• Anonym (man)

Allmänbildande A-kurser på universitet?

Jag har en längre universitetsutbildning inom naturvetenskapligt område och har ett bra jobb osv. Men jag vill bredda mina perspektiv lite och läsa lite samhällsvetenskap eller humaniora. Vad har ni för tips på bra A-kurser som man kan läsa på hel- eller halvfart som är allmänbildande, och vad är det ni tycker är bra med just de kurserna? Jag är inte intresserad av att ta någon ytterligare examen, utan bara läsa några olika A-kurser över några års tid för att förstå samhället och oss människor bättre. Tack på förhand!

• Svar på tråden Allmänbildande A-kurser på universitet?
  • Grässtrå77

Juridiska kurser är ju bra om man vill få lite bättre koll på det området om du inte redan har koll/läst.

Historiska kurser är ju alltid bra för att få perspektiv. Kanske nåt om Ryssland?

• Anonym (S)

Jök, NEK, filosofi, statskunskap, idé och lärdomshistoria, ekonomisk historia, fred och konflikt

• Jemp

Nationalekonomi har jag själv börjat vela Sätta mig in mer i senaste åren för förståelse. Geopolitik är ju intressant.
    EU-politik kan vara nyttigt för att förstå politiska landskapet. 

• Godochglad

Jag gick ett par otroligt intressanta kurser på Stockholms universitet för ett par år sedan av samma anledning. Jag läste livets utveckling och sedan människans utveckling (Två olika kurser alltså). Tyvärr finns de inte kvar men jag har sett att de har grundkurser på olika teman om rymden.

• Anonym (man)

Tack för tipsen!

Jag har redan läst lite sociologi, och det som lockar mest just nu är nog nationalekonomi. Statsvetenskap vore väl också bra att läsa, men jag är rädd för att jag kommer att tycka det är tråkigt. Idé- och lärdomshistoria verkar väldigt roligt, men jag tror att jag har ganska mycket av en A-kurs med mig då jag läst en del böcker om filosofi, idéhistoria osv sedan tidigare (dock inte i kursformat), så jag kanske lär mig mer nytt av nationalekonomi.

• Anonym (pluggis)

Retorik är både nyttigt och roligt, om det finns i närheten av dig.

Ibland finns personlighetspsykologi som A-kurs, eller om du har läst sociologi kanske den går att komma in på genom det.

Samtals- och Intervjuteknik kan vara intressant om man tänker anställa eller kommer att få välja konsulter i sin anställning.

Arbetsrätt 1 är nyttig för alla egentligen och kan leda till att man engagerar sig fackligt.

• Anonym (man)
    Anonym (pluggis) skrev 2025-05-05 18:54:16 följande:

Retorik är både nyttigt och roligt, om det finns i närheten av dig.

Ibland finns personlighetspsykologi som A-kurs, eller om du har läst sociologi kanske den går att komma in på genom det.

Samtals- och Intervjuteknik kan vara intressant om man tänker anställa eller kommer att få välja konsulter i sin anställning.

Arbetsrätt 1 är nyttig för alla egentligen och kan leda till att man engagerar sig fackligt.

Tack. Personlighetspsykologi har jag faktiskt läst i en A-kurs i psykologi för en massa år sedan. :)

Retorik låter intressant. Vill du berätta om det?
  • Anonym (pluggis)
    Anonym (man) skrev 2025-05-05 19:01:23 följande:
    Tack. Personlighetspsykologi har jag faktiskt läst i en A-kurs i psykologi för en massa år sedan. :)

Retorik låter intressant. Vill du berätta om det?
    Det går ut på att lära sig klassisk och modern uppbyggnad av tal, hur man talar framför folk, och hur man påverkar andra med kroppsspråk, mimik, sitt fokus på uppgiften och sin timing.

Man övar i gruppen på olika former av muntlig framställning och ger och tar feedback, och föreläsaren är (naturligtvis) ungefär 3 gånger roligare och mer animerad än övriga lärare man har haft vid universitetet.

En ren feelgood- kurs var det då, i alla fall. Men det var många år sedan jag läste den.
  • Anonym (man)
    Anonym (pluggis) skrev 2025-05-05 19:07:33 följande:
    Det går ut på att lära sig klassisk och modern uppbyggnad av tal, hur man talar framför folk, och hur man påverkar andra med kroppsspråk, mimik, sitt fokus på uppgiften och sin timing.

Man övar i gruppen på olika former av muntlig framställning och ger och tar feedback, och föreläsaren är (naturligtvis) ungefär 3 gånger roligare och mer animerad än övriga lärare man har haft vid universitetet.

En ren feelgood- kurs var det då, i alla fall. Men det var många år sedan jag läste den.
    Låter roligt! Jag föreläser och undervisar ganska mycket så det låter ju som rätt så nyttig kunskap! Ska fundera på saken. Tack så mycket för tipset och förklaringen!
  • Fredstein

Vilken underbar inställning! Nationalekonomi är otroligt allmänbildande. Tror också det är den mest tilltalande samhällsvetenskapen för någon med matematisk/naturvetenskaplig bakgrund. Är själv disputerad nationalekonom men har även läst bland annat humanekologi (flummigt!), miljöfilosofi, mycket språk och litteraturhistoria. Lycka till och ha så kul!

• Anonym (Ursula)

Jag skulle nog ändå vilja rekommendera genusvetenskap. Jag var mycket kritisk till ämnet och var irriterad på massa genusvetare så jag läste en kurs då. Det jag hört och läst om tidigare stämde in överens med det som stod i kurslitteraturen eller vad forskarna som föreläste pratade om.

Jag har även läst sociologi också och tycker dessa ämnen är väldigt lika egentligen. Sedan är ju självklart statsvetenskap, juridisk översiktskurs och liknande bra också. Men jag tycker ändå att genusvetenskapen gett mig väldigt mycket. Väldigt kul att träffa folk jag vanligtvis inte brukar hänga med också. 

• Jemp
    Anonym (man) skrev 2025-05-05 20:37:50 följande:
    Låter roligt! Jag föreläser och undervisar ganska mycket så det låter ju som rätt så nyttig kunskap! Ska fundera på saken. Tack så mycket för tipset och förklaringen!

Retorik är också en sån sak som ofta erbjuds som fortbildning på arbetstid. 
  • Anonym (pluggis)
    Jemp skrev 2025-05-06 09:16:11 följande:

Retorik är också en sån sak som ofta erbjuds som fortbildning på arbetstid. 
    Jag har aldrig sett retorik erbjudas som fortbildning på arbetstid, eller överhuvudtaget, hos någon arbetsgivare. Varken inom företaget eller i de mailutskick om olika utbildningar som jag har mottagit från utbildare.

Men du kanske jobbar inom utbildningssektorn så att det ligger närmare till?
Svar på tråden Allmänbildande A-kurser på universitet?