Anonym (Hm) skrev 2025-05-06 13:31:06 följande:
Du köper en ny likadan napp? Sen kan jag tycka, utan att försöka låta hård eller elak, att man som förälder får anpassa sig efter barnets behov och önskemål när de är sådär små. Att bli en mänsklig napp och matmaskin är vardag för de allra flesta nyblivna mammor. Jag ville inte torka kaskadkräk men gjorde det 4 gånger om dagen ändå i många månader. Jag ville inte heller vakna med en timmes mellanrum hela natten men fick göra det ändå. Nu, två år senare, vill jag inte åka kommunalt vart jag än ska för tvååringen kräks efter 5 minuters bilfärd, jag gör det ändå. För hennes skull. För att hon ska ha så bra som möjligt. Det är i uppoffringarna vi gör som bi blir föräldrar. Hur jobbigt det än må vara. Din bebis är 3 månader. Förstår du hur pyttelitet det är. Om mammas bröst är den största tryggheten så får du väl vara mänsklig napp - med eller utan glädje.
Likadan ny napp duger inte.
Självklart gör jag vad jag måste för att min lille knodd ska vara nöjd och glad. Men om det finns något sätt att hålla både honom och mig som mamma glada hade det ju varit optimalt.
Det är ju inte bara en mysig stund när han ligger och suttar i en evighet utan blir väldigt ömt i bröstet efter ett tag, där har nappen kunnat avlasta. Samma på natten, vill helst ha honom med ett litet säkerhetsavstånd när vi sover.
Och det finns säkert de mammor som är helt okej med att aldrig vara ifrån sin bebis men att pappan kan ge flaska är min livlina för att inte bli helt galen och kunna lämna huset en stund. Det är inte ofta, knappt varannan vecka. Dessutom har pappan haft svårt att knyta an, så att flaskmata har blivit ett tillfälle för dem att ha lite tid ihop där båda är nöjda och han får känna sig lite nyttig.
Vi hade också tänkt bytas av så han är föräldraledig när bebisen är ungefär sju månader, och det rimmar illa med ett barn som inte går med på flaska.
Men som sagt, självklart gör vi vad vi måste. Det hade bara varit bra om det gick att lösa på ett sätt som funkar bra för alla.