag förstod varför jag gjorde valet om abort tidigare i livet. 4 år senare då jag var 32 fick vi vår underbara dotter och jag är så glad och tacksam över att vi har möjlighet att ge henne riktigt bra förutsättningar i livet. Jag hade inte kunnat ge henne det hon får idag, både ekonomiskt och känslomässigt, om jag hade blivit mamma till henne då jag var 20.

Jag beklagar verkligen ditt utomkved och att en äggstock blev tvungen att opereras bort, jag förstår verkligen att det var en traumatisk händelse <3 kram vännen

Håller med om det du skriver och glad att det blev bra för dig sen:) 

Jag valde ju inte abort och det är såklart inget jag ångrar men allt det du säger som kan bli svårt stämmer verkligen.. eller ja , inte det där med pengar för mig men det hade ju ett pris. Vi hade bra med pengar men det var för att jag strippade (efter jag lämnade pappan som var våldsam) och några gånger till och med ännu mer. Och det ska man ju helst inte behöva göra.. 

Att plugga på högskola med småbarn är fruktansvärt svårt , jag började ju sen när jag var 30+ när andra barnet var 3, sen kom tredje barnet och fjärde och det är inte lätt .. Har knappt ett år kvar nu eftersom jag har tagit uppehåll två gånger pga barnen. Jag skulle nog säga att jag är ganska säker på att det är lättare att göra det innan man får barn. Skulle såklart inte byta något av mina barn mot något i världen.. men jag har fått offra väldigt mycket och det har varit många tårar på vägen. 

Och till TS, kram och lycka till vad du än väljer!

• Anonym (Isabella)
    Anonym (Abort var rätt val för mig) skrev 2025-05-06 23:57:47 följande:

Anonym (Isabella) skrev 2025-05-07 10:03:32 följande:

Håller med om det du skriver och glad att det blev bra för dig sen:) 

Jag valde ju inte abort och det är såklart inget jag ångrar men allt det du säger som kan bli svårt stämmer verkligen.. eller ja , inte det där med pengar för mig men det hade ju ett pris. Vi hade bra med pengar men det var för att jag strippade (efter jag lämnade pappan som var våldsam) och några gånger till och med ännu mer. Och det ska man ju helst inte behöva göra.. 

Att plugga på högskola med småbarn är fruktansvärt svårt , jag började ju sen när jag var 30+ när andra barnet var 3, sen kom tredje barnet och fjärde och det är inte lätt .. Har knappt ett år kvar nu eftersom jag har tagit uppehåll två gånger pga barnen. Jag skulle nog säga att jag är ganska säker på att det är lättare att göra det innan man får barn. Skulle såklart inte byta något av mina barn mot något i världen.. men jag har fått offra väldigt mycket och det har varit många tårar på vägen. 

Och till TS, kram och lycka till vad du än väljer!

Och till de som säger ?Det är väl bara att gå till soc? (istället för att göra det jag gjorde).. Nej det är det inte , just av de anledningarna som du skriver. Det är inte kul för ett barn att behöva leva på existensminimum, inte få ha några fina kläder , inte gå på aktiviteter , inte få resa , ge kompisarna fina presenter på kalas , ha kalas själv .. osv.
    Därför strippade jag istället för jag hade inget annat sätt att ge mitt barn allt det som ensamstående väldigt ung  mamma.. Säger inte att det är bra utan det bästa är såklart att ha en stabil ekonomi och kanske gärna en utbildning innan man skaffar barn, därför skulle jag inte rekommendera att nån skaffar barn så tidigt..

Och kram igen till TS <3
  • Milatinkorb

Hej! Förlåt att jag inte svarat er alla. Det har varit lite turbulent, men jag är enormt tacksam för alla som valt att skriva 💖 

Jag var på undersökning idag, visade sig att det är ett utomkvedshavandeskap igen. Denna gång i min enda kvarlevande äggledare (vänster). Ska tillbaka för provtagning på lördag och se hur värdet hCG ökar. Nu hade det bara ökat från 940 (v 7+3) till 1250 (v 7+5), så vi kom fram till att vi skulle avvakta och jag ska tänka ut hur jag vill göra. Jag kan välja att operera bort den andra äggledaren också, då finns det däremot ingen chans att bli gravid i framtiden på naturlig väg såklart. Fördelen är ju att det utesluter fler utomkveds, vilket nu är större risk att jag får ett till efter detta än att det blir en normal graviditet. Andra alternativet är att behandla med cellgifter för att stöta bort graviditeten. Det lutar mot cellgifterna eftersom jag inte vill gå och vänta på ett naturligt missfall på grund av riskerna att behöva akutopereras igen. Jag vill heller inte att någon runt mig (förutom de som redan vet) ska veta om allt det här för det var riktigt jobbigt förra gången. Vi får se vad resultatet blir på lördag helt enkelt, kan hända att jag får akutopereras då om värdet ökat mycket.

Stort tack till alla som tagit sig tid att skriva här och hjälpa mig sortera mina tankar, det har varit guldvört att kunna skriva av sig och få andras åsikter och tankar! Önskar er alla all lycka! 

Jag uppdaterar förmodligen om hur det går senare för eventuella framtida läsares skull, om denna tråd hjälper någon i en liknande situation är allt värt det. Tack igen!

• Anonym (Hå)
    Milatinkorb skrev 2025-05-09 00:27:46 följande:

Hej! Förlåt att jag inte svarat er alla. Det har varit lite turbulent, men jag är enormt tacksam för alla som valt att skriva 💖 

Jag var på undersökning idag, visade sig att det är ett utomkvedshavandeskap igen. Denna gång i min enda kvarlevande äggledare (vänster). Ska tillbaka för provtagning på lördag och se hur värdet hCG ökar. Nu hade det bara ökat från 940 (v 7+3) till 1250 (v 7+5), så vi kom fram till att vi skulle avvakta och jag ska tänka ut hur jag vill göra. Jag kan välja att operera bort den andra äggledaren också, då finns det däremot ingen chans att bli gravid i framtiden på naturlig väg såklart. Fördelen är ju att det utesluter fler utomkveds, vilket nu är större risk att jag får ett till efter detta än att det blir en normal graviditet. Andra alternativet är att behandla med cellgifter för att stöta bort graviditeten. Det lutar mot cellgifterna eftersom jag inte vill gå och vänta på ett naturligt missfall på grund av riskerna att behöva akutopereras igen. Jag vill heller inte att någon runt mig (förutom de som redan vet) ska veta om allt det här för det var riktigt jobbigt förra gången. Vi får se vad resultatet blir på lördag helt enkelt, kan hända att jag får akutopereras då om värdet ökat mycket.

Stort tack till alla som tagit sig tid att skriva här och hjälpa mig sortera mina tankar, det har varit guldvört att kunna skriva av sig och få andras åsikter och tankar! Önskar er alla all lycka! 

Jag uppdaterar förmodligen om hur det går senare för eventuella framtida läsares skull, om denna tråd hjälper någon i en liknande situation är allt värt det. Tack igen!

Jag beklagar verkligen att du går igenom allt detta.  Hoppas att du har någon vid din sida som är ett bra stöd för dig som du kan prata med.
  • Jemp

Jag hoppas det går bra för dig.
  • Milatinkorb
    Anonym (Hå) skrev 2025-05-09 00:40:37 följande:
    Jag beklagar verkligen att du går igenom allt detta.  Hoppas att du har någon vid din sida som är ett bra stöd för dig som du kan prata med.
    Ja det suger ganska rejält. Min pojkvän är guldvärd dock, han är världens bästa support genom allt detta, hade aldrig klarat det utan honom! Alla som skriver i tråden gör det också så mycket lättare! Tack till er alla!
  • Milatinkorb
    Jemp skrev 2025-05-09 09:41:35 följande:

Jag hoppas det går bra för dig.
    Tack så mycket!💖
  • Anonym (Isabella)
    Milatinkorb skrev 2025-05-09 14:54:56 följande:
    Ja det suger ganska rejält. Min pojkvän är guldvärd dock, han är världens bästa support genom allt detta, hade aldrig klarat det utan honom! Alla som skriver i tråden gör det också så mycket lättare! Tack till er alla!
    BeklagarHjärta Hoppas allt går bra! När jag fick missfall innan mitt första barn trodde de först att det var utomkvedshavandeskap så läste på en massa om det. Hoppas de kan rädda äggledaren men även om de inte kan det kommer du ju kunna få barn i framtiden via IVF. Och tur att det upptäcktes tidigt iallafall. KramHjärta
  • Milatinkorb
    Anonym (Isabella) skrev 2025-05-09 15:11:20 följande:
    BeklagarHjärta Hoppas allt går bra! När jag fick missfall innan mitt första barn trodde de först att det var utomkvedshavandeskap så läste på en massa om det. Hoppas de kan rädda äggledaren men även om de inte kan det kommer du ju kunna få barn i framtiden via IVF. Och tur att det upptäcktes tidigt iallafall. KramHjärta
    Tack så mycket! Är så glad att jag visste om det tidigare än jag gjorde förra gången och att det förhoppningsvis finns fler alternativ än operation!💖 Det ska nog lösa sig det här också, grät av mig igår och försöker ta nys optimistiska tag idag! Det blir nog att sätta in p-stav för att verkligen försäkra att det inte blir någon graviditet under eventuella cellgiftsbehandlingen, trots att jag är så extremt emot hormonella preventivmedel med tanke på att de förstört mina hormoner innan och gett mig massa problem. Men jag tänker att mina hormoner och min situation generellt kan nog inte bli så mycket värre, så om jag kan förhindra fler utomkveds inom de närmsta åren kan det nog vara värt det. Massa kramar tillbaka, tack för att du hängt kvar i tråden och hjälpt massor💖
  • Anonym (Abort var rätt val för mig)

Åhh, jag känner så med dig TS! Så tufft för dig med ytterligare ett utomkveds..
    Du är så ung men ändå så klok och vuxen på något sätt. Du kommer att bli en fantastisk mamma en dag.
    Tack för att du uppdaterade oss här i tråden.
    Kram <3

• Milatinkorb

Long time no see hörrni.. Jag tänkte bara uppdatera kring min situation, mest för att jag hoppas att det ska kunna hjälpa någon annan en dag. Den här tråden har verkligen hjälpt mig, och många andra trådar också. 

Jag fick alltså cellgifterna (metotrexat) som en engångsinjektion intramuskulärt (tror jag det heter😅). Det var betydligt mycket skönare än ännu en operation, är otroligt tacksam för att jag slapp det. Jag fick sprutan lördag kväll och kände mig lite yr och dåsig inom någon timme. Dagen efter fick jag smärtor som liknade mensvärk men som bara blev värre och värre under dagen, vid middagstid var jag tvungen att andas igenom smärtan och hålla mig från att skrika. Ringde avdelningen där jag fått behandling och de bad mig åka in till akuten. Jag hade ju då en ganska stor blödning i buken (vilket är vad cellgifterna ska göra, så det är inget konstigt men kan bli farligt om det blir för mycket). De var osäkra om de skulle behöva opereras så de ville kanske ha kvar mig över natten.

Long story short, jag fick morfin och svimmade någon minut senare på grund av ett blodtrycksfall 🥲 Det gick bra som tur var men då var de säkra på att de behövde ha extra koll. Låg inlagd två nätter där de kollade blodtryck, puls, blodvärden och ultraljud regelbundet. Var verkligen så väl omhändertagen, är så enormt tacksam för all fin personal som jag hade turen att träffa på, trots den inte så roliga situationen. 

Nu har det gått 2v och 3dgr sedan behandlingen ungefär, fortfarande lite smärtor (mycket strålande och typ i magmusklerna på vänstersidan där utomkveds satt), fortfarande blödningar men väldigt små.
    Planen är att sätta in en p-stav snart, jag är dock så osäker på det med tanke på tidigare problematik. Det är lite pest eller kolera ? antingen hormonella preventivmedel som förstör min hormonbalans igen vilket rubbar hela min vardag (och mitt psyke för den delen), eller kondom med risken att samma sak händer igen. 

De har heller ingen aning om varför jag fått utomkveds från första början, det har ju varit på båda äggledarna så det är ju uppenbarligen något som är fel. Det kan de såklart inte riktigt sätta fingret på, men konstigt eftersom jag inte haft några könssjukdomar (testat regelbundet), inga andra infektioner osv och inga tidigare bukoperationer. Jag har tjatat på gynekologen och bett de verkligen undersöka den här gången.

Nu i efterhand känner jag att jag helst hade blivit av med den andra äggledaren också, den är ju så pass skadad av ärrbildningen osv nu att det är större risk att få ett till utomkveds än en vanlig graviditet i framtiden. Det skrämmer rentav skiten ur mig, min största dröm har alltid varit att vara mamma och att få barn mellan ca 20-25års-åldern, vilket kanske inte blir som jag tänkt mig. Men jag är otroligt glad och tacksam att det gick bättre denna gång, och att jag har haft ett så fantastiskt nätverk av människor runt mig som bara stöttat och funnits där. Er inkluderade!

Om någon som är i en liknande situation läser detta och undrar något vill jag bara säga att jag svarar på alla frågor jag kan, i tråden och privat. Så mycket som denna plattform gett mig är jag minst sagt villig att ge tillbaka, så fråga på! Och framför allt, du är inte ensam. Det känns verkligen så ibland men det finns alltid någon att relatera till och någon som förstår. Tro mig. 

Tack till er alla som skrivit och läst, jag ska försöka återhämta mig och ge mig själv utrymme att bearbeta allt som hänt. 

• Milatinkorb
    Anonym (Abort var rätt val för mig) skrev 2025-05-11 06:12:21 följande:

Åhh, jag känner så med dig TS! Så tufft för dig med ytterligare ett utomkveds..
    Du är så ung men ändå så klok och vuxen på något sätt. Du kommer att bli en fantastisk mamma en dag.
    Tack för att du uppdaterade oss här i tråden.
    Kram <3

Ord som dessa betyder så mycket att få höra ???? Tack så oerhört mycket! Det var det minsta jag kunde göra efter allt denna tråd gett mig! Kram ????
  • Milatinkorb

Jag ska även tillägga att hCG låg på 1700 när jag fick metotrexat, gick ner till 1100 på dag 3/4 och var nere på 300 dag 7! Så behandlingen tog sig fort, vilket var väldigt skönt. Önskar er alla lycka till <3

Svar på tråden 18 år och gravid (igen) efter utomkvedshavandeskap