• Anonym (mullemamman)

Bestående viktuppgång i samband med graviditet

Det är rätt vanligt att lägga på sig ett antal kilo under en graviditet som inte försvinner efteråt som de borde.

Handen på hjärtat: hur många kilo blev det för dig, var kom de ifrån och varför blir du inte av med dem? 😀
  • Svar på tråden Bestående viktuppgång i samband med graviditet
  • Anonym (mullemamman)

Jag börjar:

5 kg var det som inte försvann efter min första graviditet.

Jag åt mycket mer sötsaker både under graviditeten och amningen mot normalt sarörde mig mindre pga trött/foglossning.

Jag blev inte av med dem för att jag fortsatte äta godis och rörde mig mindre än jag ville då barnet i princip bodde uppe på mig det första året och jag satt still mer än jag ville.

• Anonym (Beata)

Jag har faktiskt inte kvar någon "gravidvikt". Helt ärligt.
    DÄREMOT ändrade kroppen form, midjan typ försvann. Brösten vattnades ur.
    Men i kilon fanns inget bestående.
    Så här ungefär var det.
    Barn 1  +14kg
    Allt försvann på ca 3 mån
    Barn 2 + 18kg
    När hen var 1 år gammal vägde jag 10kg mindre än före graviditeten pga störning på sköldkörteln. 

Nu är yngsta snart 7 år och jag har gått upp 5kg av de 10kg vilket betyder att jag idag väger 5kg mindre än när jag blev gravid med nr 2.

Trivs bra som det är.

• cosinus

I vikt har jag i princip haft samma vikt inför och efter alla barnen. Det är två år mellan varje och startvikt var 57, 56, 58 och 57.

Nu 15 år (snart) efter att fjärde barnet föddes väger jag 59 men samtidigt har jag en helt annan muskelmassa nu än framförallt mellan graviditeterna. Jag har efter barnen vägt allt mellan 54 (väldigt otränad) och 60 (vältränad och med nåt kg mer än vad jag önskar).

Ska jag jämföra kroppen nu och före första barnet så är ben, rumpa, midja väldigt jämförbart. Jag har byxor inköpta före 2003 då jag blev gravid med henne som utan problem fortfarande passar.

Grövre över rygg och axlar p g a att jag kört rätt hård styrka nu i många år och jag tränade mindre överkropp på det sättet före barnen.

För mig har 2-3 kg velat stanna kvar så länge jag ammat. Som att kroppen velat hålla fast vid lite reserver. När barnen slutat amma helt (och de har ammat 9-15 månader) så har också det sista försvunnit rätt fort.

• Anonym (Nelly)

Med första gick jag ner allt snabbt pga förlossningsdepression. Med andra blev 3-5 kg kvar eftersom jag fick komplikationer som gjorde att jag mest kunde sitta eller ligga hemma under lång tid. 

• Emy88

Handen på hjärtat, har inga gravidkilo kvar. Vägde 56 kg som 25 år och barnlös. Nu tolv år senare och tre barn väger jag exakt samma. Har gått ner gravidkilorna mellan 1-3 månader efter varje graviditet. Men som någon annan skrev, kroppen har förändrats på andra sätt. Brösten har åkt ner några våningar och magen är inte lika platt som innan. 

Svar på tråden Bestående viktuppgång i samband med graviditet