• Anonym (Senap)

Senap hållbarhet

Har en senap i kylen som öppnades 20 februari. Den är nästan full. Går den fortfarande att äta? 

• Svar på tråden Senap hållbarhet
  • Anonym (Magda)

20 februari vilket år?

Är det 2025 så hade jag inte tvekat.

• Anonym (Senap)
    Anonym (Magda) skrev 2025-05-07 14:19:20 följande:

20 februari vilket år?

Är det 2025 så hade jag inte tvekat.

Ja. I år. 
  • Aniiee

Säger som ovan: är det 20 feb 2025 hade jag inte ens funderat. Inte i Augusti heller. Kanske i oktober.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Lukta och smaka)

Lukta och smaka. Gäller typ alla matvaror. Jag har använt senap som varit över året utan problem. Den har förvarats i kylskåp (vilket både senap och ketchup ska göra när de öppnats). 

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Lukta och smaka) skrev 2025-05-07 14:26:08 följande:

Lukta och smaka. Gäller typ alla matvaror. Jag har använt senap som varit över året utan problem. Den har förvarats i kylskåp (vilket både senap och ketchup ska göra när de öppnats). 

De innehåller så mycket socker så de klarar sig utmärkt även i skafferiet.
    Vi gjorde alltid så i stugan pga förvaringsbrist och numera även hemma.
  • klyban
    Tremere skrev 2025-05-07 15:00:21 följande:

Senap håller i flera år.
    Smaka

Exakt, det enda är väl om man förvarar den förkastligt.

Själv är det hissnande vilka svar som ges här, och att det håller kanske i nån månad till och när det mest troligt håller säkert 5år till, kanske och nog troligt många mer år.

Anonym (Lukta och smaka) skrev 2025-05-07 14:26:08 följande:

Jag har senap i förrådet som har bästföredatum 2021-11-11, och stått i i rumstemp sedan bästföredatumet.
    Sen har den hamnat i kylen när den började användas.

Och precis inga fel alls på den.
    Dessa köptes när de var just mot att gå ut, och farsan köpte väl 10st eller något, gett bort ett par till en polare också.

Och skulle inte ens reflektera att de är flera år över, utan bara använda utan lukta eller smaka.

Anonym (Elsa) skrev 2025-05-07 15:28:42 följande:
    De innehåller så mycket socker så de klarar sig utmärkt även i skafferiet.
    Vi gjorde alltid så i stugan pga förvaringsbrist och numera även hemma.

Det är en hel del syra i också som hjälper till med hålla borta kontamineringarna.
    Senap har jag i kylen dock, ketchup aldrig.

Och Ketchup är det likadant med den blir aldrig dålig.
    Köpte 12-15st flaskor när de gick ut på netto, och det blev rätt många år tills den sista gick åt, och det var omöjligt att skilja dom från en ny ketchup.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (länge än)

Minst ett år håller den. Jag har haft senaps om inte blev dålig efter typ 2 år, men jag har också haft senap som blev dålig på något halvår. Sen har jag haft gammaldags senapskula också, de höll till den tog slut efter 5 år.

Hade du varit min pappa hade du slängt den efter en vecka, max. 

Svar på tråden Senap hållbarhet