• Anonym (Tankemördaren)

Önskar folk döda i smyg

Jag vill dela med mig av en jättesjuk tanke jag ibland får. När nån i min omgivning är jobbig eller otrevlig en längre period så kan jag leka med tanken att om den människan skulle dö, hur befriande det skulle vara.
    Sen får jag förstås genast stunden efter dåligt samvete för min tanke och fattar att om det på riktigt skulle hända, så skulle jag inte alls tycka det är skönt mera, utan bara hemskt.

Tycker själv att det är lite konstiga tankar. Nån som tänkt likadant nånsin?

• Svar på tråden Önskar folk döda i smyg
  • Anonym (.)

Så länge det bara är och stannar vid tanke.. så, absolut.
    En har blivit mobbad hela livet, så.. det är ingen ursäkt egentligen för det här, men, mer bara ett faktum! Människan kan vara så otroligt elaka så det liknar ingenting.

Men, ja, jag har med haft såna där tankar? Helt klart! :P
    Jag fick med dåligt samvete efteråt, och det visar väl bara att vi bara är mänskliga.. osv.

• Anonym (Vanligt)

Det är mycket vanligt, men sådana tankar yttrar folk förstås inte högt. Folk som blivit utsatta för mobbning långa perioder och har haft ett liv fyllt av motgångar och kriser är de som är mest benägna att ha sådana tankar. Det är dock ovanligt att de omsätts i praktiken, men när de gör det blir de ju ett fall för polisen.

• Anonym (C)

Att önska en person vara dös är inget ovanligt. Börjar du fundera på att döda någon är det inte ok. Fantiserar du om hur du ska gå tillväga och dessutom ha en massa våldsinslag ska du kontakta psykiatrin. Det för att gå till botten med varför du tänker så och att om möjligt förhindra att du faktiskt dödar någon. 

• Anonym (Ps)

Tänk så här istället. Bara för att personen du tycker illa om är annorlunda än du betyder inte att han eller hon är en dålig människa. Det finns faktiskt objektivt sett inga bra eller dåliga personlighetstyper utan det handlar om naturliga variationer som alla har lika stort existensberättigande. 

Det som går att värdera är en människas karaktär, dvs. om personen beter sig på ett sätt som skadar eller skapar problem för andra människor för att vinna egna fördelar. Om så är fallet ska du lära dig att ta konflikten och stå för din åsikt istället för att ägna dig åt passiv-aggressiva fantasier.

• Anonym (Vanligt)
    Anonym (C) skrev 2025-05-31 08:56:39 följande:

Att önska en person vara dös är inget ovanligt. Börjar du fundera på att döda någon är det inte ok. Fantiserar du om hur du ska gå tillväga och dessutom ha en massa våldsinslag ska du kontakta psykiatrin. Det för att gå till botten med varför du tänker så och att om möjligt förhindra att du faktiskt dödar någon. 

Sant, fast ibland tror jag att vissa inte förstår när de "går över gränsen" i sina tankar, dvs när de faktiskt känner för att döda någon på riktigt. Tillräckligt med ilska och aggressioner i en människa kan göra att spärrar förloras.
  • Anonym (2)

Tycker det är oförlåtligt att ha sådana tankar endast pga en person är otrevlig en längre stund. Har större förståelse om man har blivit utsatt för mobbning en längre tid. 

• Anonym (C)
    Anonym (Vanligt) skrev 2025-05-31 13:39:32 följande:
    Sant, fast ibland tror jag att vissa inte förstår när de "går över gränsen" i sina tankar, dvs när de faktiskt känner för att döda någon på riktigt. Tillräckligt med ilska och aggressioner i en människa kan göra att spärrar förloras.
    Håller med dig. Visst kan man tänka en tanke eller två. T ex rövhatten som är far till mitt barnbarn. Dottern tänk att det vore en lättnad om han försvann. Men att vältra sig i att ta livet av någon. Fantisera om både tillfälle och metod. Då är man definitivt ute på hal is. 
  • Anonym (Tankemördaren)
    Anonym (Vanligt) skrev 2025-05-31 08:04:18 följande:

Det är mycket vanligt, men sådana tankar yttrar folk förstås inte högt. Folk som blivit utsatta för mobbning långa perioder och har haft ett liv fyllt av motgångar och kriser är de som är mest benägna att ha sådana tankar. Det är dock ovanligt att de omsätts i praktiken, men när de gör det blir de ju ett fall för polisen.

Nä därför tänker jag dom här Flört
  • Anonym (Sicksten)

Fantiserade om att slå ihjäl vårt första barn. Det var en påfrestande tid. Det måste vara tillåtet att ha onda tankar ibland, så länge man inte agerar på dem.

• Anonym (Tankemördaren)

Nu är ju en viktig sak att påpeka här. Jag tänker inte på att döda nån utan bara på att objektet skulle dö själv liksom.

• Anonym (Tankemördaren)
    Anonym (Sicksten) skrev 2025-06-19 16:15:59 följande:

Fantiserade om att slå ihjäl vårt första barn. Det var en påfrestande tid. Det måste vara tillåtet att ha onda tankar ibland, så länge man inte agerar på dem.

Finns ju såna som gjort det. Men då ska man nog ha blivit psykotisk.
Svar på tråden Önskar folk döda i smyg