Cheers skrev 2025-05-15 18:44:26 följande:
Filmen handlar om socialdemokratin som var det statsbärande partiet under en stor del av 1900-talet. Självklart är det intressant att granska partiets historia närmare. Inget annat parti har haft en sådan makt och inflytande över det svenska samhället och Sveriges befolkning som det socialdemokratiska partiet.
Naturligtvis hindrar det inte granskning av andra partier. Som jag skrev har deras historia också skrivits.
Så vad det handlar om tycks helt enkelt vara att du ogillar vad filmens granskning visar.
Här en sammanfattning i slutet av filmen av vad den har visat, nämligen att:
Inget annat svenskt parti har censurerat media i den omfattning som socialdemokraterna har gjort,
inget annat svenskt parti har gjort rasbiologi till en vetenskap och delat upp befolkningen efter ras och gjort medicinska experiment på hjälplösa patienter,
inget annat svenskt parti har hjälpt Nazi-Tyskland samtidigt som man förvägrat jujdar på flykt en fristad,
inget annat svenskt parti har systematiskt tvångssteriliserat, misshandlat och utfört brutala övergrepp på sin egen befolkning,
inget annat svenskt parti har i sådan utsträckning berövat kvinnor möjligheten att sätta barn till världen och inget annat svenskt parti har satt så djupa sår i den svenska folksjälen.
Därför bör du själv se filmen för att fatta att det inte är några påhitt och att det är högst berättigat att denna granskning har gjorts.
Om detta må ni berätta!
Nu vill jag inte verka tjatig men faktum är att det du menar var det statsbärande partiet under den tiden inte hade ensamrätt i att styra landet utan regerade i koalition med bondeförbundet. Samtidigt som man eftersträvade största möjliga enighet i riksdagen.
Det vore väldigt intressant att läsa protokollen från riksdagens arbete under denna tid. Kanske kommer jag att försöka göra detta någon gång i framtiden men när man läser memoarer skrivna av politiker som var aktiva under 30-40 talet så slås man av hur överens man var över hur de skulle hålla sig och landet undan kriget. Därav censuren, leveranser av stål och transitering av tyska soldater.
För min del skulle jag verkligen vilja krypa innanför huden på riksdagsledamöterna under denna tid. Vad kände de? Var de rädda? Trodde de att de skulle lyckas?
Just en sådan film skulle jag vilja se.