• Anonym (M)

Var det olämpligt av ssk?

Det här var rätt länge sedan men det finns ju en anledning till att jag minns det. 

Jag hade fått en extrem chock av en svår händelse (lång historia). Jag fick ett kraftigt tryck över bröstet och tänkte förstås att det bara var ångest. 

Fast trycket höll i sig. Det kändes som om någon hade placerat en enorm tyngd över bröstet. Jag har aldrig känt något liknande, varken före eller efter.

Jag har för högt blodtryck och hjärt och kärlsjukdomar i släkten så jag ringde till Sjukvårdsupplysningen. 

De rådde mig att åka in akut och jag började bli lite rädd eftersom trycket bara blev värre. 

På akuten tog de in mig direkt för EKG. Det är nu det märkliga händer. 

Det är en manlig sjuksköterska som sätter  de har mätarna på mig (vet inte vad de heter). 

När jag ligger där, fortfarande chockad av den svåra händelsen och lite rädd för att det kanske är något fel på riktigt, så tittar han på mig från topp till tå, ler och säger: 

- Med en kropp som din får man inte hjärtinfarkt. 

Han tittar på mig igen, ler och upprepar:

- Nej, du ser verkligen inte ut som någon som får hjärtinfarkt. 

Är inte det en rätt märklig sak att säga? Om han hade sagt att jag är för ung för en hjärtinfarkt eller något i den stilen för att lugna mig så hade jag förstått men att kommentera min kropp när jag ligger där känns bara så olämpligt. 

Vad säger ni? Kanske någon som jobbar inom vården? 

Då tänkte jag inte på det så mycket men när situationen hade lugnat sig kom det tillbaka. 

• Svar på tråden Var det olämpligt av ssk?
  • Anonym (H)

Extremt olämplig kommentar av honom.

• ttr

Ibland blir det fel i kommunikationen tyvärr. De som jobbar på akuten kan trampa fel trots att de vill trösta. Alla kan få hjärtinfarkt men är man överviktig med mycket fet runt midja osv är risken högre. Du har definitivt annan kroppstyp och ssk ville lugna dig innan provsvar osv kommer. 

• Anonym (Olga)
    EpicF skrev 2025-05-08 14:54:15 följande:
    Ts eller andra som upplever obehagliga kommentarer av vårdpersonalen ska säga det till verksamhetschef

Ja. Och IVO. Om man inte även IVO-anmäler kan vårdgivaren välja att blunda för problemet, men om flera personer IVO-anmäler en sliskig sjuksköterska på samma vårdavdelning så finns möjlighet för IVO att agera. 
  • Anonym (Jo)
    ttr skrev 2025-05-08 17:33:51 följande:

Ibland blir det fel i kommunikationen tyvärr. De som jobbar på akuten kan trampa fel trots att de vill trösta. Alla kan få hjärtinfarkt men är man överviktig med mycket fet runt midja osv är risken högre. Du har definitivt annan kroppstyp och ssk ville lugna dig innan provsvar osv kommer. 

Det blev lite tokigt men ambitionen var nog att lugna dig. Det kom ut lite tokigt.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ej ok) skrev 2025-05-08 14:48:43 följande:
    Om det är fler som upplevt samma sak med denna hälso- och sjukvårdspersonal så är det väl bra om det kommer fram? Och hur ska man veta det om ingen säger nåt? Beror förstås på hur lång tid sedan det hände, men om det var för mindre än 2 år sedan så kan TS anmäla. I första hand till vårdgivaren. Men om det inte faller i god jord (vilket det inte alltid gör), gå vidare till patientnämnden eller IVO. Om fler har varit med om liknande händelser på samma ställe med samma SSK kan man lägga ihop dessa tips. Det är helt klart olämpligt och bör inte ignoreras. 
    TS vet inte namnet på personen. 
  • EpicF
    Anonym (Olga) skrev 2025-05-08 17:58:18 följande:
    Ja. Och IVO. Om man inte även IVO-anmäler kan vårdgivaren välja att blunda för problemet, men om flera personer IVO-anmäler en sliskig sjuksköterska på samma vårdavdelning så finns möjlighet för IVO att agera. 
    Nej, man ivo anmäler inte det första man gör. I ts fall hade det inte blivit en ivo anmälan. 
  • ttr

Det gör inget. Man anmäler händelsen och verksamheten. Bara köra. Det finns ju så många felfria erfarna syrror som står i kön för att jobba skift. 

• Anonym (Ej ok)
    EpicF skrev 2025-05-08 19:14:33 följande:
    Nej, man ivo anmäler inte det första man gör. I ts fall hade det inte blivit en ivo anmälan. 
    1. vänd dig till VC o klaga
    2. invänta eventuellt svar
    3. Tipsa IVO. TIPSA! Det är ingen regelrätt anmälan, men ett eller flera tips som rör samma hälso- och sjukvårdspersonal KAN utmynna i ett ärende. 
  • EpicF
    Anonym (Ej ok) skrev 2025-05-08 19:42:42 följande:
    3. Tipsa IVO. TIPSA! Det är ingen regelrätt anmälan, men ett eller flera tips som rör samma hälso- och sjukvårdspersonal KAN utmynna i ett ärende. 
    VC som i verksamhetschef? Annars har inte VC att göra med saken. 

Tipsa IVO om att en ssk på akuten uttryckte sig fel? De kommer göra något. 
  • EpicF
    Anonym (Ej ok) skrev 2025-05-08 19:42:42 följande:
    Varför citerar du mig? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (X)
    Anonym (M) skrev 2025-05-07 19:22:37 följande:
    Var det olämpligt av ssk?

Det här var rätt länge sedan men det finns ju en anledning till att jag minns det. 

Jag hade fått en extrem chock av en svår händelse (lång historia). Jag fick ett kraftigt tryck över bröstet och tänkte förstås att det bara var ångest. 

Fast trycket höll i sig. Det kändes som om någon hade placerat en enorm tyngd över bröstet. Jag har aldrig känt något liknande, varken före eller efter.

Jag har för högt blodtryck och hjärt och kärlsjukdomar i släkten så jag ringde till Sjukvårdsupplysningen. 

De rådde mig att åka in akut och jag började bli lite rädd eftersom trycket bara blev värre. 

På akuten tog de in mig direkt för EKG. Det är nu det märkliga händer. 

Det är en manlig sjuksköterska som sätter  de har mätarna på mig (vet inte vad de heter). 

När jag ligger där, fortfarande chockad av den svåra händelsen och lite rädd för att det kanske är något fel på riktigt, så tittar han på mig från topp till tå, ler och säger: 

- Med en kropp som din får man inte hjärtinfarkt. 

Han tittar på mig igen, ler och upprepar:

- Nej, du ser verkligen inte ut som någon som får hjärtinfarkt. 

Är inte det en rätt märklig sak att säga? Om han hade sagt att jag är för ung för en hjärtinfarkt eller något i den stilen för att lugna mig så hade jag förstått men att kommentera min kropp när jag ligger där känns bara så olämpligt. 

Vad säger ni? Kanske någon som jobbar inom vården? 

Då tänkte jag inte på det så mycket men när situationen hade lugnat sig kom det tillbaka. 

Ja extremt olämpligt och du borde anmäla det till sjukhuset. 
  • EpicF
    Anonym (Ej ok) skrev 2025-05-08 21:27:08 följande:
    Jag citerar inte dig. Jag citerar däremot Egon Kjerrman ?blablablablablablablabla, blablablablablablablabla, ifrån morgon och till kväll hör jag bara blablabla. 
    Det var faktiskt mig du citerade (se bild). Jag undrade varför eftersom du säger inte princip samma sak. Att man ska informera/säga till verksamhetschefen. 

Jag hade tagit in personen till samtal om jag fått reda på en sådan kommentar. Nu har jag tack och lov inte begav göra det med någon av min personal än så länge. 
Svar på tråden Var det olämpligt av ssk?