• MeAndBaby

Någon som haft ischias och kan ge tips?

Bärjar tråden med att svära, men Helvete så ont jag har på natten av min förbannade ischiasnerv. Inne på 5:e dagen och märker ingen förbättring, gör i stort sett bara ont när jag ligger och sitter. Och nätterna är fruktansvärda, konstant ont från ena sidan ländrygg och ner genom skinkan, benet till foten. En natt var det bara foten, en annan bara länd och skinka. Naproxen 500 mg med alvedon hjälper inte. Idag har jag ont i vaden när jag går, säkert för att musklerna där har varit spända under natten av smärtan.

Är det bara att härda ut? Hur gjorde ni? Ja jag är en sån som drar mig lite inför att gå till VC, speciellt när min husläkare är kass.

• Svar på tråden Någon som haft ischias och kan ge tips?
  • Cherilyn

Hej, jag fick ischias för drygt ett år sedan på grund av ett jättestort diskbråck. Opererades i höstas men har fortfarande besvär även om det inte är lika illa som när jag varken kunde sitta, gå eller stå. Värktabletter eller muskelavslappnande hjälpte inte mig utan det är övningar som gäller. Var varsam med stretching då nerven belastas. Kobran/sphinxen samt katt och ko och barnets position hjälper mig att stå ut. 

• Dexter dot com

Jag tar antiinflammatoriska och muskelavslappnande tab som hjälper ihop med övningar så boka ett besök hos din läkare och en fysioterapeut.

• Anonym (Mio)

Har flera ggr om året problem på olika sidor. Det enda jag kan göra är att ta värktablett och röra mig. Antiinflammatoriskt hjälper men botar inte. Jobbiga perioder så klart men vet att det ger sig.

• MeAndBaby
    Dexter dot com skrev 2025-05-06 10:32:22 följande:

Jag tar antiinflammatoriska och muskelavslappnande tab som hjälper ihop med övningar så boka ett besök hos din läkare och en fysioterapeut.

Är det Naproxen 500 mg som man får utskrivet om man söker för ischias och smärtlindring? Är dessa det "starkaste " man kan få?????
  • Cherilyn

Det jag fick ordinerat av läkare var Alvedon och Naproxen (maxdos på båda). Fick även till en början Paraflex (hjälpte endast mot mensvärken som blev noll 😁) samt Saroten (njurarna höll på att paja så kunde inte äta dem). Bäst tycker jag att varma vetekudden har varit/är. 

• Dexter dot com
    MeAndBaby skrev 2025-05-06 11:35:37 följande:
    Är det Naproxen 500 mg som man får utskrivet om man söker för ischias och smärtlindring? Är dessa det "starkaste " man kan få?????
    Jag har Pronaxen 250 mg, 4g/dag. 1g Alvedon 4g/dag och Klorzoxazon 250mg 2 st/3 g/dag utskrivet.
  • cosinus

Jag skulle boka tid hos sjukgymnast. De brukar vara väldigt bra och upptäcker det något som kräver läkare så säger de åt dig att söka och vad de har upptäckt utifrån sin synvinkel.

För söker man till en HC-läkare brukar denne ändå bara skicka vidare till sjukgymnast.

Pronaxen på apoteket är 250 mg men när jag pratade med en läkare om en inflammerad armbåge (på inrådan av sjukgymnast) så sa den läkaren att jag bara kunde dubbla dosen för det var exakt vad jag skulle få om han skrev ut ett recept. Samt då köra max alvedon också.

Pronaxen + min mage = dåligt så jag får även käka omeprazol och hålla ner kuren till typ 5 dagar för att inte haverera magen helt.

Svar på tråden Någon som haft ischias och kan ge tips?