• Cheers

Köpa massageapparat?

Är det någon vits med att köpa en massageapparat för muskelvärk i nacken för sissådär 700 spänn? Handburen.

Jag har prövat Voltaren som inte hjälpt och har nu satt mig på Iprenkur 4 piller  om dagen,men det verkar inte heller göra susen. Har även letat fram en infraröd lampa som jag en gång skaffade mot snuva men det verkar tji verkan. 

Så kan en massageapparat funka mot envis muskelvärk i nacken? Vad säger din erfarenhet? 

• Svar på tråden Köpa massageapparat?
  • Anonym (Plåster)

Jag har inte provat massageapparat men jag har haft mycket nytta av värmeplåster. De funkar bättre än värmlampa, eftersom man kan ha dem på sig när man jobbar så att muskeln hålls varm när den används. Och de håller värmen i en hel arbetsdag.

• Cheers
    Anonym (Plåster) skrev 2025-05-05 11:34:06 följande:

Jag har inte provat massageapparat men jag har haft mycket nytta av värmeplåster. De funkar bättre än värmlampa, eftersom man kan ha dem på sig när man jobbar så att muskeln hålls varm när den används. Och de håller värmen i en hel arbetsdag.

OK. Tack för tipset!

Cool
  • Anonym (Beda)

Tränar du? Typ styrketräning för nacke och skuldror. Om inte är det mitt hetaste tips, förutom värme. När jag känner att jag börjar bli spänd gör jag korta träningspass flera gånger om dagen. Armhävningar brukar hjälpa mig liksom att göra cirklar med armarna åt olika häll. Träna nackmusklerna genom att sätta händerna mot huvudet och spänn emot. Gör det bakåt, framår och åt respektive sida. Sträck ut efteråt. 

För värme brukar jag ha vetevärmare och övrig tid ha en ylletröja över axlarna. 

• Cheers
    Anonym (Beda) skrev 2025-05-05 14:41:06 följande:

Tränar du? Typ styrketräning för nacke och skuldror. Om inte är det mitt hetaste tips, förutom värme. När jag känner att jag börjar bli spänd gör jag korta träningspass flera gånger om dagen. Armhävningar brukar hjälpa mig liksom att göra cirklar med armarna åt olika häll. Träna nackmusklerna genom att sätta händerna mot huvudet och spänn emot. Gör det bakåt, framår och åt respektive sida. Sträck ut efteråt. 

För värme brukar jag ha vetevärmare och övrig tid ha en ylletröja över axlarna. 

Ja div. rörelser har jag hört brukar rekommenderas. Ska kolla Youtube. 

Massageapparat?
  • Anonym (Beda)
    Cheers skrev 2025-05-05 14:50:15 följande:
    Ja div. rörelser har jag hört brukar rekommenderas. Ska kolla Youtube. 

Massageapparat?
    Jag har provat vanlig massage och eftersom det inte heller funkar på sikt utan mest är skönt för stunden så har jag svårt att tro att en maskin kan göra det bättre. Regelbunden träning däremot brukar funka och att ta pauser om det är olämplig arbetsställning som gör att du fått ont. Är det själen som gör ont men det sätter sig i axlar och nacke kanske mindfulness kan vara nåt (förutom att ta tag i ett eventuellt grundproblem). 
  • Cheers
    Anonym (Beda) skrev 2025-05-05 14:54:42 följande:
    Jag har provat vanlig massage och eftersom det inte heller funkar på sikt utan mest är skönt för stunden så har jag svårt att tro att en maskin kan göra det bättre. Regelbunden träning däremot brukar funka och att ta pauser om det är olämplig arbetsställning som gör att du fått ont. Är det själen som gör ont men det sätter sig i axlar och nacke kanske mindfulness kan vara nåt (förutom att ta tag i ett eventuellt grundproblem). 
    Undvika olämplig arbetsställning verkar vara ett bra råd.

Vad säger du om att somna framför teven jämt och samt med hängande huvud i två timmar?....  Gamnacke av mobil och dator?

PS
    Själen ska vi inte blanda in här. Jag är emot allt känslopjunk o.l. typ Bränner, Svider, Värker (BSV).... 

- Ja jag vill ju inte - men doktorn sa att jag måste sjukskrivas....
  • Cheers
    Dexter dot com skrev 2025-05-05 16:47:47 följande:

Jag har en TENS som gör underverk.

Intressant.

Dock:

Vid muskelvärk brukar en behandling ta 30 till 45 minuter och kan upprepas två till fyra gånger om dagen..... Smärtlindringen varar i 3-4 timmar....

(cit. 1177)
Svar på tråden Köpa massageapparat?