• Anonym (Trött)

Filosofin i skolan

Ursäkta, jag brukar aldrig någonsin använda mig av det här uttrycket.. Men vilken jävla ordbajseri det är! Syftar då på underlaget för vad vi ska lära oss om inom filosofin. Texthäftet innehåller ju ingen som helst struktur överhuvudtaget. Man leker omkring med en massa ord bara huller om buller och leker fisförnäma genom att använda sig av olika begrepp i en rörig smet av text. 

Jag har inte svårt för att följa en ren och skär logik men detta är ju värre än 2 stycken 100 poängskurser, och då är den enbart på 50 poäng! 

En vän till mig gjorde filosofin för 10 år sedan. Då var inte frågorna i närheten såhär fördjupade eller komplicerade överhuvudtaget. Sedan stämmer det inte över lag, man ska fördjupa sig, och skriva ur olika perspektiv. Men hur mycket tror dom att man får plats med på enbart 3 sidor??? Vid ett tillfälle så tappade jag det helt och bara skrev på för att se vart jag skulle landa någonstans för att lyckas utföra uppgifterna korrekt till fullo. Det blev ca 15 sidor! 

Dessutom så ska vi inte basera enbart på information utifrån häftet som är för övrigt ca 100 sidor långt som man får ont i huvudet av att läsa enbart efter 10 sidor. Och allt är så jäkla flummigt skrivet att man måste läsa om och om igen för att överhuvudtaget få någon sånär bild av vad skribenten försöker få fram och samtidigt se de röda olika trådarna och förstå dem.

Nuvarande uppgift tar totalt stopp. Dels står det inte mycket alls om de frågor man ska svara på i häftet och det finns inte någon riktig information på svenska heller när man googlar. Utan det enda som erbjuder någon form av information är Youtube videor på engelska. Någon av dom hade inte ens undertext på svenska. Menar kom igen, vad fan begär man egentligen? 

Jag är ingen trög person alls faktiskt och självklart inte den bästa heller, men det här är bara för mycket. 

• Svar på tråden Filosofin i skolan
  • Anonym (skolan)
    Anonym (Trött) skrev 2025-05-05 13:13:39 följande:
    Filosofin i skolan

Ursäkta, jag brukar aldrig någonsin använda mig av det här uttrycket.. Men vilken jävla ordbajseri det är! Syftar då på underlaget för vad vi ska lära oss om inom filosofin. Texthäftet innehåller ju ingen som helst struktur överhuvudtaget. Man leker omkring med en massa ord bara huller om buller och leker fisförnäma genom att använda sig av olika begrepp i en rörig smet av text. 

Jag har inte svårt för att följa en ren och skär logik men detta är ju värre än 2 stycken 100 poängskurser, och då är den enbart på 50 poäng! 

En vän till mig gjorde filosofin för 10 år sedan. Då var inte frågorna i närheten såhär fördjupade eller komplicerade överhuvudtaget. Sedan stämmer det inte över lag, man ska fördjupa sig, och skriva ur olika perspektiv. Men hur mycket tror dom att man får plats med på enbart 3 sidor??? Vid ett tillfälle så tappade jag det helt och bara skrev på för att se vart jag skulle landa någonstans för att lyckas utföra uppgifterna korrekt till fullo. Det blev ca 15 sidor! 

Dessutom så ska vi inte basera enbart på information utifrån häftet som är för övrigt ca 100 sidor långt som man får ont i huvudet av att läsa enbart efter 10 sidor. Och allt är så jäkla flummigt skrivet att man måste läsa om och om igen för att överhuvudtaget få någon sånär bild av vad skribenten försöker få fram och samtidigt se de röda olika trådarna och förstå dem.

Nuvarande uppgift tar totalt stopp. Dels står det inte mycket alls om de frågor man ska svara på i häftet och det finns inte någon riktig information på svenska heller när man googlar. Utan det enda som erbjuder någon form av information är Youtube videor på engelska. Någon av dom hade inte ens undertext på svenska. Menar kom igen, vad fan begär man egentligen? 

Jag är ingen trög person alls faktiskt och självklart inte den bästa heller, men det här är bara för mycket. 

Vilken årskurs gäller det? 

Att skoluppgifter blir alltmer komplicerade och samtidigt ostrukturerade är ett stort problem med skolan idag. Och att ge ut ett häfte, samt filmer från youtube, det är nästan så att man tror att det är ett skämt. 

Det gör att många elever, liksom du, får en känsla av att de inte förstår eller kan, trots att det egentligen är uppgiften som är dåligt formulerad eller för komplicerad utifrån elevens mognad/kunskapsnivå.
  • Anonym (Hugge)

Har läraren skrivit en egen sk lärobok eftersom skolan inte anser sig ha råd att köpa riktiga skolböcker? Går du på kommunal eller friskola? Gymnasiet? 

Vad tycker dina klasskompisar? 

Prata med läraren. Om ni är många som upplever undervisningen som dålig och läraren vägrar ändra så gå ett par, tre stycken och prata med rektorn. Tyvärr kan det vara så att rektorn känner till problemet, men hen kanske kan se till att ni får en riktig lärobok i alla fall. 

• Anonym (Trött)

Går komvux. "Häftet" är en pdf fil. Youtube är vad jag använder mig av som källa, enklast så, inget krav eller uppmaning från skolan alltså. Var kanske otydlig där. Finns såklart mängder av information i textform på engelska med. Men ärligt talat, nej, jag fattar inte mycket av det jag skriver om än mindre när det är på engelska då det är ord man inte är van vid. 

Hade varit bättre med abstrakta bilder så men kunde följa och få ett begrepp om de röda trådarna istället för en komplicerad rörig text. Kommer säkert få underkänt i filosofin och då faller allt för mig. Och då har jag inga större problem i något av de andra ämnena som dessutom är just 100 poängs kurser. 

• Anonym (Still)

Här kommer kriterierna för betyget A.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för och diskuterar utförligt och medvälgrundade och nyanserade argument flera frågor och teorier som gäller existens, kunskap, vetenskap, värdefilosofi, samhällsfilosofi, språkfilosofi och nutida filosofiska riktningar. Eleven gör också välgrundade och nyanserade jämförelser mellan olika filosofiska teorier. Dessutom använder eleven med säkerhet flera relevanta filosofiska begrepp.

Eleven identifierar med säkerhetfilosofiska frågor samt gör välgrundade och nyanserade analyser av flera frågor och teorier som gäller existens, kunskap, vetenskap, värdefilosofi, samhällsfilosofi, språkfilosofi och nutida filosofiska riktningar. Eleven formulerar sig självständigt i förhållande till valda källor. Elevens analyser leder fram till välgrundade och nyanserade förklaringar av dessa filosofiska frågor och teorier där flera relevanta filosofiska begrepp används med säkerhetUtifrån sina analyser ställer eleven dessutom relevanta frågor och upptäcker nya relaterade frågor. Eleven tar ställning till filosofiska frågor och teorier genom att dra välgrundade och nyanseradeslutsatser och värdera frågorna och teorierna med nyanserade omdömen.

Eleven urskiljer och förklarar med säkerhet språkliga nyanser och logisk argumentation i olika sammanhang samt underbygger egna ställningstaganden i filosofiska frågor med välgrundade och nyanserade argument.

Bara att börja jobba!

• Anonym (Trött)
    Anonym (Still) skrev 2025-05-05 14:52:12 följande:

Här kommer kriterierna för betyget A.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för och diskuterar utförligt och medvälgrundade och nyanserade argument flera frågor och teorier som gäller existens, kunskap, vetenskap, värdefilosofi, samhällsfilosofi, språkfilosofi och nutida filosofiska riktningar. Eleven gör också välgrundade och nyanserade jämförelser mellan olika filosofiska teorier. Dessutom använder eleven med säkerhet flera relevanta filosofiska begrepp.

Eleven identifierar med säkerhetfilosofiska frågor samt gör välgrundade och nyanserade analyser av flera frågor och teorier som gäller existens, kunskap, vetenskap, värdefilosofi, samhällsfilosofi, språkfilosofi och nutida filosofiska riktningar. Eleven formulerar sig självständigt i förhållande till valda källor. Elevens analyser leder fram till välgrundade och nyanserade förklaringar av dessa filosofiska frågor och teorier där flera relevanta filosofiska begrepp används med säkerhet. Utifrån sina analyser ställer eleven dessutom relevanta frågor och upptäcker nya relaterade frågor. Eleven tar ställning till filosofiska frågor och teorier genom att dra välgrundade och nyanseradeslutsatser och värdera frågorna och teorierna med nyanserade omdömen.

Eleven urskiljer och förklarar med säkerhet språkliga nyanser och logisk argumentation i olika sammanhang samt underbygger egna ställningstaganden i filosofiska frågor med välgrundade och nyanserade argument.

Bara att börja jobba!

Vad menas det om "valda källor" då? Är det egna funna källor eller från texthäftet som man fått för kursen? Vi blir uppmanade till att söka information på annat håll.

Alltså jag har tagit 4 körkort och klarat alla på första försöken, men ska inte klara av en 50 poängs kurs i filosofi? Mycket märkligt.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Still) skrev 2025-05-05 14:52:12 följande:
    Vill även tillägga med att man inte svarar på någonting med SÄKERHET i den här kursen.
  • Anonym (X)
    Anonym (Trött) skrev 2025-05-05 14:58:47 följande:
    Vad menas det om "valda källor" då? Är det egna funna källor eller från texthäftet som man fått för kursen? Vi blir uppmanade till att söka information på annat håll.

Alltså jag har tagit 4 körkort och klarat alla på första försöken, men ska inte klara av en 50 poängs kurs i filosofi? Mycket märkligt.
    Om du tror att din körförmåga har något att göra med kunskaper i filosofi är det ju inte konstigt att du har så svårt för det.
    Börja läsa på och lär dig förstå materialet, i vilket format det kommer är irrelevant. Besök ett bibliotek eller har du tänkt ta alla källor från wikipedia?

Ps. Jag har bara 1 körkort men jag fick A i filosofi
  • Anonym (Hugge)
    Anonym (Trött) skrev 2025-05-05 14:58:47 följande:

Att ta körkort är ju helt andra färdigheter än att klara abstrakt tänkande och komplicerade tankeexperiment, så det är inte konstigt alls. Man har ju sina styrkor och svagheter. 

Men gå till bibblo och be om en lärobok i filosofi för den kurs du läser så har du åtminstone något ordentligt att läsa. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (X) skrev 2025-05-05 15:06:01 följande:
    Om du tror att din körförmåga har något att göra med kunskaper i filosofi är det ju inte konstigt att du har så svårt för det.
    Börja läsa på och lär dig förstå materialet, i vilket format det kommer är irrelevant. Besök ett bibliotek eller har du tänkt ta alla källor från wikipedia?

Ps. Jag har bara 1 körkort men jag fick A i filosofi

Snacka om att leka besservisser då. Det jag menade såklart var att jag har klarat både teoretiska uppgifter för att dessa körkort. Det är en hel del teoretiska samt matematiska och tabeller i uppgifterna för CE kortet idag som man ska kunna utantill. Jag får alltså köra de tyngsta ekipagen på vägarna stort ansvar för liv och säkerhet på det samt väghållning, viktberäkningar både vad gällande fordon och vägbana, men ska inte klara av en ynklig 50 poängs kurs? 

Har inte behövt kämpa såhär mycket överhuvudtaget inom något ämne i skolan. 
    Tycker fortfarande att det är märkligt. 
     När du har läst den här länken, tänk då att du ska läsa exakt 100 sidor till av liknande texter och sedan svara med SÄKERHET på fördjupande frågor dessutom! Det på 5 veckor.
    filosofia.fi/sv/analytisksyntetisk-sats-el-omdome

De ämnen som jag våndats extremt mycket för att slutföra p ga ointresse och tristess, var ju inga problem mot filosofin! 

• Anonym (Hugge)

Det låter definitivt som att du skulle vinna på att läsa en lärobok med mer utförliga beskrivningar. Det blir kanske fler sidor, men lättare språk. 

Jag funderar på om inte texten du länkade är skriven för en finlandssvensk läsare och därför dessutom har lite ord och uttryck som är vanligare i Finland. Men du kanske pluggar i Finland? 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Hugge) skrev 2025-05-05 15:34:25 följande:

Det låter definitivt som att du skulle vinna på att läsa en lärobok med mer utförliga beskrivningar. Det blir kanske fler sidor, men lättare språk. 

Jag funderar på om inte texten du länkade är skriven för en finlandssvensk läsare och därför dessutom har lite ord och uttryck som är vanligare i Finland. Men du kanske pluggar i Finland? 

Haha nej det gör jag inte. Pluggar här i Sverige.

Är det därför som text häftet känns så svårt ? Mycket av texten är nämligen precis som det jag länkade till. Inte precis allt, men väldigt mycket av det. Man blir ganska så snurrig av det. 
  • Häegertz

I såna här fall är AI'n din superpedagogiska kompis. Jag tog texten du länkade och bad GPT att analysera, förenkla och förklara som om jag vore 5 år. 
    AI kan vara en fantastisk partner när du pluggar, och jag tror nästan du hade haft stor nytta av det i detta fallet.

• Anonym (Trött)
    Häegertz skrev 2025-05-05 17:24:41 följande:

I såna här fall är AI'n din superpedagogiska kompis. Jag tog texten du länkade och bad GPT att analysera, förenkla och förklara som om jag vore 5 år. 
    AI kan vara en fantastisk partner när du pluggar, och jag tror nästan du hade haft stor nytta av det i detta fallet.

Verkar som det. 

Men jag gillar inte att fuska. Jag får bara E hur mycket jag än kämpar och nu är jag orolig att jag inte kommer att klara filosofin alls visserligen. Men då vet jag att jag har gjort rätt för mig i alla fall. Men kanske möjligt att använda sig av det inför påläsning inför ett prov? Eller är det fel med ? Sedan, hur vet man att AI.n har rätt i det den formulerar fram? 

Har aldrig testat det så vet heller inte hur jag ska göra faktiskt.  

• Anonym (man)
    Anonym (Trött) skrev 2025-05-05 17:43:00 följande:

Verkar som det. 

Men jag gillar inte att fuska. Jag får bara E hur mycket jag än kämpar och nu är jag orolig att jag inte kommer att klara filosofin alls visserligen. Men då vet jag att jag har gjort rätt för mig i alla fall. Men kanske möjligt att använda sig av det inför påläsning inför ett prov? Eller är det fel med ? Sedan, hur vet man att AI.n har rätt i det den formulerar fram? 

Tror du missförstår, det handlar inte alls om att fuska. Det handlar om att AI:n är superbra på att förklara olika komplicerade saker som t.ex. Kants distinktion mellan analytiska och syntetiska påståenden osv. Då kan du ha en dialog med ChatGPT om det, och ställa följdfrågor när du inte förstår, och så kan du göra så tills du förstår. Då kommer ursprungstexten också bli lättare att förstå när sen läser den igen.

Att använda AI på detta sätt är som att ha en pedagogisk lärare som berättar för en precis i den takt som passar en, och som svarar tålmodigt på alla mer eller mindre korkade frågor man har. :)

Att använda AI på detta sätt är helt fantastiskt. Sen måste man förstås också läsa litteraturen så att man kan hänvisa till den i inlämningsuppgifter osv, men AI:n kan hjälpa dig att förstå litteraturen bättre.
  • Anonym (Hugge)

Jag håller med (man). Texten jag länkade till var förresten skapad av AI. 

• Häegertz
    Anonym (Trött) skrev 2025-05-05 17:43:00 följande:

Verkar som det. 

Lätt som en plätt. Gå in på chat.openai.com/.

Sen skriver du följande: Kan du förenkla och förklara följande text som om jag går på mellanstadiet. 

På denna raden klistrar du in texten och trycker Enter.

Sen är det bara att jobba vidare. Be om flera exempel. Förklara som om jag är salongsberusad. Förklara xxx. Hur hänger xxx ihop med yyy? 

Detta är absolut inte att fuska. Du fuskar ju inte genom att be en kompis förklara. 

Svar på tråden Filosofin i skolan