• Anonym (Panik)

Napp-kräsen bebis

Har en bebis på nästan tre månader. När han var två veckor började vi med napp. Vi hade fått en rund Bibs-napp i naturgummi gratis så vi gav honom den. Funkade fint. Men nu vägrar han allt annat. Köpt alla möjliga och omöjliga former, inklusive likadana som den han har, men han vill bara ha sin gamla (skitäckliga) napp. Han har också helt börjat vägra nappflaska sen någon vecka tillbaka och blir fruktansvärt upprörd om man försöker peta in något i munnen på honom. 

Börjar få panik. Utan flaskan kan pappan inte mata, och jag vill inte bli en mänsklig napp. Ungen har fortfarande stort sugbehov och om jag inte ger honom gamla nappen eller bröstet har han svårt att komma till ro. Vad ska jag ta mig till?? 

• Svar på tråden Napp-kräsen bebis
  • Anonym (Hm)

Du köper en ny likadan napp? Sen kan jag tycka, utan att försöka låta hård eller elak, att man som förälder får anpassa sig efter barnets behov och önskemål när de är sådär små. Att bli en mänsklig napp och matmaskin är vardag för de allra flesta nyblivna mammor. Jag ville inte torka kaskadkräk men gjorde det 4 gånger om dagen ändå i många månader. Jag ville inte heller vakna med en timmes mellanrum hela natten men fick göra det ändå. Nu, två år senare, vill jag inte åka kommunalt vart jag än ska för tvååringen kräks efter 5 minuters bilfärd, jag gör det ändå. För hennes skull. För att hon ska ha så bra som möjligt. Det är i uppoffringarna vi gör som bi blir föräldrar. Hur jobbigt det än må vara. Din bebis är 3 månader. Förstår du hur pyttelitet det är. Om mammas bröst är den största tryggheten så får du väl vara mänsklig napp - med eller utan glädje. 

• Anonym (TREVLIGDUE)
    Anonym (Hm) skrev 2025-05-06 13:31:06 följande:

Du köper en ny likadan napp? Sen kan jag tycka, utan att försöka låta hård eller elak, att man som förälder får anpassa sig efter barnets behov och önskemål när de är sådär små. Att bli en mänsklig napp och matmaskin är vardag för de allra flesta nyblivna mammor. Jag ville inte torka kaskadkräk men gjorde det 4 gånger om dagen ändå i många månader. Jag ville inte heller vakna med en timmes mellanrum hela natten men fick göra det ändå. Nu, två år senare, vill jag inte åka kommunalt vart jag än ska för tvååringen kräks efter 5 minuters bilfärd, jag gör det ändå. För hennes skull. För att hon ska ha så bra som möjligt. Det är i uppoffringarna vi gör som bi blir föräldrar. Hur jobbigt det än må vara. Din bebis är 3 månader. Förstår du hur pyttelitet det är. Om mammas bröst är den största tryggheten så får du väl vara mänsklig napp - med eller utan glädje. 

. Köpt alla möjliga och omöjliga former, inklusive likadana som den han har,
  • Anonym (Hm)
    Anonym (TREVLIGDUE) skrev 2025-05-06 14:14:25 följande:
    . Köpt alla möjliga och omöjliga former, inklusive likadana som den han har,
    Jag gissar att du skapade ett anonymt nick med orden trevlig-du-e för att du inte gillade det jag skrev, men glömde att du svarade som TS själv. Fattar att det kan uppfattas som hårt, men det jag skrev är också sant. Tillbaka till din frågeställning, fortsätt med den äckliga nappen så länge den inte är trasig och koka den ofta, eller ta fram bröstet. 
  • cosinus

De som är exakt likadana, träna på dessa när han är nöjd och glad. Sen kan du ge honom den gamla äckliga när han ska sova.

Mina tjejer har varit svåra att vänja vid napp. Äldsta valde sen tummen vilket var ett helvete att vänja av så när lillasyster tjorvade (efter två killar som fattat napp direkt) så tränade jag på napp när hon var lugn och glad. För att försöka få en halvilsken bebisen att bli mindre förbannat med en ny napp i munnen är rätt lönlöst.

Flaskan låter du pappan träna på när du inte är nära. För en så pass stor bebis börjar ändå ha fattat vad du kan leverera och vad fadern inte kan.

• Anonym (Panik)
    Anonym (Hm) skrev 2025-05-06 13:31:06 följande:

Likadan ny napp duger inte.

Självklart gör jag vad jag måste för att min lille knodd ska vara nöjd och glad. Men om det finns något sätt att hålla både honom och mig som mamma glada hade det ju varit optimalt. 

Det är ju inte bara en mysig stund när han ligger och suttar i en evighet utan blir väldigt ömt i bröstet efter ett tag, där har nappen kunnat avlasta. Samma på natten, vill helst ha honom med ett litet säkerhetsavstånd när vi sover. 

Och det finns säkert de mammor som är helt okej med att aldrig vara ifrån sin bebis men att pappan kan ge flaska är min livlina för att inte bli helt galen och kunna lämna huset en stund. Det är inte ofta, knappt varannan vecka. Dessutom har pappan haft svårt att knyta an, så att flaskmata har blivit ett tillfälle för dem att ha lite tid ihop där båda är nöjda och han får känna sig lite nyttig. 

Vi hade också tänkt bytas av så han är föräldraledig när bebisen är ungefär sju månader, och det rimmar illa med ett barn som inte går med på flaska. 

Men som sagt, självklart gör vi vad vi måste. Det hade bara varit bra om det gick att lösa på ett sätt som funkar bra för alla. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Panik) skrev 2025-05-06 15:41:12 följande:
    Likadan ny napp duger inte.

Självklart gör jag vad jag måste för att min lille knodd ska vara nöjd och glad. Men om det finns något sätt att hålla både honom och mig som mamma glada hade det ju varit optimalt. 

Det är ju inte bara en mysig stund när han ligger och suttar i en evighet utan blir väldigt ömt i bröstet efter ett tag, där har nappen kunnat avlasta. Samma på natten, vill helst ha honom med ett litet säkerhetsavstånd när vi sover. 

Och det finns säkert de mammor som är helt okej med att aldrig vara ifrån sin bebis men att pappan kan ge flaska är min livlina för att inte bli helt galen och kunna lämna huset en stund. Det är inte ofta, knappt varannan vecka. Dessutom har pappan haft svårt att knyta an, så att flaskmata har blivit ett tillfälle för dem att ha lite tid ihop där båda är nöjda och han får känna sig lite nyttig. 

Vi hade också tänkt bytas av så han är föräldraledig när bebisen är ungefär sju månader, och det rimmar illa med ett barn som inte går med på flaska. 

Men som sagt, självklart gör vi vad vi måste. Det hade bara varit bra om det gick att lösa på ett sätt som funkar bra för alla. 
    Små barn ändrar beteende titt som tätt, så det här med flaskvägrandet kan faktiskt plötsligt ändras och fungera bra igen. När det kommer till nappen hade jag låtit bebis ha kvar den, förutsatt att den inte är trasig eller en fara för hälsan liksom. Flaskmatningen vet jag inte riktigt. Efter din förklaring låter det ändå som du har en bra anledning att kunna använda flaska då och då. har du kollat med BVC?
Svar på tråden Napp-kräsen bebis