• Anonym (Needy)

Stanna eller gå?!

Lång historia jättekort. 

i snart ett halvår har jag dejtat en man. Han har 2 barn. Jobbar mån-fredag mycket. På helgerna är han med sina barn och hör aldrig av sig till mig. Men så fort det blir måndag ringer han och vi pratar mycket i telefon mån-fredag. Ibland ringer han 1-2 ggr per helg,men inte denna helg,trots att jag provade ringa 2 ggr igår. Sitter och känner mig skitledsen. Vill skriva det men GAH! Känner mig så underlägsen och 1fjortisaktig om jag skriver att jag känner mig ledsen. Vill inte vara needy och klängig! 

hjälp mig! Hur skulle ni betett er?! 

• Svar på tråden Stanna eller gå?!
  • Anonym (Relationer457)

Det låter som han är en närvarande pappa. En mycket fin kvalité hos en man som sätter sina barn först. Eller rättare sagt, en mycket fin och viktig egenskap som förälder. Han kanske föredrar att prata med dig och känner då att han inte kan det och behöver ha 100% fokus på sina barn?

Jag skulle ha övereende med detta då jag själv är mamma o alltid skulle prioritera mina barn först.

• Anonym (Needy)

Jo jag har flera barn själv,så jag förstår på ett sätt. Me n jag är väl rädd att jag blir lurad  Att han ligger på kvällen och messar andra osv. Varför messar han mig inte när de sover osv. blir ledsen över ointresset han visar.  

Men samtidigt vill jag inte skriva och låta som en sån kvinna. Vill han ska kontakta mig för att han vill. Inte för att jag tvingar honom ?.får väl se om han ringer imorgon. har ont i magen för jag tänker att han förlorat intresset ;?(

• Fjäril kär

Du skriver dejtar... men ses ni överhuvudtaget?  När då? 

Pratar ni i telefon mellan dejterna så kan jag kanske tycka det är lite mycket att känna sig needy.. då kanske du behöver koncentrera dig på ditt eget liv.

Har ni överhuvudtaget aldrig träffats och era samtal är själva dejtandet så skulle jag lägga ner och gå vidare... då är du inte en prioritet.  

• Anonym (Needy)
    Fjäril kär skrev 2025-05-11 21:57:32 följande:

Du skriver dejtar... men ses ni överhuvudtaget?  När då? 

Pratar ni i telefon mellan dejterna så kan jag kanske tycka det är lite mycket att känna sig needy.. då kanske du behöver koncentrera dig på ditt eget liv.

Har ni överhuvudtaget aldrig träffats och era samtal är själva dejtandet så skulle jag lägga ner och gå vidare... då är du inte en prioritet.  

Nej vi träffas. Inte så ofta dock. Tyvärr. Skulle gärna träffas oftare men alla barn och jobb gör att det är lite knas. Därav att vi pratar MYCKET mån-fredag. Han ringer dessutom 9/10 ggr så han gillar ju att prata med mig iaf. Tror jag. Jag vet inte längre.  Känner mig fruktansvärt ogillad ikväll?.
  • Dimisi

Jag skulle inte heller orka en kontakt som växlar så stort mellan vardag och helg. När man är ledig hinner man med både sina barn och sig själv, tycker jag. 

• Anonym (Needy)
    Dimisi skrev 2025-05-11 22:08:58 följande:

Jag skulle inte heller orka en kontakt som växlar så stort mellan vardag och helg. När man är ledig hinner man med både sina barn och sig själv, tycker jag. 

Ja precis. Det är det jag kan tycka också. Därav att jag misstänker att han pratar/skriver/ träffar andra?..
  • EpicF
    Anonym (Needy) skrev 2025-05-11 22:10:36 följande:
    Ja precis. Det är det jag kan tycka också. Därav att jag misstänker att han pratar/skriver/ träffar andra?..
    Det är precis så det inte kan vara eftersom han är med sina barn varje helg. 
  • Anonym (H)
    Dimisi skrev 2025-05-11 22:08:58 följande:

Håller med, ett telefonsamtal, mess hinner man med. 
  • Dimisi
    Anonym (Needy) skrev 2025-05-11 22:10:36 följande:
    Jag hade nog snarare misstänkt att han är en sån som behöver någon att prata med för att inte känna sig ensam, men har svårt att knyta an på en djupare nivå. 

Känn efter hur du mår efter nästa samtal. Är han nyfiken på dig och kommer ihåg vad ni pratade om innan helgen? Eller vill han mest rapportera vad han själv har gjort? Får du energi eller är han en energitjuv? 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Relationer457) skrev 2025-05-11 21:39:22 följande:

Det låter som han är en närvarande pappa. En mycket fin kvalité hos en man som sätter sina barn först. Eller rättare sagt, en mycket fin och viktig egenskap som förälder. Han kanske föredrar att prata med dig och känner då att han inte kan det och behöver ha 100% fokus på sina barn?

Jag skulle ha övereende med detta då jag själv är mamma o alltid skulle prioritera mina barn först.

Det behöver inte alls vara så. Forskning säger att dagens föräldrar, åtminstone mammor, lägger alldeles för mycket tid på sina barn vilket drabbar förälderns andra relationer samt bidrar till stress och psykisk ohälsa. Och det kan bli negativt i de fallen där mamman inte prioriterar pappan i relationen vilket indirekt går ut över barnen när föräldrarnas relation blir sämre. Det kan även göra att barnen blir mindre självständiga. Det viktiga är att barnen får kvalitetstid varje dag.

Exempelvis finns det en studie publicerad i Journal of Marriage and Family som drar slutsatsen att ge barn i åldern 3-11 år mycket tid inte gynnar deras utveckling så länge de får kvalitetstid. Det är alltså bättre om föräldern också prioriterar sig själv och andra relationer. 

Sen är det givetvis inte heller bra med pappor som inte engagerar sig i sina barn.

Svar på tråden Stanna eller gå?!