Anonym (Relationer457) skrev 2025-05-11 21:39:22 följande:
Det låter som han är en närvarande pappa. En mycket fin kvalité hos en man som sätter sina barn först. Eller rättare sagt, en mycket fin och viktig egenskap som förälder. Han kanske föredrar att prata med dig och känner då att han inte kan det och behöver ha 100% fokus på sina barn?
Jag skulle ha övereende med detta då jag själv är mamma o alltid skulle prioritera mina barn först.
Det behöver inte alls vara så. Forskning säger att dagens föräldrar, åtminstone mammor, lägger alldeles för mycket tid på sina barn vilket drabbar förälderns andra relationer samt bidrar till stress och psykisk ohälsa. Och det kan bli negativt i de fallen där mamman inte prioriterar pappan i relationen vilket indirekt går ut över barnen när föräldrarnas relation blir sämre. Det kan även göra att barnen blir mindre självständiga. Det viktiga är att barnen får kvalitetstid varje dag.
Exempelvis finns det en studie publicerad i Journal of Marriage and Family som drar slutsatsen att ge barn i åldern 3-11 år mycket tid inte gynnar deras utveckling så länge de får kvalitetstid. Det är alltså bättre om föräldern också prioriterar sig själv och andra relationer.
Sen är det givetvis inte heller bra med pappor som inte engagerar sig i sina barn.