• Skölden89

Gammal musik 80-90 och tidigt 2000.

Vad skulle du säga om Eurodance, Europop, gammal hiphop. Vad tänker du på då?

• Svar på tråden Gammal musik 80-90 och tidigt 2000.
  • Freddie K
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-10 08:47:42 följande:
    Numera är det väl vardagsmat.
    Min son pratar titt som tätt om någon rappare som skjutits.

Så oerhört sorgligt med Einar också. Jag gillar inte den typen av musik rent generellt men visst var han ändå ett musikunder?
    Läste om någon stor artist som uttalat sig om det men är inte säker på vem det var. Vet du det?
    Jo, det är verkligen sorgligt.

Nej, jag vet inte det, tyvärr. Allt jag vet är att Einar blev skjuten. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Tobben
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-10 08:45:55 följande:
    Just det, den låten hade jag glömt. Kul att påminnas, den är också grymt bra. Dock inte i samma liga (enligt mig) med de jag nämnde tidigare. Lite för mycket gitarrsolon i min smak.

Jag gillade Bee Gees också, Smokie... det finns en rejäl guldgruva att gräva i.
    Patrick Hernandez "Born to be alive" är också en jättehit.
    "Live is life" med Opus, minns när den kom...

Nej, idag blir det nostalgitripp här i min ensamhet när jag för en gångs skull har en ensamhelg. Eller självhelg kanske man ska säga, för ensam är jag ändå inte.
    För min del är det Bonhams trummor i kombination med hur låten smyger igång för att sedan eskalera så brutalt som gör den till en av mina favoriter. 
    Jag har också egentid den här helgen och vinylspelaren förbereddes redan igår :)

Det görs förvisso bra musik idag också och jag hittar ibland nya gulskorn. Men rent krasst så skulle jag klara mig på bara musik gjord före 2000.
  • Anonym (Mimmi)
    Freddie K skrev 2025-05-10 08:48:44 följande:
    Jo, det är verkligen sorgligt.

Nej, jag vet inte det, tyvärr. Allt jag vet är att Einar blev skjuten. 
    När jag funderar lite så tror jag att det var Sebbe Staxx (Sebastian Stakset).
    Han uttalade sig om sin tro och att han pratade med Einar om det, om att han försökte få honom på bättre tankar.

Stakset är ju ett levande bevis för att det går att vända skutan rätt.

Min son (igen) lyssnade på Kartellen då det begav sig och sträckläste Sebbes bok om det tuffa livet när vi låg på stranden en vecka vid Medelhavet.

Sebbe var så nära att ta sitt liv men så hittade han sin tro, och det vände hans liv tillrätta.
  • Anonym (Mimmi)
    Tobben skrev 2025-05-10 08:55:14 följande:
    För min del är det Bonhams trummor i kombination med hur låten smyger igång för att sedan eskalera så brutalt som gör den till en av mina favoriter. 
    Jag har också egentid den här helgen och vinylspelaren förbereddes redan igår :)

Det görs förvisso bra musik idag också och jag hittar ibland nya gulskorn. Men rent krasst så skulle jag klara mig på bara musik gjord före 2000.
    Det är väl lite typiskt Led Zeppelin.

Min vinylspelare har dessvärre sagt upp sig och förpassats till källarförrådet.
    Saknar det speciella ljudet vinylskivor har faktiskt. För LP-skivor har jag ingen brist på. Några lite väl raspiga men samtidigt charmiga.
  • Tobben
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-10 09:05:51 följande:
    Det är väl lite typiskt Led Zeppelin.

Min vinylspelare har dessvärre sagt upp sig och förpassats till källarförrådet.
    Saknar det speciella ljudet vinylskivor har faktiskt. För LP-skivor har jag ingen brist på. Några lite väl raspiga men samtidigt charmiga.
    Vinyl ger en klart bättre känsla.
    Sedan kräver det lite mer av lyssnaren. T ex spotify har en tendens att bara rulla på när ett album spelas klart med någon ny artist som de tror att man vill höra, medans vinylspelaren kräver engagemang och konkreta val.

• Anonym (Mimmi)
    Tobben skrev 2025-05-10 09:20:46 följande:
    Vinyl ger en klart bättre känsla.
    Sedan kräver det lite mer av lyssnaren. T ex spotify har en tendens att bara rulla på när ett album spelas klart med någon ny artist som de tror att man vill höra, medans vinylspelaren kräver engagemang och konkreta val.
    Det är sant, Spotify använder jag mest för att lyssna på dokumentärer. De är bra, går att ladda ner även med gratisversionen.

Min kompis köpte ny vinylspelare nyligen, kanske jag också ska göra!

Jag gillar en del ny musik också, som t ex Sabaton och Majestica. Mycket bra. JAg såg Sabaton live för ett par år sedan, en upplevelse jag aldrig glömmer.
    Skulle vilja se Majestica också, får väl se om det blir så i framtiden. Tommy Johansson (känner du till honom?) är så oerhört bra, så det saknas ord att beskriva. Han var tidigare gitarrist i Sabaton... har dålig koll på vem som tog över när han hoppade av.
  • Freddie K
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-10 09:04:04 följande:
    När jag funderar lite så tror jag att det var Sebbe Staxx (Sebastian Stakset).
    Han uttalade sig om sin tro och att han pratade med Einar om det, om att han försökte få honom på bättre tankar.

Stakset är ju ett levande bevis för att det går att vända skutan rätt.

Min son (igen) lyssnade på Kartellen då det begav sig och sträckläste Sebbes bok om det tuffa livet när vi låg på stranden en vecka vid Medelhavet.

Sebbe var så nära att ta sitt liv men så hittade han sin tro, och det vände hans liv tillrätta.
    Det låter ju bra. Man kan vända sitt liv även när det ser som mörkast ut.
  • Anonym (Mimmi)
    Freddie K skrev 2025-05-10 09:35:04 följande:
    Det låter ju bra. Man kan vända sitt liv även när det ser som mörkast ut.
    Det gäller bara att hitta vägen...

Folk kan må så dåligt men inte visa det. En gammal kompis la ut ett inlägg på FB om något positivt hon gjort med sin dotter. Ett par dagar senare hängde hon sig i ett uthus på gården.
  • Freddie K
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-10 09:43:03 följande:
    Det gäller bara att hitta vägen...

Folk kan må så dåligt men inte visa det. En gammal kompis la ut ett inlägg på FB om något positivt hon gjort med sin dotter. Ett par dagar senare hängde hon sig i ett uthus på gården.
    Oj, jag beklagar. Jo, man vill väl inte visa hur dåligt man mår egentligen. Gäller nog att hitta något positivt i livet, även om det kan vara svårt.
  • Anonym (Tidigt90tal)

Favourite from the happy 90s

• Tobben
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-10 09:30:54 följande:
    Det är sant, Spotify använder jag mest för att lyssna på dokumentärer. De är bra, går att ladda ner även med gratisversionen.

Min kompis köpte ny vinylspelare nyligen, kanske jag också ska göra!

Jag gillar en del ny musik också, som t ex Sabaton och Majestica. Mycket bra. JAg såg Sabaton live för ett par år sedan, en upplevelse jag aldrig glömmer.
    Skulle vilja se Majestica också, får väl se om det blir så i framtiden. Tommy Johansson (känner du till honom?) är så oerhört bra, så det saknas ord att beskriva. Han var tidigare gitarrist i Sabaton... har dålig koll på vem som tog över när han hoppade av.
    Majestica och Tommy hade jag ingen aning om vad det var.
    Jag tänkte ge dem ett försök under veckan men fastnade på Led Zeppelin, Iron Maiden och Dire Straitz istället. Men jag ska göra ett nytt försök.
    När jag öppnar spotify är det lite som med facebook, man distraheras av något och vips så har man fastnat i något utan att veta varför.
  • Anonym (Mimmi)
    Glad
    Tobben skrev 2025-05-18 12:10:10 följande:
    Majestica och Tommy hade jag ingen aning om vad det var.
    Jag tänkte ge dem ett försök under veckan men fastnade på Led Zeppelin, Iron Maiden och Dire Straitz istället. Men jag ska göra ett nytt försök.
    När jag öppnar spotify är det lite som med facebook, man distraheras av något och vips så har man fastnat i något utan att veta varför.
    Majestica är Tommys band, bara för informationen skull. 

Hur går det med lyssningen?
  • Freddie K

Jag kan gilla när de blandar klassik musik med modern musik. Ska se om jag hittar ett exempel. .

• Anonym (Music)
    Freddie K skrev 2025-05-18 17:42:56 följande:

Jag kan gilla när de blandar klassik musik med modern musik. Ska se om jag hittar ett exempel. .

• Aniiee

Har nu läst tråden med viss behållning. För egen del är jag inte så välbevandrad i västerländsk musik från -90-00-talen, lite mer då kanske från -80, så det är intressant att läsa.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (ABC)

En hel del gamla gobitar från den tiden.

• Tobben
    Skölden89 skrev 2025-05-29 09:25:41 följande:

Gillar ni Black Metal från de åren?

Tänker du på några särskilda band?
Svar på tråden Gammal musik 80-90 och tidigt 2000.