• Anonym (Mia)

Olika lön, olika kostnader. Hur delar vi?

Vi 40+, varit tillsammans i tre år, pratar om att flytta ihop med våra icke-gemensamma barn.
    Jag tjänar 35tkr och han 55tkr brutto.
    Jag har två barn och han har tre, de är mellan 6-16 år gamla.
    Mina barn är små i maten trots att de är tonåringar, billiga fritidsaktiviteter och jag har inte heller några dyra omkostnader.
    Köper sällan kläder eller smink, har ingen hobby som kostar pengar och har aldrig haft mer fasta kostnader än det mest nödvändiga som hyra, el, bredband, försäkringar. Spotify är det enda som jag "unnar" mig.

Hans barn äter dubbelt så mycket som mina barn, får nya kläder och leksaker ofta, och han unnar sig gärna teknikprylar, nya kläder och har abonnemang på det flesta av sportkanaler, molntjänster, datorspel.
    Jag är en spara och han lite mer av en slösa men lever inte över sina tillgångar.

Hur ska vi fördela ekonomin när vi flyttar ihop har jag börjat fundera på?
    Han tänker att vi ska ha helt gemensam ekonomi och när alla fasta kostnader och mat är betalda och avsatt för, samt ett gemensamt sparande för buffert och t.ex. semester, så splittar vi ut resterande till varsin göra-vad-vi-vill-med-peng.

Eftersom han tjänar så mycket mer än mig så kanske det jämnar ut sig med att han och hans barn kostar mer, eller blir det fortfarande väldigt ojämnt?

• Svar på tråden Olika lön, olika kostnader. Hur delar vi?
  • Tom Araya
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-09 11:21:42 följande:
    Olika lön, olika kostnader. Hur delar vi?

Vi 40+, varit tillsammans i tre år, pratar om att flytta ihop med våra icke-gemensamma barn.
    Jag tjänar 35tkr och han 55tkr brutto.
    Jag har två barn och han har tre, de är mellan 6-16 år gamla.
    Mina barn är små i maten trots att de är tonåringar, billiga fritidsaktiviteter och jag har inte heller några dyra omkostnader.
    Köper sällan kläder eller smink, har ingen hobby som kostar pengar och har aldrig haft mer fasta kostnader än det mest nödvändiga som hyra, el, bredband, försäkringar. Spotify är det enda som jag "unnar" mig.

Hans barn äter dubbelt så mycket som mina barn, får nya kläder och leksaker ofta, och han unnar sig gärna teknikprylar, nya kläder och har abonnemang på det flesta av sportkanaler, molntjänster, datorspel.
    Jag är en spara och han lite mer av en slösa men lever inte över sina tillgångar.

Hur ska vi fördela ekonomin när vi flyttar ihop har jag börjat fundera på?
    Han tänker att vi ska ha helt gemensam ekonomi och när alla fasta kostnader och mat är betalda och avsatt för, samt ett gemensamt sparande för buffert och t.ex. semester, så splittar vi ut resterande till varsin göra-vad-vi-vill-med-peng.

Eftersom han tjänar så mycket mer än mig så kanske det jämnar ut sig med att han och hans barn kostar mer, eller blir det fortfarande väldigt ojämnt?

I ert fall förespråkar jag som i alla sambo-relationer en delvis gemensam/separat ekonomi. Jag kallar det "semi-gemensam ekonomi".

Exakt vad som är gemensamt och separat kan anpassas individuellt.

I ert fall skulle jag rekommendera:

Gemensamt
    -Boendekostnader (inkl el, vatten, värme, sophämtning och försäkringar).
    -Hushållskostnader (inkl mat och hygien)
    -Abonnemang som flera i familjen nyttjar
    -Kostnader för gemensam bil.
    -Sparande för gemensamma behov, exempelvis resor, möbler, renoveringar e.t.c.

Separat
    -Kortsiktigt sparande, exempelvis för kläder och skor, idrottsutrustning, ny telefon, julklappar e.t.c.
    -Långsiktigt sparande, exempelvis pensionssparande.
    -Helt egna utgifter, som egna abonnemang, egna läkemedel, egna resor (till/från jobbet exempelvis) kostnader för egen bil e.t.c. Inkluderar egna barns kostnader, om de inte räknas som gemensam kostnad enligt ovanstående.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2025-05-09 13:40:58 följande:
    Gemensamt
    Lämpligtvis har ni tre gemensamma konton för detta; ett för fasta räkningar, ett för konsumtion och ett för sparande.
    Separat
    -Kortsiktigt sparande, exempelvis för kläder och skor, idrottsutrustning, ny telefon, julklappar e.t.c.
    -Helt egna utgifter, som egna abonnemang, egna läkemedel, egna resor (till/från jobbet exempelvis) kostnader för egen bil e.t.c. Inkluderar egna barns kostnader, om de inte räknas som gemensam kostnad enligt ovanstående.
    Lämpligtvis har man minst fyra konton för detta; ett för konsumtion, ett för kortsiktigt sparande, ett för långsiktigt sparande och ett för fasta räkningar.

Man kan också ha ett separat konto för för inkomster, men det kan även vara samma konto som man använder för fasta räkningar eller kortsiktigt sparande.
  • KimLinnefeldt
    I ert fall förespråkar jag som i alla sambo-relationer en delvis gemensam/separat ekonomi. Jag kallar det "semi-gemensam ekonomi".

Gemensamt

Separat
    Ja, instämmer. Ett gemensamt konto där ni varje månad sätter in samma summa. Sen har var och en sitt eget konto.

Men ett tillägg: Om han nu tjänar så mycket mer än du så skulle han faktiskt kunna stoppa in mer pengar i det gemensamma kontot, än vad du gör. Man kan se det som att bristen på jämställdhet i arbetslivet därmed jämnas ut lite grann.
  • Familjesus
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-09 15:06:36 följande:
    Ja, instämmer. Ett gemensamt konto där ni varje månad sätter in samma summa. Sen har var och en sitt eget konto.

Men ett tillägg: Om han nu tjänar så mycket mer än du så skulle han faktiskt kunna stoppa in mer pengar i det gemensamma kontot, än vad du gör. Man kan se det som att bristen på jämställdhet i arbetslivet därmed jämnas ut lite grann.

Håller med om detta. Förutom att han tjänar betydligt mer så har han tre barn som även äter mer, så tycker att det är rimligt att han lägger mer till de gemensamma kostnaderna, kanske 40-60.

Sen tycker jag att ni ska hålla barnens kostnader utanför den gemensamma  ekonomin. Även om man numera ingår i en bonusfamilj och helst ska ha liknande villkor så finns det ju en annan förälder med i bilden som man ibland ska ta gemensamma beslut ihop med.

• KimLinnefeldt
    Familjesus skrev 2025-05-09 15:18:57 följande:

Håller med om detta. Förutom att han tjänar betydligt mer så har han tre barn som även äter mer, så tycker att det är rimligt att han lägger mer till de gemensamma kostnaderna, kanske 40-60.

Sen tycker jag att ni ska hålla barnens kostnader utanför den gemensamma  ekonomin. Även om man numera ingår i en bonusfamilj och helst ska ha liknande villkor så finns det ju en annan förälder med i bilden som man ibland ska ta gemensamma beslut ihop med.

Och bonusbarnen har ju en förälder till, som ska bidra till deras försörjning.

Men det finns något som är mycket viktigare än pengar, och det är kärlek och relationer. 
  • Tow2Mater
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-09 15:06:36 följande:

Vilken brist i arbetslivet? Kanske TS jobbar 70% och han 110% ? Han ska inte tvingas subventionera hennes friitid.
  • Anonym (fortsätta)

Jag skulle fortsätta vara särbo...så gjorde vi och det har verkligen varit ett vinnande koncept! Bästa beslutet! Vi har inte haft NÅGRA problem eller ens tjafs under de tio år vi varit tillsammans. 

• KimLinnefeldt
    Tow2Mater skrev 2025-05-09 18:22:58 följande:
    Vilken brist i arbetslivet? Kanske TS jobbar 70% och han 110% ? Han ska inte tvingas subventionera hennes friitid.
    Kvinnor har fortfarande lägre lön generellt än män. Jag har ingen aning om ifall hon jobbar deltid, och i så fall kanske hon gör det för att ta hand om barn och hem. 
  • Tow2Mater
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-10 07:41:51 följande:
    Kvinnor har fortfarande lägre lön generellt än män. Jag har ingen aning om ifall hon jobbar deltid, och i så fall kanske hon gör det för att ta hand om barn och hem. 
    Så att han skulle stoppa in mer pengar i det gemensamma kontot än vad TS gör, skulle jämna ut bristen på jämställdhet i arbetslivet lite grann? Jag har svårt att se din koppling mellan dessa saker.

Att betala mer eller mindre baserat på inkomst kan slå mycket fel om man inte samtidigt beaktar hur mycker var och en jobbar. Aven restider till och från arbeten bör beaktas om man vill sikta på en rättvis fördelning.
  • Anonym
    Anonym (fortsätta) skrev 2025-05-09 18:25:46 följande:

Jag skulle fortsätta vara särbo...så gjorde vi och det har verkligen varit ett vinnande koncept! Bästa beslutet! Vi har inte haft NÅGRA problem eller ens tjafs under de tio år vi varit tillsammans. 

Håller med.
    Vi är och kommer förbli särbo, trots att ingen har några hemmaboende barn längre.

Vi har för olika uppfattning om hur hemmet ska vara, så vi bor än här och än där och tar det för vad det är.

Jag, ordning och reda.
    Han, allt ligger där det ligger och där förblir det tills det behövs eller att tallrikarna är slut.
  • KimLinnefeldt
    Tow2Mater skrev 2025-05-10 13:29:23 följande:
    Så att han skulle stoppa in mer pengar i det gemensamma kontot än vad TS gör, skulle jämna ut bristen på jämställdhet i arbetslivet lite grann? Jag har svårt att se din koppling mellan dessa saker.

Att betala mer eller mindre baserat på inkomst kan slå mycket fel om man inte samtidigt beaktar hur mycker var och en jobbar. Aven restider till och från arbeten bör beaktas om man vill sikta på en rättvis fördelning.
    Om hon drabbas ekonomiskt av bristande jämställdhet så kan han i någon mån mildra det i hemmet. Det påverkar förstås inte arbetslivet, båda bör dessutom sträva efter ökad jämställdhet.

Frågan är varför han jobbar så mycket, och varför (om det är så att) han har lång restid. Det är väldigt vanligt att mannen jobbar mer, är borta mer, tjänar mer, och att hon "väljer" att jobba deltid eller att jobba närmare hemmet trots att hon skulle tjäna mer om hon pendlade längre.

Jag pendlade och var borta 11 timmar om dagen, och träffade knappt min bebis hemma. Då sa jag upp mig och startade eget, vilket sänkte min inkomst rejält men gjorde att jag fick bättre kontakt med familjen.

Alla gör inte lika, men min poäng är att livet och inkomsten kan påverkas av aktiva val. 
  • Anonym (Mia)

Jag tänkte att jag skulle kika in och snabbt svara på de frågor som har kommit i tråden.
    Vi båda arbetar heltid, och åker precis lika långt till jobbet (företagen ligger på samma gata till och med).

Han vill gärna ha helt gemensam ekonomi, jag tycker att det låter som att det då är jag som drar den "största vinsten" i detta, om man ska säga så, eftersom han tjänar såpass mycket mer än mig.
    När vi pratade om det så förstår han vad jag menar med det men ser oss som en enda stor familj och han har inga problem med att han skulle vara den som bidrar mer till familjekassan.
    Han tycker inte att det låter orättvist eller att det spelar någon roll alls.
    Han betalar även gärna för att jag ska kunna lägga undan mer för min pension också så att vi ska ha ett fint liv även när vi slutar arbeta.

Vi har varit sambos varannan vecka sen vi träffades, på våra barnfria veckor, så jag vet hur vi fungerar med städning, matlagning, handling, tvätt m.m.

Även om han är lite mer "unna sig" än vad jag är så är vi väldigt lika i hur vi vill ha det hemma, därmed jag kommer inte vara den som har huvudansvaret för vardagssysslorna och hemmet. Där kommer det vara väldigt jämställt, kanske att jag har ett större intresse för inredning och han större intresse för matlagning.
    Jag behöver dessutom lära mig att unna mig lite mer, för jag kan känna ibland att jag bara sparar för framtiden och inte lever här och nu.

Men är det något jag missar att tänka på i allt det här? Låter det helt uppåt väggarna och som att han "förlorar" för mycket på det här upplägget?

• KimLinnefeldt
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-14 10:25:52 följande:

Jag tänkte att jag skulle kika in och snabbt svara på de frågor som har kommit i tråden.
    Vi båda arbetar heltid, och åker precis lika långt till jobbet (företagen ligger på samma gata till och med).

Han vill gärna ha helt gemensam ekonomi, jag tycker att det låter som att det då är jag som drar den "största vinsten" i detta, om man ska säga så, eftersom han tjänar såpass mycket mer än mig.
    När vi pratade om det så förstår han vad jag menar med det men ser oss som en enda stor familj och han har inga problem med att han skulle vara den som bidrar mer till familjekassan.
    Han betalar även gärna för att jag ska kunna lägga undan mer för min pension också så att vi ska ha ett fint liv även när vi slutar arbeta.

Vi har varit sambos varannan vecka sen vi träffades, på våra barnfria veckor, så jag vet hur vi fungerar med städning, matlagning, handling, tvätt m.m.

Även om han är lite mer "unna sig" än vad jag är så är vi väldigt lika i hur vi vill ha det hemma, därmed jag kommer inte vara den som har huvudansvaret för vardagssysslorna och hemmet. Där kommer det vara väldigt jämställt, kanske att jag har ett större intresse för inredning och han större intresse för matlagning.
    Jag behöver dessutom lära mig att unna mig lite mer, för jag kan känna ibland att jag bara sparar för framtiden och inte lever här och nu.

Men är det något jag missar att tänka på i allt det här? Låter det helt uppåt väggarna och som att han "förlorar" för mycket på det här upplägget?

Låter som en vänlig och hyfsat jämställd relation, bara att gratulera. Och mannen verkar vara generös och kärleksfull.

Men...

Även om ni har gemensam ekonomi så bör ni båda ha en egen sektor, ett eget konto som bara ni bestämmer över. Då kan ni unna er det ni vill för er själva, utan att fråga partnern. Och skulle det skita sig så har ni egna pengar utöver bodelningspengar.
  • Anonym (Moa)

Gemensamt

Separat
    Det här tycker jag är en bra lösning. 

Men en post som jag tycker att ni ska vara överens om även om den bekostas av den enskilde föräldern är en budget för kläder och presenter till barnen. Kom överens om vilken summa ni förhåller er till vid födelsedagar och julklappar. Tex max 3000kr vid födelsedag och 2000kr per barn vid jul. Även vilken klädbudget ni bidrar med.

Som skilsmässobarn som bott i ett hem med barn från olika familjer så är det fruktansvärt att känna att vissa av barnen får mer/mindre. Mina bonussyskon fick alltid riktigt dyra presenter som mobiltelefon, körkort, moped, märkeskläder, bil när de fyllde 18 osv, medan jag och min bror fick saker vi behövde i vardagen (kläder, skor osv) och mobiltelefoner fick vi ofta ärva från mamma. Det var aldrig på tal om moped eller bil och körkort fick vi stå för själva genom att spara pengar via extrajobb. 

Detsamma när det gällde vanliga kläder. Bonussyskonen fick allt som oftast det de ville ha och det var kläder och skor i överflöd och ofta märkeskläder. Jag och min bror fick det vi behövde, ibland ärvda eller secondhand, ibland baskläder men oftast gavs detta som presenter vid jul eller födelsedagar som sagt. 

Mamma och min bonuspappa hade semi-gemensam ekonomi, men mamma tjänade så pass mycket mindre än honom så hon kunde aldrig matcha. Jag och min bror har aldrig haft en närvarande pappa så vi fick aldrig några extra saker. Medan bonussyskonen fick dyra saker från sin pappa och mamma. 

Så snälla, prata ihop er om detta innan ni flyttar ihop. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Moa) skrev 2025-05-14 11:10:27 följande:
    Det här tycker jag är en bra lösning. 

Men en post som jag tycker att ni ska vara överens om även om den bekostas av den enskilde föräldern är en budget för kläder och presenter till barnen. Kom överens om vilken summa ni förhåller er till vid födelsedagar och julklappar. Tex max 3000kr vid födelsedag och 2000kr per barn vid jul. Även vilken klädbudget ni bidrar med.

Som skilsmässobarn som bott i ett hem med barn från olika familjer så är det fruktansvärt att känna att vissa av barnen får mer/mindre. Mina bonussyskon fick alltid riktigt dyra presenter som mobiltelefon, körkort, moped, märkeskläder, bil när de fyllde 18 osv, medan jag och min bror fick saker vi behövde i vardagen (kläder, skor osv) och mobiltelefoner fick vi ofta ärva från mamma. Det var aldrig på tal om moped eller bil och körkort fick vi stå för själva genom att spara pengar via extrajobb. 

Detsamma när det gällde vanliga kläder. Bonussyskonen fick allt som oftast det de ville ha och det var kläder och skor i överflöd och ofta märkeskläder. Jag och min bror fick det vi behövde, ibland ärvda eller secondhand, ibland baskläder men oftast gavs detta som presenter vid jul eller födelsedagar som sagt. 

Mamma och min bonuspappa hade semi-gemensam ekonomi, men mamma tjänade så pass mycket mindre än honom så hon kunde aldrig matcha. Jag och min bror har aldrig haft en närvarande pappa så vi fick aldrig några extra saker. Medan bonussyskonen fick dyra saker från sin pappa och mamma. 

Så snälla, prata ihop er om detta innan ni flyttar ihop. 
    Jättebra input! Och vad ledsamt att höra att du fick uppleva en sådan orättvis fördelning.
    Jag tänkte också på detta och vi har pratat om det men inte kommit fram till detaljer som beloppsgränser och så.
    Men jag har absolut tänkt på precis detta och att det absolut inte får vara skillnad mellan barnen på ett sånt vis. Och vi verkar tycka likadant i frågan.
    Jag vet att han har haft högre beloppsgränser för sina barn än vad jag har kunnat ha tidigare, inte något hysteriskt i skillnad, men jag ser inte att det skulle bli några problem att vi pratar ihop oss och gör likadant för alla barnen.
    Det som kan bli skillnad är att mina barns andra förälder inte har samma förmåga som hans andra förälder har och där får jag försöka kompensera upp på något bra sätt, vilket jag gjort hittills bara mellan oss två.
  • Pappa i sthlm

Jag vet inte vad som är rätt och riktigt i sådana här fall. Jag är för lat också för att försöka forska fram den mest perfekta formeln för rättvis fördelning. Så så här gör vi.

Vi är en bra bit över 50 och våra barn (2 st) har för länge sedan flyttat hemifrån. Men det jag beskriver är hur vi gjort ända sedan vi flyttade samman för drygt 30 år sedan (jösses!!). 

Min fru tjänar ungefär som du. Jag tjänar dubbelt mer än din man. Alla våra löner går in på gemensamt konto. Ur det betalar jag alla våra räkningar. Vi har varsitt kreditkort som går mot samma konto och samma faktura. Det betalar jag rakt av ur vårt gemensamma konto. Allt sparande (kort- och långsiktigt) är gemensamt och jag styr och balanserar mellan ett antal konton baserat på det som blir över varje månad. All min premiepension går till henne. Utöver lyfter jag över 10-20 tusen kroner per månad på hennes ISK för hennes eget pensionsspar i fonder.

Jag tror nog att jag gör av med lite mer pengar privat än henne. Det varierar säkert. Hon har vissa områden där hon lägger betydligt mer pengar än vad jag gör. Men sen finns det områden där jag sällan gör egna inköp, men när jag gör det så köper jag dyrare än vad hon gör. Kan vara kläder eller nåt. I övrigt är ju de flesta av våra inköp till det gemensamma (hus,  trädgård, bilar, båt, semestrar osv). Så skulle jag börja räkna på det här så kan jag nog tänka mig att hon vinner på vår modell i kronor och ören. Men det skiter jag i. Hon var föräldraledig långt mycket längre än mig så det är inte mer än rätt att jag kompenserar. 

(för övrigt anser jag att Karthago bör förstöras)

• Anonym (H)
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-14 10:25:52 följande:

Så har vi det, så för mig låter det normalt. Vi är gifta, jag två barn innan och så har vi två gemensamma barn
Svar på tråden Olika lön, olika kostnader. Hur delar vi?