• Anonym (TS)

Vad kan hända om man blir gravid för snabbt efter kejsarsnitt?

Nu är jag alltså inte ute efter att höra om er som har blivit gravida snabbt och allt har gått bra ändå för jag förstår redan att det oftast går bra. Jag undrar alltså vad som KAN hända i allra värsta fall och vad som är anledningen till att de säger att man helst ska vänta i ett år.

Har aldrig fått något riktigt svar på det utan bara att det ska hinna läka men undrar alltså vad som kan hända om det inte gör det, antar att de kanske inte vill skrämmas för mycket. Är det till och med så att livmodern kan spricka under själva graviditeten? 

Jag har ganska nyligen gjort mitt tredje snitt och livmodern sprack upp lite under snittet, trodde först att det kanske till och med var så att jag inte får bli gravid igen alls men tydligen inte. Får iallafall absolut inte bli gravid för snabbt efteråt verkar det som. Jag har inga planer på fler barn nu men funderar på om det är så att en graviditet till och med skulle innebära livsfara för mig och det eventuella barnet. Ska prata med barnmorska mer om det vid återbesök. Har funderat lite på att sterilisera mig men vet inte riktigt om jag är där än. 

• Svar på tråden Vad kan hända om man blir gravid för snabbt efter kejsarsnitt?
  • Anonym (Mamman)

Standard bland komplikationer är väl olika varianter av avvikelser med moderkakan:

Invasiv placenta - NetdoktorPro.se

Även som du skriver att livmodern inte håller riktigt för den nya graviditeten och man drabbas av livmoderruptur. 

• Anonym (Fyra snitt)

Jag råkade bli gravid inom ett halvår från att jag gjort kejsarsnitt. Min erfarne läkare lugnade mig med att kroppen läker fort, och att även om kvinnan blir gravid direkt efter ett snitt, är nio månader gott om tid för kroppen att hinna läka på. Han sade också till mig att den stora risken med upprepade snitt är att moderkakan -om den sitter i framvägg- kan växa in i ärret, men att det på det stora hela är ovanligt (jag har haft moderkakan fram alla graviditeter och den har inte växt in i ärret). Och att livmodern kan bli tunnare runt ärret, men även det är relativt ovanligt att det leder till fara.

• Anonym (A)

Hej,
    Snubblade in i tråden när jag sökte en annan tråd. Kan passa på att svara att Jag blev gravid med min andra gosse bara 3,5 mån efter snitt. på den tiden avrådde man från att bli gravid på 1.5 år efter snitt. Frågade därför bm om jag behövde genomföra en abort eller om jag kunde behålla. Svaret jag fick var att kroppen blir gravid om den känner sig redo och då kan man behålla. 

Det gick bra för oss! Men det jag kan säga är att återhämtningen efter andra snittet så tätt inpå blev väldigt mkt jobbigare/svårare än första som gick över förväntan. Kan säga att det snart 10år senare fortfarande kan kännas inne i ärret.

Men det är upp till kroppen och dig hur tidigt du kan och vill bli gravid. Jag kan tänka mig att det är pga återhämtningen, infektionsrisken, placentan v.s ärret mm som de avråder. 

• Anotherone
    Anonym (A) skrev 2025-05-06 11:27:53 följande:

Hej,
    Snubblade in i tråden när jag sökte en annan tråd. Kan passa på att svara att Jag blev gravid med min andra gosse bara 3,5 mån efter snitt. på den tiden avrådde man från att bli gravid på 1.5 år efter snitt. Frågade därför bm om jag behövde genomföra en abort eller om jag kunde behålla. Svaret jag fick var att kroppen blir gravid om den känner sig redo och då kan man behålla. 

Det gick bra för oss! Men det jag kan säga är att återhämtningen efter andra snittet så tätt inpå blev väldigt mkt jobbigare/svårare än första som gick över förväntan. Kan säga att det snart 10år senare fortfarande kan kännas inne i ärret.

Men det är upp till kroppen och dig hur tidigt du kan och vill bli gravid. Jag kan tänka mig att det är pga återhämtningen, infektionsrisken, placentan v.s ärret mm som de avråder. 

Mnja säger jag. 
    Jag blev gravid drygt 10 år efter att mitt första barn kommit till världen med akut snitt. Och vi försökte inte ens däremellan så det var inte så att  min kropp "inte lät mig" eller inte kunde ta hand om en graviditet. Ändå råkade jag ut för ruptur.
    Så det är ytterst individuellt. Men läkarna utgår ju från statistik och fakta.
  • Anonym (TS)

Tack för era svar!

Det är alltså inte så att jag vill bli gravid , jag är ganska säker på att jag är klar med barn men kanske inte riktigt så säker så att jag är redo att sterilsera mig än.

Det är väl mer så att jag funderar på preventivmedel, vi har använt kondom hittills och förut har det funkat för oss med avbrutet (och kondom ibland) när vi inte har velat ha barn. Jag har aldrig blivit gravid när vi har använt oss av den metoden men tror ändå det behövs något säkrare nu eftersom det lät på barnmorskan som att jag verkligen inte får bli gravid nu. Tror inte det är så för mig som någon skrev att bara för att jag kan bli gravid så är det ok utan det är nog verkligen viktigt att jag inte blir det för tidigt iallafall. Jag har ju inte gjort ett snitt utan tre och dessutom sprack livmodern upp lite så direkt efteråt trodde jag att jag inte fick bli gravid igen alls.

• Anonym (A)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-06 14:25:04 följande:

Tack för era svar!

Det är alltså inte så att jag vill bli gravid , jag är ganska säker på att jag är klar med barn men kanske inte riktigt så säker så att jag är redo att sterilsera mig än.

Det är väl mer så att jag funderar på preventivmedel, vi har använt kondom hittills och förut har det funkat för oss med avbrutet (och kondom ibland) när vi inte har velat ha barn. Jag har aldrig blivit gravid när vi har använt oss av den metoden men tror ändå det behövs något säkrare nu eftersom det lät på barnmorskan som att jag verkligen inte får bli gravid nu. Tror inte det är så för mig som någon skrev att bara för att jag kan bli gravid så är det ok utan det är nog verkligen viktigt att jag inte blir det för tidigt iallafall. Jag har ju inte gjort ett snitt utan tre och dessutom sprack livmodern upp lite så direkt efteråt trodde jag att jag inte fick bli gravid igen alls.

Jag tycker det är bra att du ifrågasätter och Tycker du ska rådgöra med läkare. kan Vara bra att få en second opinion.

Svar på tråden Vad kan hända om man blir gravid för snabbt efter kejsarsnitt?